Alla hästar klarar sig på grovfoder?!?!

lovehorses

Trådstartare
Jag var på en föreläsning tidigare där vi kom in på grovfoderdisskution. Hade bla en foderrådgivare med.
Hon prata mycket om att hon bara rekommendera grovfoder, möjligtvis lusern till många hästar, lät som alla hästar. Absolut är det det bästa att ge bara grovfoder.
Blev efteråt att fundera på detta...
Kan man tänka så. Alla hästar klarar sig på grovfoder. Måste man inte se till vad man gör med hästen, hur mycket den tränas? hur mycket energi/protein m.m. den behöver, är det en häst som är svårfödd/lättfödd? De kanske e en häst som behöver mer protein än någon annan häst. Just med tanke på om man har flera hästar i ett stall. Man kan ju inte ta in olika sorters grovfoder då. Då är det kanske bäst att ta ett grovfoder som är lite protein å öka på den hästen som behöver mer protein.
Fick känslan att hen inte frågade något sånt men jag kan ju ha fel.
Alltså tänker jag helt fel??? hoppas någon fattar hur jag tänker.

Detta är en disskution, vill inte klanka ner på någon vill bara skriva ner mina tankar och se hur ni andra tänker/resonerar.

Jag personligen tycker att kraftfoder ofta är onödigt, framför allt för många hobbyhästar. Dock finns det de som behöver, såklart, men överlag känner jag att det väl är högpresterande hästar som har det behovet.

Min egen erfarenhet av hö/silage är att om proteinvärdet är lågt är energivärdet mycket högre. Då vill jag hellre ha högre protein, utan att det är uppe i skyarna, för tuggbehov och eventuell energi kan jag tillfredsställa på andra sätt.

Grovfoder är ju inte ett enda fodermedel med samma innehåll. Så svaret är väl: alla hästar klarar sig inte på ett grovfoder vilket som. Men med rätt grovfoder till rätt häst klarar nog de allra flesta sig på det. Men om man t ex står i ett stall där alla äter samma grovfoder och hästarna har olika behov behöver man se över vilka individer som behöver får foderstaten kompletterad.

Jag gissar på att hon menade att vi hobbyryttare lätt övervärderar hur mycket våra hästar faktiskt rör sig, och pytsar i dem kraftfoder för att de behöööööver det när de motionsrids en timme om dagen ;) Tror absolut att de flesta hästar klarar sig på grovfoder men då krävs det ju att man vet vad man fodrar med och att det passar hästens behov, som sagt.

Ja, som du redan fått svaret på så klarar sig alla hästar på enbart grovfoder, OM man har rätt grovfoder. Även lusern är grovfoder. Det pågår forskning på detta område nu så det finns massor att läsa inom området.

Jag har en väldigt svårfödd häst, den som har högst energibehov av alla jag haft och av alla i vårt stall just nu (totalt 8 hästar av väldigt varierande sort och därmed näringsbehov). Vi har köpt in ett, för mig, superbra ensilage (kvot runt 8) och har tillgång till ett mindre näringsrikt hö. Jag har gett stora mängder ensilage och kompletterat med lusern och olja, för att hästen inte får i sig tillräcklig mängd av ensilaget. De med lägre näringsbehov ger ensilaget i kombination med höet. Ingen äter kraftfoder, alla mår bra! Självklart är det bara hobbyhästar, men ett par, inklusive min, jobbas ändå för fullt och är i tävlingskondition.

Fast så hög kvot kan ställa till det. Mina islandsdamer var slanka som vattenslangar en vinter när de gick på just den kvoten. Fri tillgång, kilovis med kraftfoder... Nä... Senare förstod jag att så hög kvot verkligen inte alltid är bra för svårfödda hästar. Mina var svårfödda för att vara islänningar men verkligen inget extremt.

Ja teoretiskt så klarar sig alla hästar på för dom ett bra hö, men praktiskt kan det falla på att det kan vara svårt att få en häst i hård träning att äta så mycket hö som behövs.

Eller att hästen bara vill ha tio kilo punkt på ett dygn men skulle behöva mer. Min islandsdam är sån. (Och svårfödd, tio kilo brukar anses som ganska mycket till en islänning.)

För mig är sanningen snarare att hästar som har ett optimalt grovfoder som är bra anpassat till individen. då klarar sig alla hästar på enbart grovfoder.

Blir lite irriterad över att foderfrågor fortfarande framställs på ett icke individuellt sätt.
Sen ser ju alla grovfoder lika ut..så det är inte alls säkert att hästen enbart klarar sig på grovfoder vilket faktiskt är nåt oerhört korkat att sprida ut utan att komma ihåg att nämna "om grovfodret har rätt innehåll"..

En häst behöver inte tillskottsfodras bara för att den tränas. Har man en svårfödd häst lär man få veta detta och den behöver absolut mer en grovfodret för att inte se ut som ett spjälstaket

Jag var på en föreläsning tidigare där vi kom in på grovfoderdisskution. Hade bla en foderrådgivare med.
Hon prata mycket om att hon bara rekommendera grovfoder, möjligtvis lusern till många hästar, lät som alla hästar. Absolut är det det bästa att ge bara grovfoder.
Kan man tänka så. Alla hästar klarar sig på grovfoder. Måste man inte se till vad man gör med hästen, hur mycket den tränas? hur mycket energi/protein m.m. den behöver, är det en häst som är svårfödd/lättfödd?
Jag blir glad över att en foderrådgivare resonerar på det här sättet.
Alltför många foderrådgivare är ju knutna till fodertillverkande företag och de har ju då en baktanke med sin föreläsning, att inte bara sprida kunskap utan helst också övertyga deltagarna på föreläsningen att de ska köpa just det foder som de rekommenderar = det de säljer.

Som de flesta andra skrivit - nästan alla hästar klarar sig bra på enbart grovfoder, förutsatt att grovfodret har rätt näringsinnehåll för respektive häst.
Jag har ett fullblod som har ett tämligen gott hull :p efter en vinter på bara grovfoder, för att ta ett exempel. Men jag har också två äldre shetlandsgubbar i en hage här, som inte längre håller hullet på vinterhalvåret - dels för att de är låga i rang, så de väntar tills de andra ätit klart innan de ställer sig vid hösilagebalen. Och dels för att deras tänder förmodligen börjar bli sämre. Just nu vägrar de röra eventuellt hö som läggs ut i hagen, de gnager i sig av det gräs som växer upp. Och så får de en daglig ranson med uppblötta pellets - lusern+vitafor derby - som de glatt glufsar i sig. De skulle inte längre klara att hålla hullet på enbart hö/hösilage.
Men normalt friska hästar i upp till medelhårt arbete klarar sig nog oftast utmärkt på enbart bra grovfoder.

Ha
Kan man tänka så. Alla hästar klarar sig på grovfoder. Måste man inte se till vad man gör med hästen, hur mycket den tränas? hur mycket energi/protein m.m. den behöver, är det en häst som är svårfödd/lättfödd? De kanske e en häst som behöver mer protein än någon annan häst. Just med tanke på om man har flera hästar i ett stall. Man kan ju inte ta in olika sorters grovfoder då. Då är det kanske bäst att ta ett grovfoder som är lite protein å öka på den hästen som behöver mer protein.
Fick känslan att hen inte frågade något sånt men jag kan ju ha fel.
Alltså tänker jag helt fel??? hoppas någon fattar hur jag tänker.

Detta är en disskution, vill inte klanka ner på någon vill bara skriva ner mina tankar och se hur ni andra tänker/resonerar.

Har man tillräckligt bra grovfoder klarar sig hästarna på det. Inkl högpresterande!
Dock beror det på vad för grovfoder man har (näringsinnehåll).
En högpresterande kan klara sig på enbart grovfoder medan en häst på vila/mkt lätt arbete kan behöva extra kraft; allt beroende på näringsinnehåll i grovfodret :)
Hästar är gräsätare ! det verkar många ha glömt bort..

• Gilla
Reactions: ia_
Sara skrev:
"Hästar är gräsätare ! det verkar många ha glömt bort.."

Hästar är visserligen gräsätare men de har utvecklats till att mest strosa omkring i maklig takt och leta efter föda. Högpresterande hästar såsom travhästar och galoppörer utsätts för påfrestningar som hästar egentligen inte är skapta för. Detta verkar många ha glömt bort.

Högpresterande hästar som ska arbeta anaerobt kan endast använda glukos som energikälla och det finns inte tillräckligt med socker och stärkelse i ett grovfoder för att bygga upp det glykogenförråd som dessa hästar behöver för att kunna prestera maximalt under en längre tid varken under tuff träning eller tävling. Dessutom behöver dessa hästar så mycket energi att de ofta helt enkelt inte orkar äta så mycket grovfoder som skulle behövas för att tillgodose deras energibehov.

Att en foderstat ska baseras på ett bra grovfoder och att många hästägare med s.k. "hobbyhästar" slentrianmässigt ger sina hästar kraftfoder som de egentligen inte behöver är en sak. Men att påstå att alla hästar klarar sig på enbart grovfoder är faktiskt rätt korkat. Faktum är att merparten av det grovfoder som säljs idag är av så dålig kvalitet att även "hobbyhästar" ofta måste ges protein-, mineral- och vitamintillskott.

Sara skrev:
"Hästar är gräsätare ! det verkar många ha glömt bort.."

Hästar är visserligen gräsätare men de har utvecklats till att mest strosa omkring i maklig takt och leta efter föda. Högpresterande hästar såsom travhästar och galoppörer utsätts för påfrestningar som hästar egentligen inte är skapta för. Detta verkar många ha glömt bort.

Högpresterande hästar som ska arbeta anaerobt kan endast använda glukos som energikälla och det finns inte tillräckligt med socker och stärkelse i ett grovfoder för att bygga upp det glykogenförråd som dessa hästar behöver för att kunna prestera maximalt under en längre tid varken under tuff träning eller tävling. Dessutom behöver dessa hästar så mycket energi att de ofta helt enkelt inte orkar äta så mycket grovfoder som skulle behövas för att tillgodose deras energibehov.

Att en foderstat ska baseras på ett bra grovfoder och att många hästägare med s.k. "hobbyhästar" slentrianmässigt ger sina hästar kraftfoder som de egentligen inte behöver är en sak. Men att påstå att alla hästar klarar sig på enbart grovfoder är faktiskt rätt korkat. Faktum är att merparten av det grovfoder som säljs idag är av så dålig kvalitet att även "hobbyhästar" ofta måste ges protein-, mineral- och vitamintillskott.

Då kan jag hänvisa till studien som gjordes på Wången där travhästar endast fodrades med grovfoder och kunde prestera.
Men det krävs såklart att grovfodret "håller måttet" eftersom hästar inte orkar äta hur mycket som helst. Att alla högpresterande hästar "måste" ha kraftfoder av nån form är en myt, däremot är det vanligt att det behövs för att grovfodret många gånger inte räcker till rent näringsmässigt för dessa hästar.

Kraftfoder ligger kvar i magsäcken i väldigt lång tid och går sedan igenom hästen utan att den kan tillgodogöra sig all näring. Så är det däremot inte med grovfoder som tas upp bättre. Hästars mag- och tarmsystem är anpassade efter att äta mycket grovfoder. Får de välja själv äter dom i 16-18 timmar om dagen.

Problemet är väl mer att ryttare idag överskattar hur mycket deras hästar rids och tror att hästar som rids ca 1 timme om dagen räknas till hårdträning, vilket det inte gör. Travhästar och galoppörer på elitnivå hårdtränas.
Högdräktiga och digivande ston har också ett större näringsbehov än den gemene hästen

Ha

Har man tillräckligt bra grovfoder klarar sig hästarna på det. Inkl högpresterande!
Dock beror det på vad för grovfoder man har (näringsinnehåll).
En högpresterande kan klara sig på enbart grovfoder medan en häst på vila/mkt lätt arbete kan behöva extra kraft; allt beroende på näringsinnehåll i grovfodret :)
Hästar är gräsätare ! det verkar många ha glömt bort..

De allra flesta klarar sig på det, men inte alla, som sagt.

Då kan jag hänvisa till studien som gjordes på Wången där travhästar endast fodrades med grovfoder och kunde prestera.
Men det krävs såklart att grovfodret "håller måttet" eftersom hästar inte orkar äta hur mycket som helst. Att alla högpresterande hästar "måste" ha kraftfoder av nån form är en myt, däremot är det vanligt att det behövs för att grovfodret många gånger inte räcker till rent näringsmässigt för dessa hästar.

Fast du får inte glömma att det är en Helvettes skillnad att lunka runt i ett premielopp och kvallopp som dessa försökshästar gjorde som "prestation" och bevis på att det går utan kraftfoder. De har inte varit i närheten av att tömma sig prestarionsmässigt sätt som en häst som vinner lopp gör.

Det är milsvidd skillnad på att gå lopp och vinna lopp. Ingen av de hästarna som var med i försöket har behövt gå tävlingslopp och ingen har definitivt inte vunnit lopp. Så den jämförelsen med tävlande och PRESTERANDE löphästar kan du kasta direkt.

Ännu finns ingen studie gjord på presterande löphästar där de vinner lopp på enbart grovfoder. I löpsammanhang är det att vinna lopp som är prestation, inte att vara med i loppet.

Fas
Fast du får inte glömma att det är en Helvettes skillnad att lunka runt i ett premielopp och kvallopp som dessa försökshästar gjorde som "prestation" och bevis på att det går utan kraftfoder. De har inte varit i närheten av att tömma sig prestarionsmässigt sätt som en häst som vinner lopp gör.

Det är milsvidd skillnad på att gå lopp och vinna lopp. Ingen av de hästarna som var med i försöket har behövt gå tävlingslopp och ingen har definitivt inte vunnit lopp. Så den jämförelsen med tävlande och PRESTERANDE löphästar kan du kasta direkt.

Ännu finns ingen studie gjord på presterande löphästar där de vinner lopp på enbart grovfoder. I löpsammanhang är det att vinna lopp som är prestation, inte att vara med i loppet.
Fast dessa hästar har tränats som "normala" tävlingshästar i 2-3års ålder. De både växer OCH ska gå lopp. All nyare forskning inom foder visar på samma sak. Finns ingen studie som säger att presterande hästar måste ha kraftfoder...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 905
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar