Allemanrätten i skog

Qosack

Trådstartare
Tänkte höra er syn på det här med allemansrätten som jag försökt att tyda.

Mellan mitten av maj-okt har vi två ponnysar hemma på bete. En av ridrundorna vi har är en stor skog vars ägare jag nu förstått inte gillar att man rider där. Det myllrar av allt från små stigar till stora grusade vägar. Skogen är gammal och inte nyplanterad. Vi rider inte i närheten av hans gård och vi rider lite olika stigar varje gång. Vi rider inte heller bara där utan paddock 3 gånger i veckan samt andra vändor så i den skogen rider vi ca 2 ggr/veckan under den här sommarperioden.

Har hört att han inte vill ha ryttare där överhuvudtaget, kan han bestämma det?

Som jag förstått så får man rida på redan befintliga stigar och vägar enligt allemanrätten. Vi är ju heller inte ett stort sällskap som jämt rider där. Vi rider heller inte nära hans gård så vi stör honom på så vis.

Vore jättetråkigat att inte får rida i den underbara skogen med alla fina stigar och vägar:(

Sv: Allemanrätten i skog

Detta står på naturvårdsverkets hemsida:

"Allemansrätten sträcker sig inte lika långt för dig som ryttare som för den som tar sig fram till fots i naturen. Detta beror på att ridning kan skada marken. Du får därför inte rida på områden där det är risk att skada marken.

Rider du på samma plats flera gånger måste du ha markägarens tillstånd att rida. Skaderisken är för stor. Samma sak gäller vid ridning i större grupper i organiserade former."

Här kan du läsa mer:
Naturvårdsverket

Jag tolkar det som att om ingen risk finns att hästens hovar skadar rötter eller annan växtliget samt inte lämnar nämnvärda spår på stigen så ska ni få rida i skogen. Om ni dessutom byter stig för att minimera risken borde det inte vara stor risk att skada marken. Samtidigt är det kanske inte så kul att ha en ilsken markägare på sig men sålänge ingen skada sker så kan han inte hävda att ni gör något olagligt. Man bör kanske undvika stigarna om det nyligen har regnat osv då marken blir mer ömtålig.

Senast ändrad:

Tack! Då hoppas jag på en torr sommar och efter regn så rider vi inte där så får vi se hur det går. Det trista är att han är tydligen inte så kul att ha att göra med och jag är inte van att folk skriker och svär om kring sig. Jag vill gärna ha en komunikation så länge den är kreativ och öppen för olika förslag.

Har också nu kollat upp vad som egentligen är hans skog och det är långt ifrån hela skogen men han vill gärna hävda att han äger allt. Resten är inte privatägt. Så vi borde kunna undvika hans skog med lite planering:)

Det är bara vid organiserad RID verksamhet som markägaren kan stoppa ridning, (men även då bara om de förstör) I alla andra fall måste markägaren anmäla och bevisa att man förstör, detta besiktas då antar jag av en utomstående. Så rid på ni, och var försiktiga så ni inte förstör.

Det myllrar av allt från små stigar till stora grusade vägar. Skogen är gammal och inte nyplanterad. Vi rider inte i närheten av hans gård och vi rider lite olika stigar varje gång.

Vore jättetråkigat att inte får rida i den underbara skogen med alla fina stigar och vägar:(

På stigarna får ni faktiskt inte ens rida om det är bra väder om det finns rötter som kan skadas, och ligger stigarna mellan äldre träd, särskilt om det är gran, så ligger rötterna som regel också , kanske både ovan mark eller strax under och kan skadas.

Använd sunt förnuft och undvik mjukare stigar som ofta är underminerade med rötter då ska risken för skada vara minimal om ni bara rider där då och då. Har ridit i min gamla skog i många år och mina hästar har aldrig lyckats åsamka någon skada trots snubblande över en och annan rot. Krävs mer än ett litet hack på en rot för att det ska bli nån form av nämnvärd röta, men som sagt undvik rötter som pesten för att inte bli skyldiga till något. Det är ju knappast snack om en hjord av hästar som dagligen ska fram på samma ställe, då hade jag som markägare varit vresig med.

Stigar hade jag hållt mig undan om skogsägaren är på krigsstigen. Skogsvägar däremot är ju jättebra om det är underlag som tillåter ridning.

Som du har beskrivit det, blir det svårt för markägaren att förbjuda er att rida i skogen. Allemansrätten!

Med det sagt, förstår jag inte varför du inte tar direktkontakt med markägaren och i lugn och ro diskuterar ur alla tänkbara vinklar. Jag skulle också vara negativt inställd till om folk red hipp som happ i min skog. För hur ska jag kunna veta om ryttarna tar hänsyn, har nödiga kunskaper osv? Men efter ett ömsesidigt informativt samtal vore situationen helt annorlunda. Eller också skulle ridningen stoppas på andra sätt än med förbud. :grin:

Det trista är att han är tydligen inte så kul att ha att göra med och jag är inte van att folk skriker och svär om kring sig. Jag vill gärna ha en komunikation så länge den är kreativ och öppen för olika förslag.
Såvitt jag förstår, har du alltså inte tagit kontakten utan gått på "snacket"?
Att ensidigt åberopa allemansrätten skulle inte jag göra.

Kommunikation löser många problem!

LIA

Varför inte försöka prata med skogsägaren och förklara läget, helt idiot kan han ju inte vara. Det skulle iaf lätta mitt samvete.

Varför inte försöka prata med skogsägaren och förklara läget, helt idiot kan han ju inte vara. Det skulle iaf lätta mitt samvete.

Precis. Åk över och förklara läget. Jag har då aldrig stött på några problem med att rida nånstans, men jag talar med ägarna till den mark jag rider på regelbundet. Vissa sträckor rider jag inte alls när det är surt i marken, av rent sunt förnuft.

Hej

Denna tolkning är framtagen av juristerna på Agria

"Allmäna regler för Ryttare
enligt Allemansrätten.
Ryttare har rätt att ta sig fram på till exempel privata vägar och mark, så länge man inte skadar djur och växter och håller sig omkring 100 meter från hus.
Man får heller inte rida på ett sätt som medför nämnvärd skada eller olägenhet för markägaren, som till exempel rakt över en nysådd åker.
Men att använda en befintlig väg eller gångstig är inte straffbart, trots att markägare satt upp skyltar med tillträdesförbud.
Allemansrätten innebär nämligen att markägaren måste tåla att andra nyttjar hans mark."

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 789
Senast: lilsan
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 750
Senast: Johanna1988
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 391
Senast: Miingla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka