Alkoholkulturen (#metoo-relaterat)

Så du menar att den normalt mycket prydliga tjejen som satte sig och sket på ett bord i hotellrummet framför ögonen på sin bästa kompis hade funderat på det tidigare? Känns inte troligt. Vilken sorts personkemi är det?

Att någonting grundar sig i någonting verkligt behöver ju nödvändigtvis inte betyda att personen tänkt sig att göra en sak tidigare. En person som sätter sig och skiter på ett bord på ett hotellrum kan ju exempelvis bero på hämningar/restriktioner i livet som hen slår bakut emot. Eller något helt annat, inte vet jag. Min poäng är att det är ju vi som gör saker, inte en demon som går in i våra kroppar och agerar åt oss medan vi är medvetslösa. Så då kan det ju vara intressant/viktigt att reda ut varför vi agerat som vi gjort på fyllan.

Hur ska vi komma ifrån vår benägenhet att alltid skylla på fylla?

Män som outats i #metoo har förklarat att de var berusade och inte visste vad de gjorde. Många anklagade våldtäktsmän ursäktar det med fylla - antingen minns de inte eller så visste de inte vad de gjorde.

På andra dumma saker någon gjort reagerar vi med ”jaha, hen var full.”

Och vi kvinnor som blivit utsatta tar på oss det om vi varit fulla. Mina två regelrätta övergrepp förklarade jag med att ”det hade aldrig hänt om jag inte varit så full”.

Och fortfarande tänker jag ju att alkohol faktiskt får en att släppa spärrar och både säga och göra saker som man annars inte skulle ha gjort. Jag gillar inte tänka så, hur ska jag tänka? Och vad ska vi göra åt att vi förklarar och till och med försvarar oacceptabelt beteende med fylla?

Kan du inte kontrollera spriten så lägg ner skiten!

Med det menar jag att det inte är ngn ursäkt någonstans. Klarar man inte av satt dricka med måtta så får man ta sitt ansvar när man är nykter och helt enkelt inte röra den. istället för att försöka komma undan sitt ansvar med motiveringen för full.

Äh, fortfarande är det individer vi talar om, inte halva jordens befolknings genetiska kod. Och alkoholens effekt på vårt beteende är inte någon förmildring eller ursäkt för någon individ oavsett kön men helt klart en bidragande faktor till oönskat beteende för båda könen i situationer där den förekommer.

Om vi talar om MÄNS sexistiska beteende mot kvinnor så är ju 100% av dem vi talar om män. Precis allihop. Alla!

Om vi talar om MÄNS sexistiska beteende mot kvinnor så är ju 100% av dem vi talar om män. Precis allihop. Alla!
Och det är vad #metoo handlar om. Alyssa Milanos båda tweets som startade lavinen löd:

"Suggested by a friend: If all the women who have been sexually harassed or assaulted wrote "Me too" as a status, we might give people a sense of the magnitude of the problem."

"If you've been sexually harassed or assaulted write 'me too' as a reply to this tweet."

KL
Nu har jag läst alla svar. Och det jag är ute efter är inte att alkohol ska förbjudas eller att ”den som inte kan styra sig helt enkelt får låta bli”. Det är ju självklart att det vore önskvärt.

Men det jag tror mig önska är att vi andra skulle göra det socialt omöjligt för någon att bära sig illa åt på fyllan, köra iväg hen vid första tecknet. När @bumpo höjer rösten säga åt henne att festen är slut för hennes del, vi vet hur aggressiv du kommer att bli. Det samma med @Lipperta, börjar hon tafsa gör vi klart för henne att hon får åka hem. I stället för, som det ofta är i dag: ”Bumpo bar sig för jävligt åt på festen, muckade med precis alla. Och Lipperta kladdade på varenda karl.” ”Nähä?” ”Jo, de var så fulla.” ”Jaså, ja det förklarar ju saken.” Typ.

Och jag skulle önska att jag såg det jag varit utsatt som de övergrepp de var. I dag hade jag solklart polisanmält det ena. Däremot inte det andra, det var i Grekland och där skulle jag aldrig våga polisanmäla något sådant. Men då, när det hände, då hade jag gruvlig ågren efteråt. Fan att jag var så full. Och gick vidare med känslan att ”Jaja, det är sånt som händer tjejer när de är fulla.” I stället för att lägga ansvaret för det som hände på de båda männen.

OT men här är anledningen till att jag inte skulle anmäla ett övergrepp av en grek i Grekland.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article12877707.ab

(Jag var däremot, långt tidigare, hos polisen på en liten grekisk ö och berättade om en blottare. När jag fick frågan om jag ville göra en formell anmälan sa jag nej, vi gjorde en deal som begränsade den där killens framfart i stället)

OT men här är anledningen till att jag inte skulle anmäla ett övergrepp av en grek i Grekland.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article12877707.ab

(Jag var däremot, långt tidigare, hos polisen på en liten grekisk ö och berättade om en blottare. När jag fick frågan om jag ville göra en formell anmälan sa jag nej, vi gjorde en deal som begränsade den där killens framfart i stället)
Hjälp, det där borde ju slås upp lite större. Grekland har ju stora inkomster på turism inte minst från Sverige och att som kvinna åka till ett så rättsosäkert resmål känns ju tveksamt.

Hjälp, det där borde ju slås upp lite större. Grekland har ju stora inkomster på turism inte minst från Sverige och att som kvinna åka till ett så rättsosäkert resmål känns ju tveksamt.
Det var stort när det hände, tv4 gjorde ett inslag och sedan rullade det på. Det där att svenska kvinnor skulle anmäla våldtäkter för att få ut på försäkringen har jag för mig kom upp på hög politisk nivå.

Kvinnan friades så småningom och hennes advokat pratade om att begära resning i våldtäktsmålet men jag minns inte hur det gick med det.

För oss som älskar Grekland och åker dit så ofta vi kan var det en rejäl varningsklocka.

Så sorgligt att se en mening som denna. Vad har kvinnor för ansvar då - inget? För kvinnor våldtar kanske inte? Kvinnor gör inga övergrepp? Och MÄN!! Vilka män, nä jag köper inte att MÄN är problemet - det finns vissa män ja, men det finns också vissa kvinnor.
Here we go again, du låter som lbb i me2 tråden.

Många skriver att man ska låta bli att dricka för mycket om man riskerar att göra dumma saker i fyllan. Det är vettigt, men för att veta att man kommer göra dumma saker måste man åtminstone dricka för mycket en gång och göra en dum sak (som någon annan då kan råka ut för). Nu tror jag i och för sig att det inte är förklaringen till att det sker en del dumheter, men kan ändå vara tänkvärt.

Sen som någon skrev så tappar man kanske omdömet för hur mycket man dricker när man väl börjar att dricka även om man från början tänkt sig begränsa det.

Självklart kan redan sunkiga värderingar visa sig när man dricker, det är säkert vanligt. Men eftersom man helt enkelt blir lite korkad när man är full (nu pratar jag inte berusad) så uppfattar man ju inte världen korrekt och kan säkert tro att andra är med på det man gör.

Jag dricker knappt alls sedan min ungdomstid (om det är fest kan det bli motsvarande 2-3 glas vin under en lång kväll/natt) och tycker det är oerhört frustrerande att försöka kommunicera med fulla personer eftersom man inte når fram. Så jag tycker inte att det är konstigt att saker händer i fyllan och villan och skulle absolut stödja ett alkoholförbud.

Så du menar att den normalt mycket prydliga tjejen som satte sig och sket på ett bord i hotellrummet framför ögonen på sin bästa kompis hade funderat på det tidigare? Känns inte troligt. Vilken sorts personkemi är det?
Det finns en del människor som verkligen blir helt personlighetsförändrade när de dricker. Jag tror inte de kan ta ansvar för vad de gör på fyllan. Men det ska ju inte behöva hända mer än en gång, sen är det ens ansvar att inte dricka mer. Alkohol är helt enkelt inte för alla.

Det spelulerade jag ju lite i, i inlägg som du svarat på.

Jo, du spekulerar faktiskt lite hej, vilt här.
Och det är väl det jag vill komma till: du påstår att "vårt" beteende som ordentligt berusade säger något (mycket) om oss som nyktra.

Jag tycker att den slutsatsen är svår att dra utifrån det givna exemplet.
Jag tror inte hennes beteende som jättefull säger ett dugg om henne som nykter.
När du spekulerar gör du det i väldigt vaga termer.

Jo, du spekulerar faktiskt lite hej, vilt här.
Och det är väl det jag vill komma till: du påstår att "vårt" beteende som ordentligt berusade säger något (mycket) om oss som nyktra.

Jag tycker att den slutsatsen är svår att dra utifrån det givna exemplet.
Jag tror inte hennes beteende som jättefull säger ett dugg om henne som nykter.
När du spekulerar gör du det i väldigt vaga termer.
Ok. Du tror att den nyktra och den fulla personen inte "hänger ihop", så att säga. Jag tror att de gör det.

Någon slutsats av något exempel har jag inte dragit.

Men detta är ju inte alls TS frågeställning.

Och det är vad #metoo handlar om. Alyssa Milanos båda tweets som startade lavinen löd:

"Suggested by a friend: If all the women who have been sexually harassed or assaulted wrote "Me too" as a status, we might give people a sense of the magnitude of the problem."

"If you've been sexually harassed or assaulted write 'me too' as a reply to this tweet."

KL
Nu har jag läst alla svar. Och det jag är ute efter är inte att alkohol ska förbjudas eller att ”den som inte kan styra sig helt enkelt får låta bli”. Det är ju självklart att det vore önskvärt.

Men det jag tror mig önska är att vi andra skulle göra det socialt omöjligt för någon att bära sig illa åt på fyllan, köra iväg hen vid första tecknet. När @bumpo höjer rösten säga åt henne att festen är slut för hennes del, vi vet hur aggressiv du kommer att bli. Det samma med @Lipperta, börjar hon tafsa gör vi klart för henne att hon får åka hem. I stället för, som det ofta är i dag: ”Bumpo bar sig för jävligt åt på festen, muckade med precis alla. Och Lipperta kladdade på varenda karl.” ”Nähä?” ”Jo, de var så fulla.” ”Jaså, ja det förklarar ju saken.” Typ.

Och jag skulle önska att jag såg det jag varit utsatt som de övergrepp de var. I dag hade jag solklart polisanmält det ena. Däremot inte det andra, det var i Grekland och där skulle jag aldrig våga polisanmäla något sådant. Men då, när det hände, då hade jag gruvlig ågren efteråt. Fan att jag var så full. Och gick vidare med känslan att ”Jaja, det är sånt som händer tjejer när de är fulla.” I stället för att lägga ansvaret för det som hände på de båda männen.
Jag uppfattar nog det där "Jag var så full, jag visste inte vad jag gjorde, eller minns inte" som något som faktiskt INTE fungerar som ursäkt. Varken i privatlivet eller på löpsedlar. (På typ löpsedlar uppfattar jag det nästan som att man driver gäck med den det gäller.)

Din andra typ av exemplel, på fester, i stunden, där uppfattar jag däremot att tendensen att förklara/tolerera/ursäkta saker med hänvisning till fylla är starkare. Kanske delvis för att också alla omkring är berusade och därmed lite allmänt mer trögtänkta?

Ok. Du tror att den nyktra och den fulla personen inte "hänger ihop", så att säga. Jag tror att de gör det.

Någon slutsats av något exempel har jag inte dragit.

Men detta är ju inte alls TS frågeställning.

Det är klart att det är samma person, full och nykter.
Men beteendemässigt verkar det ju kunna skilja väldigt mycket.

Ang att skylla på fyllan är den senaste i raden Kevin Spacey.

https://www.etc.se/kultur-noje/efter-sexanklagelserna-nu-laggs-house-cards-ner

Jag tror ju då att han säkert umgåtts med tanken på att göra ngt dylikt, men alkoholen flyttar spärrarna.

Själv har jag dansat på bardiskar under inflytande av Tequila, vilket jag inte skulle göra nykter. Däremot kan jag ju lätt sno ihop tanken om att dansa på bardiskar men avstår på grund av självinsikt.

Jag tror ett första steg måste vara att vad gäller den utsatte se berusning som försvårande, dvs man angriper någon som är än mer försvarslös snarare än omdömeslös. Om den som utför handlingen är påverkad bör väl däremot spela mindre roll tycker jag.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 990
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i... 16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 893
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 745
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola... 2
Svar
24
· Visningar
5 994
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka