All rasism på buke nuförtiden?!

Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Det skulle kunna få konsekvensen att ett fattigt land förlorar 10% av befolkningen men 70% av rikedomarna. Effekterna av fri invandring är idag alldeles för dramatiska och oförutsägbara men i takt med att enorma skillnaderna försvinner (genom t.ex friare handel) så kan man absolut öppna upp för friare gränser än vad som är nödvändigt idag.
Fast å andra sidan kan de som åker utomlands stödja de sina på ett helt annat sätt. De bygger hus åt mor och far och skickar stadigt ner pengar (som mor och far kan handla för). Värre är när utbildat folk från fattiga länder åker till Europa. Delas har det fattiga landet bidragit med utbildning som kan hjälpa befolkningen. När den utbildade åker bort, får ett rikt land ta del av detta. Varför ska vi helt fräckt dränera fattiga länder på deras utbildade?
gulan
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Menar du på fullt allvar att välfärden är sämre idag än för 20 år sedan?

Källa på det tack.

Finns hur mycket som helst, det enda som krävs är att man håller sig ajour med samhällsutvecklingen.
LBB gav några pyttesmå exempel.

Sedan beror det på vad man anser hör till välfärden, Alliansen är i pågående stund i full färd med att vilja göra om innebörden av vad som tidigare ansetts vara välfärd, till något flummigt som är så pass ogreppbart att det blir svårt att anklaga dem för att ha kört ner Sveriges välfärdssystem i kloakhöjd.


Utanförskap och kriminalitet har ökat skrämmande mycket på 20 år. Det är i sig ett tecken på sviktande välfärd. Det finns inte resurser att förebygga människor som är på glid.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Den typen av medmänsklighet vi har idag har alltså inte uppstått för att hantera de världsproblemen vi brottas med idag utan prioriterar inte nödvändigtvis vad som är bäst utan vad som känns bäst.


Ur ekonomisk synvinkel har det visat sig inte vara det bästa, samhället mår rätt dåligt idag.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

I beslutsfattande - irrelevant och ointressant.
Man måste fortfarande fatta rätt beslut oavsett hur blödande situationen är
därav går det inte att ta det i beaktande.
Nya sjukförsäkringssystemet fick så tråkiga och allvarliga konsekvenser att människor tog/tar livet av sig men var ändå tvunget att genomföras.

Hmm...Näe va?

Jag har sett i nån tråd att jobbar med HR, varför är ju frågan?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Hmm...Näe va?

Vad?


Det kryllar av frågor som i beslutsfattande inkluderar särskilt ömmande skäl men därmed inte sagt att man ska ta hänsyn till dem.
Hade man tagit hänsyn till alla "särskilt ömmande skäl" hade man avstått sjukförsäkringsreformen och det hade varit fel, det borde ha skett många år tidigare.
Nu tror jag inte man avstod pga ömmande skäl utan pga röster.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Vad?


Det kryllar av frågor som i beslutsfattande inkluderar särskilt ömmande skäl men därmed inte sagt att man ska ta hänsyn till dem.
Hade man tagit hänsyn till alla "särskilt ömmande skäl" hade man avstått sjukförsäkringsreformen och det hade varit fel, det borde ha skett många år tidigare.
Nu tror jag inte man avstod pga ömmande skäl utan pga röster.

Jag anser det finns övrigt att önska när det kommer till beslut på individnivå.

För det kan ju inte ses som en lyckad reform om medborgarna tar livet av sig

Men men...hur som så anser inte jag att invandringen kostar för mycket, det ger så fantastiskt mycket mer
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag anser det finns övrigt att önska när det kommer till beslut på individnivå.

För det kan ju inte ses som en lyckad reform om medborgarna tar livet av sig

Hade man fattat beslutet det året man insåg att de inte skulle hålla hade det inte behövt bli så tufft. Klart reformen inte är lyckad , den blir i vissa fall "omänsklig" men det handlar kort och gott om tuffa besparingar och det tar hårdare på vissa än andra.

Ja, om det hade funnits möjlighet (resurser) skulle man utgå från individen och inte från gruppen, dessvärre tillhör det landet Utopia.


Men men...hur som så anser inte jag att invandringen kostar för mycket, det ger så fantastiskt mycket mer


Det är givetvis helt ok :)


Övergripande HR är ett helt fantastiskt arbete om man gillar människor, att utbilda, utveckla och lösa problem som både fungerar för individen och verksamheten.
 
Senast ändrad:
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Hade man fattat beslutet det året man insåg att de inte skulle hålla hade det inte behövt bli så tufft. Klart reformen inte är lyckad , den blir i vissa fall "omänsklig" men det handlar kort och gott om tuffa besparingar och det tar hårdare på vissa än andra.

Ja, om det hade funnits möjlighet (resurser) skulle man utgå från individen och inte från gruppen, dessvärre tillhör det landet Utopia.


Jag kan nog tycka att vissa skattesänkningar kunde väntat. Sen hade jag gärna sett att de som fattar besluten på individnivå gavs bättre verktyg att fatta besluten.


Det är givetvis helt ok :)


Övergripande HR är ett helt fantastiskt arbete om man gillar människor, att utbilda, utveckla och lösa problem som både fungerar för individen och verksamheten.

Ja ett intresse för människor är helt nödvändigt när man arbetar inom HR, vilket jag egentligen inte har:angel: där av jobbar jag med helt andra saker
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Tycker det är beundransvärt att människor står med öppna armar och välkomnar in folk som har det sämre ställt.

Men i min mening så ska man också kunna ge människor som kommer hit ett meningsfullt välkomnande och ett bättre liv. Man måste också ställa krav på dessa som kommer hit, så det ser ut idag så släpper vi bara in dem utan att ens se till att de kommer in i samhället.

Om man ser på vissa orter här i Stockholm så är det väldigt tydligt att det är vi mot dem och inte blir det bättre utav att vi sätter alla invandrare på ett och samma ställen.

Hade våra politiker sett verkligheten så hade inte SD blivit ett sådant stort parti, då hade klyftorna blivit större och då hade inte smygrasismen eller fördomarna tagit sådan stor plats.

Hade våra politiker valt att leva i förorterna här i Stockholm så skulle de få se utanförskap, få se ilska och avundsjuka. De skulle förstå varför många invandrare inte kan se sig som svenskar och varför många svenskar inte har svårt att ta till sig deras kultur, för kulturerna är olika.

Invandringspolitiken har slagit totalt fel, vi kan inte tro att vi kan ta emot så många invandrare som vi gör varje år och få in dem i vårt samhälle, för vi har inte hunnit att få in de som kom innan in i samhället.

Det är inte bara det ekonomiska som ställer till det, det är okunskapen hos våra politiker som ställer till det också.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Nya sjukförsäkringssystemet fick så tråkiga och allvarliga konsekvenser att människor tog/tar livet av sig men var ändå tvunget att genomföras.

Du är så fruktansvärt kall och omänsklig i ditt resonemang. Det är människor du pratar om.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Du är så fruktansvärt kall och omänsklig i ditt resonemang. Det är människor du pratar om.

vi hade två val antingen höja avgifterna till systemet eller minska utgifterna,
det sistnämda fick majoriteten i ett riksdagsval = mer än halva folket är alltså fruktansvärt kalla och omänskliga....ett påstående som faller på sin egen orimlighet.

varför exempelvis är vi sjukare än jämförbara nationer
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

I beslutsfattande - irrelevant och ointressant.
Man måste fortfarande fatta rätt beslut oavsett hur blödande situationen är
därav går det inte att ta det i beaktande.
Nya sjukförsäkringssystemet fick så tråkiga och allvarliga konsekvenser att människor tog/tar livet av sig men var ändå tvunget att genomföras.

Dina syn på politik och samhälle är fullkomligt sanslös.

Tror du att regering och riksdag fattar beslut utan att bry sig om människor? Tror du på riktigt att de skiter i etik? Att de kan skita i etik?

Du skalar bort allting förutom ekonomi och tror att du pratar om samhället i ett helhetsperspektiv. Newsflash: samhället ska tjäna oss levande varelser, inte pengar.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Och i det läget valde man att sänka skatten för vissa. Dvs minska inkomsterna.

visst men det gjorde de med en majoritet av de folkvalda representanterna. alltså helt enligt våra demokratiska spelregler.
vi gick från ett ytterligt extremt högt skattetryck till ett högt skattetryck...ett steg i rätt rikning
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Dina syn på politik och samhälle är fullkomligt sanslös.

Tror du att regering och riksdag fattar beslut utan att bry sig om människor? Tror du på riktigt att de skiter i etik? Att de kan skita i etik?

Du skalar bort allting förutom ekonomi och tror att du pratar om samhället i ett helhetsperspektiv. Newsflash: samhället ska tjäna oss levande varelser, inte pengar.

och samhället tjänar inte gratis.
läkare kostar, undersköterskor kostar socialvård kostar. och dessa pengar utvinns ur en fungerande ekonomi som inte får dräneras för hårt för då minskar dess inneboende kraft.

det visar sig då med hög arbetslöshet och företag som flyr det höga kostnadsläget....

med andra ord måste även den "tärande" sektorn rätta mun efter matsäcken, hur omänskligt det än är
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Du är så fruktansvärt kall och omänsklig i ditt resonemang. Det är människor du pratar om.


Kall?
Jag upprepar, om något inte fungerar så måste man lösa det.
På vilket sätt blir omständigheterna mer trevliga och ursäktande om man/jag vid ett konstaterande lägger ut huuuuuuuur extremt otroligt mycket man tycker syyyyyyyyynd om alla määääääniskor...för att inte tala om alla baaaaaaaaaarnen?

Jag avskyr ordbajsande.
Kort, koncist, effektivt ska det vara, verbalt som i handling.
Går något att uttrycka på två meningar istället för på 100 så gärna-tack-så-mycket.
När jag talar med min partner gör jag det med känslor, det är liksom lite av poängen och det är av betydelse för vår relation.
När jag, professionellt, diskuterar beslut/problem utelämnar jag känslomässiga perspektiv och ser helst att mina chefer och kolleger gör detsamma, vilket de tack och lov i regel gör.
När jag sitter i rehab-/varsel-/uppsägningssamtal har jag inga utläggningar om hur mycket jag ev tycker synd om personen. Jag redogör för den krassa verkligheten, så här är det, så här blir det, de här alternativen finns, konsekvensen av de olika valen är som följer. Punkt.

Sjukförsäkringen var pga politikernas handlingsförlamade försumlighet akut tvunget att reformeras 2010. Konsekvensen av förändringarna resulterade/resulterar i flera tragiska människoöden bla självmord. Punkt.


Jag ojar mig inte, jag arbetar för att snabbt komma till lösning med problem. Att lägga tid och energi på just ojande ordbajsande kan andra roa sig med men att anta att vi som inte ojar ordbajsande är empatistörda är en rätt vilsen navelanalys.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

och samhället tjänar inte gratis.
läkare kostar, undersköterskor kostar socialvård kostar. och dessa pengar utvinns ur en fungerande ekonomi som inte får dräneras för hårt för då minskar dess inneboende kraft.

det visar sig då med hög arbetslöshet och företag som flyr det höga kostnadsläget....

med andra ord måste även den "tärande" sektorn rätta mun efter matsäcken, hur omänskligt det än är


Exakt så enkelt och svart/vitt är det.



Skatterna kommer höjas igen, det finns inga alternativ som det ser ut idag. Om inte skatterna åker upp igen beror det på att politikerna slutligen beslutat sig för att sälja ut vår välfärd.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Exakt så enkelt och svart/vitt är det.



Skatterna kommer höjas igen, det finns inga alternativ som det ser ut idag. Om inte skatterna åker upp igen beror det på att politikerna slutligen beslutat sig för att sälja ut vår välfärd.

på kort sikt kommer vi nog inte kunna undvika skattehöjningar.

men sedan blir vi nog tvugna att antingen devalvera eller göra inerna devalveringar dvs sänka kostnaden per mantimme kraftigt.

annars förlorar vi allt vad konkurenskraft heter.

cyniskt och realistisk fundering
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

visst men det gjorde de med en majoritet av de folkvalda representanterna. alltså helt enligt våra demokratiska spelregler.
vi gick från ett ytterligt extremt högt skattetryck till ett högt skattetryck...ett steg i rätt rikning

och de folkvalda har röstat för den flyktingpolitik vi har, den äganderätt du har, vargpolitiken och en massa andra frågor...

Men du förbehåller dig ändå rätten att gnälla eller hur?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp