Alla ni med PAPEGOJOR

Sv: Alla ni med PAPEGOJOR

Vi har två papegojor. En Grå jako på 25-26år, som vi alltid trott var en hane, tills i år då han (eller hon, säger fortfarande alltid han) har börjat lägga ägg. Våran Amazon heter Hugo och blir 2 i år. Han är väldigt gapig ibland, men dessemellan gillar han att prata. Plutten kan säga många olika saker, men han är inte den som tjatar i onödan. Han gillar att lägga sig i telefonsamtal -.-' Plutten kan dansa också, och hans favoritlåt är "turistens klagan" med Cornelis Vreesvik när alla barnen skrattar.

Vad fina! :love:
En fråga bara, bör man alltid skaffa en hona och en hane eller går det lika bra med två honor?
Hanarna verkar vara lite jobbbiga. :P

Det kanske är ett olämpligt inlägg som tagits bort, och då flyttas svaret en person.

Åh okej. Hade kankse vait smartare om de lät inlägget vara kvar men tog bort texten isåfall, men det kankse inte går.

Tack för förklaringen, blev verkligen paff där.

Jag har inte raderat några inlägg, än...

Kommer dock göra det nu!

//lizan, moderator

Det går att ha samma kön ihop, iaf med aror om de inte har någon annan fågel. Amazoner är jag osäker på eftersom jag inte kan dem så bra, men jag skulle TRO att det fungerar det också, men jag blir säkert rättad om jag har fel :)
Med min art vet jag att fet är svårt att få tag på honor, och jag letade i över 6 månader efter en vuxen fågel innan jag hittade min andre ligist. Ihopsättning kan vara klurigt ibland, men mina grabbar fann varandra på 10 minuter, men där tror jag det hjälpte att den nye fågeln inte var tam alls.

Att ha en ensam papegoja ställer oerhörda krav på ägaren för sällskap och närvaro, det kan man inte bortse ifrån när man skaffar papegoja. Visst är det underbart med en fågel som älskar en mest i hela universum men det är svårt att besvara den kärleken hela vägen för fågeln. Två fåglar blir inte lika "på" som en ensam, men det är bättre för fåglarna. Visst kostar mer i inköp, men driftskostnaderna (foder, leksaker och inte minst FÖRSÄKRINGär försumbara. Och att ha en fågel på varje axel som hjälper till att laga mat är trevligt det med ;)

Jag funderar på att skaffa en kompis åt han, men som ja skrev så sa förra ägare att han trivs INTE med sällskap, så då vet já inte va man ska göra, sen är dom ju dyra i inköp osv !!!! :crazy:

Min är ju granterad en hanne och är könsmogen nu osv, men ååå skaffa en hona kanske skulle hjälpa, man kan väll testa eller ???? 2 hanar ihop fungerar inte, för de har vi haft förut och dom slogs om mig och då fick vi tyvärr göra oss av med den ena. Sen dog gamlingen så då har vi inte haft goja på länge. Men frågan är om en hona skulle hjälpa. :angel:

Jag sparkar igång denna tråden igen!
Jag har två stycken, en blå gul Ara och en grå jacko. Dom är 5-6 år och båda honor. Men funkar inte alls ihop.

Ni som verkar kunna så mycket om papegojor hoppas jag får fråga en sak här! Om ni läser min egen tråd om ute-papegojor så vet ni läget! Nu min fråga: Kan man inte ha en amazonhona och en kakaduahane i samma bur? suttit i burar intill varandra i 5-6 år, i uteburarna sitter de ofta intill varandra på olika sidor av gallret? Bara en dum fråga från en som har en granne som har gojjor och som inte begirper ett smack själv ;-o

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar