All rasism på buke nuförtiden?!

Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Förödande är väl att ta i....


Subjektivt.
Jag tycker vi har gått från ett mycket rikt, trevligt och sunt samhälle till att
på 20 år skapat något som är raka motsatsen dvs förödande per min def.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Nej vad som är förödande är att blanda ihop ekonomiska skäl med vad som är rätt och fel ur ett humant perspektiv.


Jag skiter fullständigt i hur ursäkterna ser ut det räcker om vi håller oss till sanningen. Om politiker och migrationssympatisörer anser
att det ekonomiska perspektivet är helt ointressant i beslutsfattandet
gällande migrationen så går man ut med det och sedan tiger man helt
angående kostnaderna.
Att ljuga och förvränga är för att skapa en utopisk bild och få verkligheten
se annorlunda ut än vad som är faktiskt, är: förödande.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Sanningen? Din bild av sanningen.

Varför väljer du att sympatisera med den "sanning" som värderar pengar över människor?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Subjektivt.
Jag tycker vi har gått från ett mycket rikt, trevligt och sunt samhälle till att
på 20 år skapat något som är raka motsatsen dvs förödande per min def.

Sverige ett rikt land 1993? Du måst skämta!
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Subjektivt.
Jag tycker vi har gått från ett mycket rikt, trevligt och sunt samhälle till att
på 20 år skapat något som är raka motsatsen dvs förödande per min def.

Oj! fattigt, otrevligt och osunt. Det upplever inte jag alls, men vi kanske inte bor på samma ställe....

Är även tveksam till att det är just migrationen som är problemet
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Att sätta det ekonomiska systemet som centrum för sin etik - det är naivt.

Ser du inte konsekvenserna av din "ekonomiska etik"? Sveriges statskassa blir viktigare än människor. Där vi andra ser sociala strukturer ser du bara pengar. Det blir en förenklad bild av samhället.

Sociala strukturer?
Du kanske studerar vårt land idag och tycker att allt är rätt fint, jag är av motsatt åsikt.

Jag ser omfattande problematik som är direkt knuten till en havererad migrationspolitik. Anledningarna är bristande ekonomi, brist på bostäder, brist på sysselsättning och jobb och sist men inte minst brist på kunskap att
ta hand om människor utifrån de resurser och nämnda problem som finns i Sverige.
I Sverige har vi blivit bäst på att skapa utanförskap, kriminalitet, dåligt mående och sensationellt många elever som inte ens klarar högstadiet.
Dessa sociala strukturer som byggts upp de senaste 20 åren, utvecklingen, ser jag noll fördelar med.
Det har fö ingenting med invandrarna att göra, de som förtjänar hela äran och ansvaret är politikerna och de som ivrigt hejat på.

Som svar på din fråga, jag ser konsekvenserna av min "ekonomiska etik" men inte problemen.
Vi gillar olika helt enkelt och vad jag förstått så finns det en och annan som "gillar olika".
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Sverige ett rikt land 1993? Du måst skämta!

Jag förstår vad du menar men nej jag skämtar inte. Sverige 1993 var ett betydligt "rikare" land än Sverige 2013.
Räntor och arbetslöshet har pendlat, ekonomiska kriser likaså.
Sverige började haverera från 90-talet men när jag nu talar om rikt så hade vi iaf så pass god ekonomi i landet att välfärdssektorn fortfarande var intakt, vi hade ett betydligt mer "rikt" sunt samhälle och samhällsklimat.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Det är alltså inte i första hand att det kostar x antal kronor utan hur dessa kronor fördelas och spenderas. Ja det kan jag hålla med om i vissa mån
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Sociala strukturer bortom de rent ekonomiska. Allt är inte pengar.

Jag ser också en omfattande problematik men inte på ett sådant sätt att jag betraktar migration som enbart en ekonomisk fråga. Det är en galen förenkling.

Du ser inga problem med att värdera pengar högre än människor?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Oj! fattigt, otrevligt och osunt. Det upplever inte jag alls, men vi kanske inte bor på samma ställe....

Är även tveksam till att det är just migrationen som är problemet


Jag ser inte till min geografiska omnejd, det hade varit galet att gå i bräschen utifrån sin egen navel.
När svenska och internationella ekonomer rödflaggar för Sveriges ekonomiska uttag och samhällsproblem i samband med migrationen så tittar de inte bara på Botkyrka och Malmö utan Sverige som helhet.



Alla skenande kostnader är ett problem.
Som tidigare nämnt är pensionerna ett återkommande ekonomiskt problem varvid man gjort förändringar i pensionssystemet flertal gånger.
Sjukförsäkringen var en skenande kostnad som växte likt en ekonomisk varböld åt alla håll och kanter. Reformen 2010 stympade den gamla sjukförsäkringen till oigenkännlighet.

Migrationen, återigen en skenande kostnad. Tanke på det stora antal individer det idag handlar om så är frågan när/om migrationssystemet kommer möta samma öde som pensions-/sjukförsäkringssystemet.
Jag har svårt att se att det kan fortsätta - av ekonomiska skäl.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag förstår vad du menar men nej jag skämtar inte. Sverige 1993 var ett betydligt "rikare" land än Sverige 2013.
Räntor och arbetslöshet har pendlat, ekonomiska kriser likaså.
Sverige började haverera från 90-talet men när jag nu talar om rikt så hade vi iaf så pass god ekonomi i landet att välfärdssektorn fortfarande var intakt, vi hade ett betydligt mer "rikt" sunt samhälle och samhällsklimat.

Vi hade länge byggt upp en offentlig sektor som vi inte hade råd med. Detta blev akut i början av 90-talet. Om vi fortsatt på samma väg så skulle vi varit ett Grekland idag. Så vi hade inte täckning för våra utgifter. Vi var redo för skuldfällan helt enkelt.

Man är inte rik om man lånar till allt man köper.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Men är det verkligen så stort antal individer vi pratar om?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Sociala strukturer bortom de rent ekonomiska. Allt är inte pengar.

Jag ser också en omfattande problematik men inte på ett sådant sätt att jag betraktar migration som enbart en ekonomisk fråga. Det är en galen förenkling.

Du ser inga problem med att värdera pengar högre än människor?


När det handlar om utgifter och inkomster är det rätt svart och vitt, känslomässiga (moral/etik) skäl lämnar inget utrymme för förmildrande tolkningar.
Moral/etik är ett ämne för sig. Ekonomi är ekonomi, + och -.


Jag kan se både fördelar och nackdelar i de allra flesta frågeställningar och problemsituationer.
För det mesta måste man välja.
Rent krasst prioriterar jag ett tryggt samhälle med väl fungerande offentlig sektor och välfärd.
Det fetstilta kostar enormt mycket pengar och är anledningen till att Sverige kunnat skryta med sina höga skatter. Vi kan fortfarande skryta med höga skatter men där börjar det ta stopp.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Men ser du verkligen invandringen som det ekonomiska problemet? Hela världsekonomin svajar ju just nu. Usa, Grekland, Island osv. Sveriges ekonomi är inte isolerad utan får naturligtvis rejäla smällar pga detta. Det påverkar vår stadskassa mycket mer än vad invandringen gör.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Vi hade länge byggt upp en offentlig sektor som vi inte hade råd med. Detta blev akut i början av 90-talet. Om vi fortsatt på samma väg så skulle vi varit ett Grekland idag. Så vi hade inte täckning för våra utgifter. Vi var redo för skuldfällan helt enkelt.

Man är inte rik om man lånar till allt man köper.

Ja och det tar 20 år innan politikerna vidtar lämpliga åtgärder. Åtgärder som dag ett hade varit betydligt mildrare än efter 20års mattsvepning.
Men det är väl antagligen spelet om röster som ställer till det. Så även idag.
Vi har haft ett skattetryck som klarar att ge oss god välfärd och offentlig sektor men idag och framåt? Tveksamt.
Det finns inget som idag säger att vi är skyddade från det vi ser händer i Europa.
Jag tror vi har bundit tillräckligt mycket ris vid ryggen för att ligga illa till.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Ekonomi har ingenting med etik att göra?

Du gör det alldeles för bekvämt för dig.

Anledningen till att rasism-varningslampan blinkar när du redogör för ditt perspektiv är just för att du inte sätter människor i centrum. Konsekvensen blir att du gör skillnad på människor (svenska medborgare/andra). Din etik är inte human.

I fall du nu undrade.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Men ser du verkligen invandringen som det ekonomiska problemet? Hela världsekonomin svajar ju just nu. Usa, Grekland, Island osv. Sveriges ekonomi är inte isolerad utan får naturligtvis rejäla smällar pga detta. Det påverkar vår stadskassa mycket mer än vad invandringen gör.


Jag ser migrationen som det idag enskilt största ekonomiska problemet. Det enda som hittills inte rörts.
Det finns fler områden men de är redan i fokus och åtgärdspaket.

1
När det gäller invandrare/asylsökanden/asylanhöriga så handlar det om ett så stort antal att vi påverkas.


2
Klart att vi påverkas men den stora grupp utsatta vi har i landet, även svenskar, gör att vi blir mer sårbara. Fler munnar att mätta, fler att sysselsätta.
Mer än någonsin behöver vi få människor i sysselsättning men istället har vi mindre möjligheter än någonsin.
Dels saknas de privata jobben och dels saknas pengar för att sätta folk i sysselsättning alt utöka antalet statsfinansierade tjänster.
Vård och omsorg skriker efter personal, det hade varit en möjlighet men som alla vet skärs det ned istället för rustas upp.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Ekonomi har ingenting med etik att göra?

Du gör det alldeles för bekvämt för dig.

Anledningen till att rasism-varningslampan blinkar när du redogör för ditt perspektiv är just för att du inte sätter människor i centrum. Konsekvensen blir att du gör skillnad på människor (svenska medborgare/andra). Din etik är inte human.

I fall du nu undrade.


Ungefär som när jag förespråkade sjukförsäkringsreformen i flera år och fick höra att jag gjorde skillnad på sjuka och friska människor dvs var en fullkomligt vidrig människa.
2010 trädde sjukförsäkringsreformen i kraft, med sådan kraft att tom jag tyckte den var tuff. Nu var det iaf inte bara jag som var en vidrig människa utan även handläggarna på fk och genomdrivande politiker.

OM jag hade fått bestämma hade vi gjort den 1996 och gissningsvis hade konsekvenserna blivit mildare.


Men ja, jag kan ta att bli kallad både rasist, inhuman, vidrig, hemsk osv
Irl jobbar jag mot myndigheter och skolväsende där beröringspunkterna är barn/ungdomar/vuxna i mångfald och med eller utan problem/handikapp. Att jag skulle vara särskilt rasistisk tar jag faktiskt inte åt mig av. Det blir ett leende på läpparna, inte mer.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Så du tycker att det är "bättre" att ha fördomar och taskiga åsikter om det är medvetet? Obehagligt. Väldigt obehagligt. Och om du nu är så medveten om dina fördomar, varför sprider du dom i stället för att göra något åt dom??? Det känns ju inte friskt.

Que...vart sprider jag dom menar du ?? Min hjärna är väl inkapslad i mitt huvud ;)
Vem är du o bedöma om jag är frisk eller ej ?

Är nog en bland de friskaste på detta forumet iallafall ....

ALLA har fördomar, även Du :grin:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp