All rasism på buke nuförtiden?!

Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

tycker du det ? bara här på buke bubblar dubbelmoralen bland medlemmarna så jag skäms över mäsnkligheten iblan ...o tro att folk som sitter här o skriver talar sanning är fruktansvärt naivt...jag vet flera av "er" som verkligen inte lever som ni skriver....tyvärr ser det ut så i det riktiga livet.

Jag står iallafall för vad jag tycker och att jag har fördomar, som alla människor faktiskt har.

I en perfekt värld skulle det vara underbart om det är som just du säger att det ska vara....men en perfekt värld lever vi inte i.

Jag svarade på ditt uttalande om att bara Dalai Lama tycket att alla människor har samma värde som människor. Jag blir ärligt förvånad över en sådan inställning, det är helt främmande för mig och jag skulle säga hela min umgängeskrets. Det är ju också den grundtanken våra grundlagar vilar på.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Det håller jag med om. Vad jag menade var att man inte kan
tro att det i sig är ett självändamål att vara medveten om sina fördomar utan att göra något åt dem. Det tycker jag känns sjukt. Man vet att man har en massa fördomar, som man inte har någon som helst ambition att göra sig av med. Och är stolt över sina ruttna värderingar. Och tycker sig vara bättre än alla "politiskt korrekta människor som kanske antagligen innerst inne är jätteelaka dom också men försöker sprida ett trevligt budskap".
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Då är vi inne på samma linje.
Skillnaden är väl kanske att jag rspekterar inte bara människan utan även religionen.

För det som Islam har gett oss i Europa är den starten för upplysning, filosofi och vetenskap.

Vilken skillnad? Jag har inte sagt att jag inte respekterar religioner.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Inom Norden har det fungerat bra att folk får flytta mellan länder och bo och jobba var de vill. Även inom EU är möjligheterna stora att göra så.

Varför blir det fel om vi utvidgar den tanken till fler länder?

Därför att människor utnyttjas, företagens vilja styr och inte människors bästa. Det är också väldigt osäkert, många av dessa människor tvingas leva i ovisshet. Skulle kunna funka, men inte idag. Inom norden är en helt annan sak eftersom det blir på mer lika villkor, som det ser ut idag.

Jag är för fri invandring, men i andra former.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag tror ju i och för sig att de enda fördomar man kan komma åt är de som medvetandegörs.

För att kunna vara kritisk mot sina egna och andras fördomar så måste man se dem och kännas vid dem.

De farligaste människorna i det här avseendet är de som anser att de inga fördomar har.

Jag har en hel del som jag brottas med och det är utvecklande.

Ja det är väl heller ingen som fullt ut lever som dom lär. Förhoppningsvis strävar man efter att göra sitt bästa. Fördomar har vi alla men alla försöker inte berabeta sina fördomar.

Så argumentet att man minsann vet att alla som skriver här inte lever som de lär tycker jag är ganska dumt.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Därför att människor utnyttjas, företagens vilja styr och inte människors bästa. Det är också väldigt osäkert, många av dessa människor tvingas leva i ovisshet. Skulle kunna funka, men inte idag. Inom norden är en helt annan sak eftersom det blir på mer lika villkor, som det ser ut idag.

Jag är för fri invandring, men i andra former.

Så du tycker att någon annan, oklart vem, skall avgöra vart folk skall få flytta?

Jag ser ett problem i att många idag säger sig vilja ha en reglerad invandring men protesterar mot konsekvenserna av det. Tex så skall lagen upprätthållas och reglerad invandring innebär att de som inte har rätt att vistas här skall utvisas. Polisen är de som ytterst skall se till att det blir så. Så det är helt logiskt att polisen söker efter folk som inte har rätt att vara här. Det är en konsekvens av den politik de flesta säger sig vilja ha. Ändå blir det protester mot polisen.

Varför inte istället låta folk bo där de vill?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag uppfattar det som att de flesta som protesterar mot polisen i det läget inte heller vill ha någon reglering av människors möjligheter att röra sig. "No nation, no border..."
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Du är ute på fruktansvärt hal is och det är väldigt beklämmande att du själv inte tycks förstå det.

I ditt resonemang görs människor till medel i stället för mål, i vilket syfte? Att DITT liv ska bli så trevligt som möjligt på andras bekostnad? url]


Vi lever i ett konsumtionssamhälle som hade guldkantad
välfärd, internationellt känt som ett, på alla på alla
plan, framgångsrikt land.
Om det är vad man anser är eftersträvansvärt så är
vi ALLA verktyg för att upprätthålla standarden och
vägen dit i ett konsumtionssamhälle är en enda dvs
mycket pengar i kassan.
Jag anser att Sverige ska drivas som ett framgångsrikt
privatägt företag.
Vilket idag skulle innebära att man genomförde
Samma sorts reform av Migrationssystemet
som man 2010 gjorde med sjukförsäkringen, dock
10-15 år försent.
Även sjukförsäkringen var en helig ko men våra
stackars inkompetenta politiker blev tillslut tvungna
att stoppa ned händerna i lavan.
Resultatet blev det tuffaste sjukförsäkringssystemet
Sverige någonsin haft och motargumenten är exakt
desamma som de man hör gällande bevarandet
av denna helgalna Migrationspolitik.

Varför gjordes sjukförsäkringssystemet om 2010?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Och när man tror att botten just är nådd så visar det sig att det går att komma ännu djupare.

Ja jag är ekonomiskt intresserad.
Och kan räkna.

Vad du gör är däremot en gåta för räkna matematiskt är det inte.


Något är det som inte hänger med.
Antingen saknar du intresse av samhällsekonomi
eller så är du själv dåligt påläst och väljer dina
källor utifrån behjärtansvärda men irrationella grunder.

Med hänvisan till min post här ovan, vet du varför
man gjorde om sjukförsäkringssystemet?
Finanserna är - ändliga.

Anledningenen till att att man flertal gånger petat
i pensionssystemet?
Finanserna är - ändliga.

Detta trots ramaskri från alla med behjärtansvärda
men ack så irrationella argument.

Sverige blöder och nu har jag väntat i 10-15 år på
en reform av den sista påverkbara extremt
stora och för varje dag växande utgiftsposten.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag har ingen respekt för någon religion. Dock så har jag en större tolerans för religiösa som inte blandar sig i mitt liv och mina val. När den religiösa tron tar sig rätten att kränka andra människor och sedan kräva respekt, då protesterar jag högljutt! Muslimer är farligare för dom hotar med rent våld. Kristna är nästan lika hemska som vill begränsa människors lika värde genom att motsätta sig homoäktenskap och förbud för kvinnor att få abort. Exemplen är hur många som helst. Invandrare är en nödvändighet för Sverige, alla är välkomna i min värld om man lämnar sitt översitteri/vidskeplighet/fördömande hemma!
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Med hänvisan till min post här ovan, vet du varför
man gjorde om sjukförsäkringssystemet?
Finanserna är - ändliga.

Anledningenen till att att man flertal gånger petat
i pensionssystemet?
Finanserna är - ändliga.

Dels så drar du helt fel slutsats.
Och dels så är det inte alls samma matematik för migration som för sjukförsäkring och pensioner.
Din jämförelse visar bara en sak - du kan inte räkna.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Nej, du är dåligt påläst om du påstår att resurserna är fixerade. Nu fick jag aldrig något svar på din definition av ändlig, för det finns en nyans som åtminstone har lite relevans enligt mitt tidigare inlägg.

Är det någon som på riktigt allvar tror att ett Sverige med 18 miljoner invånare inte skulle ha större BNP än ett Sverige med 9 miljoner invånare?

Istället är Europas västländer ganska homogena i BNP per capita oavsett om man har 5 eller 50 miljoner invånare.

Det är ett felaktigt resonemang och när man använder det som intäkt för att stigmatisera grupper av våra medmänniskor, och därmed göra det svårare för dem att bidra, är det mycket trist. Men eftersom syftet, för SD i alla fall, är att begränsa migrationen in oavsett vad det får för effekt - kan man förstå att man slirar med fakta.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Tillför man tillgängliga resurser för utveckling av samhället så ökar BNP och således tillgänglig produktion att beskatta. Så ja, det behövs reformer. Så att vi kan låta fler komma hit och bidra.

Det finns en del galenskap i dagens attityder och tokstollar som predikar sin ultrakonservatism och "nationella" värden som diskriminerar invandrare. Låt oss hjälpas åt att minska denna kontraproduktiva väg mot målet om ett bättre Sverige i världen.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Nej, du är dåligt påläst om du påstår att resurserna är fixerade. Nu fick jag aldrig något svar på din definition av ändlig, för det finns en nyans som åtminstone har lite relevans enligt mitt tidigare inlägg.

Är det någon som på riktigt allvar tror att ett Sverige med 18 miljoner invånare inte skulle ha större BNP än ett Sverige med 9 miljoner invånare?

Istället är Europas västländer ganska homogena i BNP per capita oavsett om man har 5 eller 50 miljoner invånare.

Det är ett felaktigt resonemang och när man använder det som intäkt för att stigmatisera grupper av våra medmänniskor, och därmed göra det svårare för dem att bidra, är det mycket trist. Men eftersom syftet, för SD i alla fall, är att begränsa migrationen in oavsett vad det får för effekt - kan man förstå att man slirar med fakta.


Ändlig dvs när man ser att utgifterna kan och riskerar överstiga inkomsterna.
Pensionerna och reformen av sjukförsäkringen är två bra exempel på skenande utgifter även om I_U vägrar acceptera dess relevans i jämförelse.
Hade det funnits obegränsad kassa hade man inte skurit så kraftfullt i heligt gyllene välfärdskor aka sjukförsäkringen och definitivt inte i pensionssystemet.

Invandringen är exakt samma skenande ekonomiska koloss och idag måste man vara både döv, dum och blind för att missa att kommun efter kommun vägrar förnya sina avtal med migrationsverket pga flertal argument som helt eller delvis grundar sig i ändlig ekonomi. Vi har även alltfler politiker som från varje färg börjat krysta fram sin skitnödighet, som tur är fostras de snabbt av media och gissningsvis dina gelikar, sist i ledet är väl stackars lilla Billström.

Nu vet du och jag att vi, förutom eget intresse, lyssnar på olika källor. Jag lyssnar bla på Tino Sanandaji, PhD och forskare i nationalekonomi vid Institutet för näringslivsforskning eller Nils Lundgren, filosofie doktor i nationalekonomi och politiker. Idag är det inte längre svårt att hitta ekonomer - svenska som internationella - som angriper sveriges migrationspolitik utifrån ekonomiskt perspektiv. Det var betydligt svårare för 15 år sedan.
Jag vet vad du anser om Tino Sanandaji och Nils Lundgren och vad ska man säga, för min del grundar sig deras teorier på logik som är lätt att beskåda effekterna av på daglig basis.
Var och en blir salig på sin tro.


Gällande din, I_Us mfl idé om att man ska ta in ännu fler "som kan bidra" ser jag det snarare som att det blir fler munnar att mätta vilket resulterar i att man binder ris vid ryggen.
De kan inte bidra, inte pga rasism och vägran att släppa in dem på arbetsmarknaden, de kan inte bidra för det finns inte jobb - om det funnits jobb (från den privata sektorn så lönen inte är skattefinansierad) hade vi troligen lyckats lika bra med integreringen/assimileringen/väljsjälvbenämning som vi gjort tidigare decennier, tidigare när det fanns sysselsättning att erbjuda.

Min fasta åsikt:
http://ekonomlundgren.blogspot.se/2011/10/invandring-hjalper-inte-mot.html


Nu kan vi lika gärna lägga ner Sjoberga, vi anser båda att motparten lider av omfattande okunskap och naivitet, iaf är det min bild och då med betoning på det fetade.

Anledningen till att jag skriver är ren åsiktsdroppning, inte debattlusta grundad utifrån djup frustration.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag kan skriva under på att jag anser att det finns stora mängder okunnighet och direkta felaktigheter i det anförda. Och en naivitet om vad som är de egentliga drivkrafterna i ett parti som SD, att ekonomi är en högst sekundär fråga. Jag ser väl inte annars naivitet som det största felet, där får jag nog kontra med att det är okunskapen som är mest påtaglig i argumentationen.

Det finns ingen obegränsad kassa. Fler invånare ger högre BNP ger mer pengar till välfärden. Enkel logik. Sedan huruvida en adderad procent befolkning ger en mer procent BNP, är en mer avancerad fråga. Med tanke på den arbetslöshet som just nu råder bland utrikesfödda är det sannolikt lägre än så.

Begreppet "fler munnar att mätta" tyder på en oförståelse för ekonomi på makronivå och signalerar snarare det du just anklagade I-U för tidigare. Att hålla sig på hushållsnivå med sina ekonomikunskaper.

Jobb är inte något man gräver fram från berggrunden, eller som tilldelas av politiker. Jobb skapas av människor som får chansen att utvecklas. Fler människor = fler jobb. Fler olika slags människor som får tillfälle att mötas i olika forum ger mer kreativa ideer, fler jobb och starkare konkurrenskraft för Sverige. Iden om ett homogent Sverige är skrämmande på flera sätt, bland annat att man (precis som man säger) vill konservera och hindra utveckling och därmed hindra jobbtillväxt. De senare sambanden väljer man helst att inte förstå.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

tycker du det ? bara här på buke bubblar dubbelmoralen bland medlemmarna så jag skäms över mäsnkligheten iblan ...o tro att folk som sitter här o skriver talar sanning är fruktansvärt naivt...jag vet flera av "er" som verkligen inte lever som ni skriver....tyvärr ser det ut så i det riktiga livet.

Jag står iallafall för vad jag tycker och att jag har fördomar, som alla människor faktiskt har.

I en perfekt värld skulle det vara underbart om det är som just du säger att det ska vara....men en perfekt värld lever vi inte i.

Nu är jag inte med riktigt? Är många på buke rasister irl, men inte här?

Sen vet jaginte vad du menar med det fetade, Om man vet att man har fördomar är det väl bara att sluta ha dom?:confused:
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag kan skriva under på att jag anser att det finns stora mängder okunnighet och direkta felaktigheter i det anförda. Och en naivitet om vad som är de egentliga drivkrafterna i ett parti som SD, att ekonomi är en högst sekundär fråga. Jag ser väl inte annars naivitet som det största felet, där får jag nog kontra med att det är okunskapen som är mest påtaglig i argumentationen.

Det finns ingen obegränsad kassa. Fler invånare ger högre BNP ger mer pengar till välfärden. Enkel logik. Sedan huruvida en adderad procent befolkning ger en mer procent BNP, är en mer avancerad fråga. Med tanke på den arbetslöshet som just nu råder bland utrikesfödda är det sannolikt lägre än så.

Begreppet "fler munnar att mätta" tyder på en oförståelse för ekonomi på makronivå och signalerar snarare det du just anklagade I-U för tidigare. Att hålla sig på hushållsnivå med sina ekonomikunskaper.

Jobb är inte något man gräver fram från berggrunden, eller som tilldelas av politiker. Jobb skapas av människor som får chansen att utvecklas. Fler människor = fler jobb. Fler olika slags människor som får tillfälle att mötas i olika forum ger mer kreativa ideer, fler jobb och starkare konkurrenskraft för Sverige. Iden om ett homogent Sverige är skrämmande på flera sätt, bland annat att man (precis som man säger) vill konservera och hindra utveckling och därmed hindra jobbtillväxt. De senare sambanden väljer man helst att inte förstå.


Tja, som jag nämnt tidigare, vi är rörande överens om en sak - åsikten
om varandra och det är trots allt inte mina argument du envetet sågar med fotknölarna
utan erkända ekonomers.
Lägg inte ned din predikanttid på mig för jag är dessvärre
100% immun, oberörd och inte det minsta övertygad
eller mottaglig. Jag anser att du är naiv och snackar
skit, att du troligen har ett stort hjärta är i sakfrågan
inte ett dugg intressant - för mig.

Och sluta tjata om SD, om du börjar tala mindre och
lyssna mer kommer du märka att Migrationskritiska
åsikter och uttalanden börjar dugga tätt från alla våra
partier, särskilt på kommunal och landstingsnivå.
Det är uppenbarligen många som börjar visa intresse
för hushållsekonomi.
er -
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp