Alkohol- och drogpolicy

Efwa

Trådstartare
En förening (eller många rättare sagt) har gått ut med en policy angående användandet av alkohol och droger i samband med utställning och visning av häst. Egentligen inget konstigt.

Anledningen verkar ha uppkommit när man sett ett mindre sällskap gå i stallen efter 21-tiden med varsitt glas vin kvällen före evenemanget satt igång. Alla känner varandra och det har aldrig hänt något varken drog- eller alkoholrelaterat.

Snyggheten i att gå med ett glas vin i stallet kan diskuteras för sig själv kanske.

Min fråga är, eller påstående om man vill det.........Evenemanget har funnits i många år. Rökning har förekommit och förekommer ständigt i direkt anslutande till evenemanget och stallarna. Man står precis utanför och röker.

Enligt de flesta (UMO, Drugsmart, hälsovårdsmyndigheten) är även rökning en drog.

Tycker ni att det är skillnad på att röka bland ungdomar eller dricka bland ungdomar?

En förening (eller många rättare sagt) har gått ut med en policy angående användandet av alkohol och droger i samband med utställning och visning av häst. Egentligen inget konstigt.

Anledningen verkar ha uppkommit när man sett ett mindre sällskap gå i stallen efter 21-tiden med varsitt glas vin kvällen före evenemanget satt igång. Alla känner varandra och det har aldrig hänt något varken drog- eller alkoholrelaterat.

Snyggheten i att gå med ett glas vin i stallet kan diskuteras för sig själv kanske.

Min fråga är, eller påstående om man vill det.........Evenemanget har funnits i många år. Rökning har förekommit och förekommer ständigt i direkt anslutande till evenemanget och stallarna. Man står precis utanför och röker.

Enligt de flesta (UMO, Drugsmart, hälsovårdsmyndigheten) är även rökning en drog.

Tycker ni att det är skillnad på att röka bland ungdomar eller dricka bland ungdomar?

Oj!

Spontant: jo, alkohol är värre i samband med häst-arrangemang.
Jag tycker att det ska vara noll-tolerans vid sådana arrangemang.

Vad gäller rökning: ur brandskyddssynpunkt väldigt olämpligt att röka i närheten av stallar och det borde också beivras.

Vad som i mina ögon är skillnaden?

Tobak är absolut också en drog - men inte i bemärkelsen att den påverkar omdöme och reaktionsförmåga vilket alkohol och andra så kallade droger.
Alkohol påverkar omdömet - och räknas ju också som doping i hästsportssammanhang.

I mina ögon hör inte alkohol till vardagen i bemärkelsen "jag tar fem minuter och tar ett glas vin" medan rökning (tyvärr) "passar" i den typen av sammanhang.

Nej jag tycker egentligen inte att det är någon skillnad. Unga blir påverkade av vad vuxna gör. De unga lär testa både det ena och det andra ändå men de behöver inte bli introducerade för det på hästevenemang. Varken rökning eller alkoholkonsumtion (eller andra droger för den delen) ska förekomma i närheten av evenemang med/för ungdomar. Att stå utanför stallet och röka är dessutom en brandfara så det förstår jag inte alls varför det tillåts. Att dricka alkohol bland djur tycker jag är helt förkastligt oavsett om det är unga personer med eller inte. Det gör man bara inte.

Oj!

Spontant: jo, alkohol är värre i samband med häst-arrangemang.
Jag tycker att det ska vara noll-tolerans vid sådana arrangemang.

Vad gäller rökning: ur brandskyddssynpunkt väldigt olämpligt att röka i närheten av stallar och det borde också beivras.

Vad som i mina ögon är skillnaden?

Tobak är absolut också en drog - men inte i bemärkelsen att den påverkar omdöme och reaktionsförmåga vilket alkohol och andra så kallade droger.
Alkohol påverkar omdömet - och räknas ju också som doping i hästsportssammanhang.

I mina ögon hör inte alkohol till vardagen i bemärkelsen "jag tar fem minuter och tar ett glas vin" medan rökning (tyvärr) "passar" i den typen av sammanhang.

Om man ser till vad man förmedlar till ungdomar då? Efterverkningarna av rökning "till vardags" eller "jag tar fem minuter", till skillnad mot att ta ett glas vin på kvällen före (oavsett om det nu är i stallet eller på campingen), måste ju ändå vara större?

Än har jag inte varit med om att någon på någon tillställning intagit alkohol på själva visningen eller i direkt anslutning till den. Att ta en rök för att lugna nerverna kan göras när som helst och påverkar ju sinnet, eller är det för "lite"?

Nej jag tycker egentligen inte att det är någon skillnad. Unga blir påverkade av vad vuxna gör. De unga lär testa både det ena och det andra ändå men de behöver inte bli introducerade för det på hästevenemang. Varken rökning eller alkoholkonsumtion (eller andra droger för den delen) ska förekomma i närheten av evenemang med/för ungdomar. Att stå utanför stallet och röka är dessutom en brandfara så det förstår jag inte alls varför det tillåts. Att dricka alkohol bland djur tycker jag är helt förkastligt oavsett om det är unga personer med eller inte. Det gör man bara inte.

Jag håller inte med i allt du skriver.

Jag ser inget problem med att dricka bland djur så länge man inte gör något med dem. Sedan kan jag inte tycka det är konstigt att man tar ett eller två glas vin för att sedan gå och ta in hästarna för natten. Ska det vara nolltolerans där med? Är det ens rimligt?
Diskussionen om det är iofs OT men kan ju kanske ändå tas upp.

Jag ser inget problem med att dricka bland djur så länge man inte gör något med dem. Sedan kan jag inte tycka det är konstigt att man tar ett eller två glas vin för att sedan gå och ta in hästarna för natten. Ska det vara nolltolerans där med? Är det ens rimligt?

Jag tycker inte att man använder alkohol bland djur.

Om man därhemma tar ett glas vin och sedan går och tar in hästarna eller kvällsfodrar är en sak.
Att dricka alkohol under ett arrangemang och sedan gå omkring bland stallarna med vinglaset i näven är inte OK.

Jag var på fjordhästSM i somras. Där var det en festmiddag där många drack vin (jag såg ingen som jag uppfattade som berusad men det kan självklart ha förekommit ändå) men jag tror inte att folk gick till häststallarna efter middagen.
Om man gjorde det, tycker jag att man borde ha alkoholförbud där också.

Om man ser till vad man förmedlar till ungdomar då? Efterverkningarna av rökning "till vardags" eller "jag tar fem minuter", till skillnad mot att ta ett glas vin på kvällen före (oavsett om det nu är i stallet eller på campingen), måste ju ändå vara större?
UOTE]

Om man ser på vad som förmedlas...

Tja, både alkohol och rökning är lagligt bland vuxna människor oavsett vad vi tycker om hälsoaspekterna.

Skillnaden är fortfarande att alkohol påverkar omdöme och reaktionsförmåga.

Att ungdomar ser att det finns vuxna människor som både röker och dricker alkohol.
Ja? Så ser verkligheten ut.

Ska ungdomar "skyddas" mot att se rökning och alkoholbruk så är det väl lämpligt att förbjuda både och.

Nu tänker jag dricka på evenemang. Om folk tar in sina hästar hemma efter ett glas eller två bryr jag mig inte om alls utan det är just vid evenemang. Det jag tänker mest på är påverkan på de unga. De gör ju som man gör och inte som man säger. Tar du två glas vin så är jag övertygad om att du kan ta in dina hästar på ett säkert sätt både för dina hästar och för dig själv men jag är inte alls lika övertygad om att Lisa 15 år ser sina begränsningar på samma sätt och tänker på vad hon ska göra sen utan ser hon att andra dricker så tycker hon att det är okej med. Som vuxen är man en förebild för unga vare sig man vill eller inte och vid sådana tillfällen som ett hästevenemang är det inte svårt att låta bli alkoholen med tanke på just det.

Jag sökte jobb på turridning på islandshästar en gång i tiden men när jag fick veta att det på vissa turer var fri bar innan ridningen var jag inte intresserad längre. Jag vill inte ha fulla människor runt hästar med allt vad det innebär. Jag fick höra historier om folk som "stärkte sig" innan turen för att de var nervösa inför sin första ridtur och som sedan hade ramlat av i skogen eller inte ens kommit upp på hästen. Det tycker inte jag är okej någonstans.

Jag tycker inte att man använder alkohol bland djur.

Om man därhemma tar ett glas vin och sedan går och tar in hästarna eller kvällsfodrar är en sak.
Att dricka alkohol under ett arrangemang och sedan gå omkring bland stallarna med vinglaset i näven är inte OK.

Jag var på fjordhästSM i somras. Där var det en festmiddag där många drack vin (jag såg ingen som jag uppfattade som berusad men det kan självklart ha förekommit ändå) men jag tror inte att folk gick till häststallarna efter middagen.
Om man gjorde det, tycker jag att man borde ha alkoholförbud där också.

Frågan är väl egentligen bara vad man förmedlar i de olika fallen. Eller tänker jag fel?

Att vara berusad är ju en gräns som är olika för varje person. Jag tror det är många som är "tipsy" som går till stallarna efter en gemensam träff som den du beskriver. Att man inte ser att de är det betyder ju inte att de är nyktra.

Sedan kan ju frågan om vad barn ska skyddas mot en tredje diskussion.

Nu tänker jag dricka på evenemang. Om folk tar in sina hästar hemma efter ett glas eller två bryr jag mig inte om alls utan det är just vid evenemang. Det jag tänker mest på är påverkan på de unga. De gör ju som man gör och inte som man säger. Tar du två glas vin så är jag övertygad om att du kan ta in dina hästar på ett säkert sätt både för dina hästar och för dig själv men jag är inte alls lika övertygad om att Lisa 15 år ser sina begränsningar på samma sätt och tänker på vad hon ska göra sen utan ser hon att andra dricker så tycker hon att det är okej med. Som vuxen är man en förebild för unga vare sig man vill eller inte och vid sådana tillfällen som ett hästevenemang är det inte svårt att låta bli alkoholen med tanke på just det.

Jag sökte jobb på turridning på islandshästar en gång i tiden men när jag fick veta att det på vissa turer var fri bar innan ridningen var jag inte intresserad längre. Jag vill inte ha fulla människor runt hästar med allt vad det innebär. Jag fick höra historier om folk som "stärkte sig" innan turen för att de var nervösa inför sin första ridtur och som sedan hade ramlat av i skogen eller inte ens kommit upp på hästen. Det tycker inte jag är okej någonstans.

Andra stycket är jag helt med dig. Man kan ju också undra hur en företagsförsäkring ställer sig till en sådan verksamhet!

Frågan är väl egentligen bara vad man förmedlar i de olika fallen. Eller tänker jag fel?

Att vara berusad är ju en gräns som är olika för varje person. Jag tror det är många som är "tipsy" som går till stallarna efter en gemensam träff som den du beskriver. Att man inte ser att de är det betyder ju inte att de är nyktra.

Sedan kan ju frågan om vad barn ska skyddas mot en tredje diskussion.

Utveckla gärna vad du menar med "vad man förmedlar"?

Vad gäller stycke 2: nej, det var ju därför jag skrev att jag inte SÅG - reservationen ingick liksom i det uttrycket.

Fråga 3: Ja men det är väl det som är innehållet i din tråd, egentligen?

Utan att lägga någon värdering i sakfrågan,
hände det verkligen inget alkoholrelaterat kvällen före evenemanget, då det mindre sällskapet tog varsitt glas vin i stallet?

I våran alkohol- och drogpolicy ingår inte tobak såvida medlemmen är 18 år eller äldre. Underårig medlem får ej röka/snusa vid föreningaktiviteter. Ingen oavsett ålder får bruka alkohol eller andra droger vid föreningsaktiviteter.

Jag ser ingen skillnad på alkohol- och tobak i ungdomssammanghang även om jag inte jämställer dem (ur kort perspektiv är alkohol värre). Jag ser heller inget problem med att vuxna också låter bli när det är officiella arrangemang där ungdomar är med (tex tävlingar).

Att till vardags röka i närheten av ett stall är helt förkastligt och skulle det börja brinna och aska/fimp orsakat det kommer försäkringsbolaget inte att betala ett öre. Dvs jag ser inga problem med noll tolerans för rökning i anslutning till ett stall oavsett vilken typ av stall. Snus är ju lite knepigare att förbjuda för de över 18 men samtidigt, ligger det snus överallt (vilket inte är ovanligt :yuck:) så skulle jag säga att det är fritt fram för noll tolerans där också.

Jag ser också problem med försäkringarna om det skulle hända något med djur/byggnad/människor om det kommer fram att folk varit fulla när de hanterat djuren. Dvs vid officiella arrangemang hanterar man inte djur om man är full. Hur man gör hemma anser jag är upp till var och en.

Jag tycker detta är en viktig diskussion efter att jag sett ett par halvkända ryttare dricka ett par glas någon timme innan de tävlade i hoppning.
Ska man rida/ hantera hästar/djur tycker jag man ska vara nykter. Av många skäl.

Utveckla gärna vad du menar med "vad man förmedlar"?

Vad gäller stycke 2: nej, det var ju därför jag skrev att jag inte SÅG - reservationen ingick liksom i det uttrycket.

Fråga 3: Ja men det är väl det som är innehållet i din tråd, egentligen?

Jag vet egentligen inte vad jag menar med "vad man förmedlar". Jag kanske är lite för liberal i frågan och tänker mig, just i denna fråga, vad folk i allmänhet tycker att man förmedlar.
Jag är inte alltid med i tankegångarna när folk säger så.

Ah, ok, då är jag med i resonemanget.
Här ligger ju också omdöme och förmågan att dricka med måtta och kunna ha ett beteende som överensstämmer med hantering av djur.
Trots det är det ju folk som man undrar om de ska hantera djur ens utan alkohol eller droger i blodet men de kan man ju inte reglera. Detta har jag tyvärr (eller hur man nu ska uttrycka mig) upplevt i mycket större utsträckning.

Det sista har du rätt i. Tänkte på det när jag skickat men orkade inte ändra mitt i jobbet.

Jag tycker vi måste tänka på BARNEN. Hur påverkas de av att se redlösa vuxna ragla omkring på detta sätt?

Tyvärr är nog risken större att det händer oftare än på några evenemang på året. :( Det betyder dock inte att det ska tillåtas i stallen eller som berusad på visning.

I våran alkohol- och drogpolicy ingår inte tobak såvida medlemmen är 18 år eller äldre. Underårig medlem får ej röka/snusa vid föreningaktiviteter. Ingen oavsett ålder får bruka alkohol eller andra droger vid föreningsaktiviteter.

Men, varför gör man ingen skillnad när alkohol också är en drog som är tillåten från en viss ålder (18-21)? Var ligger skillnaden där? Tobak klassas oftast som en drog. När blir man mer tolerant och varför?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka