Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är just detta som är så svårt. Jag fattar och håller med om att det är mitt ansvar helt och fullt. Men jag vet inte om jag klarar det ansvaret länge till. Det är så mycket upp och ner hela tiden.
På ett aa möte var det en person som pratade om Gud. Att lägga ansvaret på Gud istället. Verkade funka för den personen.
Jag vet inte. Vet ingenting om nånting.

Det enda du kan göra är att minut för minut avstå från alkohol, fortsätta gå på möten och vara uppriktig inför dig själv. Jag känner inte dig men av vad jag har läst här i tråden har du inte kommit till insikt än att du är alkoholist och jag tror det är steg 1.

Det kommer vara extremt jobbigt framöver. Det blir ju både en krisreaktion och en sorg i att sluta dricka alkohol och att den delen av ens liv försvinner. Så var snäll mot dig själv och ha förtröstan, en dag kommer det att bli bra bara du står ut och fortsätter gneta på. Det kommer komma en dag då du aldrig behöver tänka på hur du ska kunna dricka, aldrig är bakis, aldrig behöver smussla, aldrig behöver skämmas för alkoholen, inte behöver köpslå med dig själv kring belöningar eller löften. Det livet är mycket bättre än det med alkoholen, jag lovar. Du gör ju det största jobbet redan med att hålla dig nykter, heja dig!

Du har rätt jag skriver så mycket skit så hälften vore nog 😞
Men tänkte att han kanske eventuellt hade tyckt det var ok. Tänkte vi kunde fira ett eventuellt nytt jobb och så fast vet inte om det blir något än av det vi får se.
Mest är jag bara så sugen. Tänkte om jag dricker pyttelite idag och sen är nykter fortsättningsvis framöver.
HERREGUD så dumt. Och det vet du ju.

Varför, varför ska du dricka vin en helt vanlig torsdag? Och TVÅ glas.

Jag som inte är alkoholvan blir klart påverkad av två glas. Dvs salongsberusad. Dricker jag lite oftare klarar jag två glas, men nu?NEJ.

Du vet mycket väl att du intet ens kan lukta på korken utan att akut vilja dricka. Och det är totalt sjukt. Eftersom du är sjuk, beroendesjuk.

Tänk att du är gravt allergisk - om du utsätts för X blir du dödligt sjuk. Alkohol dödar långsamt. Senaste rönen är att det är lika cancerframkallande som rökning. (P1, Vetenskapsradion igår)

VET du hur skön känslan var för mig då jag slutade röka och kunde säga "Inte ett bloss på 7 dagar" "Inte ett bloss på 3 månader" "Inte ett bloss på ett år" ...och nu kan jag säga "Inte ett bloss på 20 år en månad och 7 dagar" 😊 Säg för dig själv "Inte en droppe alkohol på XX dagar" och känn dig stolt som en tupp. Det SKA du vara - stolt alltså.
Kan ännu tillägga till det här; Det skulle inte alls vara samma sak att säga "en cigarrett på ett år" eller ens "1 cigarrett på 20 år en månad och 7 dagar". Nä, inte ett enda bloss är det enda som duger för mig. ...men det har varit nära att jag inte hade kunnat säga så - mycket nära (och det efter 12 år utan ett bloss.

Det är just detta som är så svårt. Jag fattar och håller med om att det är mitt ansvar helt och fullt. Men jag vet inte om jag klarar det ansvaret länge till. Det är så mycket upp och ner hela tiden.
På ett aa möte var det en person som pratade om Gud. Att lägga ansvaret på Gud istället. Verkade funka för den personen.
Jag vet inte. Vet ingenting om nånting.

Du får nog sluta ut att upprepa att det är pga av det är "kaos" nu som gör att du måste dricka. Det va inte ett dugg mindre kaos när du drack dig redlös en tisdagseftermiddag. Antingen kan du ha kaos för att du dricker eller så kan du ha kaos för att vi väljer att skapa dig ett bättre liv men sluta romantisera ditt drickande

Jag tror du ska sluta fundera över alkohol. Sluta tänka hit och dit och över om du kanske kan ändå... Osv osv. Då ger du dig så småningom tillstånd att dricka. Och sen är du där igen. Alkoholen är passe´, finito, nåt du nu lämnar bakom dig. Borta ur ditt liv för gott. Nu ska du bara se framåt. -Alkohol? Vilken alkohol? Den finns inte mer.

Nu känns det lite som ett gammalt förhållande som du inte kan släppa, inte sluta tänka på, kanske rentav romantiserar lite. Släpp det. Gå vidare i livet utan monstret som bara förstörde. Ge det inte mer utrymme i dina tankar.

Gud behöver inte betyda något religiöst i detta sammanhang. För många inom AA och liknande grupper står Gud för Gemenskap Utan Drogen. Det här är något du behöver lära dig om du ska bli frisk: TA HJÄLP FRÅN ANDRA. Ring din sponsor. Om du tycker att det känns jobbigt, skicka ett sms innan och fråga om det går bra. Annars, om ni ses någon gång, prata om vilka tider det kan fungera bra för sponsorn att prata så behöver du inte känna dig dum för att du ringer.

I många liknande gemenskaper pratas det också om planering. "If you fail to plan, you plan to fail". Bestäm vilka möten du ska vara med på under en vecka och gå på dem, utan undanflykter, gå bara dit. Planera in vilka tider du ska prata med sponsorn så att det bara är att ringa. Planera var du ska handla så att du inte hamnar bredvid Systembolaget. Fundera på kvällen hur din morgondag ska se ut, helt enkelt. Jobbigt? Ja. Hjälper det? JA.

Och säg inte till din partner att han kan ta med sig alkohol och att även du ska dricka. Vad håller du på med? Vilken himla tur att han sa nej. Det kanske är dags att du faktiskt pratar med honom på riktigt om hur läget är, fastän han verkar ha förstått det. Men det skulle hjälpa även dig, så att du inte sätter honom i den där sitsen igen. Det är fruktansvärt oschysst.

Tack 🙏
Går ingen vidare här. Känns som alla bara vill att jag ska dricka. Eller det är det väl egentligen ingen som vill det bara känns så.
Vart jag än kollar så är det fest och alkohol. Instagram tex. Varför alla dessa reklamer om olika spritdrycker?!
Mitt bland hästklipp kommer dem. Går liksom inte att undvika. Så jag måste undvika det helt och hållet istället.
Undviker mamma också.
Känns som att den enda jag just nu inte undviker är partner. Sen när blev jag så här folkskygg 🙈
Skrev till honom tidigare idag om att han kunde ta med en flaska rött hit men att jag bara får dricka max två glas och han resten.
Men nej det tyckte han var en dum idé. Triggar min ångest och allt möjligt vad han skrev 😞
Suck.
Jag tycker din partner agerade väldigt bra. Han vill ju att du ska må bra. Och du mår inte bra som alkoholist. För det ÄR vad du är just nu. Du är sjuk i en beroendesjukdom. Det är inget du ska skämmas över. Man skäms ju inte över andra sjukdomar. Men du måste erkänna för dig själv att du ÄR sjuk och inse vidden av det.
Så länge som du försöker ljuga för dig själv så är du fast.
Du kan absolut inte dricka någonting nu och ett bra tag framöver, oavsett hur du mår, om ni ska på fest, om du vill fira ngt, till en god middag etc.
Skittrist och jättejobbigt absolut! Men du måste för dig själv erkänna att det är så det är. Du kan inte dricka alkohol utan att det blir mycket skadligt för dig. Och om du inte tar tag i det nu kommer det bli sju resor värre.

Jag förstår att det är skittufft. Och att du behöver hjälp. Men du har ju din sponsor att kontakta, nyttja det!
Gå på möten! Skriv med oss!
Du fixar det här och vi finns här! :heart

Men tänkte att han kanske eventuellt hade tyckt det var ok. Tänkte vi kunde fira ett eventuellt nytt jobb och så fast vet inte om det blir något än av det vi får se.
Mest är jag bara så sugen. Tänkte om jag dricker pyttelite idag och sen är nykter fortsättningsvis framöver.

Du ska INTE sabba något nu när du har kommit så här långt. Två glas kommer bara att förlänga abstinensen. Snälla, snälla du! Låt bli att dricka. Lova mig det.

Jag skulle säga aldrig - inte nu och inte heller i framtiden. Det går jättebra att leva ett liv utan alkohol.
Detta måste du inse @karamelldrottningen , detta är så det är.
Du kommer aldrig dricka alkohol mer, du har druckit ditt sista glas vin. Du kommer fira med andra drycker som inte innehåller alkohol. Du kommer har tusen miljoner anledningar och saker att fira, men alkohol oavsett form kommer inte vara något du häller i dig.

Behöver inte vara alkohol i glaset vid en skål, varför inte Trocadero, Fanta eller vanligt bubbelvatten🙂

Några exempel på sätt att fira utan alkohol:

* Äta eller dricka något gott och lyxigare än vanligt (välsorterade mataffärer har sjukt mycket roliga alkoholfria alternativ som inte är läsk eller alkoholfritt vin)
* Spakväll med fotbad och ansiktsmasker
* Gå på bio
* Åka på utflykt
* Köpa sig något man vill ha men inte behöver
* Restaurangbesök
* Snittblommor
* Godis
* Myskväll med te och hembakta scones

Du har redan uppmärksammat hur mycket plats alkoholen får ta i vårt samhälle. Det är faktiskt helt sjukt. Inte konstigt att många blir sjuka i alkoholism när vi matas ständigt med alkoholkultur. Det är inte bara lätt utan uppmuntrat att dricka i många sammanhang.

@karamelldrottningen - om någon frågar dig om du är alkoholist, vad svarar du?

Jag tror nämligen inte att du helt begripit att du är ALKIS.

Hur skulle du göra om du hade en NYKTER alkis bland dina vänner - bjuda på alkohol, ta med vin till besök, fråga om de inte har något vin hemma?

Nä, det skulle du inte.. Eftersom ditt förnuft vet hur man beter sig inför en nykter alkis.
Men du ber glatt din partner ta med alkohol hem till en alkis. :eek:

FATTAR DU INTE VAD DU HÅLLER PÅ MED?

Karamellen - du är alkis. Dunka in det i ditt huvud och kliv fram inför vänner, mamma och framförallt vården.

Du fixar det här. Men det krävs att du slutar ljuga inför omgivningen och för dig själv.
:heart :heart :heart

Du måste inse att du är alkoholist. Det är inte din partners ansvar att avgöra om du ”får” dricka. Om du vill bli nykter alkoholist måste du avstå, varenda sekund.

Du har gjort många starka prestationer! Men denna förnekelse, att du ens på riktigt försöker få din partner att ta med vin, gör mig faktiskt arg.

Mig gör det egentligen inget om du dricker. Ditt liv är ditt att (kanske) förstöra. Det är inte min business. Men det finns en avgörande faktor: du har berättat att du upprepade gånger kört bil fast du varit påverkad och att du faktiskt varit oroad för att krocka med djur pga detta.

Flera personer (jag är en av dem) har påtalat hur allvarligt detta är. Du har en sjukdom, men just denna del av din sjukdom gör att du kan riskera andra människors liv. Det måste du väl ändå förstå? Dina tankar rusar fritt och de skadar ingen, utom möjligen dig själv. Men att du med den vetskapen om att du kört påverkad och vet att du inte kan hantera alkohol alls försöker få partnern att ta med vin. För mig är det svårt att smälta. Jag bor ju i samma stad som du och kanske är det därför jag reagerar så starkt. Trots att vi försöker vara osjälviska är man ibland sig själv närmast och jag är väl inget undantag. Men jag har verkligen inte lust att bli mosad av dig när du är ute och kör "påverkad" på landsvägen.

Ta hjälp - på riktigt!

Alkoholkulturen är väldigt stark, jag fattar att det kan kännas sort och ogreppbart att lämna den kulturen. Men alkohol är en typ av drog, hade den introducerats nu hade den aldrig blivit laglig. Du måste se på den som en drog, något skadligt. Den har gjort dig beroende av den och det beroendet måste du bli av med helt annars kommer det bara gå mer utför.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 768
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama