Alla dessa fördomar...

Sv: Alla dessa fördomar...

Du gör klokt i att se dig om på olika områden. Du ökar dina kunskaper betydligt jämfört med de som bara snällt stannar på ridskolan. Ju mer man ser av olika inriktningar desto mer ökar förståelsen för dem. Finns förståelse så tror jag många fördomar försvinner. Allt blir så mycket enklare när man tar reda på VARFÖR och får en helhetsbild.
Fortsätt åka runt:bump:
Önskar fler hade din inställning:bow:

Önskar fler hade din inställning:bow:

Håller med.

Förstår egentligen inte vad själva grejen är, det här med fördommar mellan olika inriktningar.
Låt folk göra vad de vill för att de vill det! Ridning ska ju vara kul, oavsett om man rider western eller sysslar med hästpolo..

Bara som tillägg..Var inne på någon tråd kommer inte ihåg var, men där skulle man skriva ner vad man hade för favorit gren, vad man inte hade hållt på med , inte kunde tänka sig samt inte hade en aning om....Och utan att bli förvånad var då Western något som folk inte kunde tänka sig (det var töntigt, flummigt, konstigt, tråkigt! mm) och nästa svar på frågan om vad de visste minst om var svaret : western (såklart). Detta bekräftar lite av det denna tråd skriver, nämligen att det man inget vet om är tråkigt, töntigt etc...:smirk:

Och det visste vi ju! Alltså ut och berätta med ett leende om vad western är; ganska ny sport, inte så många utövare ännu, alla kan vara med (många olika grenar), god stämning, lugna hästar, coolt med kossor, power...osv

PS. Och kollar man i annonser så är det många dressyr sadlar som vill bytas mot western sadlar :angel:

Absolut.

Tyvärr så förknippar de flesta westernridning till t.ex rodeo eller gamla westernfilmer, där det är fullt ös - medvetslös, tvärnit, fullt ös igen, pang pang, slit i tyglarna och massa sporrar.
Jämför den bilden med Pleasure eller Trail.. :rofl:

Har man lika mycket fördomar mot galoppsporten?
islandshäst ridning? etc.?

Ja... visst finns det! Galoppen: Tränarna bryr sig inte om sina hästar, de står i små boxar och tas plötsligt ut och rids fort, fort och de som inte sprängt sig själva under träning/tävling säljs som 3-åringar då de redan är konvalecenter för resten av sitt liv av alla förslitningsskador....(något sånt kan man höra:p ) Å islandshästar! Var ska vi börja..? När de fortfarande var en rätt så "ny" ras i Sverige så hette det ju ofta att man inte fick borsta dem annat än där sadeln skulle ligga, annars förstördes pälsen... de betraktades som "luffs-ponnies" som inte kunde och absolut inte skulle ens gå i form....... tror det har ändrats liiite nu :D
Finns nog fördomar om det mesta, lite kul ibland :D
Western..... sporrar å stångbett, klart hästen kan tvärnita å backa snabbt då (ett slidestop beskrivet av min moster :crazy: ).
Dressyr å hoppryttare har väl aldrig dragit helt jämnt de heller...

klart hästen kan tvärnita å backa snabbt då (ett slidestop beskrivet av min moster.

Ja, självklart.
Jag tävlar själv i reining så jag gör ju en del slidestops ,sas..

Men westernridningen, tillsammans med t.ex galoppsporten, tror jag har blivit en aning missuppfattad av många.

Tyvärr så finns det ju rötägg äverallt, och det är ju dem man får höra om. Så har vi ju ingen Baryard eller Nathorst heller... ;)

Ingen slår iaf "Sveriges Ridsportscentrum"när det gäller fördommar!

Gick ridsportsgymnasiet där för ett par år sedan, kan inte påstå att jag var särskilt populär.. Men jag brydde mig inte så mkt, vad kan de göra? tänkte jag..
Så man fick stå ut med små pikar och rätt stora portioner sarkasm och nedlåtanden.

Droppen var iaf när jag började i 2:an och tog med min egen häst i kursen. Fick "några små förutsättningar" om jag ville vara kvar.
-Klippa av manen på min arab (skulle jag aldrig göra!)
-Fick inta använda min egen sadel och träns ens när jag fritidsred
-Fick inte linda över kotorna fram, det var "onödigt och fult"

Min häst fick dessutom ingen boxskylt eftersom "han förmodligen inte skulle bli kvar så länge iaf. En arab går ju inte att rida på riktigt, de är ju bara fina att se på".

Små krav kanska några säger, jag borde kanske ha accepterat, men då fick jag bara nog. Tog mitt pick och pack och drog.
Det var inte kraven i sig jag reagerade på, det var attityden mot oss!

Jag har full förståelse för att du packade och stack.... Men samtidigt var det lite synd...

Du skulle ha stannat och bevisat motsattsen.... Att en bra häst är en bra häst oavsett vad det är för ras på den...

Och att det faktiskt går att rida riktigt på annat än halvblod...

Men som sagt... jag har full förståelse....

nej jag förstår det inte heller. Antagligen har de dåligt självförtroende och vill ha det till att de själva gör allt på bästa sätt och ja på nåt vis är bättre än de som gör annorlunda. En rädsla eller osäkerhet för det okända finns nog också med.
Det är lite skumt att det vimlar av såna här människor just inom ridsport. Det kanske finns inom andra sporter ockaå? det vet jag inte, men kan det hänga ihop med att ridsporten var en dyr och "fin" sport förr? Eller att vi människor är rätt små och hästarna är stora? Bara gissningar nu, men det måste ju bottna i något.

Westernsporten är ju på klar uppgång i vårt land så det är inte så konstigt att många inte vet så mycket om den än. Det ser säkert annorlunda ut om några år. Westernintresset verkar bara öka hela tiden. Jag har en bekant som har ranch med turridning mm och de har hela tiden mera och mera ryttare.
Jag har varit hos henne och ridit flera gånger både på bana och på långturer och jag kan säga att jag kommer aldrig att byta min dressyrsadel mot en westernsadel, men jag har lärt mig en hel del om westernridning och det har varit kul att prova på olika moment och få höra om tanken med tränngen. Själva westernridningen är inte min grej, men som sagt det är bara nyttigt att lära sig mera.:)

Jag har full förståelse för att du packade och stack.... Men samtidigt var det lite synd...

Du skulle ha stannat och bevisat motsattsen.... Att en bra häst är en bra häst oavsett vad det är för ras på den...

Och att det faktiskt går att rida riktigt på annat än halvblod...

Men som sagt... jag har full förståelse....

Jag hade kunnat stå ut med alla små pikar, men när min häst i samma veva blev halt så tyckte jag inte att det var värt att betala dryga 5000 kr i månaden för att jag och hästen skulle få bo där, när jag ändå inte kunde delta med min egen häst.

De föreslog att jag skulle köpa en ny häst och stanna kvar, ett havlblod kanske... :cool:

Jag hade kunnat stå ut med alla små pikar, men när min häst i samma veva blev halt så tyckte jag inte att det var värt att betala dryga 5000 kr i månaden för att jag och hästen skulle få bo där, när jag ändå inte kunde delta med min egen häst.

De föreslog att jag skulle köpa en ny häst och stanna kvar, ett havlblod kanske... :cool:

Usch...

Jag är glad över att stå i ett litet stall... Vi har trevligt tillsammans. Vi har olika syn på hästhantering, vi är intresserade av olika saker inom hästsporten. Men ingen som hackar på någon annan för det.

Jag skulle också stuckit om jag var du... Undra vad reaktionen hade varit om du hade haft en travare eller nordsvensk, eller någon annan ras som brukar ses som "hemskare" än araber.

*kl*
Jag har hållit på i 16 år med westernridning nu och om ni tycker att folk har förutfattade meningar nu så skulle ni ha varit med när jag började.....:angel: :smirk:

Grejen är nog just okunskap. Det är sällan jag träffar riktigt duktiga människor, med lång erfarenhet, i hästvärlden som gnäller och har fördomar mot andra inriktningar. De okunniga vill väl på något sätt hävda sig och vill gärna tro själva att de är bättre än de är.

*KL*

Har bara en sak att säga när det gäller fördomarna...

-Det kan inte gärna bli värre ;)

Det enda som någonsin kommer råda bot på folks knepiga idéer är att vi syns MER och pratar MER och visar upp våra trevliga hästar MER ^^ Information helt enkelt... Men det kommer, allt eftersom vi blir fler och fler w-ryttare där ute, vi kör nog någon form av sneakattack på de klassiska ryttarna tror jag..

*S* Folk undrar ofta vad jag har för häst och jag svarar glatt.. Sen kommer frågan hur högt utbildad hon är och jag svarar ännu gladare.. Sen undrar dom om jag tävlar, då råflinar jag och säger "Nej, hon spinner inte fort nog än och slarvar i stoppen" Hakan hamnar vid knäna nånstans, det e superkul :D

Tror ni inte att det är lite avundsjuka oxå?? På en tävlingsplats för ponnies ser man tre snubbar bånghålla en d-ponny (för att inte tala om när vi kommer till de lite större halvbloden), och där kommer jag gående med min hingst på långt grimskaft efter mig. Att vi skickar på våra hästar på transporten o de får hålla på i timmar (nu generaliserar jag lite men ni ser kanske min tanke?).
Klart de måste se lite av fördelarna, men så länge de inte är intresserade eller helt enkelt inte klarar av att lära sig, är det lättare att tracka ner på oss och säga att det är vi, våra hästar och vår filosofi som inte är normala.

tja, jag har en svårlastad klassiskt tränad häst... och j*vligt lättlastade w-tränade hästar (basutb. då.. unghästhanteringen och grundträningen) ..tror största skillnaden är hantering vid hand som unghästar faktiskt.. "vi" har väl ett annat sätt att se på och träna in disciplin, kommunikation, samspel och uppförande på våra "små".. jag misstänker även en skillnad i säkerhetstänkandet mellan de olika "grupperingarna".. så d ligger nog mkt i det du säger med..

Minns hur imponerad jag var min första "stora" w-tävling som skötare.. hur lugna och fina hingstarna var, att småtjejer utan piskor, hjälmar och hingstkedjor kunde leda dom runt bland alla ston å valacker å föl å jyckar och barn.. :D

Ja du, jag var inne på hästhanteringssidan o ställde en fråga ang. nafsande unghingst. Bland det mer uppseendeväckande svaret, i mina ögon, var att jag skulle låta honom gå med andra unghästar (helt ok för mig, men har tyvärr ingen möjlighet just nu), och sedan INTE hålla på och hantera honom förrän han är tre!!!! Jag menar inte konstigt att de får svår hanterade hästar!!!!!
Nu vill jag inte dra alla över en kam, utan vet att det finns vettiga "klassiskt" hästfolk o mindre vettiga westernpeople - men man kan ju se åt vilket håll vinden blåser så att säga :crazy:

Ja du, jag var inne på hästhanteringssidan o ställde en fråga ang. nafsande unghingst. Bland det mer uppseendeväckande svaret, i mina ögon, var att jag skulle låta honom gå med andra unghästar (helt ok för mig, men har tyvärr ingen möjlighet just nu), och sedan INTE hålla på och hantera honom förrän han är tre!!!! Jag menar inte konstigt att de får svår hanterade hästar!!!!!
Nu vill jag inte dra alla över en kam, utan vet att det finns vettiga "klassiskt" hästfolk o mindre vettiga westernpeople - men man kan ju se åt vilket håll vinden blåser så att säga :crazy:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Där har du svaret på varför jag VÄGRAR köpa hästar hanterade av klassiskt "hobby"folk.. "jamen JAG vet - Vi släpper ut unghingsten på bete som ettåring, sen tvåårsbete, Sen rider vi in honom som två och ett halvtåring och att han aldrig sett en longerlina (förutom när vi dragit in honom i transporten förstås..) eller ett träns (eller jo, stigbettet vi måste ha när vi ska släppa honom på bete för annars anfaller han) spelar ingen roll, han ska ju vara igång till treårs testet! :cool: :cool:

Hejåhå.. Ibland önskar jag att det skulle vara obligatoriskt att läsa Karl Otto Von Fuch's bok "att bli vän med sin häst" innan man skaffar pålle....

Med lite eget tänkande och sunt förnuft kommer man långt!! Man behöver ju inte alls hålla på med western för det, om man inte vill - MEN det vill JAG :bump:

Liknande trådar

• Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
21 621
Senast: Immer
·
S
Western Ursäkta en dum fråga från en okunnig. Finns det någonstans man kan lära in dom olika programmen till western tävlingarna ungfär som...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Skrållis
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar