Alla hästar är bra på sin grej

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maja.maja
  • Startdatum Startdatum
Sv: Alla hästar är bra på sin grej

åå!! då har du inte sett vissa holländska. dom har nummer på hoven!!! BLÄ!!

Det jag menar när jag skrev att varmblodstravare inte är välkomna på ridtävlingar är av andra ryttare som rynkar på näsan och pratar skit om rasen. Att de ger kommentarer som "hur kan du förnedra dig så att du har en vbl travare med här", "det enda pris din häst kan få är väl i dumhet", eller "varför ska du låta andra lida genom att ha den där saken med som endast kommer att förstöra för alla". Av de sakerna så ser jag att travare inte välkomnas av alla. Jag vet att hästarna får vara med och tävla oavsett stam i ridtävlingar. Men det är synen man har på travare. Tycker att det är synd att de inte accepteras av fler människor. För själv så tycker jag att det är en underbar ras som passar utmärkt som ridhäst. Man behöver inte älska och ha en travare, men man måste acceptera rasen och välkomna den in.

Jag vet att det är många halvblodsmänniskor som accepterar rasen men den större delen gör det inte, inte i mina trakter i alla fall.

Varför kan inte Svenska Hästavelsförbundet och STC samarbeta när det gäller hästarna. För hur som helst så förstör det väl inget om alla hästar är samlade på en och samma plats oavsett om man är travare, ridhäst, körhäst eller galopphäst.? Eller gör det? Tävlingarna borde vara öppna för alla hästar. Det kanske finns ett snabbt halvblod som kanske skulle passa bättre på travet än vissa vbl travare. Vem vet? Ingen tror jag innan man har testat.

Jag tycker att det kanske vore så mycket enklare för flera parter om de hade ett samarbete. Jag har vart med många år och har suttit med i avelsföreningar. Jag ser bristerna i att inte samarbeta. Vem vet jag kanske är ute och cyklar helt. Men det är vad jag tror efter många år med hästar.

Tro inte att jag tycker att man ska korsa hästar hur som helst. Jag avlar alltid för att få renrasiga hästar, eller dagens renrasiga hästar. För alla hästar härstammar ju från samma förfäder. Det ska vara hållbara hästar, och tycker att det är skam för de som avlar sönder sina hästar. Vet en person uppe i dalarna som har korsat en shire med en Connemara, resultatet blev en inte så välmående häst. Hon led på grund av sin stora överkropp och sina mindre ben som inte kunde klara av det. Hon avlivades av en djurskyddsinspektör på grund av stora överbelastningar i sina ben. Hon låg stora delarna av sitt korta liv, blev 4 år.

Jag kanske har dömer människor för snabbt. Men jag dömer endast de människor som ger mig en dålig kommentar i att jag har en fruktansvärt dålig häst och att jag förnedrar mig själv i att ha med honom på en hopptävling. Jag skriver endast det jag har upplevt under mina senaste år. Jag älskar hästar, och bara för att jag har en slags ras så dömer jag inte andra raser. Men det är det många som gör. Inte alla men många gör det.

Varför kan man inte börja att titta på vad hästen kan i stället för vad deras föräldrar kan eller kunde. Vi måste oavsett sport vara mer lyhörda på våra hästar. Det finns sällan dumma eller dåliga hästar. Det är vi människor som utvecklar hästen. Vi måste vara mer tydliga och lyhörda för att kunna utveckla hästen som vi vill ha den.Många gånger blir hästar illa behandlade pga vår okunskap att lära ut och lyssna på hästen. Har tagit hand om ett flertal sk "problemhästar", de har i slutändan blivit mycket fina hästar. Pga vår okunskap om hästar så får vi många gånger "sämre" hästar.

maja.maja skrev:
Jag kanske har dömer människor för snabbt. Men jag dömer endast de människor som ger mig en dålig kommentar i att jag har en fruktansvärt dålig häst och att jag förnedrar mig själv i att ha med honom på en hopptävling.

En människa som säger en sån sak är uppenbarligen inte världens smartaste, eller hur?

Såna människor bryr jag mig helt enkelt inte om!

Varför ta åt sig? Varför inte bara låtsas som de inte finns?

Jag har ridit i hela mitt liv, tävlat större delen av mitt liv - och hittills har jag aldrig hört någon säga något om det varit en travare med på tävlingar! Är problemet verkligen så stort? Gör du kanske problemet större genom att ta åt dig? Skit i dem istället om det nu är nån som är så puckad att de säger nåt sånt. Det är väl DITT val vilken häst du rider på!

maja.maja skrev:
Varför kan inte Svenska Hästavelsförbundet och STC samarbeta när det gäller hästarna. För hur som helst så förstör det väl inget om alla hästar är samlade på en och samma plats oavsett om man är travare, ridhäst, körhäst eller galopphäst.? Eller gör det?
Det handlar ju om olika raser. Vilka raser skulle få ingå i det gemensamma förbundet? Handlar det bara om Svenska Halvblod, Varmblodig Travare och Engelskt Fullblod? Alla andra då? Vad är det för fel på att ha olika stamböcker?
Många gånger tycker jag att ägare till varmblodiga travare själv verkar skämmas över sin ras. De försöker göra sin häst till något den inte är. Vill de ha en avkomma efter sitt älskade travsto så ska det plötsligt korsas in andra raser. Varför då?
Jag är själv stolt ägare till ett arabiskt fullblod. Skulle aldrig få för mig att försöka påstå något annat. Jag trivs med araber och därför har jag en arab.
Jag tror inte att ett gemensamt förbund ändrar det faktum att raser avlas för olika ändamål. Inse att du äger och tävlar en varmblodig travare och var stolt över det! Gläds över de framgångar ni får istället för att sörja det ni inte kan åstakomma.
// Linda

maja.maja skrev:
Jag tycker inte att man ska blanda ihop en massa raser, inte alls. Det ska vara renrasigt. För de ska inte bli sönderavlade.

Men är det då smart att ha alla i samma förbund tycker du?

Men om du nu är stolt över dina hästar, va då det! Jag tycker de är ganska häftigt när en travare vinner nån hopp/dressyr tävling. Dom som kan behärska sina travare har ett bevis på deras kunnighet. (visst hästen kanske var bra innen!?) Nu säger jag inte att de med halvblod är dåligare ryttare, men de är ganska starkt gjort att få en travare till en någorlunda exemplarisk ridhäst!

Jag kan inte säga att dom som ger sina kommentarer är avundsjuka som man kanske skulle vilja att dom va! Men jag måste påpeka att folk ger nedlåtande/elaka kommentarer till andra hästar också inte bara travare ,så jag tycker inte de är jätte riktat mot just travare.

En halvblod som ex. har en mindre bra ryttare och går dåligt ser ju fulare ut än vad den egentligen är, då ger dom kommentarer. Om ett russ har solexem ser också fulare ut än en häst med man och svans, dom får också kommentarer.

Om man vill sammarbeta så måste de komma en "ny ras" ur travaren, som mer kan mäta sig med halvbloden exteriört och gångartsmässigt. Ex varmblodig ridhäst eller något. Det finns ju tävlingar för ridtravare och om hästen är för bra för de så är det ju bara att åka till en "vanlig" tävling. Om travaren nu går som en ridhäst så måste man också göra den snygg i man och svans! knoppa på tävling t.ex. Eftersom många travare har sina långa utsläppta manar och tunn svans. de är då man ser att de är en travare. Har hästen lång man och halvruggig päls så är de klart att folk ser att de är en travare. Kolla på exo och han jappeloup (stavas?)

maja.maja skrev:
Det jag menar när jag skrev att varmblodstravare inte är välkomna på ridtävlingar är av andra ryttare som rynkar på näsan och pratar skit om rasen. Att de ger kommentarer som "hur kan du förnedra dig så att du har en vbl travare med här", "det enda pris din häst kan få är väl i dumhet", eller "varför ska du låta andra lida genom att ha den där saken med som endast kommer att förstöra för alla". Av de sakerna så ser jag att travare inte välkomnas av alla. Jag vet att hästarna får vara med och tävla oavsett stam i ridtävlingar. Men det är synen man har på travare. Tycker att det är synd att de inte accepteras av fler människor. För själv så tycker jag att det är en underbar ras som passar utmärkt som ridhäst. Man behöver inte älska och ha en travare, men man måste acceptera rasen och välkomna den in.

Jag vet att det finns ridfolk i sådan inställning.
Men dessa blir snabbt förpassade till "puckoavdelningen med noll kunskap om hovdjur"

HAr även här på Buke sett idiotkommentarer om just travarna..

Men en sak ska du ej glömma:
Det ÄR inte ditt problem!
Det är DOM som har problem med din häst..
Skit i det.

Travare ÄR travare och spelar ingen roll hur man försöker göra om dom. Du sliter förgäves i "dom snorkigas värld"
Zebran ÄR randig och FÖRBLIR randig.
Likaså travaren.

Ödsla inte energi på förnedrande kommentarer.
För du VET att dom ändå INTE KAN rida din häst bättre.

Tänk om lite nu.
Du sitter på en Ferrari med lite trög utväxling..Men när du väl förstått växellådan så HAR DU FLER VÄXLAR än vad du trott från början.
Halvbloden är typ AUTOMATVÄXLADE.. Glider fint, har bra åkkomfort men knappast mer..Lite Volvostuk...
Inte f-n kan dom gå banvallen i 1.12 i trav så tårarna sprutar??

Har en bekant som kör LAverda motorcyklar.. Dom ÄR ganska obekväma att sitta på. Ren racemodell med en jädrans massa kraft.

HAn säger så här:
Ingen idé att köra BMV..då kan jag lika gärna sitta hemma.

Tänk på det.

AM

:bow: :bow: :bow:

Klokt, pedagogiskt, och underhållande inlägg :rofl:

Dutta och dona, klipp och knoppa, men gör det för att du vill och inte för att få andra att tro att det är ett halvblod.

Gör man det för att dölja hästens ras har man avslöjat sina egna fördomar och då ska man nog skaffa en annan häst. :cool:

Nafayette skrev:
Men en sak ska du ej glömma:
Zebran ÄR randig och FÖRBLIR randig.
Likaså travaren.

AM

Mina travhästar har "trivselfläckar" (prickar/ringar alltså), men ingen är randig:eek: .....vad har jag då för ras tro :angel: :p :rofl:

Jo! jag vet detta men eftersom många kopplar de till travare så blev de så :D

jag satt ett tag och funderade på hur jag skulle skriva de. dä lät så konstigt att skriva travar ridhäst.. eller varmblodig travar ridhäst, så då blev det varmblodig ridhäst ;)

Senast ändrad:

Och så blev det fel det också;)

Jag kan inte tänka mig att en ridhästavel baserad på varmblodstravare skulle ha något värde på marknaden. De varmblodstravare som idag är ridhästar är ju en biprodukt av travaraveln. Om man tittar på annonsssidorna ser man ofta billiga travarkorsningar. Enda gången jag kan tänka mig att man skulle kunna få igen tillverkningskostnaden för en sån uppfödning är om mamman eller något syskon varit exceptionellt framgångsrik som tävlingshäst inom hoppning eller fälttävlan.

De var ju de jag menade med att den ska kunna mäta sig exteriört och gångartsmässigt mot halvbloden, vilket den inte kommer att göra (:angel: :D de var de jag glömde skriva, att de aldrig kommer bli genomförbart)

lektra skrev:
De var ju de jag menade med att den ska kunna mäta sig exteriört och gångartsmässigt mot halvbloden, vilket den inte kommer att göra

Beror på hur man ser det..:angel:
Exteriört finns det hingstar i avel som ingen av er kan se..att det är travhingstar..:D :p
Och gångartsmässigt ligger ju travaren klart bättre..i traven..
Där är halvbloden helt kassa.. T.o.m. Järfsöfaks skulle varva dom..:devil: :devil:

AM

aha! du menar halvblod till travet. jag menar att få travarna till ridhästar :D

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 104
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 505
Senast: skiesabove
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka