Alla dessa prylar...

HeddaVovven

Trådstartare
Sambons dotter är sex år och har som de flesta andra barn ganska mycket leksaker. Hon får nytt på födelsedagar och på julafton men även däremellan shoppas det grejer lite nu och då. Med tiden blir det ju ganska mycket saker och just nu är hennes rum proppfullt enligt mig.
Hur gör ni? Rensar ni med jämna mellanrum? Är barnet med och hjälper till? Denna flicka är högst ovillig till att slänga/ge bort saker som helt uppenbart är skräp eller till för mindre barn.

Sambons dotter är sex år och har som de flesta andra barn ganska mycket leksaker. Hon får nytt på födelsedagar och på julafton men även däremellan shoppas det grejer lite nu och då. Med tiden blir det ju ganska mycket saker och just nu är hennes rum proppfullt enligt mig.
Hur gör ni? Rensar ni med jämna mellanrum? Är barnet med och hjälper till? Denna flicka är högst ovillig till att slänga/ge bort saker som helt uppenbart är skräp eller till för mindre barn.

Nu har vi inte barn än, går allt som det ska kommer hen i mars, men vi har diskuterat mkt om alla leksaker. Vi har kommit fram till att säga åt släkt och vänner att hellre köpa en bra grej en massa skit, alternativt nåt litet och stoppa in pengar på barnets konto, för framtida bruk! Allt detta skräp som hamnar i barnens sovrum är oftast varken speciellt miljövänliga eller vänliga för barnen med massa gifter i, då är det bättre med en peng till tex körkort eller annat nyttigt!

Vi (kanske främst jag) jobbar stenhårt med att försöka säga nej till släkten att köpa grejer hela tiden. Jag måste plocka undan saker som sällan eller aldrig används. Kläder köper vi ofta beggat på tradera, leksaker köper vi "aldrig". Äldsta dottern, 3 år, har börjat få pengar för vissa saker hon gör. Främst är det nu att inte kissa i brallorna på fsk då hon hellre leker än gör ett tråkigt toalettbesök. Klarar hon det får hon en peng från en stor låda mynt och då frågar jag om hon vill åka till leksaksaffären eller barnloppisen (där man får fler leksaker för samma peng). Nu är siktet inställt på en specifik pryl som hon ska köpa när hon har råd. I övrigt besöker vi faktiskt aldrig leksaksaffären.

Jag har en femåring, och med jämna mellanrum går jag in och rensar upp. Sånt som ev små syskon kan ha läggs i garderoben annars så ges det bort till vänner/röda korset m.m. Sen brukar familjen fråga vad hon önskar sig till jul och födelsedag och då brukar jag säga kläder om det inte är något väldigt specifikt hon har bett om. Och leksaker bara sådär i bland händer nog nästan aldrig. Hon kan få målarböcker och pysselsaker i bland för att fylla på pyssellådan men annars, nej.

Här är det mängder av leksaker. Nu är det inte mitt barn så jag har inte direkt mandat i frågan.
Men jag rensar skit som jag märker att han inte använder. Det är oftast ett par specifika leksaker han leker med mest och skulle jag plocka undan nån som han sen saknar kan jag lätt trolla fram den. Men det har inte hänt hittills.

Jag får klåda (psykisk sådan...) av plastleksaker.
Lär bli lite andra bullar när vi får gemensamma. Är mer för pyssel, pussel och sånt som är bra för motorik och hjärnan.

Här är det mängder av leksaker. Nu är det inte mitt barn så jag har inte direkt mandat i frågan.
Men jag rensar skit som jag märker att han inte använder. Det är oftast ett par specifika leksaker han leker med mest och skulle jag plocka undan nån som han sen saknar kan jag lätt trolla fram den. Men det har inte hänt hittills.

Jag får klåda (psykisk sådan...) av plastleksaker.
Lär bli lite andra bullar när vi får gemensamma. Är mer för pyssel, pussel och sånt som är bra för motorik och hjärnan.

Samma här, just med motorik och hjärngympa. Jag tror det kan vara svårt att undvika plastleksaker helt, men vi vill undvika i så stor utsträckning som vi kan!

Samma här, just med motorik och hjärngympa. Jag tror det kan vara svårt att undvika plastleksaker helt, men vi vill undvika i så stor utsträckning som vi kan!

Jamen självklart är det svårt att undvika. Mycket för all yttre påverkan, grabben hemma älskar transformers på tv och då blir det nästan en förlängning att transformersleksaker gillas. Sen har han två familjer. Skulle bli ganska knepigt om det på ena stället var mängder av prylar och på andra bara pedagogiska träprylar.

Lego är nog den plastleksaken jag har mest överseende med. Det må vara plast men det får man förbise :)

När vi rensar kör vi tre val 1. välgörenhet, 2. sälja på loppis 3, slänga. Vissa grejer är dock svåra att släppa taget om så där gör vi ett extraval; 4. lägga undan men spara till nästa rensning för

Så konstigt det blev?
Skulle avslutas med att ´" spara till nästa rensning för att se i vilken av kategorierna den hamnar".
Detta förutsätter ju att man har plats för viss lagring. Annars är det nog "en in- en ut" som gäller....

Nu är dottern (19 månader) inte så gammal att hon kan bestämma själv men jag rensar hennes leksaker lite nu och då, tar bort sånt som hon växt ifrån. Hon har inte allt framme utan vi byter ut leksakerna nu och då, då blir de som nya för henne ;):D, sen har hon lite i sin lekhörna och lite i sitt rum. Jag vill inte att vi ska drunkna i leksaker, man ska hinna leka med det man redan har, så försöker ha koll på vad släkten köper till jul och födelsedag, oftast får jag handla allt ändå.

Vi rensar med jämna mellanrum, skänker en del, men slänger mycket. Barnen brukar vara med. Har även ställt undan ett par sopsäckar i förrådet, tanken var att ta fram de lite senare för att se om barnen tyckte det var något roligt fortfarande.

Vi rensar regelbundet, när barnen inte är hemma (får de vara med vill blir plötsligt alla leksaker favoritleksaken...). Brukar lägga undan i garaget i ett halvår eller så, har de inte saknat grejerna då så skänks de bort till välgörenhet.
Det får nog bli en sådan här variant. Att vi rensar när hon inte är här.

Så konstigt det blev?
Skulle avslutas med att ´" spara till nästa rensning för att se i vilken av kategorierna den hamnar".
Detta förutsätter ju att man har plats för viss lagring. Annars är det nog "en in- en ut" som gäller....
Så här tycker jag egentligen vi borde göra. Att barnet får vara med och rensa och sedan ge bort till sjukhus/röda korset eller liknande. Tror tyvärr att det inte funkar så bra i dagsläget men jag ska prata med pappan så får vi se.

Jag plockade ihop med barnen undan det de inte lekte med för tillfället. De säckarna kunde sedan plockas fram när barnen var hemma och var sjuka. Då blev det "julafton" och det tråkiga med att vara sjuk och tvingas vara inne försvann och grejerna var roliga igen. Trasiga saker som inte gick att laga slängdes. Var det något trasigt som var speciellt för barnet las det undan en tid för att slängas när barnet tyckte att det var okej. Plocka undan utan barnen skulle jag aldrig göra och verkligen inte slänga/ge bort! Jag hade inte uppskattat om någon hade rensat bland mina saker utan min vetskap och bestämt vad jag fick/inte fick ha kvar och därför skulle jag aldrig göra så mot barnen heller.

Vad gäller vilka grejer barnet leker med så hoppas jag verkligen att barnet själv får välja det och att det inte är föräldrarnas åsikt som avgör det. Kreativitet och upptäckarglädje skapas inte av förbud utan av utbud. Att få välja själv är lika viktigt för ett barn som för en vuxen.

Är det bara jag som sparar barnets leksaker?
Jag gör det av den enkla anledningen att när jag fick eget barn så hade mamma sparat mina saker och vi har haft jätteroligt när vi har tagit fram dessa saker som inte finns i affärerna.
Nu bor vi så att det är "lätt" att spara, så jag förstår om man har platsbrist ;) men några saker sparas väl ändå :confused:
Naturligtvis kastar vi det som är trasigt och barnet är med i hela processen av att kasta det som inte går att laga och att packa undan det som inte används längre av åldersskäl...

Jag plockade ihop med barnen undan det de inte lekte med för tillfället. De säckarna kunde sedan plockas fram när barnen var hemma och var sjuka. Då blev det "julafton" och det tråkiga med att vara sjuk och tvingas vara inne försvann och grejerna var roliga igen. Trasiga saker som inte gick att laga slängdes. Var det något trasigt som var speciellt för barnet las det undan en tid för att slängas när barnet tyckte att det var okej. Plocka undan utan barnen skulle jag aldrig göra och verkligen inte slänga/ge bort! Jag hade inte uppskattat om någon hade rensat bland mina saker utan min vetskap och bestämt vad jag fick/inte fick ha kvar och därför skulle jag aldrig göra så mot barnen heller.

Vad gäller vilka grejer barnet leker med så hoppas jag verkligen att barnet själv får välja det och att det inte är föräldrarnas åsikt som avgör det. Kreativitet och upptäckarglädje skapas inte av förbud utan av utbud. Att få välja själv är lika viktigt för ett barn som för en vuxen.

Ja, nu när barnen är lite äldre (snart nio) så går det utmärkt att låta dem vara med (vi fyllde t.ex. Senast idag två sopsäckar till röda korset tillsammans). Men när de var två, tre, fyra, fem, sex - not so much!
Självklart har vi sparat de sentimentala grejerna, dvs det som de verkligen lekt mycket med och betyder något, och som fortfarande är helt, och även fina träleksaker, men resten?! Fick barnen bestämma skulle vi aldrig göra oss av med någonting, jag vet inte hur du bor men vi har inte plats för den typen av hoarding.....

Vi har nästan inte köpt nåra leksaker till sonen alls. Det har däremot farmor och farfar gjort :cautious:

Sonen har en låg "kista" där nästan alla leksaker ska vara.
Undantaget är böcker, pussel, pyssel, lego, brio tåg, musikinstrument, klossar och stora leksaker som gunghäst och liknande

När kistan börjar bli så full att leksakerna inte får plats så sorterar vi ut och sparar till nästa barn. Han blir 2 i december så vi sorterar undan när han sover. När han blir äldre ska han helt klart få vara med. :)

Ja, nu när barnen är lite äldre (snart nio) så går det utmärkt att låta dem vara med (vi fyllde t.ex. Senast idag två sopsäckar till röda korset tillsammans). Men när de var två, tre, fyra, fem, sex - not so much!
Självklart har vi sparat de sentimentala grejerna, dvs det som de verkligen lekt mycket med och betyder något, och som fortfarande är helt, och även fina träleksaker, men resten?! Fick barnen bestämma skulle vi aldrig göra oss av med någonting, jag vet inte hur du bor men vi har inte plats för den typen av hoarding.....

Barn är självklart olika men mina barn hade inga problem med att göra sådant även som riktigt små, dvs som 2-3 åringar. Att plocka undan det som inte var kul för tillfället lärde dem att det var en bra grej att göra så så att de kunde få plats att leka med det de ville och eftersom de visste var grejerna tog vägen och var trygga med att inget försvann utan att de hade okejat det så var det inga problem.

Jag bodde i lägenhet när barnen var små och hade ett normalstort källarförråd. Det var inga problem att ställa in några sopsäckar där. Varför ens skaffa så mycket grejer så att det riskerar att bli någon form av hoarding? Så mycket grejer kan inget barn behöva. Ingen vuxen heller.

Jag skulle ÄLSKA om någon kom hit och rensade bort allt onödigt jag inte ens vet om att jag har. Och sambons.

Jag har någon vag vision om att låta släkten stå för sakerna men jag känner min sambo och vet att vi kommer drunkna i ännu mer saker :crazy:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 405
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 186
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 489
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama