Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle ta prov nu faktiskt.
Och vad gör jag med svaret då?Alltså, om jag tar prov nu och Liemannen och/eller Disse har ordentligt med blosmask. Men det dagen efter jag tog provet blev vinter och minus, ska jag avmaska iaf då?
Vad är logiken i detta?det mest logiska för mig är att avmaska efter sommaren.....
jag köpte en häst i somras borde jag avmaska henne nu? har inte gjort det efter sommarbetet än....
sen om jag förstått allt rätt så avmaskar man sin häst innan sommarbetet typ i april?
hur många ggr per år avmaskar man, vilka månader?
det mest logiska för mig är att avmaska efter sommaren.....
går ens häst med en annan häst behöver de alltså inte avmaskas samtidigt?
(jag har haft sån lyx att alltid stå i "servicestall" som har fixat detta åt mig....så måste lära mig nu! jag vill juh inte att min vilda ska stå med massa maskar i magen![]()
Bakgrund:
Vår häst har 650 EPG blodmask (vi missade tyvärr beställa odling så vi vet inte om det är stora eller lilla) enligt träckprov strax innan jul. Hon är inte avmaskad efter sommaren eftersom stallet tog ett gemensamt träckprov (5 hästar) i september och det inte gav nåt utslag värt att avmaska för. Dock blev vi sedan lite oroliga för att vår häst kanske hade mask ändå och tog alltså ett träckprov i december.
Jag pratade med labbet och de sa att vid 650 och om hästen inte magrat eller är lös i magen så är det bättre att vänta till april att avmaska.
Hon är fortfarande inte lös i magen, men däremot har hon börjat reagera mot skänkeln precis som att det gör ont.
Dessutom tycker vi nu att hon blivit lite tunnare...
Har förstått att det inte är bra att avmaska på vintern.
Gäller det även här (södra skåne...) där vi för det mesta inte har nån vinter i bemärkelsen snö och massa minusgrader?Det var väl två minus några timmar nu i helgen, men nu är det plus igen som vanligt...
ah tack bra tråd!!!![]()
jag har kört med equimax 2ggr på rad (pratat med vet)... men vet inte vad jag ska ha nu.. nytt stall... funderar på träckprov!
men... om det visar sig att hästen INTE har mask, kan man då strunta i avmaskning (måste man väl kunna göra?)
å VAD gör man om de andra har mask å avmaskar???
tvingar man dem å stå i sjukruta 3 dagar?
Tack så mycket för ditt snabba och kloka svar!!
Jag undrade om vintern eftersom jag hört att hästen kan få kolik om man "väcker upp" maskarna med att avmaska på vintern![]()