Alla män är potentiella våldtäktsmän

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så som kvinna måste jag vara ett ess på att löneförhandla? Det är mitt fel att jag inte får samma lön som en man?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23476121.ab

Patriarkala strukter kan ha påverkat att kvinnor har lägre löner.
Men det håller på att förändras.

"
Studien fann dock skillnader när det kommer till hur gamla de anställda var – män och kvinnor under 40 både ber om och får löneförhöjning i samma takt. Det tror forskarna vittnar om att sättet att förhandla håller på att förändras.

– Yngre kvinnor är bättre på att löneförhandla och lyckas också oftare än äldre kvinnor – och kanske kommer det fortsätta så när de själva blir äldre, säger Amanda Goodall, doktor vid Cass Business School."

Du verkar gillar att prata om den fysiska styrkan. Bara för att en är fysiskt starkare så betyder inte det att en är dum i huvudet. Visst att en person som är fysiskt starkare än en annan kan råka göra illa någon. Men jag tror verkligen inte att någon råkar våldta...

Precis - det ligger i botten ett beslut bakom en våldtäkt. Vad gör att en person fattar ett sådant beslut?

En annan sak jag funderar lite över är om männens överlägsna fysiska styrka gör att de alltid kan övermanna kvinnor, borde inte det vägas upp av hur känsliga för slag testiklarna är? Även om mannen är starkare än mig så kan man ju fälla honom med ett knä i skrevet.

Det krävs mer än bara fysisk styrka. Fysisk styrka behöver inte alls ha med saken att göra huruvida man kan vara överlägsen någon eller inte fysiskt.

Det är mer inblandat än fysisk styrka i en våldtäckt. Du underskattar löjligt mycket mental styrka och teknik. Har man rätt teknik så behöver man inte vara överlägsen i muskler och styrka.
Underskattar jag verkligen detta? Det enda jag gör är påpeka är att det finns väldigt stora styrkeskillnader och detta är något jag direkt kan peka på. Dessa skillnader är dessutom så stora att det i princip blir så att en man är starkare än en kvinna (med vissa extremfall som undantag). Detta är i alltså i princip ett övertag som i princip alla män har över i princip alla kvinnor (återigen, inte 100% avfallen men nästintill). Allt annat du nämner kommer variera mellan personer och kön.

Teknik kan absolut hjälpa men hur många kvinnor eller män har denna teknik? Är det tillåtet för mig att helt avfärda sociala faktorer pga det ibland finns biologiska/psykologiska som sätter dessa ur spel vid sällsynta tillfällen?

Du får ursäkta men det jag ser i dina svar är just klippa och klistra att det handlar om biologi, främst då fysisk styrka. Det är ju flera stycken som har förklarat och länkat till olika saker som visar hur strukturer och normer fungerar, men jag har inte sett en enda precision i vad skillnaden i biologi består i, förutom fysisk styrka då.
Fysisk styrka skiljer sig, hormånnivåer skiljer sig, fördelningen av psykiska sjukdomar skiljer sig. Som jag påpekat tidigare så är det större varians på män och deras egenskaper både fysiska och mentala, detta gör att det även i princip alltid tyvärr kommer finnas "dåliga" män.

Fast jag håller inte med om att vi har så patriarkala struktur i vårat samhälle. Vi har inte bara män i maktpositioner. I kommun å landsting är det en överrepresentation av kvinnor i chef´s postiton tex.
http://www.scb.se/hitta-statistik/s...gram/andel-kvinnor-och-man-i-chefspositioner/

Du bör nog titta på vad som ligger bakom siffrorna och i vilken position dessa chefer finns. Kommuner och landsting har till stor del yrken inom skola vård och omsorg och den stora mängden chefer här är chefer på de lägsta nivåerna. Det vore snudd på katastrof när det gäller rekrytering om inte flertalet chefer är kvinnor när rekryteringsbasen är nästan uteslutande kvinnor. Här finns gruppchefer inom hemtjänst, föreståndare på förskolor och liknade representerade. Det är inte ett uttryck för jämlikhet utan snarare ett uttryck för brist på jämställdhet när det är nästan enbart kvinnor som arbetar i dessa lågstatusyrken.

Precis - det ligger i botten ett beslut bakom en våldtäkt. Vad gör att en person fattar ett sådant beslut?
Om det är så att alla här tror på tabula rasa då kan jag förstå att vi aldrig kommer kunna förstå varandra men dåliga beslut kan bero på många saker.

Men det är ju inte den fysiska överlägsenheten som får en man att våldta utan det är ju ett BESLUT som ska tas - även om mannen eventuellt har en ökad chans för att genomföra en våldtäkt pga fysisk överlägsenhet så är det ju fortfarande något som står för sig själv. I grund och botten är det ett jävligt dåligt beslut som står bakom.
Den fysiska överlägsenheten möjliggör det. Att andelen inte är högre bland kvinnor kan teoretiskt bero på att kvinnor inte har den fysiska möjligheten att ta män med våld även om de vill.

Den fysiska överlägsenheten möjliggör det. Att andelen inte är högre bland kvinnor kan teoretiskt bero på att kvinnor inte har den fysiska möjligheten att ta män med våld även om de vill.

Det kan vara en möjiggörande faktor, ja, men det är fortfarande inte det som styr om mannen ska våldta eller inte. Jag tror knappast någon man tänkt "jag är fysiskt överlägsen den här kvinnan, tack vare det ska jag våldta henne".

Det kan vara en möjiggörande faktor, ja, men det är fortfarande inte det som styr om mannen ska våldta eller inte. Jag tror knappast någon man tänkt "jag är fysiskt överlägsen den här kvinnan, tack vare det ska jag våldta henne".

OK men varför vänder du det så? Jag tror inte våldtäktsmannen tänker att "jag är en man och det ingår i min roll som man att våldta kvinnor."

@Pinus länk till IQ-fördelningsartikel: https://qz.com/441905/men-are-both-dumber-and-smarter-than-women/

Underskattar jag verkligen detta? Det enda jag gör är påpeka är att det finns väldigt stora styrkeskillnader och detta är något jag direkt kan peka på. Dessa skillnader är dessutom så stora att det i princip blir så att en man är starkare än en kvinna (med vissa extremfall som undantag). Detta är i alltså i princip ett övertag som i princip alla män har över i princip alla kvinnor (återigen, inte 100% avfallen men nästintill). Allt annat du nämner kommer variera mellan personer och kön.
Ja, du underskattar grovt hur mycket mental styrka och överlevnadsinstinkt kan göra i sånna situationer. Och jag tycker jag träffat på väldigt många klena män faktiskt. Tränar däremot män och kvinnor på samma sätt så ja, då kan män ha lättare till att nå ren styrka än kvinnor.
Teknik kan absolut hjälpa men hur många kvinnor eller män har denna teknik? Är det tillåtet för mig att helt avfärda sociala faktorer pga det ibland finns biologiska/psykologiska som sätter dessa ur spel vid sällsynta tillfällen?
Teknik är allt, och som du säger så hur många män har tekniken att vara överlägsna en kvinna rent fysiskt? Varför skulle män per automatik ha bättre teknik än kvinnor? För återigen, det krävs mer än fysisk styrka för att övermanna någon. Och män får ingen fysisk styrka bara genom att existera.

Sen är det så kan jag tänka mig att när det gäller våldtäckt och huruvida det går att genomföra eller inte beror mycket på hur offret reagerar mer än hur stark förövaren är.

Du verkar gillar att prata om den fysiska styrkan. Bara för att en är fysiskt starkare så betyder inte det att en är dum i huvudet. Visst att en person som är fysiskt starkare än en annan kan råka göra illa någon. Men jag tror verkligen inte att någon råkar våldta...

Du får gärna citera vart jag påstår att fysiskt starkare gör att man blir dum i huvudet! Tack på förhand!

OK men varför vänder du det så? Jag tror inte våldtäktsmannen tänker att "jag är en man och det ingår i min roll som man att våldta kvinnor."

@Pinus länk till IQ-fördelningsartikel: https://qz.com/441905/men-are-both-dumber-and-smarter-than-women/

Nej, det tror inte jag heller. Men något får ju mannen att ta det beslutet - vad kan det vara? Menar du med din länk att det kan vara IQ som påverkar?

Jag tror det beror på ett resultat av hur samhället ser ut och att män uppfostras annorlunda (och bemöts annorlunda!) än kvinnor.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23476121.ab

Patriarkala strukter kan ha påverkat att kvinnor har lägre löner.
Men det håller på att förändras.

"
Studien fann dock skillnader när det kommer till hur gamla de anställda var – män och kvinnor under 40 både ber om och får löneförhöjning i samma takt. Det tror forskarna vittnar om att sättet att förhandla håller på att förändras.

– Yngre kvinnor är bättre på att löneförhandla och lyckas också oftare än äldre kvinnor – och kanske kommer det fortsätta så när de själva blir äldre, säger Amanda Goodall, doktor vid Cass Business School."
Jag fattar nog inte riktigt vad du vill säga med länken? Den bekräftar ju så vitt jag förstår det vi säger, att kvinnor får lägre löner eftersom vi blir diskriminerande i det patriarkala samhället. Att det inte har något att göra med om man är bra eller dålig på löneförhandling.

Ja, du underskattar grovt hur mycket mental styrka och överlevnadsinstinkt kan göra i sånna situationer. Och jag tycker jag träffat på väldigt många klena män faktiskt. Tränar däremot män och kvinnor på samma sätt så ja, då kan män ha lättare till att nå ren styrka än kvinnor.

Teknik är allt, och som du säger så hur många män har tekniken att vara överlägsna en kvinna rent fysiskt? Varför skulle män per automatik ha bättre teknik än kvinnor? För återigen, det krävs mer än fysisk styrka för att övermanna någon. Och män får ingen fysisk styrka bara genom att existera.

Sen är det så kan jag tänka mig att när det gäller våldtäckt och huruvida det går att genomföra eller inte beror mycket på hur offret reagerar mer än hur stark förövaren är.
Jo män är starkare än kvinnor bara genom att finnas. Män har mycket högre % muskler av sin kroppsvikt och väger dessutom ofta mer.

Jo män är starkare än kvinnor bara genom att finnas. Män har mycket högre % muskler av sin kroppsvikt och väger dessutom ofta mer.
Som sagt, med samma förutsättningar för aktivitet i livet så ja, inte annars. Jag kan lova dig nästan att kvinnor som är fysiskt aktiva i vardagen oavsett har mera styrka än män som bara sitter och tittar på tv eller sitter framför datorn hela dagarna. Män bygger inte per automatik muskler bara för att dom existerar. Dom måste ju aktivera musklerna också för att det ska bli några muskler.

Många skämtar om att dom "vilar sig i form" men i verkligeheten är det inte riktigt så det fungerar om man vill ha någon typ av muskulatur.

Nej, det tror inte jag heller. Men något får ju mannen att ta det beslutet - vad kan det vara? Menar du med din länk att det kan vara IQ som påverkar?

Jag tror det beror på ett resultat av hur samhället ser ut och att män uppfostras annorlunda (och bemöts annorlunda!) än kvinnor.
Länken var exempel på hur det skiljer sig i fördelning av egenskaper så inte relaterat till den posten utan svar på din tidigare fråga om länk.

Vad som får folk att ta beslut är många faktorer men jag är inte av åsikten av att allt agerande kan styras med social uppfostran.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 493
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama