Alla män är potentiella våldtäktsmän

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej det är inte ett måste men om man är det så ökar det möjligheten att göra det eller hur?

Men det är ju inte den fysiska överlägsenheten som får en man att våldta utan det är ju ett BESLUT som ska tas - även om mannen eventuellt har en ökad chans för att genomföra en våldtäkt pga fysisk överlägsenhet så är det ju fortfarande något som står för sig själv. I grund och botten är det ett jävligt dåligt beslut som står bakom.

Men vad är det då som får män att till exempel skicka dicpics eller meddelanden om att man borde straffknullas för sina åsikter?
Har du sett instagramkontot assholes online? Vad tror du det är som gör att män skickar såna meddelanden?
Varför måste jag kunna svara på allt bara för att jag inte håller med om vissa delar? Jag försöker förklara delar där jag tror att biologi gör en stor skillnad. Det vore väldigt bekvämt om jag kunde använde ett svepande uttryck som mansroll eller strukturer som inte direkt förklarar heller (utan indirekt) men om jag gör ett påstående så försöker jag att ha en mer direkt kedja av förklaringar. Jag skulle även kunna ta en sådan position där jag bara säger biologi/hormoner/fysiska skillnader i kropp och hjärna och sen bara klippa och klistra det som svar till allt. Jag kan inte förklara allt och allt beror inte på biologi, vi är en produkt av både kropp och samhälle och det har jag redan påpekat.

Du måste börja förstå tycker jag att våldtäckter har ingenting med fysiken att göra. Är det en tunnare person som har den tendensen och "behovet" att våldta så hittar den sätt, oavsett fysik.
Du har all rätt att tycka det och jag håller inte med. Självklart är det så att om man verkligen vill så kan man planera in med drogning osv men då blir det helt plötsligt många fler steg och inte lika impulsivt. Den starkare personen kan göra detta OCKSÅ men den svagare kan inte göra det spontant.

Varför måste jag kunna svara på allt bara för att jag inte håller med om vissa delar? Jag försöker förklara delar där jag tror att biologi gör en stor skillnad. Det vore väldigt bekvämt om jag kunde använde ett svepande uttryck som mansroll eller strukturer som inte direkt förklarar heller (utan indirekt) men om jag gör ett påstående så försöker jag att ha en mer direkt kedja av förklaringar. Jag skulle även kunna ta en sådan position där jag bara säger biologi/hormoner/fysiska skillnader i kropp och hjärna och sen bara klippa och klistra det som svar till allt. Jag kan inte förklara allt och allt beror inte på biologi, vi är en produkt av både kropp och samhälle och det har jag redan påpekat.

Det är väl det en diskussion innebär - att stöta och blöta åsikter och bolla tankar mellan varandra så man få nya infallsvinklar, och eventuellt ändrar synsätt? Om du inte hittar någon anledning eller förklaring till varför du så bestämt tror på en viss sak utan att andra kanske har mer logiska förklaringar, är det inte på sin plats då att kanske omvärdera sina åsikter?

Men det är ju inte den fysiska överlägsenheten som får en man att våldta utan det är ju ett BESLUT som ska tas - även om mannen eventuellt har en ökad chans för att genomföra en våldtäkt pga fysisk överlägsenhet så är det ju fortfarande något som står för sig själv. I grund och botten är det ett jävligt dåligt beslut som står bakom.
Ja det är ett dåligt beslut men jag tror inte man kan strukturera bort idioti, psykiska sjukdomar och dåliga beslut. Ingen skulle bli gladare än jag om jag hade fel :)

Det är väl det en diskussion innebär - att stöta och blöta åsikter och bolla tankar mellan varandra så man få nya infallsvinklar, och eventuellt ändrar synsätt? Om du inte hittar någon anledning eller förklaring till varför du så bestämt tror på en viss sak utan att andra kanske har mer logiska förklaringar, är det inte på sin plats då att kanske omvärdera sina åsikter?
Jag har inte påstått något om att dickpics har med direkta biologiska skillnader att göra så jag förstår inte varför folk frågar mig om det om och om igen. Det blir som att jag skulle fråga om varför män springer 100m snabbare än kvinnor om allt beror på patriarkat och strukturer, det är inte något något har påstått beror på detta.

Du tänker inte att uppfostran har en del i framtida dåliga beslut?
Det kan det absolut ha men jag tror även att det helt enkelt finns väldigt många idioter alternativt att det alltid kommer finnas personer som får "fel uppfostran/uppväxt". Hur vår biologi skiljer sig i fördelningen av egenskaper kommer nog även göra att det alltid kommer finnas män som är "dåliga" om vi inte börjar med någon sorts metod där vi aborterar foster med dåliga dna vilket visserligen inte är omöjligt.

Men du tycker på riktigt att det är upp till kvinnor att berättar för män vad som är okej eller inte? det är inte mäns egna ansvar?

Jag tror de flesta män redan vet att det inte är uppskattat med dickpics.

Det är sexuellt ofredande att skicka dickpics, ändå fortsätter män att göra detta. Då tycker du alltså att det är upp till kvinnor att ta hand om problemet? Har du samma inställning till andra brott också där könsfördelningen inte är så skrev? Att den som blir utsatt för brottet är den som ska ta ansvar för och säga ifrån till den som utför brottet?

Det har jag aldrig sagt.
Jag har sagt att man ska ignorera dom som skickar dick pics för att inte ge dom mat på sin kvarn. Hur som helst kommer inte fenomenet att försvinna så länge det inte går att komma åt dom.

Wow, så bara för att det finns kvinnliga chefer så har vi inte partiarkala strukturer i samhället? Kvinnor har generellt inte längre lön för samma arbete? Kvinnor har generellt inte dubbelarbete med både hem och jobb pga strukturer? Ja jag säger då det, det måste vara bekvämt att vara så himla fast i rollen som priviligerad man och slippa se att det finns strukturer som innebär att kvinnor generellt har taskigare förutsättningar.

Det är väl upp till kvinnorna om att bli bättre på att förhandla till sig bättre lön då ?
Varför accepterar man att arbeta till lägre lön för samma arbete ?
Varför accepterar kvinnor dubbelarbete i både hem och jobbet ? Det låter inte alls som en jämställd relation.
Jag säger bara att kvinnor kan påverka sina egna förutsättningar. Man kan inte bara skylla på män på allting. Det leder ingen vart.

Som sagt, de allra flesta är överens om att det finns patriarkala strukturer i samhället - men det måste vara jäkligt bekvämt att förneka åratal av forskning och bara tycka att det är kvinnors sak att ta ansvar för typ allt. Då kan ju du som man fortsätta sprida och cementera könsroller som ger dig fördelar och som innebär att du slipper ta ansvar för något.

Det finns säkerligen patriarkala strukturer kvar i samhället.
Jag har bara inte upplevt dom och har inte upplevt det som att jag har större fördelar än någon kvinna.

Det kan det absolut ha men jag tror även att det helt enkelt finns väldigt många idioter alternativt att det alltid kommer finnas personer som får "fel uppfostran/uppväxt". Hur vår biologi skiljer sig i fördelningen av egenskaper kommer nog även göra att det alltid kommer finnas män som är "dåliga" om vi inte börjar med någon sorts metod där vi aborterar foster med dåliga dna vilket visserligen inte är omöjligt.

Ok - så män är oftare idioter (vet inte vad du menar med det - psykiska diagnoser?)/"dåliga"/har "dåligt dna?"/"fel uppväxt"?

Du har all rätt att tycka det och jag håller inte med. Självklart är det så att om man verkligen vill så kan man planera in med drogning osv men då blir det helt plötsligt många fler steg och inte lika impulsivt. Den starkare personen kan göra detta OCKSÅ men den svagare kan inte göra det spontant.
Det krävs mer än bara fysisk styrka. Fysisk styrka behöver inte alls ha med saken att göra huruvida man kan vara överlägsen någon eller inte fysiskt.

Det är mer inblandat än fysisk styrka i en våldtäckt. Du underskattar löjligt mycket mental styrka och teknik. Har man rätt teknik så behöver man inte vara överlägsen i muskler och styrka.

Jag tror de flesta män redan vet att det inte är uppskattat med dickpics.

Det har jag aldrig sagt.
Jag har sagt att man ska ignorera dom som skickar dick pics för att inte ge dom mat på sin kvarn. Hur som helst kommer inte fenomenet att försvinna så länge det inte går att komma åt dom.

Det är väl upp till kvinnorna om att bli bättre på att förhandla till sig bättre lön då ?
Varför accepterar man att arbeta till lägre lön för samma arbete ?
Varför accepterar kvinnor dubbelarbete i både hem och jobbet ? Det låter inte alls som en jämställd relation.
Jag säger bara att kvinnor kan påverka sina egna förutsättningar. Man kan inte bara skylla på män på allting. Det leder ingen vart.

Det finns säkerligen patriarkala strukturer kvar i samhället.
Jag har bara inte upplevt dom och har inte upplevt det som att jag har större fördelar än någon kvinna.
Så som kvinna måste jag vara ett ess på att löneförhandla? Det är mitt fel att jag inte får samma lön som en man?

Det är svårt att inte fundera på varför det inte går in hos somliga i de här diskussionerna; trots oändliga, pedagogiska förklaringar. De enda anledningar jag kan se är att

a) Personen är en man, trivs med läget och ser förändring som ett hot.
b) Personen är en kvinna och är rädd för förändringar. Hellre nuläge än något okänt.
c) Personen är en kvinna, har ännu inte drabbats tillräckligt själv och saknar empati.
d) Personen saknar förmåga att se saker och ting ur ett strukturellt perspektiv.

Oerhört bra sagt!

Du får ursäkta men det jag ser i dina svar är just klippa och klistra att det handlar om biologi, främst då fysisk styrka. Det är ju flera stycken som har förklarat och länkat till olika saker som visar hur strukturer och normer fungerar, men jag har inte sett en enda precision i vad skillnaden i biologi består i, förutom fysisk styrka då.

En biologisk skillnad är fysisk styrka vilket gör att det skiljer sig åt i hur mycket skada vi kan åstadkomma och vad vi kan tvinga andra personer till att göra.

Du verkar gillar att prata om den fysiska styrkan. Bara för att en är fysiskt starkare så betyder inte det att en är dum i huvudet. Visst att en person som är fysiskt starkare än en annan kan råka göra illa någon. Men jag tror verkligen inte att någon råkar våldta...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 495
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama