Älgjaktsäsong

AKB

Trådstartare
Vågar ni er ut i skogen när det är jakt?
Om inte, vad hittar ni på istället?
Har lite problem,vi har varken ridbana eller ridhus att hålla oss till när det är jakt..:(
 
Sv: Älgjaktsäsong

Samma här!! Jag brukar rida i skogen iallafall :D:D och sen på helgen så kan vi rida till ett ridhus men det tar en liten stund:(
 
Sv: Älgjaktsäsong

Nej!:crazy:
Jägarna här är oftast gubbar på 60+ som varken ser eller hör och är smått livsfarliga hela bunten:eek:

Mötte två förra året varav en hävde ur sig: " Bäst du håller koll på hästen så vi inte skjuter den":eek: Man ser väl för fan skillnad på en älg och en häst!:crazy:

Vi hyr paddocken eller håller oss i hagen och på stallplanen. Eller åkern
 
Sv: Älgjaktsäsong

Ett bra tips är att klä på sig reflexväst och alla andra reflexer man har. Sjung gärna högt så du hörs när du kommer :D
 
Sv: Älgjaktsäsong

Njae, jag stannar helst på stubbåkern. Om jag absolut måste ut i skogen så har jag reflexer och färgglada kläder - även om det är mitt på dagen.
 
Sv: Älgjaktsäsong

Köpte precis ett ridtäcke i reflexmaterial... jag har itne så många alternativ då jag har en häst som är under igångsättning efter en skada....jag vet dock inte om de brukar jaga mitt på dagen- någon som vet det?
 
Sv: Älgjaktsäsong

Köpte precis ett ridtäcke i reflexmaterial... jag har itne så många alternativ då jag har en häst som är under igångsättning efter en skada....jag vet dock inte om de brukar jaga mitt på dagen- någon som vet det?

Jaa, i pappas jaktlag gör de det iaf.
 
Sv: Älgjaktsäsong

Har precis samma problem. Vart tusan ska man nu rida..??
Min häst hatar att jobba i paddoken. Och alla bra ridvägar är på jaktmarker. Det är väl som värst nu när det hela börjar och lugnar nog ner sig om nån vecka får jag hoppas.
Men så länge får det bli att rida vid skymmning och mörker och det är väl lika bra att vänja sig för snart kommer vintern med sitt mörker.

Ett alternativ kan ju också vara att ringa till jaktlaget och fråga vilka dagar de har planerat att jaga och vilka tider ..
 
Sv: Älgjaktsäsong

Visst vågar man väl sig ut i skogen, men man får ju vara extra försiktig, klä på sig reflexväst och färgglada kläder.

Du behöver ju inte rida mitt ute i skogen eller över kalhyggen där det oftast sitter jägare på pass.

Men längs med grusvägar eller bredare gräsvägar tror jag inte det skall vara någon fara.

Oftast är det väl värst första dagen och kanske andra dagen, då jägarna kanske är "lite heta på gröten" att få skjuta, så då kanske man skall låta bli att rida, sedan brukar de flesta jag har hört jag på första helgen också?

Men samtidigt har också jägarna ett ansvar att NOGA titta INNAN de avlossar skottet, det lär man sig på jägarexamen, kanske inte de gamla gubbarna har gått jägarexamen, men om du klär dig färgglatt :) så skall de säkert kunna se skillnad på häst och älg ;)

Älgjakten pågår hela dagarna, från solens uppgång till dess nedgång.
 
Sv: Älgjaktsäsong

Det ska inte vara någon fara IGENTLIGEN att ge sig ut då dom inte får jaga i mörker eller om de inte har sikt framför och bakom älgen

Förut har jag hållt mig borta jämnt från skogen men nu utrustar jag både mig själv och hästen med reflexer även på ljusa dagen, rider helst inte ensam heller men har jag ridsällskap så babblar jag gärna på med den extra högt

Undviker ställen där det kan tänkas finnas pass. Hästen är numera inte skotträdd heller så jag rider ut i skogen

Här hemma där jag har hästen på sommarbete är jag inte orolig när vi ger oss ut. Vi känner till alla i jaktlaget i det här området och de är erfarna jägare som tänker efter före de skjuter
 
Sv: Älgjaktsäsong

Ett annat problem än jägares eventuella problem med att skilja mellan älg och häst;) är ju också förlupna skott.

Visst borde väl rent teoretisk ett skott som missar sitt mål, (förhoppningsvis älg), kunna fortsätta en bra bit och träffa en ryttare, även om det inte var målet?
 
Sv: Älgjaktsäsong

Zindy16:
Var inte så säker på att alla ser skillnad på en häst å en älg. Man hör ju hur många som skjuter sina egna hundar av misstag under jakten. Men det värsta jag hört var när de på radio berättade att det galnaste en jägare skjutit på och trott varit en älg... var en VIT VOLVO. Så jag aktar mig! :D
 
Sv: Älgjaktsäsong

Zindy16:
Var inte så säker på att alla ser skillnad på en häst å en älg. Man hör ju hur många som skjuter sina egna hundar av misstag under jakten. Men det värsta jag hört var när de på radio berättade att det galnaste en jägare skjutit på och trott varit en älg... var en VIT VOLVO. Så jag aktar mig! :D

Därför är det bäst att hålla sig undan de första dagarna på älgjakten då alla skjutglada jägare kommer ur sina iden och siktar på allt som rör sig :mad:
 
Sv: Älgjaktsäsong

Jag rider ändå men hänger på varenda reflex jag har, både på mig och hästen. Har faktiskt blivit "hotad" när jag red på en allmän väg iförd reflexkläder som vägarbetare har och en massa på hästen också. Hästen var vit och det var mitt på ljusa dagen, ändå fick jag höra att de höll på att skjuta mig. Till råga på allt kunde de ju inte hålla rätt på sina hundar som sprang och nafsade hästen i hasorna....:mad:
 
Sv: Älgjaktsäsong

Klart att jag vågar mig ut, men jag har det så bra att pappa + syster jagar så jag vet vart dem jagar. Men jag känner det så att bara jag har tydliga kläder på mig så finns det ingen fara.

Och det finns tyvär många myter runt älgjakt, visst finns det sanning i vissa men alla, de skjuter inte på allt som rör sig i buskarna. (Inte våra lag här uppe ialf)
 
Sv: Älgjaktsäsong

Det tar en ca. en timme innan det blir mörkt efter solnedgången, då kan man rida.
Hos oss sätter de upp skyltar NÄR de är ute, vilket inte sker dagligen.
 
Sv: Älgjaktsäsong

Man är ju illa tvungen. Har redan tagit för vana att alltid klä på oss ordentligt med reflexer, och kommer nog att hålla mig på lite ordentligare grusvägar framöver. Har någorlunda koll på var de byggt sina torn etc, så sånt håller jag mig undan från.
 
Sv: Älgjaktsäsong

Ett litet tips är att se till att ha något rött på sig. Jägarna brukar ha ett rött band runt hatten. För att andra jägare ska se.

Annars, färgglatt, reflexer. och väsnas, sjung, prata mm mm.
 
Sv: Älgjaktsäsong

Jag känner att det farliga är ju inte att de skulle missta mig och hästen för en älg utan att skott kan missa eller gå igenom och stutsa vidare och råka träffa oss.
 
Sv: Älgjaktsäsong

som tur är har vi hästen precis brevid ett litet naturskyddsområde. litet och så finns det inga älgar(tror jag :crazy: ), ingen älgjakt iaf, där finns alla möjliga backar osv. annars rider jag i ridhuset eller på nån av utebanorna.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hemmet På jakt efter en bra termos. Med bra menar jag håller värmen länge. Minst en liter. Vi ska ha den till att blanda...
2
Svar
20
· Visningar
732
Senast: Blyger
·
Hemmet Som rubriken antyder är jag på jakt efter en ny dammsugare då vår gamla som var här när vi köpte sommarstugan har gett upp. Gärna en...
Svar
16
· Visningar
563
Senast: sthu
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp