Alla hästar släkt med samma hingst...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare chakira
  • Startdatum Startdatum
C

chakira

Läste en artikel på DN om att forskare har kommit fram till att alla hästar är släkt med samma hingst

Läs artikeln här...

Tänkte kanske att det var något att diskutera om här på forumet. :confused:

Läste just den jag med, men just nu har jag inget mer att säga än att det var intressant.
Får ta och läsa igenom den ordentligt senare (& kanske försöka få tag på Nature Genetics)...

Intressant undersökning! Men man får nog hålla i minnet att även om det handlar om EN hingst, så är det MÅNGA ston inblandade. Därav den stor genetiska variationen. Och det var ju vääääldigt länge sen!

Men så är det nog för de flesta djurslag, inkl människan. I början fanns det inte så många och inavel var nog vanligt förekommande.

Konstigt...det är ju inte alls länge sedan som forskarna påstod att alla hästraser inte ens hade samma genetiska ursprung ju.Det var väl åtminstone 3 olika raser som inte skulle kunna härstamma ur samma genetiska grundbas...så hur kan då detta stämma? :confused: :confused:

Ja, säg det! Man ska väl kanske inte helt lita på det som står i en vanlig tidningsartikel. Hoppas det kommer mer info, för det är ju väldigt intressant i vilket fall som helst.

Jag har också hört att hästar ska ha ett fåtal helt olika ursprung.

Jag reagerade på två saker i den här undersökningen.

Nr 1. Det skulle vara lättare att tämja ston än hingstar. I sak kan jag nog gå med på att det kan stämma men stona borde ha varit dräktiga vid fångsten och borde då ha givit föl som hade olika fäder.

Nr 2. "I undersökningen ingick 15 hästraser, bland annat ardennerhäst, fjordhäst, gotlandsruss, islandshäst, exmoorponny och shetlandsponny." Alla dom raserna som räknas upp är västeuropeiska utan inblandning utifrån på senare tid. Fanns det med någon annan typ av blod? Arab, Achal teke eller liknande iofs också slutna raser men av en helt annan typ än dom uppräknade. Skulle ju vara 15 raser men det var ett snålt urval dom gav som exempel :D

Min första tanke var att det kanske har hänt något med hästpopulationen så att endast ett fåtal individer har överlevt och i såfall så skulle alla vildhästar också ha samma stammfader.
Hmm genetikern Shaggy är i farten ;)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 139
Senast: Palermo
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover