Alla män är potentiella våldtäktsmän

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag köper inte alls att män är bröliga typer som tänder på allt. Så tolkade du artikeln ? Jag konstaterade bara att resultaten blir olika beroende på om en kvinna eller man sänder den typen av bilder. Jag tycker det var intressant att det blir så olika resultat.

Ok, men du svarade inte på varför kvinnor uppfostras till att acceptera sånt beteende av män ? Eller varför män uppfostras till ett sånt beteende ? Man måste ju också ta hänsyn till att det finns fysiologiska skillnader mellan män och kvinnor.
Exakt vilken skillnad i fysiologin gör att (inte alla) män skickar dicpics?

Det är väl klart att det är samhälleliga strukturer som skapar skillnad i hur män/kvinnor agerar. Patriarkatet och att vi redan från födseln behandlar pojkar/flickor annorlunda påverkar såklart hur en individ blir och agerar som vuxen. Pojkar uppmuntras att ta för sig och bejaka sin sexualitet på ett helt annat sätt än kvinnor, och snedsteg bortförklaras med "pojkstreck" eller "han är bara kär i dig!".

Och det är här patriarkala strukturer i samhället kommer in - som flera användare i flera trådar har försökt förklara, vilket uppenbarligen inte gått in alls vilket får mig att tvivla på att du skulle orka förstå den här gången. Och du ser inte allt ifrågasättande av dessa rollerna?

Fast jag håller inte med om att vi har så patriarkala struktur i vårat samhälle. Vi har inte bara män i maktpositioner. I kommun å landsting är det en överrepresentation av kvinnor i chef´s postiton tex.
http://www.scb.se/hitta-statistik/s...gram/andel-kvinnor-och-man-i-chefspositioner/

Och du ser inte allt ifrågasättande av dessa rollerna? Att det är vad så många gör just nu - dvs inte accepterar den rollen som samhället reproducera?
Men vad är det samhället reproducerar för roll ?

Sen undrar jag också varför det ligger på kvinnor att inte acceptera mäns beteende?
Känns som detta är ganska självklart ? Om du tycker vissa beteenden är OK kommer ju män fortsätta med sitt beteende.

Varför ska kvinnor generellt ta ansvar för mäns generella beteende och uppfostran?
Kvinnor har ett lika stort ansvar som män i uppfostran av sina barn.

Vart är ska män som ifrågasätter och som inte accepteras?
Den här meningen förstår jag inte ?

Och framförallt, varför accepterar du rådande mansroller och fortsätter att sprida dessa? Varför tar inte du ansvar för mäns beteende?
Va är det för mansroller du pratar om ? Om det är dicks pics ? På vilket sett har jag ansvar för att vissa män skickar dick pics ? Tar du ansvar för kvinnor som skickar liknade bilder ?

Haha what? Så det är förklararingen till att dickpics?
Nej, inte hela men dumt att blunda för att det kan ha en bakomliggande orsak. Att män alltid haft en fysisk makt över kvinnor som vi pratat om tidigare påverkar såklart. Även om vi inte har patriarkala strukturer i samhället kommer det alltid finnas män som missbrukar sin fysiska makt.
Nu lämnar jag dock diskussionen vidare till andra. Då jag inte pallar sitta på buke hela dagarna även om det regnar :D

Nej men det kan få beteenden att skilja sig och att man har olika preferenser. Vi vet inte heller om kvinnor behandlas så som män behandlas när det kommer till uppmärksamhet och bekräftelse. Likadant som vi inte ser kvinnor som skickar dickpics så ofta så ser man inte heller män som postar rumppics på instagram för att få bekräftelse. Om man tror att skillnaden i beteenden enbart består av effekter av patriarkatet eller liknande så får man väl tro det men jag tror inte att sex/ighet kommer sluta sälja även om vi skulle lyckas avskaffa patriarkatet.

Så även om 100år när patriarkatet är borta så kommer man se kvinnor använda sex för att få uppmärksamhet.

Det är svårt att inte fundera på varför det inte går in hos somliga i de här diskussionerna; trots oändliga, pedagogiska förklaringar. De enda anledningar jag kan se är att

a) Personen är en man, trivs med läget och ser förändring som ett hot.
b) Personen är en kvinna och är rädd för förändringar. Hellre nuläge än något okänt.
c) Personen är en kvinna, har ännu inte drabbats tillräckligt själv och saknar empati.
d) Personen saknar förmåga att se saker och ting ur ett strukturellt perspektiv.

Det är svårt att inte fundera på varför det inte går in hos somliga i de här diskussionerna; trots oändliga, pedagogiska förklaringar. De enda anledningar jag kan se är att

a) Personen är en man, trivs med läget och ser förändring som ett hot.
b) Personen är en kvinna och är rädd för förändringar. Hellre nuläge än något okänt.
c) Personen är en kvinna, har ännu inte drabbats tillräckligt själv och saknar empati.
c) Personen saknar förmåga att se saker och ting ur ett strukturellt perspektiv.
eftersom du saknar ett d) så fyller jag i, kvinna som tror att en del av våra skillnader i beteenden är grundade i biologiska skillnader och inte bara är en effekt av strukturer.

Så det faktum att män ibland är fysiskt starkare än kvinnor gör att de våldtar? Jag förstår inte hur du menar. Självklart är det inte ens kroppsbyggnad som gör att mannen tar ett riktigt dåligt beslut, att våldta någon.
Nej det är inte det som får en att ta ett dåligt beslut, det är vad som får en att kunna utföra det.

å vilket sett har jag ansvar för att vissa män skickar dick pics ? Tar du ansvar för kvinnor som skickar liknade bilder ?
Men du tycker på riktigt att det är upp till kvinnor att berättar för män vad som är okej eller inte? det är inte mäns egna ansvar?

Det är sexuellt ofredande att skicka dickpics, ändå fortsätter män att göra detta. Då tycker du alltså att det är upp till kvinnor att ta hand om problemet? Istället för att, kanske framförallt män, försöker att motverka bilden av män som offer för sin sexualitet och ändra normerna kring hur män förväntas vara?

Har du samma inställning till andra brott också där könsfördelningen inte är så skrev? Att den som blir utsatt för brottet är den som ska ta ansvar för och säga ifrån till den som utför brottet?
Fast jag håller inte med om att vi har så patriarkala struktur i vårat samhälle. Vi har inte bara män i maktpositioner. I kommun å landsting är det en överrepresentation av kvinnor i chef´s postiton tex.
Wow, så bara för att det finns kvinnliga chefer så har vi inte partiarkala strukturer i samhället? Kvinnor har generellt inte längre lön för samma arbete? Kvinnor har generellt inte dubbelarbete med både hem och jobb pga strukturer? Ja jag säger då det, det måste vara bekvämt att vara så himla fast i rollen som priviligerad man och slippa se att det finns strukturer som innebär att kvinnor generellt har taskigare förutsättningar.
Även om vi inte har patriarkala strukturer i samhället kommer det alltid finnas män som missbrukar sin fysiska makt.
Som sagt, de allra flesta är överens om att det finns patriarkala strukturer i samhället - men det måste vara jäkligt bekvämt att förneka åratal av forskning och bara tycka att det är kvinnors sak att ta ansvar för typ allt. Då kan ju du som man fortsätta sprida och cementera könsroller som ger dig fördelar och som innebär att du slipper ta ansvar för något.

Nej det är inte det som får en att ta ett dåligt beslut, det är vad som får en att kunna utföra det.
Nej det är inte ett måste men om man är det så ökar det möjligheten att göra det eller hur?
Du måste börja förstå tycker jag att våldtäckter har ingenting med fysiken att göra. Är det en tunnare person som har den tendensen och "behovet" att våldta så hittar den sätt, oavsett fysik.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 495
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama