Älgjaktsäsong

Sv: Älgjaktsäsong

som tur är har vi hästen precis brevid ett litet naturskyddsområde. litet och så finns det inga älgar(tror jag :crazy: ), ingen älgjakt iaf, där finns alla möjliga backar osv. annars rider jag i ridhuset eller på nån av utebanorna.
 
Sv: Älgjaktsäsong

som tur är har vi hästen precis brevid ett litet naturskyddsområde. litet och så finns det inga älgar(tror jag :crazy: ), ingen älgjakt iaf, där finns alla möjliga backar osv. annars rider jag i ridhuset eller på nån av utebanorna.
 
Sv: Älgjaktsäsong

Vågar ni er ut i skogen när det är jakt?
Visst skulle vi göra det, men vi gör det inte. Dels hinner vi inte för att jakt sker i dagsljus och då är man oftast på jobbet.
Dels av hänsyn till jägare för att det ändå i princip bara är jakt första veckan måndag - onsdag/ torsdag och därefter eventuell jakt på helger framåt nyår. Eftersom de ändå också ofta är skogsägare så kan vi visa den hänsynen den första älgjaktsveckan, de har ju inget emot att vi rider där andra gånger. Längre fram, vid risk för helgjakt, brukar vi kolla vilka områden det jagas i och om möjligt undvika dessa. Och reflexväst åker ofta på.
Sen tillkommer det faktum att det finns drivande hundar som också sätter sprätt på flera arter än älg, så det kan vara oroligt i skogen.

Om inte, vad hittar ni på istället?
Endera så vilar vi hästarna några dagar eller tar kortare skrittpass på vägar etc. Eller longerar nån dag.
 
Sv: Älgjaktsäsong

Jag kom på att lagen har ju fått restriktioner att inte skjuta så mkt älg i år, eftersom älgstammen tunnats ut så kraftigt. Kanske blir de klara fortare då. Eller så tar det ännu längre tid innan de skjutit fullt för att de inte hittar några älgar. Äsch...
 
Sv: Älgjaktsäsong

Jag skulle, i din situation, rida ut ändå, men med färgglada, starka färger på både hästen och mig. Om ni inte har några lugna vägar att rida på i närheten..? Eller kanske rida i någon hage?
 
Sv: Älgjaktsäsong

Jag brukar inte rida i skogen, om du rider på vägarna så kan ja garantera att det inte är någon som kommer att skjuta er!
Jag vägrar att bara hålla mig på en barna bara för att dom ska hålla på inne i skogen och grejja:smirk:, eller om det är något ställe som jag är lite osäker på så brukar ja hålla på att prata väldigt högt, hahha bara för att dom ska "höra" mig, men dom hör också att det är hov steg som låter, det är lite skillnad mot en älg om ja säger så..

Lycka till under jakt säsången;)

//c
 
Sv: Älgjaktsäsong

Jag vägrar att bara hålla mig på en barna bara för att dom ska hålla på inne i skogen och grejja:smirk:
Eh?! Det är oftast inte ens EN VECKA det rör sig om - vad sägs om att visa lite hänsyn?

Det är just en sån här attityd som gör att man kommer på kollisionskurs och läget är för det mesta som så att fler jägare än hästägare är markägare. Jag kan uppriktigt sagt inte fatta vad ryttare har att vinna på en eventuell konflikt?
 
Sv: Älgjaktsäsong

Visst borde väl rent teoretisk ett skott som missar sitt mål, (förhoppningsvis älg), kunna fortsätta en bra bit och träffa en ryttare, även om det inte var målet?

Ja, eftersom en avlossad kulla teoretiskt kan färdas x 1000 meter (beroende på kaliber, vinkel skottet avlossades från etc.). Oftast stoppar ju kullan upp i ett träd, så risken är minimal att man ska träffas av en förlupen kula
 
Sv: Älgjaktsäsong

Jag ringer till jaktledaren för området och kollar när/om dom jagar. Oftast avbryter dom jakten (hos oss) vid 15-tiden så då kan man riskfritt rida ut i skogen, men jag kollar alltid. (Sambon är även med i ena jaktlaget så han vet att han ska höra av sig så fort dom avbryter jakten)
 
Sv: Älgjaktsäsong

Ja, eftersom en avlossad kulla teoretiskt kan färdas x 1000 meter (beroende på kaliber, vinkel skottet avlossades från etc.). Oftast stoppar ju kullan upp i ett träd, så risken är minimal att man ska träffas av en förlupen kula


Ujuj, så skulle man bli träffad av en förlupen kula så skulle det vara maximal otur. Varför ta risken? Det rör ju sig som sagt endast om en vecka. Har man ingen annanstans att rida kanske man kan lägga in en veckas vila, det mår alla hästar bra av emellanåt.
 
Sv: Älgjaktsäsong

Jadå ! jag ridr i skogen i allafall, men bara på eftermiddan å då har alla jägare åkt hem igen, iallafall här. På helgerna har jag reflex väst så jag ska synas lite mera bara, å så ridr jag inte där jag vet att de jagar :smirk:
 
Sv: Älgjaktsäsong

Vågar ni er ut i skogen när det är jakt?
Om inte, vad hittar ni på istället?
Har lite problem,vi har varken ridbana eller ridhus att hålla oss till när det är jakt..:(

Jag rider ändå. Första älgjaktsveckan (som började idag häromkring) brukar jag undvika småstigar och liknande. Mest av hänsyn till jägarna faktiskt. Jag rider i skogen året runt och då kan de ju få vara "ifred" sin första vecka och jag låta bli att störa viltet.

Ännu har jag inte blivit skjuten; trots en musblack häst. ;)
 
Sv: Älgjaktsäsong

...jag vet dock inte om de brukar jaga mitt på dagen- någon som vet det?

Jojomen. Det är ju när det är ljust som de jagar. Här är det väldigt lugnt på jobbet just denna vecka - jägarna tar semester för att kunna ägna sig åt jakten!
 
Sv: Älgjaktsäsong

Ett annat problem än jägares eventuella problem med att skilja mellan älg och häst;) är ju också förlupna skott.

Visst borde väl rent teoretisk ett skott som missar sitt mål, (förhoppningsvis älg), kunna fortsätta en bra bit och träffa en ryttare, även om det inte var målet?

Jo, det skulle kunna hända. Men enligt reglerna så får en jägare inte skjuta om de står så till att kulan riskerar fortsätta långt ifall de missar. De får alltså tex inte skjuta i uppförsbacke utan ska se till att kulan går ner i backen. Sambon säger att det heter att man "måste ha kulfång". Det är därför passen oftast är höga; då får man ju naturligt ett kulfång. Sen är ju frågan om alla efterlever det, men en seriös jägare ska alltså göra så.
 
Sv: Älgjaktsäsong

*kl*

Här är jägarna verkligen seriösa. De kom i förra veckan upp till stallet med en lapp där det står vilka dagar och tider som de ska ha sin jakt på. Tycker jag var toppen!

Här hos oss och många jaktlag här runt om jagar bara intensivt första veckan (många har "normala" jobb och tar semester 1 vecka) på älgjakten. Sedan jagar de bara på lördagar tills deras kvot är skjuten...
 
Sv: Älgjaktsäsong

Prata med jägarna vet ja' och fråga dom om var det är lämpligt att rida och vilka dagar och när på dygnat dom är ute och jagar :idea:

Jag hugger alltid någon ur det jaktlaget som jagar där jag vanligtvis rider för att fråga. Det uppskattar dom och är väldigt tillmötesgående! :bow:

Fick förklarat för mig nu före älgjakten att anledningen att dom inte vill att jag ger mig in i skogen då, är inte för att dom kan ta fel, utan för att det är väldigt lätt att en kula från älgstudsaren hamnar fel :crazy: , således är det en större fara att råka bli träffad eller att hästen blir träffad av en kula som inte når sitt tänkta mål, dvs älgen.

Annars är det inga problem öh, bara att rida på och dom är alltid lika glada o snacksaliga när vi krockar med varann där ute :D

Nu vet jag ju också att dom bara jagar lör-sön. Men har hört andra jaga nu under veckan runt om oss. Så jag håller mig bara där jag känner till jaktlaget nu :)
 
Sv: Älgjaktsäsong

Vi har också bra jägare - för att inte tala om skogsägare. Den som vid avverkning av ett rejält område krävde av skogsbolaget att ridstigarna skulle sparas och inte köras sönder är ju en ängel!! :bow:
 
Sv: Älgjaktsäsong

Å, sådana är guld värda! Tänk vad mycket mer friktionsfritt tillvaron i skogen kan förflyta om vi alla lägger manken (;)) till lite grann. Ryttare, hundägare, jägare, skogsarbetare, crossförare, skidåkare och orienterare.

:bow:
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hemmet På jakt efter en bra termos. Med bra menar jag håller värmen länge. Minst en liter. Vi ska ha den till att blanda...
2
Svar
20
· Visningar
732
Senast: Blyger
·
Hemmet Som rubriken antyder är jag på jakt efter en ny dammsugare då vår gamla som var här när vi köpte sommarstugan har gett upp. Gärna en...
Svar
16
· Visningar
563
Senast: sthu
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp