allemansrätten

timme

Trådstartare
Hej hoppas att ni kan hjälpa mig..jag har ett litet problem.

jag var ute och red häromdagen på en väg som vi ridit på i många år och människor som går med hundar osv.
men då stannar en bil..storbondens pojk och säger då att dom ska sätta upp grindar med lås så man inte får vistas där.han påstår att det är privat väg.
och att en väg inne i skogen oxå ska få grind med lås som är mitt i skogen som vi oxå riit på i flera år.
det är aldrig någon som har sagt nåt innan!:mad:
men saken är att det bor människor vid denhär vägen..men hur lyder allemsansrätten?det sitter inga skyltar om att det är privat väg eller någonting.
dom hatar hästar och kör som idioter förbi oss på vägarna så vi knapptvågar oss ut för att gå ner till skogen.
vad ska man göra åt dethär har dom rätt att göra såhär?

Sv: allemansrätten

1. Han får inte förbjuda er att vistas där!
2 Han får, förutsatt att det är en enskilld väg som inte uppbär statsbidrag sätta upp låsta vägbommar, färistar och andra hinder förutsatt att folk kan ta sig förbi till fots.

Man får som markägare sätta upp allsköns hinder under en enda förutsättning, nämligen att människor kan ta sig förbi till fots. Hästar och cyklar får man lyfta själv över hindren ;o)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 663
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 417
Senast: Jadzia
·
Äldre Jag har "hittat" ett fint litet ställe vid en sjö. En plats med sol hela dagen på en undanskymt ställe där jag skulle vilja sola och...
Svar
9
· Visningar
1 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka