Sv: Allemansrätten på grusväg....
Vi ska kanske undvika att komma i diskussion om storleken på "normal villaträdgård", men jag hade i tankarna en på över 1000 m2.
Citat:
Vill kommun eller stat tvinga fram ett allmänt nyttjande av en väg, oberoende av boendes rätt till hemfrid, ska man också ta över ansvar och skötsel av den. Jag talar inte om just TS väg nu.
LIA
Vi ska kanske undvika att komma i diskussion om storleken på "normal villaträdgård", men jag hade i tankarna en på över 1000 m2.
Citat:
Varför inte fortsätta på/över 90-vägen? Att vara hänvisad till samma 15 minutersrepa varje ridtur skulle få i alla fall mig att fundera över mitt hästliv.Ursprungligen postat av LIA
Att man får rida på vägen så länge man inte kommer för nära bebyggelsen är ju klart, men om man sedan hindras från att fortsätta förbi husen, vad är då vitsen med det vägvalet?? Tanken är väl att fortsätta vägen fram?
Vi har en väg vi rider på som slutar vid en större 90-väg. Där rider vi fram och tillbaka, tar ca 10-15 minuter att trava fram och tillbaka. Det var en sådan väg jag tänkte på när jag skrev att man kan rida en bit. Kanske inte optimalt men när det är ont om bra vägar så blir det så.
Tycker det blir fel att blanda inte ihop gårdagens nyttjande med dagens. Idag sköter och underhåller privatpersonen den privata, enskilda vägen för sitt eget (och kanske grannarnas) behov. Viktigt att inse!I just TS fall så var ju vägen en fd genomfartsväg - den gick mellan två större vägar. I och för sig främst för att husägarna skall ta sig ut till större vägar, men för många år sedan kanske det var enda vägen? Många grusvägar är gamla, (mest sådana jag rider på) de finns där för att folk skall kunna ta sig fram, inte bara de som bor där utan besökare och resenärer också.
Vill kommun eller stat tvinga fram ett allmänt nyttjande av en väg, oberoende av boendes rätt till hemfrid, ska man också ta över ansvar och skötsel av den. Jag talar inte om just TS väg nu.
LIA