Alla vill hälsa på min valp, vad göra?

Blomman

Trådstartare
Hej!

Jag och min sambo har, som rubriken antyder, köpt en valp för två dagar sen och har sen tidigare en vuxen Rhodesian Ridgeback. Vi bor mitt i stan och när vi är ute med min RR är det många som tycker att han är för stor vilket vi bara tycker är skönt; han är varken särskilt intresserad av okända människor eller andra hundar och vill gärna lunka i fred.

Jag har tyckt att det funkar bra med hund i stan och att folk visar den respekt en hund förtjänar men nu när vi köpt en liten valp av en mindre ras också är det hopplöst att försöka gå ut! Barn och vuxna KASTAR sig över valpen utan att fråga, alla vi möter vill stanna och titta på honom och andra hundar släpps fram hur som helst eftersom "de är jättesnälla och vill bara hälsa". Vår valp är inte fullt vaccinerad än och vi har varken tid eller lust att prata med varenda främling vi möter. Jag vill heller inte få en hund som ska hälsa på allt och alla och vill därför kunna träna med honom i fred. Jag förstår att folk tycker att valpen är söt, det är ju alla valpar, MEN han är inte allmän egendom!

Så till min fråga; hur säger jag bäst nej till människor som vill klappa? Jag skulle vilja ha tips på korta och enkla svar som ändå inte är otrevliga så vad brukar ni andra säga när folk vill hälsa och det inte passar?

Tacksam för svar!:)

Sv: Alla vill hälsa på min valp, vad göra?

Jag tycker det är bäst att bara säga "nej du får inte hälsa". Inte försöka förklara sig eller motivera varför utan bara stå på sig med ett tydligt nej.
Sen kan folk tycka eller tänka vad de vill.

Passar det mig inte, säger jag bara kort och gott "nej". Jag känner inte att jag har någon skyldighet att ge en förklaring till varför eller varför inte till okända människor.

Min hund/valp, mina regler, tycker de som får svaret att ett nej är otrevligt så får det stå för dem. Och tycker de att jag är otrevlig så kommer de säkerligen inte fråga om vi möts en gång till, så det är bara extra vinst för mig ;).

Ett vanligt "Nej" tycker man ju borde räcka (även om det är uppenbart att vissa har problem att ta det).
Men om du vill utveckla liiite, kan du ju bara säga "Nej, hon/han är inte fullt vaccinerad ännu".
Sånt brukar folk ha mer hänsyn till än "Vi tränar" eller annat som folk har egna åsikter kring.
Å andra sidan så så finns det nog inget som är "idiotsäkert" då vissa har problem att lyssna oavsett vad man säger.

Jag brukar bara säga nej och att om de vill klappa djur kan de vända sig till närmsta 4H-gård i en vänlig ton.

Jag brukade (på den tiden då jag hade SÖTA hundar... :P) köra med "ursäkta vi har lite bråttom" och bara gå vidare. Då brukar folk fatta att man kanske har annat att göra och är på väg någonstans.

kl

Det beror lite på.

Frågar dom om deras hund kan hälsa säger jag "nej, inte vaccinerad" eller något. Frågar dom om dom kan hälsa så beror det lite på situation men vill jag inte säger jag bara "nej, tyvärr", eller "nej, vi har bråttom."

Däremot om folk bara kommer fram utan att ens fråga, då blir jag faktiskt arg och säger ifrån ordentligt. Släpper dom fram sin hund blir jag ännu argare, för det är verkligen inte okej.

Säg nej, vänligt men bestämt. Det har jag kört med och visst har jag fått en del sura blickar, men det är faktiskt min hund och jag bestämmer vem som får hälsa.

Lättast är väl att bara säga nej. Eller se extremt upptagen ut :p

Att säga att du inte vill att valpen ska få för sig att det är ok att hälsa på allt och alla funkade med vissa.

När min valp ger intryck att vilja hälsa på någon säger jag bestämt "nej" och då förstår även dom flesta människor att han inte får gå hälsa och avbryter sig genast precis som han.

Första veckorna fanns det dock inga gränser. Han fick hälsa på alla han ville - HAN ville - dvs jag satte mig på huk och han kunde ta skydd hos mig om han ville, eller gå fram och hälsa. Ingen har nånsin försökt tränga sig på honom när han är hos mig, då hade jag sagt att han vill inte nu, ni får vänta tills han kommer fram självmant. Men när han blev några veckor till började vi med nej, ögonkontakt, "varsågod". Eller bara nej. Då får han inte hälsa alls.

Har hänt en gång att han mötte ett stimm av folk som alla böjde sig ner och lockade på honom, jag sa nej och han vände genast och alla människor reste sig upp för alla tog nog åt sig av att jag utbrast det så plötsligt. Jag berömde hunden och sa sen i förbifarten att han måste lära sig att inte hälsa, och det var ingen som tog illa upp. Behövde aldrig stanna och småprata, inte heller koppla hunden, han passerade lös utan att hälsa på någon.

Så gör jag. Kommunicerar med min hund tydligt och då brukar folk förstå hinten.

Senast ändrad:

Jag tycker, om du har tid och ork till det, att man kan ge en enkel förklaring. Nej, jag vill inte inte att hunden lär sig att det är okej att hälsa på främlingar nu, då kommer den alltid vilja göra det på alla vi möter.

Ger man ett svar, så behöver de inte bli sura, och samtidigt lär de sig förhoppningsvis till en annan gång, för andra hundägare, som råkar ut för samma sak. Det är ganska ofta man läser här inne om situationer som uppstår för att folk inte förstår bättre. Varför inte förklara så att de lär sig istället för att bara ge ett surt nej och gå vidare.

Och jag som blir sa glad och stracker fram puppy varje gang nagon vill halsa. :D

När jag hade min förra hund, som gärna hälsade på allt och alla med stor entusiasm, sa jag ofta "Nej, vi tränar på att inte hälsa på allt som rör sig" eller liknande, det fungerade oftast utmärkt.
Min nuvarande vill inte hälsa på människor (och absolut inte hundar) hon inte känner. Så frågar någon om de får hälsa på henne säger jag helt enkelt att hon inte vill hälsa eftersom hon inte gillar sådana hon inte känner. (en del människor kan hon dock vara intresserad av att lukta lite på, så då tycker jag det är okej, men hon väljer själv.)
En del är dock svårare att övertyga än andra, det brukar vara typen som sätter sig på huk och promt ska locka till sig hunden med diverse "tilltalande" ljud samt ev barnspråk. Och så blir de förvånade att hunden tycker de är konstiga och obehagliga samt backar och skäller...
Sådana människor ska min hund få slippa, i dessa lägen brukar jag ta hunden och gå, samt banna mig själv att jag inte gick därifrån INNAN hunden började tycka situationen var lite olustig. Jag tänker som så att jag faktiskt inte har djur för att omgivningen ska ha något att klappa på.

Senast ändrad:

Tillägger att om någon frågar om dom får hälsa så tillåter jag det alltid. Men jag säger att dom får vänta tills jag ger min hund tillåtelse.

Vi hade samma problem med Gimli när han var liten, det slutade med att om vi var "bland folk" så bar jag honom, blicken framåt och raska steg. Om någon frågade var det bara "tyvärr, jag har bråttom".
Och så fick man släppa ner honom och kissa bakom någon buske där det inte fanns folk typ :p

Samma om det kommer "oregerliga" hundar, bara snabbt och lugnt fiska upp valpen och knalla iväg. Jag vill inte att min valp ska känna sig "överfallen" jämt när vi är ute.

Dessutom skulle man aldrig ta sig någonstans när man har en så söt valp, om man ska låta alla klappa och hälsa.

Jag håller med de övriga. Säg nej eller tyvärr, kort och koncist. :) Sätt gärna upp handen som markering så att de verkligen fattar. När de sedan har hejdat sig så kan du förstås förklara orsaken om du nu vill det.

En valp kan man verkligen behöva freda från omgivningen och då är det viktigaste att lyckas hejda folk effektivt innan de har kastat sig över den.

Tillägger att om någon frågar om dom får hälsa så tillåter jag det alltid. Men jag säger att dom får vänta tills jag ger min hund tillåtelse.

Sa gor jag med min stora ... 8 veckors valpen ar jag dock jatte glad att hon far halsa pa allt och alla.:p

När han var 8 veckor sa jag inte nej, men jag sa varsågod när han gick fram till någon och han fick inte gå fram innan jag visste att det var ok för den vi mötte. :) Började med att han skulle invänta tillåtelse runt 13-14 veckor tror jag. Och fortfarande får alla som vill tillåtelse att hälsa på honom (med undantag för om han inte sköter sig eller om man har riktigt bråttom och inte har tid att stanna), jag tycker att det är roligt att människor kommer fram och vill prata och det är bra att mina hundar får positiva erfarenheter av möten med människor och djur.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 481
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka