Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du läser övriga inlägg så förstår du kanske vart jag ville komma.Men hallå... om man skulle köpa det resonemanget så skulle vi ju inte kunna varken rida eller köra annat än inne i paddockar och maneger om vi inte själva anlägger rid och körvägar runt stallet. Antar att du aldrig ridit ut i ditt liv? För så fort du kommer utanför stallet är du ju på mark som "inte är anlagd för din ridning" såvida du inte köpt mark själv som du rider på...
jag håller inte med om att hästar förstör grusvägar i någon större omfattning. Det är oftast den tyngre trafiken som är problemet.
Varför ska jag anlägga en väg?
Och vadå förstör?
Dom kan inte stänga av en väg för att man passerar deras hus. Och grusvägen är dom nog inte rädda om för dom rider där själva, eller iaf så har dom ett stall på gården sen om hon äger det eller inte det har jag ingen aning om. Jag passerade iaf en hel del bajshögar den dagen jag kom från andra hållet ridandes.
Kanske ska tillägga att det är en traktorväg mellan två åkrar som är själva målet att ta sej till, inte rida utanför deras dörr, där passerar man bara.
Spelar ingen roll ifall vägen är privat.. Iaf inte när det gäller ridning! Man får rida där ändå.. Vi har precis haft en sådan tvist med grannar och de hade satt upp ridning förbjuden skyltar men kommunen tvingade dom att ta ner de skyltarna då det strider mot allemansrätten och gjorde de inte det skulle det bli böter!
Alltså det spelar INGEN SOM HELST ROLL om det är deras egen väg. Man får rida där ändå! Det är endast motortrafik de kan förbjuda men om du vill Gå/Rida/Cykla där så får du det! Precis det som var problemet hos våran granne och vi fick rätt!Om du skulle göra det så hade du blivit anmäld för misshandel, det kan jag lova. Inget hjälper med våld utan prata om det istället som vuxna människor. Kolla vad lagen säger, säger den att det är deras EGNA väg så får du inte rida där. Men annars så kan du prata med dom om du skulle kunna få rida/köra en liten bit efter deras väg. Om dom inte vill det utan vill bara ha den vägen själv så måste du respektera det. Eller så finns det ett annat alternativ SLUAT RIDA DÄR. Det är inte speciellt svårt försök att prata med dom om det eller så är det lugnast att inte rida där.
Inte tänker jag betala för att rida där, det gör jag väl redan genom mina skattepengar?
Blev trött på den här ovisheten och ringde nyss kommunen och fick till svar att jag har all rätt att vistas på eller bakom hästen på den vägen och hade dom något att säga om det så skulle jag bara hänvisa till Haninge kommun så fick dom ta det med dom.
Så nu kan jag köra o rida där utan att behöva känna mej som en skurk.
Intressant länk. Det är märkligt hur hästägare alltid anser sig ha rätt till det mesta, men samtidigt vill förbjuda så mycket annat...
Med det oresonliga resonemang som många i den här tråden för så antar jag att det är okej att cykla på ridvägar och att blåsa på med mopeder och motorcyklar utanför stall och hagar?
Ni kräver respekt men ger själva väldigt lite av den varan tillbaka..?
Blev trött på den här ovisheten och ringde nyss kommunen och fick till svar att jag har all rätt att vistas på eller bakom hästen på den vägen och hade dom något att säga om det så skulle jag bara hänvisa till Haninge kommun så fick dom ta det med dom.
Så nu kan jag köra o rida där utan att behöva känna mej som en skurk.
Och till alla som påstår att gropar i grusväg beror på hästar, snälla snälla nån finns inte en chans du ser ju inte ens hovavtryck på en grusväg, okej kanske på en jordväg när det är blött.
Det vore för bedrövligt om vi skulle mista den.Inte så konstigt att allemansrätten är i fara