Sv: Älgfobi

Jag tror att Luff menar som ett svar på vad nån/ några har skrivit tidigare.
Att " om man inte har ett bra ledarskap så ska man inte ge sig ut i skogen..
Hon menar ju då att då finns det massor som inte ska ut o rida i skogen överhuvudtaget.
Det funkar ju inte.
Säg att jag t.ex lånar en okänd häst av en kompis för att göra henne sällskap på en ridtur.
Troligtvis har jag ingen direkt kontakt med dern hästen för att jag inte känner den.
Då skulle jag ju alltså inte kunna rida ut på den?

Så att man inte kan rida ut på en häst man inte har ett bra ledarskap på stämmer alltså inte... :bow:

Det är möjligt att jag har skrivit det. Nu rider jag oftast ut ensam i skogen. Det var det jag tänkte på. Jag tycker att det är ganska stor skillnad mot att rida fler tillsammans. Sedan är det klart som någon annan också skriver att det är olika för olika hästar.

Mina hästar har alla "älgvana".
Visst, de stannar upp, tittar lite, och sen fortsätter de.
Lilleman kan dock bli blockerad om det skulle hända något, som en gång då ett rådjur hoppade ut ur ett buskage, och han kastade sig i panik åt sidan och jag ramlade av och blev trampad.
Han skulle aldrig trampat på mig i vanliga fall, men tyvärr blir han "hjärndöd" när något "otäckt" händer.:crazy:
Var nära att rida ner en stackars älgtjur en gång. Han blev nog lika förvånad som jag och mitt ungsto.
Jag var nog inte mer än 14, och hon kom direkt från travbanan.
I vanlig ordning stack hon med mig när vi galopperade, full fart runt en 90 graders kurva, och där stod en ÄLG!:eek::crazy:
Aldrig har den klumpiga flickan fått benen under sig så snabbt, och lyckats tvärvända på en femöring i luften och skenat hemåt.
Älgen såg minst sagt lite chockad ut, och vände lika snabbt åt sitt håll.;)
Det tog någon månad innan min tjej ville gå det hållet igen.:smirk:
Det värsta djuret vi har här är nog vildsvinen.
Har inte träffat en häst hittills som inte är rädd för vildsvin.

Det värsta djuret vi har här är nog vildsvinen.
Har inte träffat en häst hittills som inte är rädd för vildsvin.

Min mammas är inte rädd för dem. Min har inte träffat på ngra ännu. Dock blev hunden väldigt förvirrad när vildsvinen sprang ut med en massa ungar som spriddes över hela vägen/dikena o vildsvinsmamman helt förvirrad. Hunden skulle först springa efter ett men så kom massor mer o mamma o hästen red vidare, då blev hunden lite skrajsen o glömde sin tanke på att springa efter vildsvinen o följde med hästekipaget utan en kommentar ;)

(btw så jagar hunden inte vilt nej, hon hinner typ 2 meter sen är de väck o hon ger upp alt så säger man till henne o hon lägger ner)

Här har jag tur. Vi rider nästan dagligen förbi en privat uppfödare av vildsvin. Dom frustar och "skäller" när hästarna kommer. Går hur bra som helst.

Li

Min pålle var rädd för älg förut,men sen så mötte vi en riktigt nära en gång,och vi stog bara still och väntade på att den skulle gå,sen dess så bryr hon sig inte alls,det är bara jag som är livrädd! :D

Vi var ut i skogen i sommras och red jag och mamma,då hör vi hur det knakar som fan inne i skogen,vi blir livrädda,och börjar prata skit högt för att skrämma bort vad det nu var,men tur som det var så var det bara rådjur! Dom skuttade fram,kanske 2 m framför hästarna,helt skräckslagna,tror dom var mer rädda än vad vi var!
:D

Hejsan!
Du behöver inte alls vara orolig. Vad jag har hört och är säker på att de är sant, så gör älgarna ingenting om man sitter på hästen. Du ska i sånna fall vara rädd om du är ute o går/springer och du stötter på en älg, men så länge du sitter på din häst så är de ingen fara, och om du inte är rädd så är blir inte din häst heller.(okej, de är säkert jätte svårt, men försök) Häster känner hur ryttaren är. Det är därför du ska bara titat rakt fram när du rider, titta på ett träd t.ex nått som du tror att din häst inte kommer bli rädd för. Så om du inte bryr dej om älgar så gör inte din häst heller det :)
Lycka till!

Pst - alla idag utbildade ridinstruktörer är idag utbildade på en ridskola - Strömsholm (vars hästhållning dock är mycket tråkig).

Majoriteten av all ridolyckor händer med oerfarna privatryttare som borde ridit mycket fler år på ridskola.
Ridskolorna idag har i MYCKET stor utsträckning en mycket bättre hästhållning med proffesionell utbildad personal - både inom hästhållning och ridning - än en privatryttare som läst några böcker och ridit samma häst hela livet som går inpaketerad i 2 täcken i en frimärksstor rasthage ensam och fått lektioner av mamma och den tränare som för tillfället är på ropet.

Jag kan ta närbilder om du vill :rofl:
Jag tycker dom är asäckliga, grisar KAN vara söta, men inte med borts som står rätt upp och en fläsknacke som hänger...uah!

Li

Håller med dig!
Tycker inte heller de ser såå mysiga och trevliga ut.:crazy:
Föredrar nog vanliga "husgrisar" ...(eller vad säger man) ?:o:D

Jag har sett 5 älgar idag .. :smirk: Och deet var nte kul :P 2 stycken stod på våran gård .. och käkade en massa gotta på träden :p

3 andra var i stallet. Jag tog en promenad med russet idag, gick på en liten väg vi brukar köra på .. så såg jag en stig, tänkte att vi går väl in på den ! Gick typ en .. 7-8m så vad såg vi inte där ? Om inte 2-3 älgar ... :smirk: Jag och Polenta vände snabbt som fan och ut på vägen igen, när vi väl skulle gå tillbaka sedan, så höll jag utkik .. efter älgar då så klart. Ja vad var de som stod ca 5m ifrån lilla körvägen vi gick på ? Om inte en älgtjur .. :eek: Både jag och Polenta hade fått syn på den, jag vart dörädd, Polenta vart lite rädd hon med, men blev nog ännu räddare då hon kände att jag var typ livrädd .. hon började takta, jag ökade steget .. efter en 5m kanske så började vi springa fort som fan, tillbaka till stallet ... :smirk:

KL*

Igår när vi var ute med vårt nya sto, genade en älg 10 meter framför näsan över vägen.
FRUST, sa hon sen var det inget mer. Inte heller vildsvinen var äckliga. :love::love::love:

Hur härligt är det inte nu när det är höst?

Li

vissa hästar ser dig bättre på marken och litar bättre på dig när du är på marken andra hästar är tvärtom. Det handlar om tillit. Hade en jätte osäker häst ett tag och så fort jag va på marken gjorde hon allt jag bad om. försökte jag utan vägrade hon när hon fått upp förtroendet gjorde hon allt jag bad om även på ryggen. Det handlar som sagt om tillit. Var litar hästen på dig mest?

Jag kan ta närbilder om du vill :rofl:
Jag tycker dom är asäckliga, grisar KAN vara söta, men inte med borts som står rätt upp och en fläsknacke som hänger...uah!

Li

Haha, du ska bara veta hur många filmer jag har på vildsvin från Skansen som min kompis tvingade med mig på den obligatoriska "sth på en helg" när hon upptäckte jag inte vart i Sveriges huvudstad. :D

KL*

Igår när vi var ute med vårt nya sto, genade en älg 10 meter framför näsan över vägen.
FRUST, sa hon sen var det inget mer. Inte heller vildsvinen var äckliga. :love::love::love:

Hur härligt är det inte nu när det är höst?

Li

Åh! Jag lever fortf på att jag fick klappa min pålle i går kväll o i fm när han kom fram i hagen o sa hejdå igen :love:

Om du inte kan hålla i din häst när den är i det tillståndet torde du inte ha mycket mer på ryggen att göra. :mad:
En sådan rädd häst tänker inte öht. Den går på instinkter.

Jag ser det som en ren merit att inte suttit på en blockerad häst.
All min träning baseras på att när jag sedan är ute i skogen, kunna hanterar sådana situationer på ett säkert sätt, utan sken, bakåtvolt eller vad nu må vara. :rofl:
Man behöver absolut inte ha en erfarenhet av dåliga saker för att uttala sig, det räcker gott med vanligt hästtänk.

Klart min häst stannar upp, höjer huvudet och tittar om ngt är konstigt. Han är ju inte hjärndöd.
Om jag väcker till honom och INGET händer - han spänner sig och börjar sätta sig - varför sitta kvar och göra dålig erfarenhet av det? SKA hästen fly? Eller ska vi kolla in vad det där konstiga är?

Det är ren idioti att tro att DU som ryttare kan hantera situationen på ett säkert sätt när hästen tar till flykt. Då har du skapat och förstärkt ett beteende du inte vill ha hos en häst.

Tänk såhär: som bilförare: vill du "hellre" köra över en häst eller en häst OCH människa?

Min filosofi är dock att träna hästen så långt det går innan man sitter upp och sedan tar problemen som dom kommer.
Utstätta hästen för saker dom int gillar är att övervinna hinder!

Li

Måste säga att jag helt håller med ovanstående talare. Nära mitt stall finns det en ute-ladugård där kossorna alltid står och äter och min häst är absolut livrädd för dem. Varje gång vi går förbi tvärnitar han, vägrar röra sig ur fläcken och reagerar slutligen genom att antingen resa sig, kasta sig åt olika håll, eller backa rakt ner i det 1 meter djupa diket. Därför hoppar jag av varje gång vi rider förbi för jag vill varken att jag eller hästen ska ta skada på nåt sätt. Men jag leder honom alltid jättenära kossorna och nu har han börjat acceptera dem för han hälsar på dem varje gång vi går dit och har börjat inse att det inte är så farligt. Han har snarare blivit kompisar med korna. Om jag inte hade hoppat av hade han aldrig gått in dit och hälsat på korna, och då hade jag fått leva med att han tvärnitade varenda gång vi gick förbi. Jag går förövrigt förbi där varje gång jag rider ut eftersom det är enda vägen man kan gå. Så jag tycker det är ypperligt att hoppa av vissa gånger och leda hästen fram till "faran".

Min häst är likadan - men för kossor.

För ca ett år sedan då vi höll på att rida in henne var vi ute och skrittade i skogen och gick förbi en hage med kossor. Då stannar hon och skakar och står som förstelad några sekunder innan hon skenar rakt igenom massa nerfallna trad och skit efter stormen gudrun, vi kunde ine gå den vägen efer åt. De galopperade hon över, jag fick en pinne över magen och kastas bakåt, släpas efter tills stiglädret lossnar från sadeln.

Såg kossor på långt håll i förra veckan, då stanande hon och va überspänd och började trippa runt men jag fick som tur va kontroll över henne.

Det är läskigt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka