Allergi eller akut fång?

Sv: Allergi eller akut fång?

Till och med JAG vet att äpplen inte är bra för hästar med fång/tendenser/känningar pga allt socker o.sv.!
Och kommentaren "bra med buke när man vill ha diagnos, mkt billigare än vet!"...skrämde mig rejält. :crazy::crazy::crazy:

När veterinären kommer så be att det tas ett blodprov. Även för Borelia o Erlichia. Men förmodligen så är den drabbad av en infektion. Lymfangit kan också vara en orsak, om den hade småsår på bakbenen så kan den även ha haft små små sår på frambenen som ni inte har sett. Hoppas att hästen får en bättre utredning idag.

Det var ett skämt!

Läser du hela så framkommer det att jag omgående igår ringde vet, som också kom hit. Kommer åter idag.

Nej, jag är inte amatörveterinär, utan konsulterar direkt expertis.

Men visst har jag fått bollat många teorier här på buke, som dessutom därefter styrkts av vet.

Vad gäller äpplen, rör det sig om ETT äpple till en häst på 500 kg. Fullblod i tävlingskondition.

Utesluter fästingburen sjuka, då hästen stått på stall med enda motion/utevistelse på bana och skrittmaskin. Ingen kontakt med gräs.

Jag blir inte klokare. Infektion kan det ju vara. Blåsprayade var endast bakbenen, ej fram. Alltså kan sår på fram vara missade. Jag har letat men ej funnit några. Har lite mugg på båda fram, men bara ett fåtal krustor. Vita ben med supertunn hud.

Senast ändrad:

Din vet kommer ju tillbaka så det blir bra. Skulle be att få byta till Metacam istället för Finadyne, Metacam brukar man kunna ge i ett par veckors tid, jämfört med Finadyne som man inte brukar ge mer än 5 dgr eftersom magen tar för mycket stryk. En kur med antibiotika hade jag personligen velat ha till en häst med dom här symptomen, oavsett vad veterinären hittar/inte hittar.

Om det inte beviseligen är ett virus alltså.

Warför antibiotika om du inte har en bakteriell infektion? Detta är wäl inga klassiska symptom för det, precis. Själwklart ger man antibiotika om hästen har en bakteriell infektion, men det är inget som du som hästägare kan bestämma eller "kräwa".

Fö har jag bara goda erfarenheter aw såwäl butta som Finadyne som långtidsbehandling, men du kanske har läst nån studie som jag missat? Berätta gärna mer.

kl
Häststackarn har aldrig gått på gräs - INGEN kontakt med gräs - och är ett fullblod i full täwlingskonditon. Det är ju att be om problem att twärt släppa den på gräsbete + hö + kraftfoder + äppleN när den blir sjuk.

Återigen låter det som överutfodring. Foderet är bytt, men knappas till mer än innan. Betydligt mindre energi och protein nu. Och avföringen normal.

Hö ca5 kg
Högenergifoder 6-7 kg
Spånbox
Gissar på drygt 100 MJ

Nu
Hö fritt
Baspellets 1 kg
Halmbox
Helt nedbetad hage. Ogödslad.
Paddock.
Äpple
Gissning 60 MJ

Ej fått antibiotika, då det ej varit motiverat. Ingen feber, allmäntillstånd ua. Inte halt, rör sig dock stelt.
Finadyn-kur i 5 dagar. Vid det laget borde svullnaden miskat.

Om det är fång, varför stiger svullnaden?

Om det nu är fång. :confused:

Svullnaden som stiger uppåt då? Någon med teorier?

Hästen står still, cirkulationen är sämre, och det fylls på.

Mitt fbl mår inte sådär superbra cirkulationsmässigt av att stå still, och visste jag inte att det är därför skulle jag ringt vet i ren panik och tyckt 'hjälp, han har senskador båda bak' med tanke på hur svälld han blir bak. Dag ett är det ju lite fyllt i kotsenskidor, dag två lite mer, men dag X är det ju rejält.

Sen ang prognos, inte är den dålig inte för att fång inte blir bättre på 5 dagar, då har du fått fatt i helt fel veterinär om h*n sagt det.

Eftersom veterinären som var hos hästen igår verkar ha lyssnat mer på kunden
än ha gjort en ordentlig utredning så kan det ju vara bra att föreslå lite andra alternativ idag än just fång, eller hur? Förstår om du vill hålla dina kolleger bakom ryggen men i det här fallet så måste du hålla med om att det är konstigt att det inte togs blodprov?

Måste du alltid låta som en förbannad wildkatt :p? Jag vill jättegärna lära mig så mycket som möjligt om hästars olika sjukdomar och jag tycker att mina förslag var konstruktiva. Ang Finadyn så är det inte brukligt häromkring att ställa hästarna på det under en längre tid, därav mitt svar. Butta o Metacam däremot skrivs ofta ut om hästarna behöver det mer än 5 dagar.

Vi är många som är glada och tacksamma för att du skriver här, jag vill absolut bli tillrättavisad om jag skriver något fel men måste du låta så arg :confused:

Fortfarande konstig svullnad. Helt ren i bak även direkt på morgonen. Ute i paddock hela dagen.

Fång är ju ännu ej diagnosen, "fångliknande" kallade vet det :confused: Dessutom är ju fullblod knappas överrepresenterade vad det gäller fång.

Men det är alldeles riktigt att fång knappast går över på 5 dagar. Det var väl mer att hästen borde visa förbättring på 5 dagars behandling.

Vet skulle komma vid 3-halv 4. Sitter och väntar.

Förstår inte riktigt din vet. Fångliknande förstår jag inte vad h*n menar med, men om man övht misstänker fång ska ju hästen INTE gå ute och röra sig, utan stå på box?

Det säger inget om prognosen om de inte blir bättre på 5 dagar vid fång, ofta krävs betydligt längre behandling än så. Alt är att de inte ens blir hjälpa symptommässigt på 5 dagar, då hjälper inte valt preparat - men prognosen blir ju inte skit för det, utan då får man byta preparat (olika hästar svarar olika bra, butta brukar vara förstahandsval vid fång, och sen har man ju finadyne, metacam, quadrisol kvar att prova).

Så blir inte begripligt hur man än ser det att koppla prognos till symptomlindring de 5 dygnen?

OT

Kontaktade vet nummer 1 direkt efter frukostfodring och berättade att hästen var jättesvullen och ej ville gå. Han hade tyvärr ej tid att komma ut pga massvaccination av travare. Rekommenderade Finadyne för att få hästen smärtfri.

Ringde sedan till distriktare med större framgång. Denne kom ut och höll med om att Finadyne var bästa förslaget i nuläget. Plus kylning av benen flera gånger per dag. Kylbalsam inhandlades för ändamålet.
Ver kommer åter idag för att kontrollera tillståndet.

Även försäkringsbolaget är informerat om hästens tillstånd.

Får se om vet idag tycker att det finns anledning att ordinera antibiotika alternativt om ny diagnos ställs.

Skall fråga om boxvila. Det var ej rekommendationen igår. Det enda var mjukt underlag.

Senast ändrad:

Jag blandade Finadynet med äppelbitar.

Kan äpplen utlösa fång? Visst ej det.

Prova istället att ge det i lite betfor som du blött rejält och sedan hällt bort vattnet.

Om symptomen sägs vara "fångliknande" så borde det innebära att hästen behandlas som om den hade fång. Antingen är det fång eller ej.
Stillhet i box el. boxhage, gärna på sand, ta bort kraftfoder, inga äpplen etc.
Korta tår.

Prova istället att ge det i lite betfor som du blött rejält och sedan hällt bort vattnet.

Om symptomen sägs vara "fångliknande" så borde det innebära att hästen behandlas som om den hade fång. Antingen är det fång eller ej.
Stillhet i box el. boxhage, gärna på sand, ta bort kraftfoder, inga äpplen etc.
Korta tår.

Provar i morgon att slamma upp i vatten och spruta i munnen. Har ingen betfor hemma.

Korta tår har de flesta löpande galopphästar. Nyskodd förra veckan.

Står ej i fångställning. Vänder utan att "sätta sig". Står normalt och vilar ett bakben i taget.

Hej.
Har följt din tråd , har själv en häst som hade samma symtom på benen som din men bak. Jättesvullen och öm, vet tog prover på honom men hittade inget fel. Finadyn och antibiotika löste det, detta var för 2 år sedan och han har inte haft dessa problem ngn fler gång. Vad det var vet vi inte än i dag.
Lycka till med din häst, hoppas att det löser sig:)

Jag har inte läst hela tråden, men är mycket intresserad då min häst var med om ungefär samma sak för ett tag sedan. Han blev gallig i bakbenen, blev varm om hovarna och hade kraftig puls. Ingen som helst symtom i framhovarna. Vet sa att det förmodligen är ett förstadie till fång och ville behandla honom för det. Han fick stå på finylbutazon i 6 dagar och vila i 10 dagar. Efter andra dagen i grushage var han mycket bättre, men sen har det kommit och gått tycker jag. Ena stunden kan han vara iskall och helt snustorr i lederna, sen på bara 10 minuter kan han bli gallig och varm. Han är inte stel, halt, feber eller liknande. Han visar inga tecken på smärta och man kan absolut inte se på honom att han skulle vara sjuk.

Var också inne på om det kunde vara något allergiskt, eftersom min häst är en allergihäst och reagerar t.ex på pollen. Nu har han vilat i 13 dagar och igår skrittade jag honom i ca 10 minuter, märker ingen som helst skillnad på honom. Däremot har jag märkt att han har småsår på höger bak, längs hela skenbenet och även lite krustor i karleden. Men på andra sidan finns ingenting :crazy: Eftersom symtomen är liksidig på båda bak blir jag lite fundersam.

Jag tar även emot tips jag med, även om min häst vart bra i några dagar nu!

Jag fick tipset från vet att ge lite a-fil, och eftersom min häst vägrar att äta buttan, så har jag blandat lite a-fil och butta i en spruta och sprutat direkt in i munnen, vilket har funkat super!

Senast ändrad av en moderator:

Fil i stället för vatten låter bra. Svårt att få i allt i en vattenblandning.

Meddelar på nytt då nästa undersökning är gjord.

Det är olika. Metacam i några dagar framkallade ett kolikanfall som medförde avlivning för min häst. Min nya häst fick också kolik efter att ätit Metacam i en vecka.

Min unghäst hade ett sår på ett framben som tog lång tid att läka. Lagom till det var torrt och fint så svullnade han i 3 ben (alla ben utom det med såret på).

Han hade svårt att röra sig och hade även feber vilket din häst inte har. Blodprovet visade inte särskilt mycket bakterier och ingen fästingsjukdom men han fick ändå en en penovet-kur och metacam.

Svullnaden försvann efter ett par dagar så jag utgår ifrån att det var en infektion iallafall.

Lycka till med din häst! Jag följer med spänning vad som händer.

Liknande trådar

Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·
B
Hästvård Eftersom veterinären inte vet och bara gissar kanske det finns någon här som har varit med om liknande på sin häst? Det handlar om en...
2
Svar
21
· Visningar
10 083
Senast: Korven
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 278
Senast: Summerwind
·
Hästvård I onsdags förra veckan opererades min häst, och när jag hämtade henne nästa dag gick hon inte riktigt bra, korta steg, speciellt neråt...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: snofflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka