All rasism på buke nuförtiden?!

Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

fördomar är ju inte bara mot människor ..jag har massa fördomar faktiskt, jag lever inte ut dom och jag kan ändra mig men springer inte omkring för att motsäga dom ( har jag som inte tid till ;) )

ex, feta gamla medelåders inskränkta gubbar som åker till thai o hämtar en 25 åring .... där har jag fördomar.
Visst behöver dom också kärlek men .....

Fast om någon säger något fördomsfullt bemöter du väl det? Det ger en så mycket trevligare värld kan jag tycka.

I ditt exempel vet jag inte vem i förhållandet du har fördomar mot, mannen eller kvinnan
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Fast om någon säger något fördomsfullt bemöter du väl det? Det ger en så mycket trevligare värld kan jag tycka.

I ditt exempel vet jag inte vem i förhållandet du har fördomar mot, mannen eller kvinnan

typ båda ....
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Vad pratar du om? Sa jag något om tro, sa jag något om eller ens till dig? :confused:

Martha, skärp dig, jorden snurrar inte runt dig. Dunning-kruger är en evidens om upplevd kompetens vs faktisk kompetens. Det handlar inte om någon tro, det handlar inte om mina åsikter. Ta och tagga ner lite.

Jo, jorden snurrar runt mig , o dig o alla som bor på detta klotet-
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

:bow:

Och för att svara på TS fråga, så är väl den kognitiva biasen dunning-kruger-effekten en grund i dessa frågor/debatter/trådar. Den som skriker högst är också den som vet minst - den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent. Något som är en grund i fördomar. Som den här tråden och andra liknande trådar ofta blir fullständigt nedlusad av mha vissa element.

Fördomar beror på så mycket mer än lathet och okunskap utan också på t.ex implicita associationer som hjärnan gör automatiskt baserat på ens empiriska erfarenheter (induktion) - oavsett om man är medveten om det eller ej.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Fördomar beror på så mycket mer än lathet och okunskap utan också på t.ex implicita associationer som hjärnan gör automatiskt baserat på ens empiriska erfarenheter (induktion) - oavsett om man är medveten om det eller ej.

Ja? Kunskapsluckor fylls ut...men om man aktivt söker kunskap minskar andelen kunskapsluckor
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Empiriska erfarenheter är inte kompetens. Det är just empiriska erfarenheter som skapar induktion. Och därvid hamnar vi vid att inkompetens yttrar sig i oförmåga att bedöma sin egen inkompetens.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

typ båda ....

Det finns säkert par där dina fördomar stämmer in, men det finns ju givetvis lika många par där det inte stämmer, lik väl som dina fördomar kan appliceras på par från Växjö- Södertälje eller Nairobi- New York
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

När det gäller mig inte ett enda problem då jag har mina tankar och åsikter om just det också.

Men för folk som skriker rasism hela tiden så är det ju problem att invandrare inte kan se sig själv som svenskar, de menar ju att alla blir svenskar när de väl har satt sin fot i Sverige.

Och? vad är ditt problem med att vissa ser vissa som svenskar som inte ser sig själva som svenskar?

Vad är de för problem med att en del invandrare inte ser sig som svenskar?

Hur många svenskar på spanska solkusten ser sig som spanjorer?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

vi löser vår del av problemet genom att acceptera en begränsad kontingent flyktingar, mer kan inte en lilliputtstat på 9 miljoner invånare göra.....

Hur stort är Libanon i kvadratmeter, befolkning och BNP? Givet det så skulle vi väl ta emot i stor sett hela Syriens och alla Palestinier? I runda slängar.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Hur stort är Libanon i kvadratmeter, befolkning och BNP? Givet det så skulle vi väl ta emot i stor sett hela Syriens och alla Palestinier? I runda slängar.

´Räknar du med haschmarknaden så..:o)

Skämt åsido, vi kan inte ta emot större mängder flyktingar för vi kan inte härbärgera dem på samma standard som Jordanien exempelvis.

Jag överlåter till de folkvalda att besluta om mängder o vilkor...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Varken du eller Miss verkar ha förstått innebörden av vad jag skrev. Vad jag skrev var att fördomar beror på mer än lathet och okunskap vilket var precis vad Miss skrev och du höll med om. Även om du inte är det minsta lat och har all kunskap i världen så kommer din hjärna göra vad man kan kalla fördomsfulla associationer helt omedvetet.

Vidare så är Dunning-Kruger-effekten rätt uttjatad nu och jag betvivlar på att du verkligen förtydliga vad det är eftersom hänvisningen till den har gått i inflation på internetforum de senaste 2 åren ungefär.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

´Räknar du med haschmarknaden så..:o)

Skämt åsido, vi kan inte ta emot större mängder flyktingar för vi kan inte härbärgera dem på samma standard som Jordanien exempelvis.

Jag överlåter till de folkvalda att besluta om mängder o vilkor...

Precis som med att låta arbetsfria inkomster bli obeskattade, så har folket beslutat.

Sen har du din fulla rätt att tycka att Libanon som är mycket mindre och fattigare än Sverige ska ta emot flera miljoner mer flyktingar än Sverige.

Om man resonerar som dig, så bör alla flyktingar vara i länder med låg BNP eftersom det i sig blir billigare så.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Varken du eller Miss verkar ha förstått innebörden av vad jag skrev. Vad jag skrev var att fördomar beror på mer än lathet och okunskap vilket var precis vad Miss skrev och du höll med om. Även om du inte är det minsta lat och har all kunskap i världen så kommer din hjärna göra vad man kan kalla fördomsfulla associationer helt omedvetet.

Vidare så är Dunning-Kruger-effekten rätt uttjatad nu och jag betvivlar på att du verkligen förtydliga vad det är eftersom hänvisningen till den har gått i inflation på internetforum de senaste 2 åren ungefär.

Jodå, vi vet att du hämtar dina vanföreställningar från avpixlat och andra rasistisk hemsidor.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Om man resonerar som dig, så bör alla flyktingar vara i länder med låg BNP eftersom det i sig blir billigare så.

Det vore ju kanon. Ta hand om flyktingarna där det är billigt så att man kan hjälpa många fler. Med hjälp av bistånd från rika länder självklart.

Jodå, vi vet att du hämtar dina vanföreställningar från avpixlat och andra rasistisk hemsidor.

Nej det har du inte en aning om. Hur skulle du veta det menar du? Lite svårt när det inte stämmer. Bevis tack.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

D


Nej det har du inte en aning om. Hur skulle du veta det menar du? Lite svårt när det inte stämmer. Bevis tack.

Åh det är ganska lätt... det är bara att googla på det du skriver...

som citatet om från bostadsundersökningen om att få svenskar vill bo i multietniska samhällen... som är en lättköpt sanning. Men att samma undersökning säger att hälften av unga vill bo i gated comunities, vilket är en "sanning" som få ställer upp på.

Det är ett exempel på var du hittar dina så kallade sanningar och de fördomar du sprider.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Det vore ju kanon. Ta hand om flyktingarna där det är billigt så att man kan hjälpa många fler. Med hjälp av bistånd från rika länder självklart..

Ah så att om flyktingar i Sverige bodde i tält och odlade sin egen mat i nån slags läger som vi skulle kunna kalla... typ gulag. Så skulle du välkomna dem i Sverige?

Ungefär som du välkomnar tiggare som inte kostar det svenska samhället något?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag har hänvisat till en artikel om hur många som vill bo i mångkulturella områden. Att den även har tagits upp på sidor som opponerar sig mot mångkultur är väl inget konstigt ö.h.t. Nej du får nog sluta upp med att vara så trångsynt och fördomsfull golit om du inte har några bättre bevis än så (vilket jag vet att du inte har eftersom jag helt enkelt inte brukar besöka rasistiska sidor).
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag har hänvisat till en artikel om hur många som vill bo i mångkulturella områden. Att den även har tagits upp på sidor som opponerar sig mot mångkultur är väl inget konstigt ö.h.t. Nej du får nog sluta upp med att vara så trångsynt och fördomsfull golit om du inte har några bättre bevis än så (vilket jag vet att du inte har eftersom jag helt enkelt inte brukar besöka rasistiska sidor).

Nej, du har inte hänvisat till någon artikel. Undersökningen fick jag leta upp själv.

Däremot finns uppgiften i sig på avpixlat och andra rasistisk sidor som du ofta besöker och hämtar din så kallade information.

Och det är just det att det inte är uppgiften i sig inte upplevs som konstig som gör den farligare när man inte sätter in den i sitt sammanhang.

Hade du läst undersökningen hade du vetat att informationen faktiskt är oanvädbar, dåligt gjord full med fel. Och i och för sig... om du tar den på allvar så driv då tesen att hälften av svenska ungdomar vill bo i gated comunities.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Det finns ingen poäng i att argumentera med dig egentligen. Du har fel, punkt slut. Och nej det är inte arrogant för mig att uttrycka mig i så hårda ordalag eftersom jag vet att jag har rätt eftersom det handlar om mina surfvanor - ingen annans. Din kritik är substanslös och lögnaktig.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Det finns ingen poäng i att argumentera med dig egentligen. Du har fel, punkt slut. Och nej det är inte arrogant för mig att uttrycka mig i så hårda ordalag eftersom jag vet att jag har rätt eftersom det handlar om mina surfvanor - ingen annans. Din kritik är substanslös och lögnaktig.

Så det blev lite obekvämt när du sa man ska ta emot flyktingar där det är billigast.. så är ju den logiska slutsatsen att om det inte kostar något i Sverige, exempelvis om de får försörja sig själva eller om nåt annat land ger bidrag, så är det helt okej?

Vi skulle kunna ta emot ett par miljoner, de får bygga sina moskéer och minareter? Behålla sina traditioner och tala sitt språk?

Bara det är billigare här än någon annanstans??
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp