Alkohol- och drogpolicy

Jag ifrågasätter exkluderandet eftersom många anser att det är samma sak.

Jag vill nog hellre uttrycka det som att "det finns de som anser att det är samma sak".

Jag tror faktiskt inte att majoriteten av exempelvis svenskar anser att tobak/rökning är drog i samma bemärkelse som alkohol/andra droger.

NÄsta fråga då:
Några har ju svarat på varför de inte anser det vara en drog men är det själva ruset som avgör eller är det abstinenset? Om det är abstinens vi pratar om så är ju rökningen en "större" drog än alkohol (utan att jag har källa på det). Det är nog betydligt fler som kan dricka begränsat utan att ha abstinens medan säkert 90% av de som röker får abstinens om de inte gör det.

NÄsta fråga då:
Några har ju svarat på varför de inte anser det vara en drog men är det själva ruset som avgör eller är det abstinenset? Om det är abstinens vi pratar om så är ju rökningen en "större" drog än alkohol (utan att jag har källa på det). Det är nog betydligt fler som kan dricka begränsat utan att ha abstinens medan säkert 90% av de som röker får abstinens om de inte gör det.

Fast man kan inte jämföra äpplen och päron. Ska man jämföra så får man jämföra en alkoholist som dricker på daglig basis med en rökare som röker på daglig basis. Jämför man så så tror, observera tror, jag att alkoholabstinensen är värre men eftersom jag inte har varit i den sitsen så kan jag inte veta. Dock är återfallen för både rökare och alkoholister många så abstinensen lär vara svår i båda fallen.

Ser du verkligen ingen skillnad i konsekvensernas typ?
Eller i effekterna som gällande tobak handlar om långsiktiga hälsoproblem men inte just några omedelbara beteendeeffekter, jämfört med alkohol och övriga droger som har en uppenbar påverkan på centrala nervsystemet?

Jodå, ingen tvekan om det.

Jag resonerar runt det hela, om och om igen iofs. När vår attityd är annorlunda än vad definitionen är så blir jag nyfiken på hur vi tänker och varför, eller varför de tänker så.
Du vet ju att jag ordbajsar ofta men anser att det är viktigt i en policy att man definierat ordet ordentligt eller förtydligar vad som är vad.

Fast man kan inte jämföra äpplen och päron. Ska man jämföra så får man jämföra en alkoholist som dricker på daglig basis med en rökare som röker på daglig basis. Jämför man så så tror, observera tror, jag att alkoholabstinensen är värre men eftersom jag inte har varit i den sitsen så kan jag inte veta. Dock är återfallen för både rökare och alkoholister många så abstinensen lär vara svår i båda fallen.

Jag tror man kan se det från två håll utan att det blir äpplen och päron. Jag menar att rökning är sällan någon gör sporadiskt. Självklart finns det feströkare och de klarar det fint. Men den stora majoriteten måste ju vara beroende medan alkohol känns omvänd.

Men, det var bara ett sidospår då en av definitionerna var just abstinenstanken.

NÄsta fråga då:

Det beror ju på vad man menar med abstinens.

Vilka abstinenssymtom menar du att rökare får efter varje cigarett?
Man brukar anse att en ungefärlig gräns för kemiskt beroende av nikotin (där man, för att inte få abstinenssymtom behöver använda nikotinersättningsmedel om man ska sluta röka) går vid ungefär ett paket cigarretter dagligen.
De svårigheter man i övrigt får om man försöker sluta röka, handlar mest om psykiskt beroende där rökningen ju oftast är en starkt inlärd vana. Man "brukar" röka när man dricker kaffe, eller för den delen när man dricker alkohol. Man längtar efter sin cigarrett.

Den akuta effekten av rökning är ju inte att ändra på vakenhetsgrad eller uppmärksamhet på sådant sätt som för alkohol eller andra droger.

Jag tror man kan se det från två håll utan att det blir äpplen och päron. Jag menar att rökning är sällan någon gör sporadiskt. Självklart finns det feströkare och de klarar det fint. Men den stora majoriteten måste ju vara beroende medan alkohol känns omvänd.

Men, det var bara ett sidospår då en av definitionerna var just abstinenstanken.

En av definitionspunkterna för BEROENDE är förekomst av abstinens.
Förekomst av abstinens är inte en definition för vad som är en drog.

Jag tror skillnaden är hur tillåtande samhället är. Det är inte okej att komma till jobbet och ha druckit alkohol eller att dricka på rasterna men det är okej att komma till jobbet och ha rökt och att röka på rasterna. Väldigt många, för att inte säga de flesta rökare har någon gång börjat som feströkare. Sen är det några cigaretter kvar på söndagen och då röks de med. På måndagen kommer suget och ett nytt paket köps "för man ska ju bara ta en och spara resten till helgen" och helt plötsligt är man fast. Att vara sugen på alkohol på söndagen ses däremot inom de flesta kretsar som en varningssignal och att ta en drink då ses som något som är långt ifrån okej. Samhällets normer gör det alltså svårare att fastna i alkoholism än i rökning.

Jag tror att substansernas effekt spelar in betydligt mer. Det är väldigt mycket svårare att vara högfungerande alkoholist än högfúngerande nikotinist.

Gör det verkligen det? Visst är det svårare att vara alkoholist än nikotinist men man behöver ju inte vara a-lagsalkoholist för att vara alkoholist. Många sköter sina jobb och åtaganden trots sin alkoholism och ingen märker något utåt sett.

Gör det verkligen det? Visst är det svårare att vara alkoholist än nikotinist men man behöver ju inte vara a-lagsalkoholist för att vara alkoholist. Många sköter sina jobb och åtaganden trots sin alkoholism och ingen märker något utåt sett.
Du verkar ha en märklig syn på tobak och tobaksbruk. Nikotin har absolut inte samma påverkan på kroppen som alkohol. Dels påverkar det inte koncentrationsförmåga, omdöme etc på samma vis alls, dels kan kemisk abstinens av alkohol vara dödlig.

Du verkar ha en märklig syn på tobak och tobaksbruk. Nikotin har absolut inte samma påverkan på kroppen som alkohol. Dels påverkar det inte koncentrationsförmåga, omdöme etc på samma vis alls, dels kan kemisk abstinens av alkohol vara dödlig.

Nej inte särskilt. Varför skulle jag ha det menar du? Nikotin påverkar visst koncentrationsförmågan men vanligtvis åt andra hållet än vad alkohol gör. Självklart är påverkan olika mellan alkohol och nikotin i stort. Något annat har jag aldrig påstått.

Nej inte särskilt. Varför skulle jag ha det menar du? Nikotin påverkar visst koncentrationsförmågan men vanligtvis åt andra hållet än vad alkohol gör. Självklart är påverkan olika mellan alkohol och nikotin i stort. Något annat har jag aldrig påstått.
För att den relativiserande synen du har på de två substanserna känns väldigt fel. Det är jättemärkligt att påstå att skillnaden mellan alkoholism och nikotinism främst består av samhälleliga normer. Känns som att du har en skev syn på nikotinbruk, som sagt.

Jag tycker detta är en viktig diskussion efter att jag sett ett par halvkända ryttare dricka ett par glas någon timme innan de tävlade i hoppning.
Ska man rida/ hantera hästar/djur tycker jag man ska vara nykter. Av många skäl.

På typ alla större tävlingar händer det ju att folk häller i sig en jäkla massa under tidig kväll och sen går till stallet för att fodra, promenera hästar osv. Så var det i alla fall när jag var aktiv, nån annan är säkert mer uppdaterad.

Jag var med min tränare på en tävling när jag var 13. Jag blev förstås serverad alkohol (eller snarare hetsad att dricka) och sen skulle jag och några hästskötare gå till stallet för att kvällspromenera hästarna. Jag var så full att jag höll på att ramla när jag skulle gå uppför en trappa och blev instruerad att ta en häst i varje hand "så vi blir klara nångång". Jag vågade inte protestera. En (välkänd) ryttare festade hela natten och var extremt bakfull dagen efter. Naturligtvis funkade inte ridningen särskilt bra och det fick hästarna betala för.

Fler och fler arbetsplatser inför rökfri arbetstid. Det innebär att man inte får röka alls under tiden mellan att man börjar och man slutar på dygnet.

Vi har den kvar, mest för att det ju visar sig att säkerheten blir bättre och personerna mår bättre av att ta rast ca 5 minuter per timme. Vi uppmuntrar även våra icke-rökare att ta pauser lika ofta. De tar dock inte rast lika ofta, tyvärr.

Betyder det att @TinyWiny också har konstig syn på vissa andra droger bara för att de inte ger samma effekt som alkohol? Jag tänker på att det ju finns en hel del droger som ger bättre koncentrationsförmåga och uppskärpning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka