Allemansrätten igen, eller hur korkad får man vara?

Det händer ju tyvärr då och då att djurägare/skötare blir illa skadade eller dödade av nyförlösta kor. Dessa djur är verkligen inte att leka med!
Frågan är om djurägaren i detta fall kan bli åtalad om denne inte hade en varningsskylt på hagen... Man kan ju hoppas att det inte blir så.

Påminner mig om barnfamiljen som gick in i vår hästhage och satte upp ett barn som de tyckte skulle rida på en av ponnyerna - En oinriden tvååring:meh:

Min far gick en dag ut för att kolla varför hunden skällde så vansinnigt. Uppe vid vägen stod en fullpackad semesterbil parkerad, och i kohagen höll en glad pappa på att lyfta upp sitt lilla barn för att rida på tjuren... Rodeo. :up:

Det var ju så fina, fluffiga kor (highlands). :banghead:

Problemet är att folk inte fattar utan tror det är kon som är galen. Vissa har ingen slutledningsförmåga alls utan de måste ha instruktioner. Var det inte förra året det var ett gäng korkade idioter som skickade in barnen till en elefant som stod i en hage. När elefanten reagerade så gnällde de över att det inte fanns någon varingsskylt :crazy:. Vad ska man skriva på en sådan skylt?
En elefant väger att antal ton och den lever. Det gör att den när som helst kan röra sig åt vilket håll som helst. Om du är så jävla puckad så du inte automatiskt förstår detta är du nu varnad för att du eller ditt barn riskerar att komma till skada

Problemet är att folk inte fattar utan tror det är kon som är galen. Vissa har ingen slutledningsförmåga alls utan de måste ha instruktioner. Var det inte förra året det var ett gäng korkade idioter som skickade in barnen till en elefant som stod i en hage. När elefanten reagerade så gnällde de över att det inte fanns någon varingsskylt :crazy:. Vad ska man skriva på en sådan skylt?

Ja var det inte någon som skrev att Sverige är världens tryggaste land, så tryggt att folk slutar tänka ...

Det händer ju tyvärr då och då att djurägare/skötare blir illa skadade eller dödade av nyförlösta kor. Dessa djur är verkligen inte att leka med!
Frågan är om djurägaren i detta fall kan bli åtalad om denne inte hade en varningsskylt på hagen... Man kan ju hoppas att det inte blir så.
Frågan är väl snarare om inte hon riskerar en polisanmälan som har stört djuren. O_o

Fattar inte vad allemansrätten har med saken att göra då det inte ingår att störa djur som dom gjort.
Skulle inte häller vilja att det kom ett förbud mot att gå in i hagar blir ju hur lätt som hälst för en skogs ägare att hänga in hela skogen och släppa 2 får där, då är det ju lika bra att slopa allemansrätten med en gång.

Från en som ofta går genom hagar för att plocka bär och svamp å slånbär växer Bara i hagar här.

Nja, enligt allemansrätten har du rätt att gå in på ett bete även om det finns djur där. Så länge du inte aktivt stör djuren. Att nu kossorna tar saken i egna klövar ändrar ju inte detta.

Känner till flera gårdar där uppfartsvägen går igenom beten med ungtjurar. Färister möjliggör för gårdsfolket att komma fram, bommar stoppar oönskad fordonstrafik...mycket effektivt. Jag tror tom att förre statsministern har det ordnat så...

Nja, enligt allemansrätten har du rätt att gå in på ett bete även om det finns djur där. Så länge du inte aktivt stör djuren.

Från länkade artikeln: "Familjen gick in i kohagen i Kinna-Vedum för att titta på en nyfödd kalv". Det är att störa djuren, och har inget med allemansrätten att göra.

Mao bröt dom mot allemansrätten.

Mja på sätt och vis (allemansrätten är väl tekniskt sett inte en lag som går att bryta mot?), men vad jag vände mig mot var det jag citerade. Alltså att rätten att gå igenom hagar så länge man inte stör djuren hade något med det här fallet att göra, eftersom de gått in för att just störa djuren...

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 950
Senast: Mabuse
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Ekonomi & Juridik En grusväg, som inte är en uppfart och inte har någon skyltning, visst borde jag få rida här enligt allemansrätten? Längs vägen bor det...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 535
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar