Alla hästar är bra på sin grej

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maja.maja
  • Startdatum Startdatum
M

maja.maja

bara för att man har en travstam så behöver man kanske inte passa för travet, lika så är det med hopp, dressyr, galopphästar. Alla hästar har en stam, men det är inte den som avgör vad hästen blir bra på. Jag har hållt på med hästar i hela mitt liv. Det har vart shetlandsponnier, russ, nordsvenskar, kallblodstravare, varmblodstravare, halvblod, fullblod m flera. Och mina hästar har fått göra det just de har vart bra på. Jag har anpassat mig efter vad hästen vill göra. Därför har jag alltid haft kvar mina hästar och har fått riktiga vänner. Har även utvecklats väldigt positivt som ryttare pga min flexibilitet. Vi har kommit långt pga vårt samspel. För mig har alltid hästen vart viktigast. De ska må bra och få göra det de trivs med. Jag har ett flertal hästar som inte alls vill arbeta, de går nu i hagen och uppfostrar de andra yngre hästarna.

När jag var ut på en hopptävling med mitt Vbl så fick jag höra av en annan ryttare att hur kan jag låta mig förnedras så, att jag ens försöker med ett varmblod på en hopptävling. Hennes häst hade en välkänd hoppstam bakom sig. Så min skulle inte komma långt, han hade ju ingen hoppstam. Jag skulle vara glad om vi kom över ett hinder utan att han rev. Men jag visste vad min häst kunde och att han älskade och hoppa. Vi hade det roligt ute på banan. Men gissa om jag log när vi tog hem segern för dagen. Inte för att vi fick pris. Utan för att mitt vbl hade roligt på banan och därför gjorde bäst ifrån sig. Plus för att han visade de andra att även vbl med travarstam kan vinna en hopptävling.

Jag tycker att det är synd att Sverige har hästarna uppdelade på olika ställen, travhästar är hos STC och rid och körhästar är hos svenska hästavelsförbundet, Borde inte travhästarna också få höra dit? De är ju faktiskt också hästar. Om alla hästar hörde till Svenska Hästavelsförbundet, så tror jag att den fula "travarstämpeln" försvinner med tiden. Men man borde även omorganisera lite, när man ändå är på gång. Ta bort "sportstämpeln" på alla hästar, men ha kvar rasföreningarna och låt de ha kvar sina avelsvärderingar. Men låt travarna komma in. Ändra namnet på deras ras, och låt de i stället heta något annat än travare på slutet. För det heter ju inte Svensk Halvblods hopp? Det låter ju lite konstigt enligt mig.

Så har du en häst som inte tycker om hoppning men har hoppstam, låt den få göra vad den tycker om. För då kan man komma mycket längre. Och samtidigt utvecklas som ryttare och människa.

Sv: Alla hästar är bra på sin grej

Och vad i hela friden vill du ha fram med det här?

Vill jag ha en hopphäst så försöker jag avla fram en hopphäst! Vill jag ha en dressyrhäst så försöker jag avla fram en dressyrhäst.

Detta gör inte JAG genom att använda mig av islandshästar eller shetlandsponnyer. Inte heller travhästar. Som är avlade för att trava fort.

Orkar inte med en till "det är så synd om alla travhästar som kan gå grand prix-dressyr och hoppa 1,60-klasser"-travtråd med tjafs.

Jag skulle aldrig skaffa mig en travhäst om jag inte ska hålla på med trav. Punkt slut.

Vill du göra det så varsågod. Jag tänker inte stoppa dig! Men TÄNK innan du börjar korsa hej vilt i aveln!

/C

Det enda jag vill få fram är att alla hästar kanske inte är bra på det deras föräldrar har gjort bra i från sig inom. Jag anser att alla hästar ska få lika chans att göra det de är bra på. Självklart anser jag inte att man ska avla hur som helst. Det ska vara med kvalité. Det ska bli hållbara hästar i slutändan. Jag tycker att travare som platsar att springa fort på travet ska få vara där, och halvblod som platsar på hopptävlingar ska få vara där. Men man måste vara mer öppen och lyhörd på hästen. Många hästar som inte platsar där ryttaren/kusken eller ägaren önskar går många gånger till slakt oavsett vad det är för ras. Jag vet tex ett halvblod med en bra dressyr stam som blev så vanskött och misshandlad pga att han inte passade inom dressyren. Han hamnade tillslut på slakten då han blev svårhanterad, ägaren vägrade sälja honom till någon annan. Han blev polisanmäld och dömd till djurmisshandel och vanvård av djur.
Och det är helt fel enligt mig. Alla hästar är individer som har rätt till ett gott liv. oavsett ras.

Jag tycker att hästar med travstam inte ska vara bundna till "travet" hela livet bara för att de har travstam, de ska få en chans inom ridningen om de tycker mer om det.

Jag vet att det är en känslig fråga om travare som ska få ta plats i ridvärlden. Men jag ville bara säga mitt. Vill bara säga att de inte är mindre värda för att de inte passar där de "borde höra hemma".

Orkar du inte med såna trådar så värför läser du de? Det här är en väldigt viktig fråga för mig och jag kommer att göra mitt för att få ett större värde på "travarna". Om du inte orkar med sådana som jag så varför är du inte och gör något annat, läser någon annan tråd?

Cyllene skrev:
Och vad i hela friden vill du ha fram med det här?

Vill jag ha en hopphäst så försöker jag avla fram en hopphäst! Vill jag ha en dressyrhäst så försöker jag avla fram en dressyrhäst.

Detta gör inte JAG genom att använda mig av islandshästar eller shetlandsponnyer. Inte heller travhästar. Som är avlade för att trava fort.

Orkar inte med en till "det är så synd om alla travhästar som kan gå grand prix-dressyr och hoppa 1,60-klasser"-travtråd med tjafs.

Jag skulle aldrig skaffa mig en travhäst om jag inte ska hålla på med trav. Punkt slut.

Vill du göra det så varsågod. Jag tänker inte stoppa dig! Men TÄNK innan du börjar korsa hej vilt i aveln!

/C

maja.maja skrev:
Om alla hästar hörde till Svenska Hästavelsförbundet, så tror jag att den fula "travarstämpeln" försvinner med tiden. Men man borde även omorganisera lite, när man ändå är på gång. Ta bort "sportstämpeln" på alla hästar, men ha kvar rasföreningarna och låt de ha kvar sina avelsvärderingar. Men låt travarna komma in. Ändra namnet på deras ras, och låt de i stället heta något annat än travare på slutet.

Jag är mycket stolt över att föda upp travhästar och ser inte alls något "fult" i varken ordet "sport" eller "travare".:mad:

Förstår faktiskt inte alls varför rasens namn skulle behöva ändras. Skulle travaren få högre status som ridhäst om vi tar bort ordet travare? Och skulle vi behöva "smyga" med att vi avlar för att få fram bra travhästar och för att vi gillar travsporten ?
Din tanke är nog god i grund och botten, men jag delar helt enkelt inte din åsikt när det gäller att travare skulle ha en "ful" stämpel och förstår inte vad du menar :confused:

Tycker någon att ordet travare är fult ligger nog problemet hos den enskilda människan ......inte hos rasen i sig. :cool:

Jag tycker att det är helt OK att tävla travhästar i ridhästklasser ifall hästen har talang för det. Däremot tycker jag inte att man ska försöka avla fram ridhästar från travarston. Det finns ett fåtal lyckade exempel och väldigt många mindre lyckade. Även om en individ i sig har vissa egenskaper är det inte säkert att dessa slår igenom till avkomman.

Du vet väl att så gott som alla hästar på våra tävlingsbanor är varmblod, däremot är det en liten andel som är varmblodstravare.

Det är bara i ridkretsar som det är "fult" att ha travare, men det är lika "fult" att ha fjording t ex.
Men om du vänder dig till travfolket är lika "fult" där att ha en ridhäst. Min galma hovslagare var travtränare också och han tyckte att det var ju inte så viktigt för det var ju bara ridhästar.
Fördommar finns överallt i hästvärlden men för den saken så blir inte aveln bättre av att blanda ihop raserna och sorterna.

Sedan finns det tyvärr idag en hel del som saknar riktig hästkunskap. Som helt enkelt inte kan se på en häst om den är bra eller inte utan måste gå på härstamningen. Ska dom ha en hopphäst måste den har hoppstam. Lite därför som vi råkar ut för att vissa hingstar går upp som sol och ner som en pannkaka. Bara för att hingsten med rätt sto lämnat bra avkomma är ju inte det lika med att alla avkommer från alla ston blir lika bra.

Jag tycker absolut inte att det är något fullt att ha en travare. Eller att föda upp travhästar. Som sagt så finns det fördommar överallt. Men jag tycker att det är så synd att så många travare går till slakt för att de inte platser på travet och ridfolket inte vill ha in de.

Jag tycker inte att man ska blanda ihop en massa raser, inte alls. Det ska vara renrasigt. För de ska inte bli sönderavlade.

Jag vet att de flesta hästar som är ute på ridtävlingar är varmblod. Men varför får inte varmblodstravaren vara med? Det är enbart pga stamen. Det är endast inom "stor häst" travet där hästarna heter kallblodstravare och varmblodstravare.Det heter ju inte Halvblods hopp eller halvblodsdressyr vid ridtävlingar. Rasen måste få ha sitt namn och inte sportens namn inblandat i rasnamnet.

När jag skrev att jag tyckte att travare skulle tas bort i rasnamnet så var det enbart för att de ska få samma chans som en annan häst att utbilda sig inom ridningen. Jag håller själv på med både ridning och trav. Så jag tycker att travet är en bra sport men också hopp och dresyren.

Varför ska hästen bli vad namnet står för som ex travare. Tänk om den inte alls vill springa utan vill hoppa hinder på banan eller i skogen? Vi har delat upp hästraserna så att den inte accepteras om den inte passar där vi har satt den.

som uppfödare låter jag alltid mina hästar få utvecklas till det som faller de bäst in.

En gång hade jag en försäljningshäst i mitt stall. Det var en varmblodstravare. När jag var ute i paddocken och tränade hoppning så kom det en bil förbikörande som stannade till och tittade på oss.
Efter en stund så kör de in på gården och kommer fram till mig och frågar om hästen är tillsalu. Jo han är tillsalu svarade jag.
De blev genast spekulanter på hästen. Kvinnan hade sin ridklädsel på sig redan då hon kom från ett annat stall. Hon red honom i både dressyr och hoppning. Och var jätte njd med honom och ville köpa. Hon är idag B-tränare i hoppning. Jag tog fram hästens papper och kontrakt. Då frågade kvinnan om priset, jag svarade 10 000 kr. Öh? stod hon frågande. Först när hon viste vad det var för stam på hästen som hon ändrade sig och sa att han inte dög.

Det finns alltid en massa fördomar kring allt. Men jag anser att vi måste bli mer måna om våra hästar. Tänka på vad de egentligen gör för oss. Oavsett ras så är de värda mer än en slakt.
Det är många inom ridvärlden som anser att travare inte ska få komma in och lika så är det med travfolk som inte vill ha in ridhästar i sina stall. Men om man tar bort stammen för en stund. vad är det för fel med att en häst som tycker om att ridas rids eller en häst som tycker att tycker om att springa fort går på travet. Varför kan inte de båda sporterna gå tillsammans?

"Jag vet att de flesta hästar som är ute på ridtävlingar är varmblod. Men varför får inte varmblodstravaren vara med? Det är enbart pga stamen. Det är endast inom "stor häst" travet där hästarna heter kallblodstravare och varmblodstravare.Det heter ju inte Halvblods hopp eller halvblodsdressyr vid ridtävlingar. Rasen måste få ha sitt namn och inte sportens namn inblandat i rasnamnet. "

Hur menar du nu ? Om du löser licens för en varmblodig travare eller kallblodig får du tävla i aridhästtävlingar. Det är tvärtom som det inte funkar, man kan bara starta travtävlingar med travare (nu glömmer vi russ och shettisar en stund)

Vad föder du upp för hästar ?

Det är bra många fd.travare som faktiskt gått på banan som får en bra "karriär" även som ridhästar efteråt. Ännu fler är de som aldrig gott på banan, faktum är att varmblodstravaren är en mycket allsidig och trevlig häst. Dessutom ofta ett mer intressant alternativ för fritidsryttaren till halvblod, som enligt min mening ofta är överskattade.

Jag tror att det generellt också är hårdare attityd mot varmblodstravaren än kallblodstravaren, eftersom kallblod i många lägen ses som lugna och harmoniska hästan medan varmbloden ses vara heta och okontrollerbara från hästryggen.

maja.maja skrev:
Jag vet att de flesta hästar som är ute på ridtävlingar är varmblod. Men varför får inte varmblodstravaren vara med? Det är enbart pga stamen.
Vad tusan yrar du om:confused: man får ju visst tävla på ridtävlingar med varmblodstravare:angel:

Det finns inga restriktioner om att hästar av varmblodig travstam inte får vara med i ridhästtävlingar! Däremot får hästar av varmblodig ridhäststam inte vara med i travtävlingar, även om de skulle funka mycket bättre bakom sulkyn är under sadel ;)

Jag undrar om vi blir blåsta nu igen?;) :angel: :rofl:

Men hjälp! :eek: Jag tycker att travarna har fått en bamse chans! De finns ju massor här på buke som har kallblods travare och varmblod (inte bara på buke förstås)

De är ju så att det tar längre tid att få en dressyrhäst av en travare en att få de av ett halvblod, samma sak i hoppningen.
Det är därför folk inte vill ha travhästar för att lägga ner all den tid och pengar som ofta behövs. Eftersom man måste få bort travar steget i hästens (famförallt) bakben!

Tycker inte ett dugg att travare är illa behandlade bara för att dom har travstam. Ni som har travare (tycker jag) överreagerar ganska mycket. Tänk på alla russtravare som finns (finns ju massor) som skuttar lätt och fint på hoppbanorna. Kallblodstravare är väldigt populära i barock!

De beror ju också på vart man vill komma. Vill man bli bäst kanske inte travare är rätt ras. Man får mer procents chans att bli bäst på en häst som är framavlad till endamålet.

Men däremot så om man bara vill ha världens bästa kompis som man vill ha massor av skoj med så spelar det ingen roll vilken ras det är, alla passar där in! (nu menar jag inte att dom med "ridhästar" på hög nivå inte är bästisar med sina hästar)

Så! nu fick ni veta min åsikt! :D

// säger jag som hjälper några med sina travare/halvtravare (har ingen själv)

maja.maja skrev:
Jag tycker att hästar med travstam inte ska vara bundna till "travet" hela livet bara för att de har travstam, de ska få en chans inom ridningen om de tycker mer om det.

Jag vet att det är en känslig fråga om travare som ska få ta plats i ridvärlden. Men jag ville bara säga mitt. Vill bara säga att de inte är mindre värda för att de inte passar där de "borde höra hemma".

Travaren hör hemma på STC och ingen annanstans.

Och VARFÖR ska man degradera en travare till att höra till någon annan grupp???

Man säger ju galoppör??? Något fel på det?? Näää...

Den som klarar av att rida en travare på rätt sätt ska vara nog så stolt över det.
Jag har i alla fall mött väldigt få "duktiga ryttare" som kan hålla en travare på "rätt köl"
Vilket betyder att dom bara är snobbiga och "åker" på sin fina halvblods kapacitet..
Att hoppa kan alla..men att hoppa med alla hästar..kan få.

Min åsikt är att det är bara fjolligt ridfolk som säger/tycker:

-Min travare ser ut som en ridhäst.. (finns inget som ser ut som en travare) (också ett hel solklart fall på total okunskap om travhästar)

-Frysmärkning är fult.. (lika så stämplarna i häcken på många tyska raser)

Övriga som skäms att ha en travare kan skicka kräket till slakt.
Den har det nog klart bättre där!!

AM

Vafan!!!!

Stämpeln på min tysk är snygg!

Nu är det krig! :devil:

/C

(I tomteskogen)

;)

Själv tycker jag att polska hästars inbrända siffror vid manken är den allra fulaste märkningen av hästar!

Vore jag dig så skulle jag antingen använda ett stort ländtäcke eller annars färgmedel...:D :D ;)

Förstå vad pinsamt.. VAd ska folk tro om dig när du rider runt på en pompös tysk pomesfritteshäst...VA? :eek: :eek: :angel: ;)

AM

så här uppfattar jag det, att de som har travare ofta TROR att vi med halvblod ser ner på dom för att dom har en travare, utan att vi (iaf jag och många av mina vänner) egentligen inte gör det! Det är skillnad på att "jag skulle aldrig vilja ha en travare" och "travare är dåliga hästar" eller nåt likande. Sedan kan det kanske finnas en viss avndsjuka hos vissa, hur kul är är det att bli slagen i tex. hoppning av en travare som man vet att ryttaren fått näst intill gratis medans ens egen välstammade häst kostat ett x antal tusen. Säger inte att jag känner så här, men kanske vissa andra??!

Jag skulle inte vilja ha en travare på samma sätt som jag inte skulle vilja ha en islänning, friser, nordsvensk, ardenner mfl. Och detta beror inte på att jag inte tycker om rasen, utan att dessa raser inte passar mig, min ridning, mina mål och mitt intresse för hästar. Jag har träffat många jätte fina travare och jag är väldigt imponerad över deras temperament och tycker det ser riktigt mäktigt ut när de springer på banan. Jag blir även glad då jag ser travare på hoppbanorna eller dressyr banorna som kan hävda sig mot de välstammade halvbloden. Jag har ridit travare, nordsvenskar, shettisar, fjordningar, araber och många andra raser men det är halvbloden och fullbloden som jag trivts bäst med.

självklart ska alla hästar få göra de dom tycker är roligt, det är också därför som jag lämnade tillbaka min första ponny, hon var inte speciellt road av att tävla dressyr eller hoppning och tyckte inte det var roligt när man började kräva arbete av henne, utan hon trivdes bäst med att få lulla unt i skogen och hon tykte det var roligt när nybörjare red på henne, så hon fick åka till en annan fodervärd som låg på samma nivå som hästen. Och detta gjorde jag för HÄSTENS bästa!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 104
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 505
Senast: skiesabove
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka