Alla män är potentiella våldtäktsmän

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känns som en trist arbetsplats, kan ni inte sluta utrycka er nedsättande?
Ska vi sluta skämta, menar du?

Det jag försökte belysa är att det antagligen är vanligt att kvinnor skämtar på likartat sätt som det män kritiseras kraftfullt för.
Två fel gör inte ett rätt, men man kanske ska inse att det inte är något unikt manligt att skämta om eller kommentera motsatta könet.

Jag håller med: det är onödigt att uttrycka sig kritiskt eller skämta om många saker, men det är nog ganska mänskligt.

Jaha och ändå har jag sett exempel på precis samma i tråden där folk skriver att det är alkohol och inte männen det är fel på trots att hur många som helst klarar av att bli fulla utan att trakassera folk och där det står att när jag får en kukbild eller blir tafsad på är det JAG som valt fel umgänge :confused:

Men nu kanske inte det heller räknas för det passar inte in i din tolkning?

Jag suckar också lite.
Jo, det är ju risken att uttrycka sig i skrift: du, och jag, väljer vilka delar av ett inlägg man reagerar på.

Jo, jag har skrivit att alkoholen är en bidragande del många gånger.
Men jag har också skrivit, upprepade gånger, att det är INDIVIDEN som har ansvaret för vad den gör.
och INDIVIDEN har många gånger först överförfriskat sig, och sedan betett sig gräsligt.

Vad gäller ditt umgänge: jo, jag har kommenterat att det verkar skilja i olika sociala sammanhang. Du får kukbilder. Du har ett kontaktnät som skickar kukbilder.
Jag får inga kukbilder, har aldrig blivit tafsad på. Enda gången jag blivit visslad efter var i Grekland när jag var 16 år gammal.
Antingen är jag jätteful (och visst, jag är inte så fager) eller så lever jag i ett annat socialt sammanhang än du, där människor faktiskt inte beter sig så illa som man gör i ditt kontaktnät.

Nej, jag säger inte att det är DITT FEL, det är fortfarande individen som betett sig illa, men jag försöker nyansera bilden av att alla kvinnor, överallt, blir tafsade på, får bilder på penisar, blir ofredade i största allmänhet. Jag försöker påstå att den typen av beteende faktiskt inte är accepterad norm i svenska samhället.

Men visst, vill du vrida det till att jag tycker att det är ditt fel, så får du självklart göra det. :)

n
Jag ser inte det där som att män inte har ansvar utan att man bemöter det som man faktiskt kan bemöta och påverka.

Det är antagligen för många så självklart att folk har ansvar för sina egna handlingar att man inte behöver påpeka att det är fel. Det är inte ditt fel att du får en dickpic, jimothy är inte ursäktad, man kan däremot inte påverka jimothy på något sätt eftersom man inte riktigt vet vad som orsakar hans beteende när det inte är omtyckt eller en norm. Att då sitta och säga att han gjort fel gör inget för din situation eller hans situation, däremot kan man kanske påverka eller hjälpa dig att förbättra din.

Just det här med att männen måste ta ansvar.. ok? Ja han gör fel. Troligtvis är han dessutom väldigt medveten om det men skiter i det. Hur ska vi gå vidare då? Påpeka att han borde ta ansvar?

Jag vill inte lägga ord i kryddelydds mun så jag säger inte att det är därför hen skrev sådär men det är vad jag kan tänka mig.

Du lyckades med bedriften att förstå, trots att du fick lösryckta fraser utan de inlägg de svarade på.
Tack!

Precis så: det står till och med i de avhuggna citaten om "idioter som beter sig illa". I mina ögon ett tydligt placerande av ansvar/skuld.
Och det var ju också så, vilket ju faktiskt fanns med i citaten, att det var utifrån att snoppar och tafsande var vanligt och "normalt" som jag beklagade umgänget.
Men den delen av det, som alltså handlar om det som Alex ser som ett vanligt och "normföljande" beteende, som gör att jag beklagar umgänget.

Eftersom det ju finns många sammanhang där det inte anses OK, och där det inte är vanligt förekommande.

Ansvaret för ett övergrepp om det sedan är att skicka obscena bilder eller rent fysiska övergrepp ligger alltid hos förövaren.
Där finns ingen tvekan. En individ är alltid ansvarig för sina handlingar och sina val.
Men i samma andetag så måste man konstatera det faktumet att en individ, genom sina val kan försätta sig i situationer som exponerar för högre risk att utsättas för brott.
Lämna en dyr kamera synlig i baksätet på bilen när man går och handlar, eller dricka sig så redlös att man inte är i stånd att avgöra och välja vad som för tillfället är det bästa sättet att agera på. Det är också individens val, individens eget ansvar.

Män är troligtvis överrepresenterade i den delen biologiskt men sen även andra delen, möjligheten att agera och göra saker. Jag har flertalet gånger sett kvinnor bli så rosenrasande och blinda av ilska att dessa börjat veva helt vilt. Det som gjorde att ingen blev skadad var att många andra runt var så mycket starkare att man helt enkelt fysiskt lugnade ner personen. Hade dessa kvinnor haft ett styrkeövertag liknande männens mot kvinnor så hade det säkerligen slutat i grov misshandel eller möjligtvis dödsfall.

Intressant tankespår.

Om vi återkopplar till den tidigare i tråden citerade BRÅ-rapporten om fysisk och psykisk misshandel i förhållanden där män lika ofta som kvinnor blivit utsatta för fysiskt våld och för psykisk misshandel.
Och så låtsas vi en stund att BRÅ nog vet vad de talar om.

Och jag tänker vidare till saker jag iakttar.

Så tror jag att det där med fysisk kraft är en faktor att ta med i beräkningen: mäns våld mot kvinnor tenderar att skada mer än kvinnors våld mot män.
Dessutom så plockar vi in kevlaret igen, så är det mer skamligt för män än för kvinnor att "erkänna" att de blivit utsatta för våld.
Och så tar vi med mansrollen, också, i det hela...

män blir tydligen slagna lika ofta som kvinnor. Fast de får inte erkänna det, och de blir inte lika skadade, eftersom de (nog oftast) kan värja sig mot våldet.

Och psykiskt misshandlade blir de också lika ofta.
Här kan jag erkänna att jag tycker mig se mer subtila maktåtgärder från kvinnors sida, men det beror ju också på de sociala sammanhang jag kunnat iaktta genom livet: det betyder inte att det är fullt generaliserbart.
Kvinnor som säger att "gör si, annars får jag migrän".
Det är inte ens psykisk misshandel av motparten, men en stark form av utpressning.
Eller "om du lämnar mig så tar jag livet av mig". Det finns förstås män också som säger sådant till sina kvinnor, men jag är rätt säker på att det är vanligast att kvinnor utövar den här typen av maktspråk gentemot sina män.

Nej, jag förnekar inte att mäns våld mot kvinnor, eller mäns gränslösa sexuella beteende mot kvinnor, är ett problem.
Men jag funderar i det här inlägget kring det här med roller och beteenden och att jag fortfarande anser att INDIVIDEN är ansvarig för sitt agerande men våra fysiska styrkeförhållanden och annat kanske gör att vi utövar makt på olika sätt om vi är män jämfört med om vi är kvinnor.

Jag behöver inte förklara precis alla beteenden för att inte köpa att våldtäkter händer pga mansroller. Det är inte allt eller inget. Det är inte biologiskt ELLER kulturellt, svaret ligger nog i en del av både och.

Det jag inte gillar är att man direkt går till abstrakta förklaringar som mansroller, könsnormer och strukturer när det ofta finns basala lösningar man kan titta på. Finns könsnormer och mansroller? Absolut. Är det svaret på allt? Nej, det tror inte jag. Finns det biologiska skillnader? Absolut. Är det svaret på allt? Nej, det tror inte jag. Men däremot är det en ända som inte kommer ändra sig och innan man konstaterar vad som skiljer sig rent biologiskt och hur detta sedan uttrycker sig i roller och normer så gör man sig själv imo en björntjänst och missar möjliga lösningar på problem.

För oss som lever i patriarkatet och ser konsekvenserna av det varje vecka i vardagen, är inte mansroller, normalisering av övergrepp , könsnormer , strukturer några abstrakta begrepp.

De är högst påtagliga, reella och drabbar både kvinnor, män, barn och samhälle hårt dagligen.

För mig är förklaringen om en människas beteende utifrån biologiska resonemang väldigt abstrakta och blir ofta en massa nonsens som handlar om att bekräfta destruktiva könsroller.

För oss som lever i patriarkatet och ser konsekvenserna av det varje vecka i vardagen, är inte mansroller, normalisering av övergrepp , könsnormer , strukturer några abstrakta begrepp.

De är högst påtagliga, reella och drabbar både kvinnor, män, barn och samhälle hårt dagligen.

För mig är förklaringen om en människas beteende utifrån biologiska resonemang väldigt abstrakta och blir ofta en massa nonsens som handlar om att bekräfta destruktiva könsroller.
Så det handlar inte om individer som agerar då? Individer som gör egna val som de borde ta ansvar för?

Det handlar om individer som handlar utifrån de roller patriarkatet skapat, uppmuntrar och fortsätter att befästa. Det fråntar ingen det individuella ansvaret, men visar att lösningen för oss som samhälle inte finns hos individen.

Kanske att lösningen för samhället inte finns hos individen.
Men hur anser du då att man kan ändra på attityder, om inte genom att försöka påverka individens attityd?

Visst, lagar. Och dem har vi ju redan.

Men attityd?

Och om du svarar av typen "i skolan" så handlar ju det fortfarande om att visserligen via en samhällsfunktion, försöka påverka individen fast i pluralis.

Kanske att lösningen för samhället inte finns hos individen.
Men hur anser du då att man kan ändra på attityder, om inte genom att försöka påverka individens attityd?

Visst, lagar. Och dem har vi ju redan.

Men attityd?

Och om du svarar av typen "i skolan" så handlar ju det fortfarande om att visserligen via en samhällsfunktion, försöka påverka individen fast i pluralis.

Genom att göra alla införstådda med att dessa roller är allt annat än abstrakta och att vi lever i ett destruktivt patriarkat som behöver reformeras i grunden, vi behöver en radikal politik för att riva patriarkatet. Vi behöver förstå att konservativa strävanden är just önskningar att behålla mäns makt över kvinnor.

Skolan har sin roll, jag har min roll, du har din. Men så länge vissa till och med har svårt att se , vad vi andra ser i vardagen, så blir det svårt. Så länge det finns de som tycker att mäns makt över kvinnor är biologiskt eller religiöst naturligt och som det ska vara, så blir det svårt.

Jag skulle önska att fler skulle öppna ögonen och inte se bara individens handlingar, utan strukturen som uppmuntrar dem.

För övrigt tycker jag det är kränkande att beskriva män som offer för biologin, som något slags insekter med begränsade förmågor. Istället för att se hur det kommer sig att vissa företeelser i beteende förekommer, där ingen säger emot, ingen agerar, ingen reagerar , trots att det handlar om allvarliga övergrepp. En acceptans för att uppvisande av makt mot kvinnor är i något grunden bra, för det stärker patriarkatet vi byggt.

Men vad i allsin dar har det med diskussionen att göra egentligen?
Menar du att enda orsaken till männens överrepresentation (vilken tungvrickare!) i våldsbrott, våldtäkter och sexuella övergrepp beror på att de är starkare och därmed inte är rädda för fysiska konsekvenser? Att det är den enda konsekvensen de förstår?
Du tror inte alls att det har med samhällsnormer att göra?
Jag har nog tappat tråden lite.

Det behöver definitivt inte vara orsaken men säkerligen konsekvensen. Även om kvinnor velat så hade de haft svårt att lyckas med våldtäkter på män i samma omfattning. Styrkeskillnaden möjliggör övergreppen.

Det jag inte gillar är att man direkt går till abstrakta förklaringar som mansroller, könsnormer och strukturer när det ofta finns basala lösningar man kan titta på. Finns könsnormer och mansroller? Absolut. Är det svaret på allt? Nej, det tror inte jag. Finns det biologiska skillnader? Absolut. Är det svaret på allt? Nej, det tror inte jag. Men däremot är det en ända som inte kommer ändra sig och innan man konstaterar vad som skiljer sig rent biologiskt och hur detta sedan uttrycker sig i roller och normer så gör man sig själv imo en björntjänst och missar möjliga lösningar på problem.

Jag har följt denna och tidigare trådar om mansrollen, våldtäktskultur och patriarkatet. Hur är det möjligt att ifrågasätta att det finns en mansroll? Naturligtvis finns det en mansroll, som pojkar och män förväntas leva upp till mer eller mindre. Och nej, mansrollen dikterar inte att en man ska våldta eller förgripa sig på kvinnor, men den ger grundläggande strukturer som gör det möjligt.

Mansrollen finns överallt i samhället och barn börjar formas direkt från födseln. Vi köper rosa saker och dockor till flickorna och blåa saker och bilar till pojkarna. Och sedan fortsätter det...

Jag har alltid under min uppväxt tagit för mig, satt tydliga målbilder och ansträngt mig för att ta mig dit, tagit en ledarroll och stått upp för mina åsikter. Detta är vanligtvis "manliga" attribut och till följd av detta har jag blivit stämplad som bitch, känslokall m.m. Jag har alltså bara gjort som killarna i min omgivning, och därtill på ett snällare sätt än min bror, men de blev aldrig kallade för känslokalla.

Jag vill påstå att jag lever i ett extremt jämställt förhållande där jag och min (manliga) sambo delar på hushållssysslor, trädgårdssysslor, bilskötsel m.m. När detta kommer på tal på fikarasten eller med vänner så betonas genast vilken oerhört snäll man jag har som tvättar/städar/lagar mat. Han är även vid flera tillfällen blivit kallad mes/toffel, både direkt och bakom ryggen. Som man anses du vara en mes om man, som i hans fall, hjälper till hemma och delar på hushållssysslorna, gillar romantiska filmer, gillar djur och inte tycker att det roligaste i världen är att få olja på händerna.

Det är mansrollen och kvinnorollen. Jag är övertygad om att alla kan acceptera att den finns. Sedan kan man naturligtvis gå utanför den - jag har gjort det! Och det behöver inte innebära allvarliga konsekvenser (lite skällsord bara).

Så mansrollen, som den ser ut i Sverige, dikterar inte våldtäkt eller övergrepp, men den underlättar och skapar förutsättningar för det. Mannen "ska" vara den som tar hand om sin familj och beskyddar sin kvinna. Detta lägger förutsättningar för ett "ägandeskap" av kvinnan. Denna bild av ett heterosexuellt förhållande sprids överallt och mäns våld ursäktas.

- I skolan ursäktas pojkar som slår tjejer med att de gillar tjejerna och tjejerna borde vara tacksamma för uppvaktningen.

- Killar som är stökiga i skolan ursäktas med att pojkar är pojkar och mindre stökiga elever erbjuds hörselkåpor.

- Tonåriga killar förväntas vara kåta och enbart tänka på sex. Av någon anledning förväntas tonårgia tjejer vara duktiga i skolan och tänka på sin utbildning...

Detta löper genom hela barndomen och tonåren. Det blir då "tillåtet" för en kille att slå, putta och tafsa på en flicka. Jag har suttit med lärare som sagt att han gillar dig, bry dig inte och var glad att en kille visar uppskattning efter att jag blivit tafsad på och kallad hora. Vi "ursäktar" killars beteende i skolåren och förväntar oss att de helt ska upphöra när de blir äldre, men istället eskalerar det.

- I majoriteten av alla filmer där ett par förlorar ett barn, anhörig eller liknande så bryter kvinnan ihop totalt medan mannen är tyst, gråter inte och börjar planera revansch/nytt barn/nytt jobb/whatever. Män gråter inte.

- Samtliga av mina kvinnliga vänner som skaffat barn har tagit mammaledigt, gått ner i arbetstid, bytt jobb eller liknande. Ytligt bekanta som inte har följt denna norm har blivit hårt ifrågasatta i sitt föräldraskap. Männen jobbar på som om inget har hänt.

- Jag har bevittnat hur anhöriga har ursäktat män som fysiskt förgripit sig på kvinnor med att han var full, hon var uppkäftig eller hon "höll på" med hans kompis.

Detta är saker som förstärker att mannen är den som ska ta ansvar, försörja familjen och beskydda familjen. Han är den fysiska parten i förhållandet medan kvinnan är den omhändertagande parten. Som kvinnan blir du itutad att uppmärksamhet är positivt, oavsett hur den ser ut. Och som man blir du itutad att du ansvarar för kvinnan, vilket i vissa fall går över i ett ägandeskap.

Slutligen vill jag bemöta den biologiska aspekten som hela tiden lyfts. Det finns biologiska skillnader mellan könen, men jag har oerhört svårt att tro att det är fysisk styrka som är avgörande. Om man ser till historien så har det som legat kvinnor i fatet alltid varit barnafödande. Det är även denna skillnad som betonas i de flesta religiösa skrifter som i mångt och mycket etablerat det moderna patriarkatet.

Just det här med att männen måste ta ansvar.. ok? Ja han gör fel. Troligtvis är han dessutom väldigt medveten om det men skiter i det. Hur ska vi gå vidare då? Påpeka att han borde ta ansvar?

Och detta citat är så idiotiskt så jag vet inte vad! Byt ut tafsande/våldtäkt mot mord så hoppas jag du ser hur idiotiskt det blir. Vad ska vi göra med mördare? För tro mig, alla som mördar vet att de gör fel, så att påpeka deras ansvar och ge påföljd är meningslöst. Låt oss istället fokusera på att mordoffret inte borde befunnit sig på platsen, borde sett till att vara beväpnat eller kanske inte borde ha provocerat mördaren.

Jag har följt denna och tidigare trådar om mansrollen, våldtäktskultur och patriarkatet. Hur är det möjligt att ifrågasätta att det finns en mansroll? Naturligtvis finns det en mansroll, som pojkar och män förväntas leva upp till mer eller mindre. Och nej, mansrollen dikterar inte att en man ska våldta eller förgripa sig på kvinnor, men den ger grundläggande strukturer som gör det möjligt.
Är det någon ens som ifrågasätter att det finns en mansroll? Vad jag minns var frågan vad som ingick i mansrollen inte att det inte existerade.

Är det någon ens som ifrågasätter att det finns en mansroll? Vad jag minns var frågan vad som ingick i mansrollen inte att det inte existerade.

Det ifrågasattes tidigare i tråden. Men om du läst hela inlägget så har jag i grova drag beskrivit mansrollen och hur den hänger ihop med mäns våld (mot kvinnor).

Men varför skickar inte desperata kvinnor motsvarande?

http://elitedaily.com/dating/sex/men-answer-dick-pics/1604611/

Verkar som det finns många anledningar till dick picks.

Jag vet inte ? Men jag tror att det har med det som skribenten pekar på att kvinnor inte är lika visuella i sin attraktion.
"Personally speaking, I believe a big reason men send dick pics is because we don't understand how the opposite sex operates. Guys LOVE receiving nude pictures, as we tend to be more visual in our attraction and assume you're the same way. But you aren't. Not always, at least."

Nåt som styrker det är ju när en kvinna gör motsvarigheten blir det ett annat resultat.
http://www.marieclaire.co.uk/news/woman-sends-vagina-photos-30114

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 495
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur