Sv: Älgfobi

Det där förutsätter att man alltid rider hästar man känner..
i den verkliga världen kanske det inte är så.
Och då behöver man ha skänklar att hålla om och driva hästen framåt med - så hästen släpper älgen.
Jag har aldrig behövt sitta på i skentur - men blivit förbisprungen av andra ekipage då en grupp blivit skrämd av älg. Den gången räddades jag av mina skänklar som kunde hålla kvar hästen i den gångart jag valde - hon var totalblockerad men kom ingenstans.
Vid flertalet andra älgmöten har det helt enkelt varit jag som bestämt - på okända hästar pga min ridkunskap - säte o skänklar På kända hästar för att dom litat på mig.

ALDRIG att jag skulle hoppa av om en häst verkligen är rädd - jag har mycket större chans att inverka från ryggen.
Om dom pysslar med dumheter däremot - då är det en annan femma - men då fryser dom inte i panik.
Du får göra skillnad på en vettskrämd häst och en som är osäker och orolig.

"Du får göra skillnad på en vettskrämd häst och en som är osäker och orolig. "

Nej jag gör ingen skillnad.
För skulle min häst bli orolig så är det min roll som ledare att övertyga den om att det är oki att vara orolig, men så länge JAG är still så kommer inget mer att hända. Jag vill att mina hästar ska visa vad dom känner men ändå lita på mig.

Jag rider aldrig ut på hästar jag inte känner så jag kan inte uttala mig om det.

Alla är vi olika, och vill du lita på dina skänklar så måste du få göra det.
Själv känner jag att det är betydligt tryggare om hästen litar på mig.

Li

kl
de här med att sitta av hästen i en sån situation..jag skulle aldri göra de, är jätterädd att tappa hästen eller så..dessutom är risken väldigt väldigt stor att man blir nersprungen av hästen..eftersom den inte är så medveten om än då.

sitter ja på hästen har ja åtminstonde kontroll över den, iallafall mycke större kontroll än när ja leder hästen.
sen kanske hästen sticker en bit men förhoppningsvis så stannar den ju efter ett tag.

Usch, vilka problem folk har med älgar. Har hört från andra i min närhet när de har berättat om när de har träffat på älgar. De är typ som din häst. vill bort, långt ifrån älgen. Själv har man problem att vända om för hästen måste bara gå fram och hälsa utifall det kan vara en lekkamrat. :smirk: Och det är inte så speciellt kul det heller.

Nej men sitt kvar för guds skull. Det vore ju trist om du blev nedtrampad.

Jag fattar fortfarande inte varför folk sitter upp på en häst dom inte kan kontrollera från marken.
För mig är det som att sätta sig på en MC utan att kunna cykla...

Li

"Du får göra skillnad på en vettskrämd häst och en som är osäker och orolig. "

Nej jag gör ingen skillnad.
För skulle min häst bli orolig så är det min roll som ledare att övertyga den om att det är oki att vara orolig, men så länge JAG är still så kommer inget mer att hända. Jag vill att mina hästar ska visa vad dom känner men ändå lita på mig.

Jag rider aldrig ut på hästar jag inte känner så jag kan inte uttala mig om det.

Alla är vi olika, och vill du lita på dina skänklar så måste du få göra det.
Själv känner jag att det är betydligt tryggare om hästen litar på mig.

Li

Jag instämmer helt med detta. Sedan kan man kanske konstatera att alla hästar och även ryttare är olika. För vissa fungerar det ena bra för andra något annat. det är ju en ganska exterm stress situation som det är frågan om. Jag skulle nog sitta av om jag kom i en sådan situation med min häst. Jag vet att hon i mkt pressade situationer känner sig lugnast och tryggast när jag är vid sidan om. Nu har jag haft henne i fyra år sedan hon var två så hon har lärt sig att lita på mig.
Sedan kan jag inte låta bli att kommentera ditt senare inlägg. Jag kan cykla men skulle aldrig få för mig att sätta mig på en motorcykel.

Ja, ush det där med älgar är inte kul!!!

Mina hästar är förvisso inte alls rädda för älgar - tack och lov!! Men jag däremot, är livrädd!:eek: Har t o m svimmat till häst när vi mötte en älg i skogen för några år sedan. Tack och lov ramlade jag framåt på hästens hals och vaknade igen! Så det hände inget!:rofl:

Jag tror att jag fått min rädsla från en händelse när jag var liten och fick se min granne bli attackerad av en älgko. Det var riktigt otäckt, men hon klarade sig utan allvarliga skador! :bow:

Nu har jag knappt sett en älg på säkert tre år, mer än på jätteavstånd så att hjärtat slagit några extra varv, men jag är glad så länge jag slipper se dem,då jag inte vill riskera att svimma igen!!!

Nej men sitt kvar för guds skull. Det vore ju trist om du blev nedtrampad.

Jag fattar fortfarande inte varför folk sitter upp på en häst dom inte kan kontrollera från marken.
För mig är det som att sätta sig på en MC utan att kunna cykla...

Li

Jag ser på saken lite annorlunda. Sitter jag kvar o beter mig normalt så blir min häst lugn eftersom jag då tydligt visar att jag är lugn o han kan lita på mig o glömma sin rädsla över ngt nytt. Hoppar jag av när hästen precis blivit skrämd gör jag def inte något vanligt, eftersom jag i alla andra pressade situationer lugnt lutar mig tillbaka o skrattar lite åt pålle, inte börjar med "avvärjande" manövrar som att vända/stanna/rygga/driva/hoppa av/börja leda osv. Gör jag det känns det precis som att jag säger "oj, det var hemskt det här du, det håller jag med om."

Därför sitter jag kvar på hästen o hittills har även nya, nyindridna och olydiga (nya för mig och mindre väl ridna innan) pållar kvickt tänkt om när jag betett mig som att "titta vilken skön älg, ska vi gå o leka lite med honom" i pressade situationer.

Det är min syn på saken.

Själv har man problem att vända om för hästen måste bara gå fram och hälsa utifall det kan vara en lekkamrat. :smirk: Och det är inte så speciellt kul det heller.

Mammas pålla älskar älgar o har haft kapplöpning med en älg :D Ingen av våra hästar har någonsin vart rädda för älgar, råddjur o annat knytt ute i skogen. Nog bara för att vi som ryttare ser det som en del av vardagen o bryr oss inte nämnvärt, vilket nya pållar snabbt känner o gör likadant.

Däremot är jägare lite skumma, för de brukar liksom försöka gömma sig när det är jakt ju. Det tycker de flesta pållarna är lite obehagligt, är det bara en jägare som står vid sidan av med sin hund o är "inbjudande" är det lugnt. Men när de liksom smyger runt nere i snåren o inte hejar direkt så undrar hästarna klart varför de drar sig undan.

Oftast kikar älgarna in vad det är, sedan drar dom när man kommer för nära. Har aldrig varit med om att de attackerat, annat än den gången på araben. Vet att det förekommit.

Li

Den älgen jag blev jagad av var ett specialfall. Den jagade även personer på cykel, gick in i trädgårdar och attackerade hundar m.m. så den sköts slutligen utanför jaktsäsong.

Däremot är jägare lite skumma, för de brukar liksom försöka gömma sig när det är jakt ju. Det tycker de flesta pållarna är lite obehagligt, är det bara en jägare som står vid sidan av med sin hund o är "inbjudande" är det lugnt. Men när de liksom smyger runt nere i snåren o inte hejar direkt så undrar hästarna klart varför de drar sig undan.

Haha. Jag har hittat en vettskrämd jägare stående inne i en av våra hagar med 20 nyfikna welshponnyer stående runtomkring, intresserat plockande på honom. " Snälla ta bort dem!" stammade han fram när jag kom. Han tänkte gena igenom hagen och hade stått där 30 min. :rofl:

Annars har jag skrämt en del bär- och svamplockare i höst. De står ju där framåtböjda med tankarna på annat och hör inte när man kommer. Så när man säger hej blir de lite överraskade. ;)

Jag rider inte ut i skogen när det är jakt uppe här. För det är alldeles för riskabelt. Men visst har man stött på människor som har gömt sig bakom ett träd eller liknande. :p Men det är mest jag som blir rädd för jag är så förbaskat lättskrämd. :/ Usch!
Men älgar är inte så farliga att möta. Då är det värre med björn. Tur att jag inte har mött björnen som går runt uppe i våra skogar hemma. Har bara sett någorlunda färska spår efter den. :crazy:

:rofl: Stackare, han kunde ju inte direkt försvara sig med bössan som de verkar lita så på. Måste känt sig helt försvarslös ;)

Jag hade nog inte ens vågat bo där det finns björn :eek: Men vi bor mitt i skogen, ska vi inte rida i den när det är jakt så kommer vi ingenstans. Så farligt känns det inte här. Det farligaste är när alla jägare på en gång komemr på att de ska till en annan skogsväg med sina bilar, då går det lite väl fort :crazy:

Jag ser på saken lite annorlunda. Sitter jag kvar o beter mig normalt så blir min häst lugn eftersom jag då tydligt visar att jag är lugn o han kan lita på mig o glömma sin rädsla över ngt nytt. Hoppar jag av när hästen precis blivit skrämd gör jag def inte något vanligt, eftersom jag i alla andra pressade situationer lugnt lutar mig tillbaka o skrattar lite åt pålle, inte börjar med "avvärjande" manövrar som att vända/stanna/rygga/driva/hoppa av/börja leda osv. Gör jag det känns det precis som att jag säger "oj, det var hemskt det här du, det håller jag med om."

Detta håller jag verkligen med om. Min häst är oerhört känslig för hur jag reagerar så oavsett vad som än inträffar så gäller det att vara helcool och alltid visa att detta är inte något farligt. Men jag anser att vid ett möte med en älg är jag ändå inte säker på om det är bäst att sitta kvar, inte för mig i alla fall.

Oj, nu fattar jag inte om det bara är jag som fattar vad jag menar.
Såhär: att lära sig cykla innan man ska köra MC är att föredra.
Samma sak med att lära sig hantera hästen från marken innan man rider.

Mvh Li

Oj, nu fattar jag inte om det bara är jag som fattar vad jag menar.
Såhär: att lära sig cykla innan man ska köra MC är att föredra.
Samma sak med att lära sig hantera hästen från marken innan man rider.

Mvh Li

Jag förstod det från början men kunde inte låta bli att fråga dig ändå. Mitt sista inlägg var på skoj. Jag skulle aldrig komma på tanken att köra MC - är livrädd för dem. Men det kunde inte du veta. Jag håller verkligen med dig om att man ska kunna hantera hästen från marken först. Annars tycker jag egentligen inte att man ska rida den. Men jag vet att det finns många som gör det och att det ofta anses farligast att gå vid sidan om, jämfört med att sitta på. Lite konstig tanke enligt min uppfattniong.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka