Allemansrätten igen, eller hur korkad får man vara?

Ungdjursflock eller koflock med tjur. NEJ. Om du inte har jäkligt god anledning och en bra kort flyktväg. Dom är snabba som satan och "leker" gärna.
Koflock med kalvar på större naturbete med stigar, tja där skulle jag ju våga passera igenom OM jag visste att det var ett turiststråk tex.
Gå nära nyförlöst ko med kalv - då vill det till att jag känner djuret OCH har en plan om hon denna gång blir sur.

Jag satsar mina forinter på att den gravida kvinnan hade storstadsgener, men hade flyttat ut i spenaten i nåt slags grönt skimmer av alternativ.nu

Jag skulle inte vara rädd för att gå in i en (större) hage med kossor. Men först skulle jag göra mig säker på att det var just kossor, och inte några andra nötkreatursderivat.

Mina morforaldrar och deras grannar hade mjolkkor anda tills jag blev vuxen och hade egna barn. Jag vet inte hur manga ganger det fanns en (eller flera) 'elaka' kor i flocken, men det horde definitivt inte till undantaget. (De flesta som jobbade med vissa av korna blev stangade) Kor kan vara oerhort stingsliga och jag gar inte in i hagar jag inte vet att korna accepterar vem som helst.

Mina morforaldrar och deras grannar hade mjolkkor anda tills jag blev vuxen och hade egna barn. Jag vet inte hur manga ganger det fanns en (eller flera) 'elaka' kor i flocken, men det horde definitivt inte till undantaget. (De flesta som jobbade med vissa av korna blev stangade) Kor kan vara oerhort stingsliga och jag gar inte in i hagar jag inte vet att korna accepterar vem som helst.

De behöver inte ens vara ilskna, det är illa nog om de bara är lite leksugna... En highlandko som krokar sitt närmast meterlånga (? jag har dåligt ögonmått - och har faktiskt aldrig tagit till måttbandet :p) horn runt ryggen på en för att bara buffa lite vänskapligt kan man flyga bra lång från - för att inte nämna om man hamnar ivägen när ungdjuren leker med varandra.

Två små barn och en höggravid kvinna (som dessutom var rädd för kor :banghead:) hade inget i den hagen att göra! Men det är väl bra att sådant här hamnar i tidningen, kanske det stoppar någon annan framöver... Kanske. :meh:

Jag får erkänna att jag inte riktigt fattar händelsen. Varför tar man, om man faktiskt äger korna och har riktig djurvana, en sådan risk?

Regel nr ett = ett djur är ett djur och man kan aldrig till 100% förutse hur det ska reagera.
Om en katt, eller en hund blir ilsken på en så brukar det ju gå att reglera, med röst och gester men om 500 Kg blir förbannat så måste man inse att gester inte hjälper utan man måste kunna schappa fort som fan. Är de sedan 20 stycken måste man inse sin egen litenhet och agera därefter. Ett tipps är att använda pick-upp eller traktor när man ska in till dem för att kolla, en fyrhjuling skyddar inte så mycket....eller varför inte en skolad kuse...

Blir rädd för folk ibland alltså. Skulle man gå förbi kor eller hästar så och ville titta ja då gör man det på utsidan av staketet och låter eventuellt nyfiken ko eller häst nosa på en. Men för mig är att mata djur utan ett ok från ägaren utanför staketet eller som vissa verkar göra innanför inte alls okej...skulle jag bli vansinnig!
(vet att det inte handlade om att de matade djuren utan var bara en vidare åsikt och spekulering då jag själv varit med om folk som tar sig friheter..)

Trots uppväxt på landet känner jag mig nu som en stadsbo: ska man inte gå in i hagar med kor överhuvudtaget?

Jo det kan man ju om man vet vad man håller på med och klarar av att läsa av korna. Lekfulla kor eller kvigor tycker jag inte är speciellt farliga heller. Lekfulla ungtjurar är lite otrevligt däremot. Hundar däremot skall man inte ta med in.

Jag kanske blivit övermodig av att vistas mycket bland kor men det är mycket sällan de blir farliga. Kor med nyfödd kalv däremot betyder: håll dig borta! Att bära hem en nyfödd kalv kan vara riktigt spännande ;)

Det är förresten kul att se hur gissningarna landar fel. Alla tänker att det är en idiot till stadsbo som gått in i hagen. Jag tänkte själv i de banorna. Sen visar det sig att det är folk från gården! Egentligen är det inte så konstigt för de flesta som skadas av kor är faktiskt bönder!

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 946
Senast: Mabuse
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Ekonomi & Juridik En grusväg, som inte är en uppfart och inte har någon skyltning, visst borde jag få rida här enligt allemansrätten? Längs vägen bor det...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 535
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar