Min mamma slutade ju att röka för en hel drös med år sedan och förutom nikotinplåster som var en otrolig hjälp så köpte hon sådana där små pastiller, tic tac tror jag de heter, och stoppade en i munnen varje gång hon kunde behov av att röa och varje gång hon normalt brukade röka. Gick ju åt en del men hon kunde ju snabbt sedan trappa ut dem också, hon upplevde att det var lättare att ha något att ersätta det med delvis. Istället för att ta ett bloss efter maten tog hon en tic tac osv, som en ny vana där den gamla fanns för att slippa brottas lika starkt med suget. Så att ersätta ditt drickan med något annat är ju inte helt fel. Gör goda drycket med en sodastreamer? Köp hem Loka med god smak, ha i kylen, gör isbitar och ha i, skäm liksom bort dig med något lyxigt att dricka, som inte är alkohol utan mycket bättre men som du tar till när du brukar använda alkoholen. Köp hem någon lyxigare choklad, med hög kakohalt kanske, när suget kommer stoppa in en bit och fundera på smaken och fokusera enbart på det och låt den smälta i munnen. Ha lite olika knep, och inte bara ett, så att du slipper hamna i "jag vill dricka men ska inte" tankar. Tänk istället "Nu är det sånt sug igen, jag tar en chokladbit och fokuserar på alla smakerna i den nu en stund". Då har du inte tänkt att du inte får dricka, att du inte ska dricka och att livet utan alkohol är grått och trist, utan du har konstaterat att det är där och vänt känslan mot tex chokladbiten, Loka, juice osv.
.
Att du tänker att du inte får eller ska dricka och att livet utan är grått och trist, är på ren skånska som att du sätter fälleben för dig själv. För det första ger du alkoholen en för stor plats i ditt liv, du ger förbudet en för stor plats, du gör en stor grej av det istället för att låta det vara en naturlig sak- vilket det ju rent praktiskt är, om du funderar lite, och ovanpå det hävdar du att du inte har något vettigt liv utan alkoholen. Du vill alltså inte riktigt släppa den. Hela ditt sätt att tänka kretsar kring att ha kvar den i ditt liv eftersom du inte har något utan den och nu är det förbjudet, inte för att du är trött på alkoholen själv utan för att tex vi på buke säger att du inte ska dricka mer. Det är lite den känslan jag får av dina inlägg.
Jag skulle rekommendera dig att få remiss för en länge psykologbehandling, inte bara ett besök på vcpsykologen var tredje vecka, utan hos någon som erbjuder en gång i veckan i typ 25 veckor, tex PDT. Du skulle må bra av att pra om vad som har gjort att du valt att alkoholen ska ha såp stor plats i ditt liv och hur du nu ska hantera din ångest och dina känslor istället.