Älgjaktsäsong

Sv: Älgjaktsäsong

Det rör ju sig som sagt endast om en vecka.

Här hos oss i mitten av vårt avlånga land har vi älgjakt 4-17/9 och 11/10-31/1 2007
Så här har vi älgjakt ända till sista januari nästa år så om vi skulla ha hästarna vilande så skulle dom vila mest hela året.
 
Sv: Älgjaktsäsong

Här är Älg jakten inställd i år så i år vågar man sig nog ut, men de är nog endå bäst att ha reflexer på sig i skogen, så de inte tar en för ett rådjur eller så!! :p
 
Sv: Älgjaktsäsong

Det är inte riktigt så ja menar, jag vill inte komma i någon konflitk eller dylikt, det jag menade var att ja inte tänker hålla mig på någon barna i en hel vecka utan jag rider ut, men man behöver inte rida i skogen utan på vägarna!!!
Sen kan man juh alltid prata med jaktledaren och höra om detta är något problem, vilket jag har gjort och om man inte vill göra det så finns det alltid någonting som heter allemansrätt...
Jag tycker inte att det finns någonting att konflikta i, dom jagar i skogen och jag rider på vägen, jag ser inget problem med detta och det värkade inte dom göra heller!!
 
Sv: Älgjaktsäsong

Eh?! Det är oftast inte ens EN VECKA det rör sig om - vad sägs om att visa lite hänsyn?

Det är just en sån här attityd som gör att man kommer på kollisionskurs och läget är för det mesta som så att fler jägare än hästägare är markägare. Jag kan uppriktigt sagt inte fatta vad ryttare har att vinna på en eventuell konflikt?


Det är inte riktigt så ja menar, jag vill inte komma i någon konflitk eller dylikt, det jag menade var att ja inte tänker hålla mig på någon barna i en hel vecka utan jag rider ut, men man behöver inte rida i skogen utan på vägarna!!!
Sen kan man juh alltid prata med jaktledaren och höra om detta är något problem, vilket jag har gjort och om man inte vill göra det så finns det alltid någonting som heter allemansrätt...
Jag tycker inte att det finns någonting att konflikta i, dom jagar i skogen och jag rider på vägen, jag ser inget problem med detta och det värkade inte dom göra heller!!
 
Sv: Älgjaktsäsong

Hos oss har de en bana i ett kalhygge i vår skog. Och de är jättenoggranna med att puttra dit och tillbaka utan att skrämma hästarna. Har på ett annat ställe varit med om crossförare som INTE tar hänsyn. Det är inte roligt alls.
 
Sv: Älgjaktsäsong

jag håller mig på de lite större grusvägarna och undviker att rida på de ställen där jag vet att de har älgtorn (vilket är typ överallt..)

Sen kan man ju alltid hänga på sig massa reflexer och färgglada kläder.
 
Sv: Älgjaktsäsong

på med reflexer på hästen, oavsett var kockan är och om det är ljust, och sedan gärna ha sällskap med någon eller iallafall sitta och prata HÖGT med hästen...!
ser nog ganska kul ut ibland..:)
 
Sv: Älgjaktsäsong

tja jag brukar faktiskt rida ut i skogen ändå. vara lite på min vakt sådär men... jag red förut en häst som bara inte klarade av att rida i paddocken så det var bara skogen som gällde då, det fanns liksom inget val. men man får anpassa sig och kolla upp vars dom håller hus
 
Sv: Älgjaktsäsong

Jag red ut i skogen häromdagen och då hade jag en orange reflexjacka på mig. På hästen hade jag reflexförbygel, benreflexer och en reflexgrimma.
Dock brukar jag hålla mig på grusvägar. Där ser jag oftast inga jägare.
 
Sv: Älgjaktsäsong

Vågar ni er ut i skogen när det är jakt?
Om inte, vad hittar ni på istället?
Har lite problem,vi har varken ridbana eller ridhus att hålla oss till när det är jakt..:(

Jag har i stort sett bara ridvägar i skogen och nu på älgjakten, iallafall de två första veckorna, så är det lite kärvt..
Jag rider på stubb och i paddock om jag inte frågar vart folket ska jaga så kan jag anpassa ridturerna efter det.
Egentligen ska man kunna känna sig säker ute i skogen även fast det är älgjakt, på så vis att en jägare aldrig ska skjuta på något som han/hon inte ser ordentligt vad det är, men tyvärr händer det ju att ickeälgar blir skjutna... förra året vart väl en jaktkompis till någon skjuten för att jägaren TRODDE att det var en älg.. eller har jag fel?

Det bästa är, om man ändå måste rida i skogen, är att ta på sig en så lysande reflexväst som möjligt, ta med sig en kompis och så har ni en högljud konversation om obetydliga saker eller sjunger, eller så rider du 2 timmar efter mörkrets inbrott fortfarande med reflex oxh kanske en pannlampa;) (man får bara jaga en timma efter att mörkret kommit) ...
Lycka till:D

Ps. det är ju ioförsig ett bra tillfälle att göra sin häst skottsäker :angel:
 
Sv: Älgjaktsäsong

tja man kunde ju senast idag läsa om två jägare som var skjutna så ingen går nog säker. vi har inte helle bana eller ridhus så vi är läckert reflexvästade och har färglada reflextäcken på hästarna sen fegrider vi på grusvägar och sjunger högt under tiden:rofl: än så länge har ingen tagit fel...
 
Sv: Älgjaktsäsong

har vi älgjakt 4-17/9 och 11/10-31/1 2007
Men jagas det alla dagar på alla områden?
För det mesta brukar det vara t ex helgjakt på slutet, för jag tror inte samtliga älgjägare har semester hela tiden?
Dessutom, kvällstid i mörker jagar dom inte.

Tack Carolina för förklaringen. Att ha en bra dialog är alltid önskvärt! :bow:
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hemmet På jakt efter en bra termos. Med bra menar jag håller värmen länge. Minst en liter. Vi ska ha den till att blanda...
2
Svar
20
· Visningar
732
Senast: Blyger
·
Hemmet Som rubriken antyder är jag på jakt efter en ny dammsugare då vår gamla som var här när vi köpte sommarstugan har gett upp. Gärna en...
Svar
16
· Visningar
563
Senast: sthu
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp