Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

Jag har ett bättre förslag,
  • förbjud alla skiftarbetare att köra bil.
  • Förbjud alla småbarnsföräldrar att köra bil.
  • Förbjud alla att köra bil om de har barn i bilen.
  • Förbud alla att köra med djur i bilen.
  • Förbjud alla som är över- eller underviktiga att köra bil.
  • Förbjud alla som sovit dåligt att köra bil.
  • Förbjuda alla deprimerade att köra bil.
  • Förbjud alla som drabbats av dödsfall eller fått allvarliga diagnoser att köra bil.
Allt ovan är riskbeteenden även om man kört klanderfritt i 10 år.
Och är du med i en olycka där du har varit vårdslös eller vållande pga något av detta så döms du, så det är redan så i lagen? Precis som med alkoholen. Drick i vettig mängd så får du köra. Kör inte när du är trött eller ouppmärksam. Det har med eget ansvar att göra.

Men alltså, 1-1,5 flaska vin i veckan är ju inte ens särskilt mycket? Det är t ex ett enda (rätt litet) glas vin till maten varje dag? Nej, man ska inte köra bil påverkad, men den mängden gör en ju knappast varken stupfull, inlåst i fyllecell eller till en risk i trafiken (om man nu låter bli att köra efter det där glaset). Jag tycker faktiskt det låter helt sjukt. (Däremot kan de för min del vara snabba att ta körkortet på livstid för de som kör påverkade.)

Jag hade förstått din jämförelse om du jämfört den korrekt och det gör du inte, förstås. Den haltar.

Att dricka alkohol och ha körkort är ok enligt lag. Att ha ett stort alkoholintag över tid räknas som riskbruk om det är över ett vist värde. Det är inte förenligt med körkort pga risken att köra.

Att ta sömntabletter är ok. Att ta en större mängd sömntabletter är inte ok. Det, precis som, alkoholvärdet, kontrolleras av vården. Man får inte en tablett till utskriven om man har ett riskbruk. Det är inte att du kan dricka dig full som gör att du kan få indraget körkort, det är provet som visar på riskbruk- en överkonsumtion av alkohol under längre tid.
Sålänge det handlar om antagande och inte brottsligt beteende så är det en helt korrekt jämförelse.

Men alltså, 1-1,5 flaska vin i veckan är ju inte ens särskilt mycket? Det är t ex ett enda (rätt litet) glas vin till maten varje dag? Nej, man ska inte köra bil påverkad, men den mängden gör en ju knappast varken stupfull, inlåst i fyllecell eller till en risk i trafiken (om man nu låter bli att köra efter det där glaset). Jag tycker faktiskt det låter helt sjukt. (Däremot kan de för min del vara snabba att ta körkortet på livstid för de som kör påverkade.)
problemet är ju att det är en alkoholmängd över tid. Det är inte mängden per gång i sig som är riskbruk utan över tid, alltså att man dricker ofta och ständigt så att man har ett beroende.

Många sjukdomar kan orsakas av alkoholmängden
Detta har jag sett med egna ögon inifrån, en fd. kompis som nu är död pga. alkoholrelaterade skador var periodare, han hade haft körkort för lastbil 3 gånger men blivit av med dom pga. alkoholkonsumtion och rattfyllor, han fick all hjälp i världen men valde att fortsätta missbruket och på slutet bröt jag kontakten eftersom han aldrig hade fel, det var bara alla andra som hade fel och den här tråden andas lite samma vibbar nu.

Sålänge det handlar om antagande och inte brottsligt beteende så är det en helt korrekt jämförelse.
Nej, fortfarande fel.
Det är tillåtet att dricka och ha körkort, är det inte? Du blir ju inte av med körkortet om du har under 0,3 i PEth-värde. Det är ju inget riskbruk att dricka ibland? Det är ett riskbruk när vården ser på blodproven att man dricker för mycket över tid.
Det är tillåtet att ta sömntabletter. Det är inget riskbruk att ta dem ibland. Det är riskbruk när läkaren märker att man tar dem för ofta.
DET är en korrekt jämförelse, inte att bara ta sömnmediciner, det är en missvisande jämförelse. Det är trots allt ok att dricka alkohol och ha körkort.

Detta har jag sett med egna ögon inifrån, en fd. kompis som nu är död pga. alkoholrelaterade skador var periodare, han hade haft körkort för lastbil 3 gånger men blivit av med dom pga. alkoholkonsumtion och rattfyllor, han fick all hjälp i världen men valde att fortsätta missbruket och på slutet bröt jag kontakten eftersom han aldrig hade fel, det var bara alla andra som hade fel och den här tråden andas lite samma vibbar nu.
Alkohol är ett heligt ämne. Så heligt att de som dricker det inte kan lyfta blicken och se helheten istället för det lilla runt sig själv. Det är mängden alkohol över tid som är ett riskbeteende och vad det kan göra med människor och vilket riskbeteende det skapar. Framför allt för andra. Det är ju inte så att man blir av med körkortet för ett glas vin under helgen precis.

Ja, och de som är en risk och dricker mycket är ofta de som hamnar i poliskontroll/olycka påverkade. Vanedrickarna alltså, inte "engångsförteelsena". Så någon tanke bakom finns ju.
Ja och så gråter man ut på fejjan att poliserna var sååå dumma som tog körkortet, men skit i att drick så ofta eller så mycket då, skaffa brillor om du inget ser och låt fordonet stå om du inget fattar, simpelt enkel matematik.

Det är många som skulle ställt bilen för länge sen eller låtit bli att köra när det är mörkt, det finns dom äldre i glesbygd som får köra till affären och i närområdet när det är dagsljus men inte längre och aldrig sen det blivit mörkt, då blir dom en trafikfara.

Ja och så gråter man ut på fejjan att poliserna var sååå dumma som tog körkortet, men skit i att drick så ofta eller så mycket då, skaffa brillor om du inget ser och låt fordonet stå om du inget fattar, simpelt enkel matematik.

Det är många som skulle ställt bilen för länge sen eller låtit bli att köra när det är mörkt, det finns dom äldre i glesbygd som får köra till affären och i närområdet när det är dagsljus men inte längre och aldrig sen det blivit mörkt, då blir dom en trafikfara.
Beroende är ju en sjukdom tyvärr, och det är hårt när regler drabbar en. Men det gagnar ju både en själv och andra. Framför allt andra!

Och är du med i en olycka där du har varit vårdslös eller vållande pga något av detta så döms du, så det är redan så i lagen? Precis som med alkoholen. Drick i vettig mängd så får du köra. Kör inte när du är trött eller ouppmärksam. Det har med eget ansvar att göra.
Det är inte fint att slänga sten i glashus. Det är inte skillnad på beroende vare sig det handlar om alkohol eller mat.

Det är inte fint att slänga sten i glashus. Det är inte skillnad på beroende vare sig det handlar om alkohol eller mat.
Va? på vilket sätt slänger jag sten i glashus? Är man på något vis påverkad av sömnbrist, depression, sorg, mat eller vad som helst det kan vara, som påverkar ens omdöme så kan man dömas för vårdslöshet i trafik. Det är inte jag som satt de reglerna och inte jag som slänger sten i glashus. Samma regler som med alkohol.

Alkohol är ett heligt ämne. Så heligt att de som dricker det inte kan lyfta blicken och se helheten istället för det lilla runt sig själv. Det är mängden alkohol över tid som är ett riskbeteende och vad det kan göra med människor och vilket riskbeteende det skapar. Framför allt för andra. Det är ju inte så att man blir av med körkortet för ett glas vin under helgen precis.

Nej, men för många är det en dryck utan laddning. Du har uppenbart dåliga erfarenheter av alkohol, jag har inte det. Heligt? Nej, men du skriver så det verkar som att all alkohol alltid är fel. Jag har svårt för det dogmatiska synsättet.

Nej, men för många är det en dryck utan laddning. Du har uppenbart dåliga erfarenheter av alkohol, jag har inte det. Heligt? Nej, men du skriver så det verkar som att all alkohol alltid är fel. Jag har svårt för det dogmatiska synsättet.

Håller med, dessutom gör man det verkligen lätt för sig om man spelar ut "alkohol är en helig ko" för att rättfärdiga ett rättsosäkert överförmyndarsamhälle.

Jag tycker att alkohol inte borde vara lagligt ja.
Å andra sidan anser jag att detta med blodprovet inte är ett problem, det är ju bara att inte dricka i en sådan mängd och över en sådan tid, att det visar sig på blodprov. det är liksom inte en engångsgrej det handlar om. Det är ett riskbruk. Så om det inte är laddning i det så förstår jag inte varför folk reagerar så starkt. Det är ju bara att förstå att man inte ska dricka för mycket, vilket det ju är om det ger utslag- över tid.

Min pappa var alkoholist, körde "dagen efter" alldeles för många gånger för att vi i omgivningen skulle tycka det är ok.
Han hade kvar sitt körkort ALLDELES för länge. Han gick på läkarbesök iom en rattfylla med indraget kk. Efter det luckades han ändå ha kvar det i MÅNGA år, innan det till slut drogs in pga alkoholen. Vi pratar om en person som var "borta" i 3 dagar och inte hade koll på vilken dag det var eller ens vilken del av dygnet det var när jan var påverkad.

SÅ att det handlar om att "man lätt blir av med körkortet" är ren BS... Han drack betydligt mer än 10 starköl i veckan, det var inga problem för honom att "klara" blodproven ändå... Så när ni nu tycker det är så "låga volymer" så krävs det ju uppenbarligen mer för att bli av med körkortet.

Och som redan sagt i tråden så är det alltså även så att ungdomar som är 18-23 som hamnar i fyllecell bör tänka på hur de festar då det definitivt hamnar i registret och finns personer som blivit av med kökortet för de festar för hårt på helgerna ... De kanske inte ens äger en bil men har tagit körkort och behöver i jobbet.

Min pappa var alkoholist, körde "dagen efter" alldeles för många gånger för att vi i omgivningen skulle tycka det är ok.
Han hade kvar sitt körkort ALLDELES för länge. Han gick på läkarbesök iom en rattfylla med indraget kk. Efter det luckades han ändå ha kvar det i MÅNGA år, innan det till slut drogs in pga alkoholen. Vi pratar om en person som var "borta" i 3 dagar och inte hade koll på vilken dag det var eller ens vilken del av dygnet det var när jan var påverkad.

SÅ att det handlar om att "man lätt blir av med körkortet" är ren BS... Han drack betydligt mer än 10 starköl i veckan, det var inga problem för honom att "klara" blodproven ändå... Så när ni nu tycker det är så "låga volymer" så krävs det ju uppenbarligen mer för att bli av med körkortet.

Och som redan sagt i tråden så är det alltså även så att ungdomar som är 18-23 som hamnar i fyllecell bör tänka på hur de festar då det definitivt hamnar i registret och finns personer som blivit av med kökortet för de festar för hårt på helgerna ... De kanske inte ens äger en bil men har tagit körkort och behöver i jobbet.
Min pappa var alkoholist och bilmekaniker och bilhandlare. Mamma körde honom överallt så generellt körde han inte själv. Men han bad inte henne om hjälp när han körde över vägen till affären eller körde bilarna på gården. Och under de åren vi inte bodde med honom, vem bad han köra då när hon inte körde åt honom? Han själv då gissar jag. Steget till att sätta sig bakom ratten när man druckit är rätt kort, speciellt när man har det som är ett riskbruk- man är van vid alkoholen och känner inte av den på samma vis aka "det är ju inte alls mycket och jag känner mig inte ens påverkad alls" samt "jag ska bara". Det är detta man vill åt ju. Riskbruket, och med det vanan vid alkohol som gör att man inte känner av den. Det förkortade steget till att köra, "jag ska bara", att det liksom normaliseras och viftas bort som inte så farligt.

Jag har lite svårt att förstå att man i tråden inte ser skillnaden på drickandet av alkohol som sådant och själva riskbruket och beteendet som kommer med ständigt alkoholintag över tid. Hur det normaliseras och "inte känns i kroppen". Det är ju det det handlar om.

Nu blandar du äpplen och gråsten, som du gjort i hela tråden. Bryt mot lagen och du blir dömd, som t ex att köra påverkad oavsett vad du är påverkad av. Om du väljer att dricka 1,5 flaska vin i veckan men låter bilen stå parkerad så har du inget riskbeteende när det gäller trafiken. Dricker du 3 flaskor vin i veckan men inte har kk eller bil är det ok? Märkligt resonemang.
Att din pappa var alkis och hade dåligt omdöme kan du inte skylla alla andra för.

Nu blandar du äpplen och gråsten, som du gjort i hela tråden. Bryt mot lagen och du blir dömd, som t ex att köra påverkad oavsett vad du är påverkad av. Om du väljer att dricka 1,5 flaska vin i veckan men låter bilen stå parkerad så har du inget riskbeteende när det gäller trafiken. Dricker du 3 flaskor vin i veckan men inte har kk eller bil är det ok? Märkligt resonemang.
Att din pappa var alkis och hade dåligt omdöme kan du inte skylla alla andra för.
Det är inte jag som satt reglerna.
Jag förstår tanken bakom. Det handlar om att steget till att sätta sig bakom ratten när man har ett riskbruk är rätt kort., det märks på resonemanget hos personer som dricker mycket, personer som "inte känner av" alkoholen trots att de druckit.

Du får gärna tycka att jag blandar äpplen och gråsten, jag tycker att du inte ser längre än näsan räcker här. Lyft blicken och se personer med ett riskbruk och hur de tänker istället för att tänka på enstaka gånger-drickare, för det handlar inte om dem. Det handlar om de som har ett riskbruk och hur normaliserat allt blir i deras liv.

Vi har kunnat följa det via flera trådar här på buke, hur personer förändrats över tid, normaliserat drickandet och resonemanget kring rätt och fel osv. Det är de det handlar om, de som fastnat i ett riskbruk, inte de som råkar festa några gånger på semestern.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka