Jasså? Hur tänker du då? Att det är röker de gör eller att de uppmuntras att ta paus varje timme? Eller att det har med säkerhet att göra, att de mår bättre av paus?
Som att uppmuntra knarkare eftersom de slappnar av bättre med rätt droger.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jasså? Hur tänker du då? Att det är röker de gör eller att de uppmuntras att ta paus varje timme? Eller att det har med säkerhet att göra, att de mår bättre av paus?
Som att uppmuntra knarkare eftersom de slappnar av bättre med rätt droger.
Jag tycker INTE tobak räknas som "alkohol och droger".
För att den relativiserande synen du har på de två substanserna känns väldigt fel. Det är jättemärkligt att påstå att skillnaden mellan alkoholism och nikotinism främst består av samhälleliga normer. Känns som att du har en skev syn på nikotinbruk, som sagt.
Vet du hur det görs rent praktiskt? Jag tänker alltså med de rökare som redan är fastanställda. Erbjuds rökavvänjning?
Nu helt plötsligt likställer du det med knark!?
Det är ju inte själva rökandet som avgör att de får paus. Vad de gör utanför våra lokaler är deras ensak. Vi uppmuntrar paus.
Fast det kan man nog argumentera emot.Rökning skadar dessutom omgivningen också (passiv rökning) vilket inte knark gör.
Jag håller med om det. Jag bedömer riskerna med rökning som större, både för mig själv och för ungdomar omkring mig. Risken att de eller jag får tobaksrelaterade skador om vi röker normalt mycket är betydligt större än att vi får alkoholrelaterade skador om vi dricker normalt mycket. Med normalt avser jag i båda fallen den mängd som vanliga brukare av produkterna brukar konsumera. (Dvs rätt många cig per dag respektive rätt få enheter alkohol veckan.)Jag kastar in mina 5 cent och tycker att det kanske ändå är litet värre att röka än att dricka måttligt runt ungdomar.
En förutsättning för mitt tyckande är antagandet att det finns en obruten skala mellan nykterist och alkoholist, och att begreppet att dricka måttligt äger giltighet.
Ungefär 10% av alla svenskar är nykterister (IOGT-NTO 2010), och i andra änden av spektrat har i (väldigt) grova tal lika stor andel en missbruks- eller beroendeproblematik (Anonyma Alkoholister 2016). Resten har trots allt ett mer eller mindre kontrollerat och ansvarsfullt förhållande till alkohol, klarar att dricka en öl utan att fortsätta med ytterligare åtta, och har åtminstone en hyfsad uppfattning om när det är dags att inte dricka mer på kalas. De ekonomiskt, socialt och medmänskligt kostsamma konsekvenserna av alkoholanvändning, direkta och indirekta, härrör såvitt jag vet i huvudsak från "problempopulationen". I fallet med rökning förekommer däremot knappast någon "ansvarsfull" användning; visst varierar konsumtionen och visst finns det några procent feströkare men nästan 20% av svenskarna röker dagligen (CAN 2014), där är det all-in som gäller. Och hur KOL, lungcancer och hjärt-/kärlsjukdom korrelerar med både aktiv och passiv rökning är ju ingen hemlighet.
Att dricka mycket runt barn och ungdomar tycker jag är direkt förkastligt.
Och sämre än att röka runt dem.
Jag håller med om det. Jag bedömer riskerna med rökning som större, både för mig själv och för ungdomar omkring mig. Risken att de eller jag får tobaksrelaterade skador om vi röker normalt mycket är betydligt större än att vi får alkoholrelaterade skador om vi dricker normalt mycket. Med normalt avser jag i båda fallen den mängd som vanliga brukare av produkterna brukar konsumera. (Dvs rätt många cig per dag respektive rätt få enheter alkohol veckan.)
Jag har varit betydligt hårdare när det gäller tobak än när det gäller alkohol gentemot mina barn.
Nej, jag drar en parallell i tankesätt. Knark är skadligt. Rökning är skadligt. Rökning skadar dessutom omgivningen också (passiv rökning) vilket inte knark gör.
Precis, eftersom det inte är RÖKANDET som avgör om de får paus, är det väl betydligt bättre att uppmuntra till RÖKFRI paus hellre än att uppmuntra ett betseende man till 100 % vet är skadligt.
Det blir ju tämligen snedförvridet om man vänder kappan efter vinden när det gagnar ens syfte och dessutom kallar folk för pinsamma.
Var kallar jag folk pinsamma? Jag skrev att tankevurpan var pinsamt. Du läser nog lite för snabb, om alls.
Visst står det mig fritt att dra parallellen. Du behöver inte hålla med mig, men du har inte rätt att strypa åsiktsfrihet.
Nej jag missförstod dig inte. Jag menar att skillnaderna i substansernas effekter spelar en stor roll i vilken av dem (alkoholist/nikotinist) som är "lättare att bli".Då missförstod du mig. Det jag menar är att det är lättare att bli rökare än alkoholist för att samhället ser olika på de två substanserna just för att de är olika.