Alla dessa fördomar...

Sv: Alla dessa fördomar...

Jag ska inte säga att jag vet mycket om något, det gör ajg verkligen inte. Jag är den där typiska hobbyryttare som är lycklig när hon har sin skog och sin grusväg i fred ;)
Men jag har varit "aktiv" inom dressyr, hoppning och är inom bruksridningen. Och jag kan säga att ajg stöter väldigt sällan på trevligt tävlingsfolk. ALLA kategorier, inte bara engelsk ridning. Okej, bruksfolket är i allmänhet schyssta, men så är de flesta inte där för att tävla heller :smirk:

Jag skulle börja rida western på riktigt för någon månad sen, hade fått tag i en tränare och längtade verkligen! Men mina förväntningar krossades totalt. Jag föreställde mig western som något lugnt och harmoniskt, inget slitande och bankande, ja i allmänhet mer tolerans mot såväl hästen som ryttaren. Tävling har aldrig legat för mig, jag ville bara träna för lite variation i vardagen. vad möts jag av?

Det första tränaren säga är att hästen är för tjock (befogat) och att jag måste raka honom om jag vill träna. Dessutom måste jag köpa (minst) ett bett, fast jga förklarat att jag inte vill tävla och hästen avskyr bett. Han ska.
lektionen kommer igång efter lite om och men. Eller "lektionen" är mer rätt att säga. Runt runt runt på volter, runt runt runt.. Hästen tappar gnistan, han är lite lat i vanliga fall, och hur kul är det för skogsmulle att springa i cirklar? Tränarens tips: ta på sporrar och skänkla hårdare!

Ja, det var min erfarenhet av western. Men jag tänker fortfarande på western som något lugnt och harmoniskt, på hästens villkor. Jag kanske romantiserar, men då vill jag göra det. Just den här tränaren kanske inte var den bästa i världen, men det är den enda som finns inom ett tiotal mils radie. Och för en hobbyskogsmulle är det inte värt pengarna att åka iväg så långt för att ta en lektion för skojs skull..

Hoppas du får chansen att rida för en bättre tränare. Denne verkar inte vara nåt att ha.

Du har en islänning/fjording va? Och har varit med i bruksridningen för Södra Älvsborgs JUF? För i sånna fall vet jag vem du e!:)

Haha, ja det har jag :) Folk brukar komma ihåg honom hehe :p Södra Älvsborg är jag med ibland, det är ju lite långt (har långt till allt iofs), men vad gör man inte för bruksridningen ;)

Det finns FÖR mycket fördomar inom hästvärlden.
Jag har varit med om ett par tillfällen med fördomar och nedtryckning.

# Jag hade en kompis bekant som ibland åkte in till klubbens ridhus för att träna på vintern, då han saknade ridhus hemma.
När han kommer dit har han glömt tränset! Men vill ej åka tillbaka 3 mil, så han riden hästen i grimma och grimmskaft.
Dressyrryttarna som tränade samtidigt hade svårare att få pli på sina häster än vad han hade på sin. :rofl:

#Jag har även varit med om "utfrysning" av klubbmedlemmar. Jag har kallblod som gillar att hoppa och gör detta bra upp till ca 1m (gjorde iallafall ett tag).
När vi på en klubbtävling (välja höjd själv) vinner över ett halvblod :eek: blir det sura miner och gnäll om regler m.m. Året efter ändras reglerna så att vi inte längre kan vara med.

#Fördom nr ett om araber,kallblod och haflinger = kan den där hoppa???
Svar: Jo, det är mycket mångsidiga raser, och många kan faktiskt hoppa och gå fina dressyrkrumelurer:idea:

Alla gernar har sin charm och jag tycker att westernridning är en bra grund till både dressyr och hoppning.

Haha! Va härligt att du vann över halvblodet! Va sura dom måste ha blivit:D "Såna däringa" kan behöva en knäpp på näsan men man ska inte glömma bort att det finns rätt många westernryttare som e så insnöade på sin sak så att dom inte kan acceptera att dressyr folk rider med stöd hela tiden osv. Men så länge hästen mår bra så kan man väl bara låta folk rida som dom vill? Herregud va trött man blir!

Ja fördommar finns verkligen över allt. Jag håller inte på med western utan islandshästar och jag tror vi får höra minst lika mycket fördommar som ni. Speciellt vilka djurplågare vi är eftersom vi rider våra små ponnyer när vi är alldeles för stora. Jag är 176 och min häst är 135 och ibland så stannar folk och suckar och säger hur synd det är om min lilla ponny. Har fått en utskällning en gång också.

Jag och mina tre hästar har delat bete en sommar med westernryttare och ska dit i sommar igen. Tycker jätte bra om dom människorna och vi funkar bra ihop, även om vi håller på med helt olika inriktningar :D

Har varit en gång på en western tävling och då såg jag en ryttare som ryckte rejält två gånger i varje tygel för att hästen höjde huvudet lite. Detta var utanför banan och hästen stod still. Varför man gör så vet jag inte, men man kan inte dömma ut en hel gren bara för att man såg en ryttare göra något man inte gillar.

Det här med storleken på häst undrar jag också varför folk hakar upp sig på. Min ponny är 145 cm i mkh, jag är 172 cm lång och väger ca 55 kg. "du skulle köpt en större häst" får jag höra... Men om jag inte ville det då? Varken hästen eller jag lider av det så vad är problemet? Bara för att alla inte vill ha hästar på 1.70...

"En arab går ju inte att rida på riktigt, de är ju bara fina att se på".

Hej !! Hört om det där med arben tidigare !! Och jag blir både arg och ledsen när jag hör det !! :( Min kompis har en arab som jag brukar få rida !! :D Och han har fått neknngar till tävling och utstälning för att han är arab !! :mad:
Varf gör man så här, det är ju samma sak som att säga till en halvbolds ägare ''Nej du får inte komma !! Du har ett halvbold'' :idea:

Aja det är väl bara gilla läget..!

Kramiz ^^

Galoppen: Tränarna bryr sig inte om sina hästar, de står i små boxar och tas plötsligt ut och rids fort, fort och de som inte sprängt sig själva under träning/tävling säljs som 3-åringar då de redan är konvalecenter för resten av sitt liv av alla förslitningsskador....(något sånt kan man höra:p ) Dressyr å hoppryttare har väl aldrig dragit helt jämnt de heller...

Jag är själv hoppryttare ! Jag och mina vänner har inga fördommar om western ridning, vi ser det som en annan ridsport som tex: distanc eller körning !!

Galoppen har jag inte en aning om vad du har läst/lärt dig !! :eek: Jag håller INTE alls med om det! Det är du som har okunskap. Min Granne har galopp stall. (eget hemma på gården, sen åker hon iväg med sina hästar tränar/tävlar) Dom står i ljusa fina boxar. Går ute nästan 6timmar per dag i stora hagar m kompisar. Dom rids nästan varje dag på volten/banan eller ut iskogen !! Visa av dom går även på BETE på sommaren

Säg inte till andra att dom har fördommar om du inte vet själv !! :angel: ;) :devil:

^^ Alla har väl fördommar om något.. Fast mina riktiga fördommar försöker jag hålla för mig själv.. däremot kanske jag kan "hitta på" saker för att få folk att börja fundera över vad dom precis sagt..

Alla ridgrenar har ju ett mål gemensamt - lågre nivå att ha trevligt och roligt med sin häst - högre nivå att ha trevligt och roligt med sin häst Samt att prestera.. Sen spelar det ingen roll vilken sadel man har eller vilken huvudbonad man bär :D

Liknande trådar

• Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
21 621
Senast: Immer
·
S
Western Ursäkta en dum fråga från en okunnig. Finns det någonstans man kan lära in dom olika programmen till western tävlingarna ungfär som...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Skrållis
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar