Och det är vad #metoo handlar om. Alyssa Milanos båda tweets som startade lavinen löd:
"Suggested by a friend: If all the women who have been sexually harassed or assaulted wrote "Me too" as a status, we might give people a sense of the magnitude of the problem."
"If you've been sexually harassed or assaulted write 'me too' as a reply to this tweet."
KL
Nu har jag läst alla svar. Och det jag är ute efter är inte att alkohol ska förbjudas eller att ”den som inte kan styra sig helt enkelt får låta bli”. Det är ju självklart att det vore önskvärt.
Men det jag tror mig önska är att vi andra skulle göra det socialt omöjligt för någon att bära sig illa åt på fyllan, köra iväg hen vid första tecknet. När
@bumpo höjer rösten säga åt henne att festen är slut för hennes del, vi vet hur aggressiv du kommer att bli. Det samma med
@Lipperta, börjar hon tafsa gör vi klart för henne att hon får åka hem. I stället för, som det ofta är i dag: ”Bumpo bar sig för jävligt åt på festen, muckade med precis alla. Och Lipperta kladdade på varenda karl.” ”Nähä?” ”Jo, de var så fulla.” ”Jaså, ja det förklarar ju saken.” Typ.
Och jag skulle önska att jag såg det jag varit utsatt som de övergrepp de var. I dag hade jag solklart polisanmält det ena. Däremot inte det andra, det var i Grekland och där skulle jag aldrig våga polisanmäla något sådant. Men då, när det hände, då hade jag gruvlig ågren efteråt. Fan att jag var så full. Och gick vidare med känslan att ”Jaja, det är sånt som händer tjejer när de är fulla.” I stället för att lägga ansvaret för det som hände på de båda männen.