Sv: Allergi eller akut fång?
Jag har inte läst hela tråden, men är mycket intresserad då min häst var med om ungefär samma sak för ett tag sedan. Han blev gallig i bakbenen, blev varm om hovarna och hade kraftig puls. Ingen som helst symtom i framhovarna. Vet sa att det förmodligen är ett förstadie till fång och ville behandla honom för det. Han fick stå på finylbutazon i 6 dagar och vila i 10 dagar. Efter andra dagen i grushage var han mycket bättre, men sen har det kommit och gått tycker jag. Ena stunden kan han vara iskall och helt snustorr i lederna, sen på bara 10 minuter kan han bli gallig och varm. Han är inte stel, halt, feber eller liknande. Han visar inga tecken på smärta och man kan absolut inte se på honom att han skulle vara sjuk.
Var också inne på om det kunde vara något allergiskt, eftersom min häst är en allergihäst och reagerar t.ex på pollen. Nu har han vilat i 13 dagar och igår skrittade jag honom i ca 10 minuter, märker ingen som helst skillnad på honom. Däremot har jag märkt att han har småsår på höger bak, längs hela skenbenet och även lite krustor i karleden. Men på andra sidan finns ingenting
Eftersom symtomen är liksidig på båda bak blir jag lite fundersam.
Jag tar även emot tips jag med, även om min häst vart bra i några dagar nu!
Jag fick tipset från vet att ge lite a-fil, och eftersom min häst vägrar att äta buttan, så har jag blandat lite a-fil och butta i en spruta och sprutat direkt in i munnen, vilket har funkat super!