Sv: Allemansrätten på grusväg....
Hej,
Samma sak har hänt till mig, fast det var hennes man tror jag. Det var vid Österhaninge Golfbanan. Han äger Husby Gård, och golfbanan. Första gången, sa han att det var förbjudet att rida här..så..jag kontaktade kommunen, som sa att jag visst hade rätt att rida där. Andra gången, kom jag med en bekants häst, och..han ställde hundra frågor om varför jag redd just där. Jag svarade, att kommunen hade sagt att jag kunde rida där..och då..ta han en vattenslang, borja att skrika, vifta, och jaga efter mig!!! Hästen fick nästa panik, det var tur jag ramlade inte av...jag har polisanmält honom nu, men tror ingenting händer...tyvärr. Han säger också att man få inte rida ut i hans skog!!!!
Good luck med detta galning, vi har rätt, men jag rida åt andra hållet nu!
För säkerhetsskull ringde Länsstyrelse för att kontroller om kommunen var rätt..och hade en diskussion med Johan Backman, Länsstyrelsen i Stockholms, han säger:
”Ägaren till en ”enskild väg” kan förbjuda motordrivna fordon, men inte hästar, enligt Trafikförordning (1998:1276) 10 kap, 10 §., dvs: man få rida”
Trafikförordning (1998:1276)
[Fakta & Historik]
1 kap. Allmänna bestämmelser
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser för trafik på väg och i terräng.
Bestämmelser om förbud mot körning i terräng i vissa fall finns i terrängkörningslagen (1975:1313) och terrängkörningsförordningen (1978:594).
10 kap. Lokala trafikföreskrifter m.m.
10 § I fråga om en enskild väg skall ägaren av vägen avgöra om trafik med motordrivna fordon eller ett visst eller vissa slag av sådana fordon får äga rum. Sådant förbud får avse även fordon med viss största bredd, längd eller vikt.
Förbud enligt första stycket skall utmärkas med vägmärke eller på annat tydligt sätt.
Väghållningsmyndighetens befogenhet att meddela föreskrifter om förbud eller inskränkning av trafik med motordrivna fordon på enskild väg framgår av 41 § väglagen (1971:948). Förordning (1999:240).