Allergi eller akut fång?

Sv: Allergi eller akut fång?

Min fråga är faktiskt som står överst, om symptomen kan tyda på fång eller allergi.

Orsakerna till fång kan ju vara många. Men att foderomställning skulle utlösa det har jag ingen erfarenhet av. Foderomställningen skulle snarast ge sig till uttryck genom taskig mage.

Om man gör foderbyte, byte av stall, stress m.m tätt inpå varandra så kan det orsaka fång.

Det är svårt att svara så här om man inte har sett hästen. Jag har varit med om både fång och allergi på en växt som hästen har fått i sig. Fång yttrar sig oftast alltid på likande sätt, även om hästen inte behöver ha alla symptomen och i olika tydlighetsgrad.

Allergi/förgiftning kan se väldigt olika ut beroende vad hästen fått i sig.

Mvh

Tora

Orsakerna till fång kan ju vara många. Men att foderomställning skulle utlösa det har jag ingen erfarenhet av. Foderomställningen skulle snarast ge sig till uttryck genom taskig mage.

Hastig foderomställning speciellt till kraftfoder eller gräs är en av orsakerna till fång. Många fånganfall startar med en obalans i tarmen. Så en taskig mage låter som en bra anledning för ett fånganfall att sätta igång.

Däremot är jag lite osäker på om svullna ben så som du beskriver det är ett vanligt symptom.

Du får hoppas på veterinären. Nu är inte fång en lätt diagnos att ställa alla ggr.

Kapar tråden lite,
Nattfrost nu på hösten, hur farligt är det? Finns det något att läsa i ämnet mm? Vårfrost är värre än nattfrost om jag förstått det rätt? Har en liten shettis som vi haft sen i våras och vill ju inte ha fång på den lilla sötnosen. Hur ska man bära sig åt för att slippa?

Nattfrost är nog en av de största anledningarna till att fånganfall är ganska vanliga vid denna årstiden. Man får vänta med att släppa ut hästen tills det har blivit lite varmare på förmiddagen.

Men alla hästar får inte fång. Mina två stora hästar går ute dygnet runt fortfarande med eller utan nattfrost. Fånghästen däremot kommer inte ut på frostgräs inte ens med munkorg.

Kan förstå din reaktion. Kanske lät som om jag fortsatt med 8 kg högenergifoder, hö och klövervall och ingen motion ;) Håller med om att det verkligen hade kunnat ifrågasättas. Då hade jag dessutom bett om både kolik och riskerat korsförlamning.

Obalans i tarmen borde gett uttryck i lös avföring alt diarré, vilket han ej har.

Står helt stilla ute och ser nöjd ut, spetsade öron. Vill bara ej gå eller äta.

Nåväl, väntar ännu på vet...

Lite hö kvar ute, plus lite av sitt kraftfoder.

Detta kan ju betyda två saker (eller ja... det kan ju betyder fler saker egentligen;));
Antingen 1) hästen mår dåligt och har därför inte orkat äta upp
eller 2) Hästen är mätt för att den har ätit mycket av något annat t.ex. gräs.

Min fråga är faktiskt som står överst, om symptomen kan tyda på fång eller allergi.

Symptomen kan nog tyda på båda, det är svårt att veta utan att fråga om lite bakgrundsinfo.

Men jag säger nog som de flesta andra här; invänta vet. för här blir det nog mest gissningar, som kommer från varje enskilds erfarenheter.

Kan förstå din reaktion. Kanske lät som om jag fortsatt med 8 kg högenergifoder, hö och klövervall och ingen motion ;) Håller med om att det verkligen hade kunnat ifrågasättas. Då hade jag dessutom bett om både kolik och riskerat korsförlamning.

Obalans i tarmen borde gett uttryck i lös avföring alt diarré, vilket han ej har.

Står helt stilla ute och ser nöjd ut, spetsade öron. Vill bara ej gå eller äta.

Nåväl, väntar ännu på vet...

lite så var det ja ;-)

jag hoppas det går bra i alla fall, håll oss gärna uppdaterade :-)

Nu har vet åkt härifrån. Kommer åter i morgon och tittar till oss.

Överkänslighet eller fång, det var frågan. Svaret blev omställningsreaktion av fångkaraktär :crazy: Ingen påverkan på hovarna, allså ej öm. Bara varm i översta 3 cm hov.

Vad som orsakat det är oklart. Kunde vara något hästen ätit (letat stånds i hagen utan framgång), foderomställningen, stressen, krubbitandet... Jag blev inte mycket klokare.

Finadyne i 5 dagar och kylning av benen 3 ggr per dag. Mjukt underlag, box eller sandpaddock. Blir det ej bättre så är prognosen dålig.

Så alla ni som svarat har nog haft lite rätt allihop! Buke är inte helt fel när det gäller diagnos :banana: Billigare än veterinär...

Finadyne i 5 dagar och kylning av benen 3 ggr per dag. Mjukt underlag, box eller sandpaddock. Blir det ej bättre så är prognosen dålig.

Så alla ni som svarat har nog haft lite rätt allihop! Buke är inte helt fel när det gäller diagnos :banana: Billigare än veterinär...

Varför blir prognosen då dålig?

Vet sa att efter 5 dagar skall det ha blivit bättre. I annat fall svarar ju ej hästen på behandling. Då kan det bli kroniskt.
Det är ju ej ok att ha stolpben hur länge som helst.

Vet sa att efter 5 dagar skall det ha blivit bättre. I annat fall svarar ju ej hästen på behandling. Då kan det bli kroniskt.
Det är ju ej ok att ha stolpben hur länge som helst.

Eller också så har den fått fel diagnos, förmodar att hästen blev tempad o ej uppvisade feber, tog veterinären blodprov?
Det hela kan ju vara ett sammanträffande med att den har kommit ut på gräs, den kan ha blivit drabbad av en virusinfektion.
MVH Kryddan

Nu ser jag att vetrinären redan varit där men i ditt ursprungsinlägg misstänkte jag snarare korsförlamning än fång.

Ingen feber, tog ej blodprov. Men faktiskt var det vets första kommentar då jag ringde på morgonen. Infektion.

Märker väl i morgon hur det utvecklar sig. Infektion kan det ju även vara utan feber.

Hade jag också gissat om det var darrning i kombination med svettning.

Det låter inte alls bra. Hoppas wetten kommit ut och inlett lämplig behandling.

Förstår inte riktigt warför du tänker på allergi? Swullna ben och stelhet är öht inte symptom som man sätter i samband med detta. Fång låter mer sannolikt, speciellt med tanke på den kraftiga öwerutfodringen och snabba foderbytet.

Äwen infektioner kan ge dylika symptom.

Jaha, nu ser jag att det fanns fler inlägg som jag inte läst. Hästen har, wad jag förstår, fång. Någon "fångliknande" reaktion finns inte. Alltid tråkigt att lära aw sina misstag. Hoppas det går bra.

Hästen fick av vet Finadyne igår. På kvällen var svullnaden mindre. Stod inne över natten och åt hö. Fortfarande fast avföring.
På morgonen ännu mer svullen än igår. Nu har svullnaden på ena fram gått upp över knät. Ingen feber, äter äpplen med god aptit.
Är nu ute i paddocken och promenerar på stela ben runt och tittar.

Vet är inringd och kommer igen.

Att svullnaden sprider sig uppåt vid fång har jag aldrig hört om. :confused:

Hästen hade då den kom en mängd småsår på bakbenen, som var sprayade med blåspray. Kan det vara infektion? Men då borde väl svullnaden vara i anslutning till såren?

Men inte ska väl en häst med fångsymptom äta äpplen?

Låter jättejobbigt, hoppas det löser sig för er och att hästen blir bra. Lycka till!

Jag blandade Finadynet med äppelbitar.

Kan äpplen utlösa fång? Visst ej det.

Ja, det kan det. Var försiktig med allting som innehåller socker och allt nytt. Ingenting nytt bör introduceras under ett pågående fånganfall.

Om det nu är fång. :confused:

Svullnaden som stiger uppåt då? Någon med teorier?

Liknande trådar

Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·
B
Hästvård Eftersom veterinären inte vet och bara gissar kanske det finns någon här som har varit med om liknande på sin häst? Det handlar om en...
2
Svar
21
· Visningar
10 083
Senast: Korven
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 278
Senast: Summerwind
·
Hästvård I onsdags förra veckan opererades min häst, och när jag hämtade henne nästa dag gick hon inte riktigt bra, korta steg, speciellt neråt...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: snofflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka