All rasism på buke nuförtiden?!

Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

*kl*

Intressant grej det här med medmänsklighet -

Alla beräkningar som jag har sett visar att det är mycket effektivare att hjälpa världens fattiga och flyktingar genom gynnsamma handelsavtal och flyktingläger i närliggande områden..

.. så hur tänker du lösa kriget i Syrien? Genom ett förmånligt handelsavtal?

Eller släppa in Turiket i EU? eller andra förslag?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

och de folkvalda har röstat för den flyktingpolitik vi har, den äganderätt du har, vargpolitiken och en massa andra frågor...

Men du förbehåller dig ändå rätten att gnälla eller hur?

om du med "gnälla" menar ge saklig kritik bygd på fakta, javisst, det är ju så det ska vara i en demokrati.

och om exempelvis inte gillar att vi försöker sänka skatterna så ska du naturligtvis argumentera med sakskäl. inte snyfthistorier.
kan du visa på att en skattehöjning på sikt gynnar hela nationen så är det ok.
men en skattehöjning gynnar inte natinen idag, vi har ju redan det högsta skattetrycket med ngt undantag.

vad det gäller äganderätten så har ju den svenska staten ratificerat internatinella regler som ska säkerställa den, dessa regler sorterar under de mänskliga rättigheterna. då ska man kritisera stat o an´dra myndigheter som försöker negligera dessa regler, eller hur? det gäller både hantering av häktade ungdommar såväl som överkörda markägare....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

.. så hur tänker du lösa kriget i Syrien? Genom ett förmånligt handelsavtal?

Eller släppa in Turkiet i EU? eller andra förslag?

Här delar jag Blues åsikt.

Beträffande Syrien så finns det redan kvotflyktingar därifrån, de har således asylskäl. Därutöver kan det finnas anledning att stötta människor som lever i en sådan situation som de i Syrien ekonomiskt genom att se till att det finns flyktingläger där det är uthärdligt att leva om det inte finns tillräckligt med nationer som kan/vill ta emot flyktingar från Syrien.

Beträffande Turkiet har EU uttalat att Turkiet ombeds att se över sina mänskliga rättigheter innan EU är villiga att behandla en ansökan från Turkiet. EU:s uttalande var synnerligen syrligt. :-) men uttalandet tror jag grundar sig på att alla medlemsstater i EU anses följa Europakonventionen sammanläst med att EU inte anser att Turkiet hittills har ansetts göra det.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag utgår givetvis från vad No1 skriver här.

Jag menar att prioritet nummer ett för att bekämpa rasism är att vara öppen för att man själv är en del av den.

Om jag kommer med ett resonemang/perspektiv/samhällsanalys och någon menar att den är rasistisk eller inhuman, då är det arrogant av mig att bara le och inte bry mig. Om alla har den attityden så kommer vi inte komma någonstans. En jäkligt problematisk attityd alltså.


...fast allt är väl relativt..om jag blir förbannad på en som råkar vara invandrare så är jag rasist per automatik...eller om jag lägger ut bilder på invandrar(killar) som misshandlar o plågar hundar( av kampras) ..då är jag rasist och har fördomar om såna grabbar o såna hundar ?

Alla som sagt har fördomar om det just inte handlar om invandrare , så är det om nåt annat .
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag utgår givetvis från vad No1 skriver här.

Jag menar att prioritet nummer ett för att bekämpa rasism är att vara öppen för att man själv är en del av den.

Om jag kommer med ett resonemang/perspektiv/samhällsanalys och någon menar att den är rasistisk eller inhuman, då är det arrogant av mig att bara le och inte bry mig. Om alla har den attityden så kommer vi inte komma någonstans. En jäkligt problematisk attityd alltså.

Om någon skulle säga att jag är rasistisk utan grund skulle jag eventuellt antingen le eller inte bry mig! Var och en får ju ha en åsikt och sen är det ibland bra med det. Det är inte alltid jag fortsätter diskutera med en person som gett sig den på att missuppfatta eller resonera lite (i min smak) galet. Det kan inte jag se som någon problematisk attityd.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

...fast allt är väl relativt..om jag blir förbannad på en som råkar vara invandrare så är jag rasist per automatik...eller om jag lägger ut bilder på invandrar(killar) som misshandlar o plågar hundar( av kampras) ..då är jag rasist och har fördomar om såna grabbar o såna hundar ?

Alla som sagt har fördomar om det just inte handlar om invandrare , så är det om nåt annat .

Fast det där stämmer ju inte, blir du kallad rasist så ligger det nog något mer i det, eller så är det något i hur du förmedlar det

Jag är inte riktigt med på vad du menar med att alla har fördomar
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Kl

Har inte läst tråden men tänkte ändå inflika min egensikt vilket blev en hel roman ser ja :D

Jag skulle inte själv anse mig som rasistisk därför att jag inte har något problem med folket som kommer hit men jag har stora åsikter om hur saker och tings sköts, när ingen tar ansvar och när inte heller Sverige har pengarna som behövs. Tyvärr är det ju så att så fort man råkar nämna invaderar frågor och politik där man talar om att alla inte kan räddas så är man rasist.

Det är lätt att säga att alla är välkommen hit och att det bara är att komma men dessa personer har precis lika stor rätt som alla andra att inte bara överleva utan att leva. Leva efter de mått som svenska samhället har satt upp för alla människor men som inte efterlevs när grunden är att bara rädda alla från krig utan att tänka på vad som händer sedan. Hur hemskt det än låter men man kanske inte kan rädda alla, man kanske inte ska rädda alla?

Frågan är att rädda 10 och ge dem ALLT stöd de behöver för att leva lyckliga här eller rädda 15 men de får inte mer än att de överlever så 10 av dem kommer önska att de ändå var dödad eller kanske värre att andra önskar att de förstanämda var döda pga att de inte följer svenska normer, lagar och regler.

Jag har i flera år nu jobbat med nyanlända flyktingbarn och de saker jag får höra och se är nog mer än vad de flesta skulle vilja veta om existerar.

Många av de Människor som kommer hit från krig behöver så mycket mer än bara tak över huvudet. De behöver ofta stort stöd för de trauma de upplevt. De behöver utbildning, både något som gör att de kan få en inkomst men också utbildning om hur man sköter ett modernt hem med tvättmaskin och dammsugare, kontokort och dator. Dem behöver ofta också någon slags utbildning för att få tips och stöd för hur man uppfostrar ett barn utan aga.

Folk som flyr hit måste inte bara lämna sitt hem de måste helt förändra allt som dem har lärt sig. Men de glömmer allt för många och man hamnar i ett samhälle där man har vuxna som inte klarar av vardagen. Barn som inte bara upplevt trauma utan också blir slagen varje gång de gör fel, inte pga av att föräldrarna inte älskar sina barn utan för att föräldrarna är lärd att det är så man ska uppfostra barn. Sedan har vi ungdomarna, barnen till dessa föräldrar som följt svensk lag och därför inte använt sig av aga men istället få se sina barn förvandlas till kriminella odågor och föräldrar känner sig helt maktlösa utan att veta vart de kan be om hjälp.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Här delar jag Blues åsikt.

Beträffande Syrien så finns det redan kvotflyktingar därifrån, de har således asylskäl. Därutöver kan det finnas anledning att stötta människor som lever i en sådan situation som de i Syrien ekonomiskt genom att se till att det finns flyktingläger där det är uthärdligt att leva om det inte finns tillräckligt med nationer som kan/vill ta emot flyktingar från Syrien.

Beträffande Turkiet har EU uttalat att Turkiet ombeds att se över sina mänskliga rättigheter innan EU är villiga att behandla en ansökan från Turkiet. EU:s uttalande var synnerligen syrligt. :-) men uttalandet tror jag grundar sig på att alla medlemsstater i EU anses följa Europakonventionen sammanläst med att EU inte anser att Turkiet hittills har ansetts göra det.

Fast det är ingen lösning på konflikten. Eller tänker du dig en "palestinsk" lösning att Syrier lever som stadslösa i den stat, Turkiet, som du inte anser uppfyller mänskliga rättigheter.

Så hur löser du konflikten i Syrien?

och när du ändå håller på fixa Kongo också..
 
Senast ändrad:
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Fast det där stämmer ju inte, blir du kallad rasist så ligger det nog något mer i det, eller så är det något i hur du förmedlar det

Jag är inte riktigt med på vad du menar med att alla har fördomar

exempelvis om jag lägger ut bilder på nån misshandlad hund som t ex en invandrare har plågats så får man nästan skämmas för att man lägger ut det för då är det bara för att det är en invandrare :grin: ....( men det bryr jag mig inte i ) Lägger gärna ut svenskar också

Såklart alla har fördomar, perfekta människor finns inte .
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Fast det är ingen lösning på konflikten. Eller tänker du dig en "palestinsk" lösning att Syrier lever som stadslösa i den stat, Turkiet, som du inte anser uppfyller mänskliga rättigheter.

Så hur löser du konflikten i Syrien?

och när du ändå håller på fixa Kongo också..

Jag diskuterar flyktingfrågan medan du tydligen vill diskutera själva konflikten. ;-)

Bara en reflektion.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag diskuterar flyktingfrågan medan du tydligen vill diskutera själva konflikten. ;-)

Bara en reflektion.

Du kan inte lösa flyktingfrågan utan att lösa konflikten. Se bara exemplet med palestinierna var av många är flyktingar sedan 1948.

Så, Syrien, Palestina, Kongo... Var så god.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

exempelvis om jag lägger ut bilder på nån misshandlad hund som t ex en invandrare har plågats så får man nästan skämmas för att man lägger ut det för då är det bara för att det är en invandrare :grin: ....( men det bryr jag mig inte i ) Lägger gärna ut svenskar också

Såklart alla har fördomar, perfekta människor finns inte .

Men det är ingen som direkt kallar dig rasist väl.
Jag har däremot sett människor som delar och länkar saker med rubriken " så jävla typiskt kulturberikare" " är inte ett dugg förvånad- åk hem" " blatteungar" etc. Eller så är det stjärnor som skriver det i kommentarsfältet, det är rasistisk.

Jag tycker inte du behöver skämmas alls, men du har även ett ansvar att stävja dessa kommentarer kan jag tycka

Jag håller inte med dig ang. Fördomar. Att ha fördomar är i min värld lathet och okunskap, samt en väldig brist på förståelse för andra människor. Något som jag ständigt försöker bekämpa hos mig själv och andra.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Du kan inte lösa flyktingfrågan utan att lösa konflikten. Se bara exemplet med palestinierna var av många är flyktingar sedan 1948.

Så, Syrien, Palestina, Kongo... Var så god.

vi löser vår del av problemet genom att acceptera en begränsad kontingent flyktingar, mer kan inte en lilliputtstat på 9 miljoner invånare göra.....
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

fördomar är ju inte bara mot människor ..jag har massa fördomar faktiskt, jag lever inte ut dom och jag kan ändra mig men springer inte omkring för att motsäga dom ( har jag som inte tid till ;) )

ex, feta gamla medelåders inskränkta gubbar som åker till thai o hämtar en 25 åring .... där har jag fördomar.
Visst behöver dom också kärlek men .....
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag håller inte med dig ang. Fördomar. Att ha fördomar är i min värld lathet och okunskap, samt en väldig brist på förståelse för andra människor. Något som jag ständigt försöker bekämpa hos mig själv och andra.

:bow:

Och för att svara på TS fråga, så är väl den kognitiva biasen dunning-kruger-effekten en grund i dessa frågor/debatter/trådar. Den som skriker högst är också den som vet minst - den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent. Något som är en grund i fördomar. Som den här tråden och andra liknande trådar ofta blir fullständigt nedlusad av mha vissa element.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

och vad skulle problemet med det vara?

När det gäller mig inte ett enda problem då jag har mina tankar och åsikter om just det också.

Men för folk som skriker rasism hela tiden så är det ju problem att invandrare inte kan se sig själv som svenskar, de menar ju att alla blir svenskar när de väl har satt sin fot i Sverige.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

kanske skillnad på att tro och på att erkänna ;)

...du skriker väldigt mycket själv må jag säga :angel:

...du känner inte ens mig men har en massa egna åsikter om vem jag är o hur jag är....
..är det dumhet ?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Vad pratar du om? Sa jag något om tro, sa jag något om eller ens till dig? :confused:

Martha, skärp dig, jorden snurrar inte runt dig. Dunning-kruger är en evidens om upplevd kompetens vs faktisk kompetens. Det handlar inte om någon tro, det handlar inte om mina åsikter. Ta och tagga ner lite.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp