Sv: Allemansrätten på grusväg....
Jag håller inte med dig.
En traktorväg som går till åkrar har inte sällan samma underlag som åkern, alltså gräs i någon form, och där blir det lätt trampskador.
Att det ska behöva bli stor skada innan det inte är tillåtet låter för mig komma från någon som inte äger mark själv.
Det är inte ens givet faktiskt att få rida genom eller förbi gård där gårdsägaren äger vägen, det beror delvis på avståndet och även hur vägens underhåll är uppdelat, om det är det.
Det spelar ingen som helst roll ifall vägen är en väg eller en traktorväg in till åkrarna.. Allemansrätten gäller iaf och där får man rida! Du får rida så länge du inte gör stor skada. Till det räknas INTE hovavtryck utan mer om du rider varje dag och trampar upp det till en sörja.
Självklart skulle jag aldrig rida de perioder det är risk för att man förstör.
Tyvärr tycker jag tvärtom att det är många markägare som tror sig ha rätt att förbjuda ridning bara för att de äger marken. Så är alltså inte fallet. Du får till och med rida på en enskild väg som går igenom en gård eller förbi en tomt.
Jag håller inte med dig.
En traktorväg som går till åkrar har inte sällan samma underlag som åkern, alltså gräs i någon form, och där blir det lätt trampskador.
Att det ska behöva bli stor skada innan det inte är tillåtet låter för mig komma från någon som inte äger mark själv.
Det är inte ens givet faktiskt att få rida genom eller förbi gård där gårdsägaren äger vägen, det beror delvis på avståndet och även hur vägens underhåll är uppdelat, om det är det.