Alkoholkulturen (#metoo-relaterat)

Jo fast jag är ute efter hela samhällsattityden. Det finns säkert personer som är undantag från den.

Ja, och samhällsattityden är ju att det är väldigt tillåtet att vara väldigt full.
Den attityden vore det bra att ändra på.

Det finns ju strömningar/grupperingar som vill legalisera vissa former av narkotika också (parallellen är förstås att de är berusningsmedel).

Jag tänker att man kan förklara oacceptabelt beteende med fylla, men att det inte ska försvara ngt.
Om man vet om att man tappar kontrollen när man är full så får man ju ta ansvar och sluta dricka på det sättet.

Vi kvinnor får sluta vara så jäkla förlåtande generellt. Bara för att man kan förklara/förstå ett beteende behöver man inte acceptera det.
Jag håller med dig. Jag vet med mig att blir jag för full finns det en reell risk att jag bli rejält aggressiv, därför ser jag det som att det är mitt förbannade jävla ansvar att inte bli så full. Hur svårt är det egentligen?

Precis. Det är det jag är ute efter. Hur fasen ska man göra det?

(ändrade något i mitt inlägg samtidigt som du skrev ditt svar men tror inte att det egentligen ändrar din reaktion på mitt inlägg)

Hur ändrar man attityder, över huvud taget.

Belysa och problematisera.
Problematisera alkoholen (bland annat genom att peka på att mycket våld och annat begås under alkoholens inverkan).
Tjata lite till om barn/ungdomar som far illa pga överdrivet alkoholbruk i närmiljön (vilken term...)
Visa upp baksidan, med spyor, minnesluckor.
Visa upp hur mycket elände fylla är med och ställer till.
Visa upp att fyllan är försvårande omständighet.

Jag håller med dig. Jag vet med mig att blir jag för full finns det en reell risk att jag bli rejält aggressiv, därför ser jag det som att det är mitt förbannade jävla ansvar att inte bli så full. Hur svårt är det egentligen?

Tydligen jättesvårt för många.
En del av svårigheten är väl att ju fullare man blir, desto sämre blir konsekvenstänkandet.
Så när en person som "inte får bli för full" blir lite full, tappar den insikten i att inte bli fullare...

Saker man gör på fyllan grundar sig alltid i någonting verkligt. Jag har ett färskt eget exempel, när jag hånglade med en killkompis utanför McDonald´s kl. 4 på morgonen för några helger sedan. Han har varit intresserad av mig i många många år, och jag har aldrig någonsin varit intresserad tillbaka. Först senaste halvåret så har jag börjat tänka på hur mycket han har mognat, och att han faktiskt är betydligt härligare än vad jag gett honom cred för. Men han är vän med en kille som jag träffar, så det är ändå off the table. Jag är väldigt nöjd med att ha honom som bara vän och vill inte ändra situationen alls. Ändå initierade jag detta hångel, när jag var så full att det klipper i minnet. Dagen efter tänkte jag att "Oj vad full man kan bli, att man gör något så dumt". Vännen sa "Oj oj vad fulla vi var igår" och killen jag träffar sa "Äsch, sånt händer på fyllan ibland!"

Och det är sant, det hade aldrig hänt om jag varit nykter. Men vad som också är sant är att tankarna på han och mig faktiskt bubblat upp med jämna mellanrum på sistone, vilket varken han själv eller han jag träffar vet om. Nu var ju det här en skitsak och ingen idé att gräva i, men hade det inte varit en skitsak som jag gjort så hade mina vänner kunnat välja att fokusera på det där andra.. som inte var fylla. "Visst, du var full. Vad mer än det fick dig att kyssa just honom just där?" för jag hade ju inte initierat hångel med en vän där noll kemi finns.

Är inte det en ganska rimlig fråga att ställa, eller tanke att tänka när dumheter/brott osv. skrev på fyllan. "Visst, alkoholen.. men vad mer? Kan vi prata om det där vad mer?"

Ja, det har du faktiskt rätt i. Det är för jobbigt att skärskåda den trevliga arbetskamratens värderingar. Eller brorsans. Det är lättare att konstatera att de var fulla.
Det är ju ett fenomen som finns på många områden. Människor generellt försöker gärna undvika obehag och väljer hellre förklaringsmodeller som ligger lite utanför och som inte gör lika ont.

Som du säger så gör vi det för att slippa tänka att någon vi står nära kanske har mindre trevliga värderingar. Det är väl vad hela jämställdhetsproblematiken bygger på också. Ingen känner de där männen som kränker kvinnor. "Inte alla män".
Likaså när vi ska förklara människors ohälsa vill vi också gärna hitta modeller som inte skuldbelägger någon.
Vi vill gärna hitta biologiska förklaringsmodeller för psykisk ohälsa, spenderar tex sjukt stora summor på genetisk forskning som ingen direkt förstår vad vi ska göra med sen.

Frågan är hur man kommer åt resten - vi som tar på oss ansvar för vad andra gör mot oss för att vi var fulla.

Är det inte lite av en utopi, att tro att livet någonsin ska kunna bli ofarligt? Att själv inte kunna ta konsekvenser av sitt eget beslut att bli full så att andra faktiskt kan ta sig friheter med dig och din kropp? Att dricka alkohol och försätta sig i situation av hjälplöshet är ju ett aktivt val, sen säger jag inte på något stt attt det valet medger att någon annan har rätten att utsätta dig för något du inte vill. Det är aldrig ditt val om någon annan gör något med dig som du inte vill, men om du har aktivt tagit ett beslut om att själv försätta dig i en situation som försätter dig i fara - så har du ju tagit ett beslut om att ta en risk för fara där du kan komma att bli utsatt för ett beslut någon annan tagit. Det liksom är konsekvensen/baksidan av att bli berusad - det tror jag inte ens du kan säga emot. Att försätta sig i ett tillstånd av hjälplöshet fråntar dig inte ansvar över vilken situation du själv har satt dig i.
Livet är farligt, även 2017.

Det vore ju verkligen en framgång, om vi allihop började ta ansvar för allt vi gör. Även på fyllan. För jag inbillar mig att det är en kulturell grej, att skylla på att man var full. För jag tänker att vi gör saker vi vill göra, men är man full kan man alltid skylla på det.

Det här blir ju tungt.

Så den som kör ihjäl någon på fyllan, ville köra ihjäl någon?

Eller den som var full och hamnade i gräl och krossade motpartens näsa, ville egentligen krossa motpartens näsa? Men kunde inte göra det utan att ha fyllan att skylla på?

Visst är det så. Men jag är inte ute efter att få folk att dricka mindre, utan alkoholkulturen som omfattar oss alla, den som gör oss så benägna att förklara allt från dumheter till brott med att han var full.
Jag tänker mig att det alkohol gör (med sina normalkonsumenter) är att försvaga impulskontrollen. Det betyder att de män som blir sexistiska svin i berusat tillstånd, är det även annars men lyckas dölja det. Kanske till och med för sig själva, vad vet jag.

Men jag vet att jag aldrig har blivit förvånad över vilka män som blir sexistiska svin på fyllan och vilka som inte blir det, när det gäller män jag på något vis har känt.

Berusningen kan möjligen förklara att personen handlar just så just då. Men berusningen kan inte förklara att personen handlar sexistiskt.

Jag vet inte om detta är det samhällsperspektiv du söker, och jag har inga idéer om vad man kan göra åt det. Min lösning är inte att minska alkoholkonsumtionen. Det är inte vad det här handlar om. (Att sen en del personer skulle må bättre av att dricka mindre, är en annan fråga.)

Det här blir ju tungt.

Eller den som var full och hamnade i gräl och krossade motpartens näsa, ville egentligen krossa motpartens näsa? Men kunde inte göra det utan att ha fyllan att skylla på?

Du drar det till sin spets - men ja, ungefär så. Man sätter sig alldeles självmant i bilen och är fullt medveten om att man i berusat tillstånd är en sämre förare. Jag tror också att det är våldsamma personer som krossar andras näsor. Precis som @Petruska skriver så minskar impulskontrollen och voilá, så är man i slagsmål. Så ja, jag tror att man gör sådant för att det är ok att skylla på att man var full.

För jag tänker att vi gör saker vi vill göra, men är man full kan man alltid skylla på det.
Jag tror att det är en av flera förklarande delar, men att den inte är heltäckande. Ifråga om t ex sexistiska eller rasistiska ageranden tror jag att du har rätt, men i likhet med @kryddelydd tror jag att det finns gott om gärningar som inte kan förklaras på det sättet.
Väl i bilen i berusat tillstånd tror jag att man i största allmänhet inte alls vill kännas vid att man är sämre bilförare - åtminstone inte så mycket sämre att det spelar roll.

Det här blir ju tungt.

På A svarar jag nej. Åtminstone inte så länge föraren med flit körde på någon.
Däremot borde straffsatserna för rattfylla ändras till att motsvara de för mord (samma straff för "vanlig" rattfylla som förberedelse till mord, om någon blir skadad, motsvarande försök till mord, och om någon dör, mord).

På B svarar jag ja. Troligt är att personen som slog nog utan alkohol önskat att hen slog till den andra, men avhållit sig från det pga fungerande konsekvenstänk.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 984
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i... 16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 893
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 744
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola... 2
Svar
24
· Visningar
5 994
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka