Alla mammor med häst...

Status
Stängd för vidare inlägg.

valentine

Trådstartare
Hej alla mammor med häst/hästar!
Hur ser era dagar ut med barn och häst? Står ni inackoderade eller har ni eget stall? Hur gjorde ni under barnets första vecka eller tid, vet tog hand om er häst då? När började ni rida igen efter förlossningen, och var befann sig barnet då? berätta allt!!!!!Berätta gärna utifrån barnets alla åldrar.

Sv: Alla mammor med häst...

Jag har inte fött än, men så här hade jag planerat...
-Har hästen inackorderad tills vidare, men letar eget ställe för att det ska bli smidigare sen med barn (ett eget+sambons varannan vecka).
-Har lånat ut unghästen på foder för att kunna koncentrera mig på barnet och andra hästen.
-Kommer få hjälp av de andra i stallet precis runt förlossningen, med mockning osv, och förhoppningsvis av en medryttare med ridningen (även om inte min häst kräver så mycket just i vinter). Tänker vara i stallet fram tills förlossningen om det inte inträffar nåt, och kommer vara tillbaka där ganska snabbt efteråt om det inte tillstöter komplikationer. Det gäller att planera, och inse att saker kommer ta lite längre tid i början, bara.
-Kommer börja jobba med hästen, från mark och uppsuttet, när det känns bra. Kommer inte riskera besvär med fogarna i framtiden, men säkert vara ganska otålig och vilja sätta kroppen i arbete igen (om än lätt).
-Red med barnet i barnvagnen brevid, när sambons dotter var liten. Gick oftast jättebra.

Lycka till!

MVH/

Jossan

Har eget stall så jag har hästarna hemma.
Första barnet var det inga problem med, eftersom min man alltid hjälper till i stallet. Hästen var dessutom dräktig och fölade en månad efter mig ;) Jag red henne så länge det kändes bra för oss båda.
Ridningen tog jag upp när jag och stoet var redo för det och dottern togs naturligtvis hand om av pappan.
Denna gången blir det värre, eftersom jag nu har 2 hästar som behöver sin motion.
Det är delvis lös efter som den ena är körhäst och både jag och mannen kan köra honom. Jag försöker fixa medryttare som kan hjälpa mig med ridningen framöver.
Vi har även turen att ha mycket hjälp av dotterns farmor och farfar som gärna passar henne om vi behöver fixa något med hästarna.

Med barn nr 1 så var hästen ej inriden under graviditet och första året efter. Nu har jag fått nr 2 (är 6 månader).

Hästen är inackorderad ca 1.8 mil bort så det tar ca 40 minuter varje dag i bil ToR vilket är lite jobbigt.

Under de första 3 månaderna med nr 2 var hästen ute på foder. När jag tog hem honom fick hela familjen följa med till stallet varje dag då jag var tvungen att amma precis innan jag skulle rida så han skulle klara sig. Nu åker jag till stallet efter att sambon kommit hem så då tar han hand om barnen medan jag "roar" mig. Skulle aldrig fungera om min sambo inte ställt upp så mycket och varit förstående.

From nästa vecka kommer jag att ha medryttare 2 dgr/veckan så jag kan vara hemma med familjen lite mer på vardagarna.

Barn nr 1 är snart 4 år och rider själv på ridskola och älskar att vara med i stallet. Snart ska hon få följa med mig om jag ska rida i ridhuset eller i paddocken så jag kan ha koll på henne. :love:

Jag har skött min ponny dagligen under hela graviditeten och även efter. Dock samma dag som Linnea föddes och dagen efter fick jag hjälp av en tjej i stallet. Men annars har dottern fått följa med till stallet från dag 3. Har gått jättebra. Mockningen slapp jag då hästarna stod på sommarbete och gick ute hela nätterna. Sedan tränas han bara lätt efter en skada och triangelmärkning. Så jag har hållt igång honom själv. Har varit ute och promenerat långa raska promenader med barnvagn/bärsele. Har varit nyttigt, då man själv var i behov av motion efter alla kilon man gick upp.

Dottern, nu 4 mån, är fortfarande med mig till stallet dagligen. Med undantag för 1 dag/v då jag faktiskt för första gången skaffa en medryttare på honom.

När jag har barnvakt i form av pappan eller mina föräldrar så kör jag honom annars blir det promenad eller tömkörning.

Det fungerar alldeles utmärkt.

Jag har inte heller fött än, har BF 29 november.
Jag har sedan 1 augusti en medryttare som nu har honom i princip varje dag, även om jag är med ut ibland.
Jag kan ju inte rida längre, men jag red en bit in i 6:e månaden även om det på slutet inte blev mycket till ridning...

Det beror ju mycket på vad man har för häst, hur gammal den är och så, men jag vill att han ska ridas ordentligt och tränas i hoppning.
Det var lite jobbigt att "lämna ifrån sig" honom till en början, men nu är det ganska skönt, jag förstår inte hur jag skulle ha orkat själv... och då har jag ändå haft en helt problemfri graviditet.

Efter förlossningen får jag se hur det blir! Eftersom jag inte har något barn sen tidigare så vet jag ju inte och alla barn är ju olika, men jag känner att det får ta den tid det tar!
Medryttaren blir kvar så länge och i den utsträckning det behövs!

Har hästarna hos mina päron.
Sista tiden innan bf med sonen så tog mamma hand om hästarna, fast då var det sommar så det var mest morgonfodring det handlade om, bara för att hon var nervös för att vi skulle åka in och hon ville inget veta förrens det var klart.
Körde shettisen in i det sista och hade hbl med som handhäst.
Red efter 3 månader tror jag pga en tillknäckt svanskota.

Den här gången kommer jag nog behöva få hjälp med mockning och motionering sista veckorna blir det nog inte tal på... vet inte ens vad jag ska ha för vinterkläder som jag kommer i som är såpass varma att man kan vara ute och köra i januarikylan!!
Planerar på att vara uppe i sadeln efter ca 8 veckor, men att jag kan komma igång med körning av shettisen tidigare.

Sonen var hos sin pappa eller hos mormor :-).
Samma kommer väl vara den här gången.

Sonen är fortfarande hos pappa eller mormor &morfar, och några gånger har han följt med mig ut och kört häst (han är 3 nu).

Tokis, vill du ha min stoooooooooora dunjacka (XXL) som räckte runt min mage förra vintern? Har du eller ngn vägarna förbi K-ga är det bara att hämta upp, jag bor ett stenkast från E18!

valentine - jag red hela tiden med ettan men då bodde jag på gården. Uppehåll på en vecka efter förlossningen typ, sedan var han med i bärsele så fort nacken var stadig.

Med tvåan var det helt annorlunda, hade inte kvar gården och då blir det inte tid till nästan något hästeri. Nu är alla pållarna "bortleasade" och jag tänker ta upp det igen när barnen är större och vi kan bo på något annat sätt närmare hästarna.

Intressant att höra alla olika tillvägagångssätt som finns...
Fler mammor får gärna skriva... :)

valentine skrev:
Intressant att höra alla olika tillvägagångssätt som finns...
Fler mammor får gärna skriva... :)

Men mitt svar är nog inte så bra.....Jag låter mannen sköta barnet när jag rider oftast ( det är ju ett bra system för de flesta ) men sen tycker jag att det är bra att sköta hästeriet när han är på dagis
:p Då har jag tid kvar att vara en riktig bullmamma på kvällen.

Nu ska jag huka mig. :idea: :D

// Åsa

Jag har eget stall så jag har skött mina hästar själv men ibland haft hjälp av min man. Jag har slutat rida tre mån före båda gångerna och börjat rida igen Ca tre veckor efter. Balansen och stabiliteten i kroppen försvinner dock de första månaderna efter förlossningen så ta det lungt! Jag fick hem min unghäst från inridning några veckor efter min första pojke och det var ingen hit kan jag säga! Visst kan det kännas lite jobbigt ibland med mockning och hökörning och allt vad det är men sedan jag fick mina barn är hästarna viktigare än någonsin. Det är så befriande att rida ut i skogen eller rykta& pyssla och få vara Helene och inte bara mamma! :D

Jag delar stall med min syster och brorsdotter och har stallet på föräldrarnas gård. Bor nära själv. Jag slutade rida i vecka 16 någonting eftersom moderkakan låg fel så det var inte så bra med ridning samt att min dåvarande häst inte var "stabil". Jag skötte hästen fram tills jag for in och födde, mockade även innan färden till BB. Sen efter blev jag rätt så sjuk och var inne på operation en extra vända bl.a. så då var det min syster som tog hand om min avställda häst. Även mina föräldrar ryckte in mycket med fodringar och utsläpp och vid riktig kris visade det sig att mamma var en fena på mockning. Innan bebis-tillverkning lovade blivande pappan dyrt och heligt att hjälpa till med hästen vid behov, för det var mitt krav - att inte tvingas ge upp hästen. Blivande pappan glömde tyvärr bort det ungefär i det ögonblick vi verkligen blev gravida.

Sen när bebisen kommit var jag barnledig och tog hand om stalltjänsten med bebisen sovandes i vagnen. Hästen var avställd en längre period i och med graviditeten och sen när jag var sjuk efter innan jag var på benen igen.

När jag sen slutligen kom igång med ridandet var pappan med bebisen. Vi delade upp kvällarna så att vi hade varannan kväll var huvudansvaret för bebisen och varannan kväll kunde man ägna sig åt annat, rida i mitt fall. Så teoretiskt gav det mig möjlighet att rida 3 resp. 4 ggr i veckan. Dock inte så bra för förhållandet.

Sen blev jag ensamstående småbarnsmamma så nu har jag den nu 4-åriga sonen varannan vecka och så är han varannan vecka med sin pappa. Så varannan vecka rider jag nu och håller igång hästen själv och varannan vecka har jag medryttare som håller igång honom. Stalltjänst kan till viss del utföras med sonen med, dvs mockning och iordningställande av mat.

Har 2 hästar nu 19 och 7 år samt ponny13år hemma i mitt lilla stall.

0-3månader första månaden stog de på bete sen i mån av tid och ork red jag igång den ena (den andra var för ung). Passade på att rida när dottern sov middag i barnvagnen som jag tog med ut
3-12 mån. Dottern var med i Baby-Björnselen på magen vid körning och skogsturer. I övrigt som ovan när hon sov middag.
12-30mån Tandemsadel och Barnvakt samt cykelsits i rockarden så jag kunde konditionsträna med hjälp av körningen. Samt hon red foderponnyn med grimskaft mellan mig och den för säkerhets skull.
2½år-5år s Barnvakt.Hon följer med mig till träningarna ochär tränare själv eller står på sidan och tittar. Hon brukar även rida med på gammelhästen eller sin egen ponny när vi rider i skogen.
5 år osv. Nu är hon själv med mig på tävling som hästskötare och står brevid banan och väntar när jag rider, jättekul.

Det är ett evigt förhandlande med tiden och samvetet på hur mycket du kan vara ifrån barnet, i början är det lätt för då sover de så mycket sen kommer en svår period och nu börjar det bli jättekul igen!
Men man får offra av sin hästtid även om det går att anpassa. :D

Lycka till och glöm inte att dat gladaste barnet är ett tryggt, ostressat barn som hellre får vara med en gång för mycket än att ha en ledsen mamma som tycker livet är pest för att hon inte kan hålla på med hästar.
;)
021006-Emmariddress-2.jpg

bennyemma.jpg

OT, men: att ni vågar rida med bebisen i bärsele! :eek:
Om man kunde garantera att inget hände så vore det ju jättemysigt, men det kan man ju inte... nej, så gärna vill jag inte rida!

Trodde inte att det skulle fungera med barn o häst innan jag fick barn men det fungerar fin fint :smirk:

Red tills jag var i 6:e månaden sen kändes det inte ok längre och en kompis som precis sålt sin häst tog över min. Hon red o skötte hästen under hela min grav och en tid efter. När jag var redo (ca 8veckor) efter barnafödande fick jag tillbaka en välutb häst som tävlats i dressyr tom msv :banana:

Idag är pojken 9mån och han är med pappa eller hos farmor o farfar (gud välsigne den hästen säger mina svärföräldrar som inte är ett dugg religiösa :D ).
Tränar som innan barn och tycker att det är kanon att bara få vara den stalltjej som jag var innan jag blev mamma någon timme varje dag. Hästen vilar en dag i veckan o då brukar lillkillen få följa med till stallet, det gillar han skarpt gullungen :love:

Har jag ingen barnpassning någon dag så går det fint att sonen följer med till stallet och då passar jag på att rida i ridhuset eller paddocken medans lillen sover i vagnen.

Har en medryttare som rider ut hästen 2 ggr i veckan o jag kan vara hemma o ta det lugn med sonen.

Har hästen inhyrd i ett kollektiv stall så det blir endel åkande.

Trodda att jag skulle bli tvungen till att sälja min häst när jag blev grav. Men det mesta går att lösa med lite vilja :D

Stjärnflocka skrev:
OT, men: att ni vågar rida med bebisen i bärsele! :eek:
Om man kunde garantera att inget hände så vore det ju jättemysigt, men det kan man ju inte... nej, så gärna vill jag inte rida!

Jag håller med dig jag blir helt :eek:
I en annan tråd pratar man om larm för pds. Jag har svårt att förstå att det vill/måste man ha men sedan kan man rida med bebben i en bärsele!!! Hur snäll häst man än har så kan ju allt hända.

/Åsa

Jodå, kan förstå att man blir :eek: när man hör någon som rider med bebben i bärsele, men hästen i fråga är så säker som en häst kan bli.... Dottern har tävlat den omtalade bärselehästen i banhoppning 30cm klass första gången var hon 2½år...... Kanske säger något om hästens status.... :love: OK risk att det händer något, men säg det till den farmor med 13 månaders sonen som blev ihjälkörd av rattfyllo ute på vishan.
Det finns risker med allt och jag tycker att man överbeskyddar i mångt och mycket nuför tiden.

Själv inräknad eftersom dottern alltid har hjälm och väst när hon är i stallet och hanterar hästarna, billig försäkring när de väger fluglort.

Åter till ämnet. Det finns bra lösningar på det mesta, cykelsadel i Rockard, tandemsadel, bärsele samt den oslagbara barnvagnen.

Vad man än gör så skulle jag aldrig ge upp hästintresset för att jag fått barn, har väninnor som gjort det och blivit surtanter på köpet.
Det är helmysigt att smörja, städa, pyssla, pynta mm i stallet tillsammans med barnet! OBS tvinga inte ungen att vara intresserad, det kommer av sig själv. Korta ridpass på 5 minuter i början.
Nu får hon rida "ordentligt" 1-2 ggr i veckan dessemellan kanske hon rider runt i trägården medan jag mockar osv. Tror att man får bromsa lite i början om det inte ska bli så intensivt så de tröttnar.

Jag kunde med första bebin, men inte med andra.

Ettan var inte nöjd med mindre än att kastade omkring med honom HÖGT manuellt eller skumpade på hästryggen, typ. Illvrål när man stannade och pratade med någon granne och lycklig tystnad när man återupptog grisepass eller galopp :D (skritt och tölt var mesigt och traven var för svag på den bombsäkra 25-åriga barnhästen)

Jag kände mig säkrare med honom på Skjónas rygg i skogen än tex med barnvagn på grusvägen. Här i Värmland blir liksom en del bebisar dödade av idioter till bilförare :(

Men andra bebin skulle jag inte drömma om att rida med, han är en helt annan sort. Mer så där att man undrar om han levde för att han var så lugn i början :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 248
Senast: Enya
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
335
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka