Sv: Älgfobi

Jag hade oxå föredragit att sitta på än att stå brevid.
Hellre skutta, takta, skena ja vad som helst än att helt enkelt tappa hästen när jag står brevid den.
Då kommer vi åtminstone hem samtidigt..:D

Sen tycker jag att man har större kontroll när man sitter på hästen.

Förresten, om jag skulle börja hoppa av så fort jag möter älgar, vad ger det hästen för budskap? ;)

Nä, bättre att sitta och gå på som vanligt och låtsas att det regnar.

Senast ändrad:

Ja vad ger det för budskap?

Vänd på frågan: vad ger det för budskap att sitta på?

Jag har den åsikten att har du inte förtroendet från marken, finns det ingen chans att du har det på ryggen.
Har du ett bra förtroende från marken så kommer det att märkas när ni hamnar i trängda situationer.

Hur hästen reagerar när man sitter kvar är vad det är för en typ av häst.
Är det utåtagerande? Inåt? "Fryser" den, kanske hoppar ett skutt? Vänder hemåt osv.

Visst känner ni igen att en del hästar hoppar till och studerar - sen agerar medan en del vänder och flyr och om du har tur - kollar in sedan? (fast då är man redan long gone s.a.s)

Om vi ska tala budskap: Vad är mer naturligt: stå vid sidan - ELLER sitta PÅ hästen?
Vart tror NI att bästa stödet finns för hästen?

Jag vågar påstå att sticker hästen hem i sken när ni håller i den, så skiter den fullständigt i dig och ditt "ledarskap".
Redan där är mycket fel. Då finns inget ledarskap och därmed förtroende.
Förtroende får man när man spenderar mycket tid med sin häst och utsätter den för saker som är farliga - med lycklig utgång.
Förtroende är nåt man förtjänar och får jobba för.

Att sitta kvar är i sådant fall för er egen skull, för kan du inte påverka från marken, lär det inte ske från ryggen.
Vad det ger hästen för signaler att hoppa av?
Ja du...kanske "jag står vid din sida och tittar - jag är inte rädd...vi ser och lär"!

Li

Jag instämmer helt i det du skriver.

Jag menar precis som du skriver att om man inte kan hantera hästen från marken har man dåligt ledarskap. Jag tror att man kan klara av att rida hästen ändå om man är en duktig ryttare, vill inte påstå att jag är det men i alla fall. Jag vet duktiga dressyrryttare som ej är lika bra på att hantera sina hästar från marken som de är på att rida dem.

Sedan menar jag inte att man tvunget ska hoppa av hästen i alla situationer. Det står i några inlägg tidigare att man inte ska hoppa av hästen varenda gång man möter en älg. Jag har aldrig mött en älg när jag har ridit. Här finns älgar men man ser inte dem så ofta. Därför menar jag att det i så fall blir en ganska extrem stressituation för hästen där jag väljer att hoppa av. Men om jag mötte älgar ofta hde jag definitivt inte hoppat av. Det är klart att hästen måste vänja sig. Här finns kor på många stället och senast idag red jag på ett lite mer ovant ställe där det gick några jättefarliga eller i alla fall ganska farliga kor i en hage. Då hoppade jag inte av utan hon gick förbi dem efter lite tvekan.

Jag tycker att många dramatiserar detta med att hoppa av hästen eller inte. Jag rider ofta ut ensam och i början när min häst inte var så gammal hoppade jag ofta av n'är hon blev osäker. Jag tycker att det blir en signal ungefär som att : Nu tar jag hand om detta och går först det är inte farligt.

Jag svarar mer sedan. Men "har man inte förtroende på marken har man det heller inte på ryggen." Kankse inte men jag HAR förtroendet på ryggen. Det fick jag efter den första spändam inuter jag satt på min pojk första gången innan han fatatde att jag satt där. Sedan var allt okej. Jag pratar om det ögonblicket då hästen står mellan fly/stanna. Om man DÅ visar "hemskt, jag hoppar av för att stötta dig" så tror jag risken är större att hästen flyr innan man kommit av än om man väntar ur den prcis osm om det inte är ngt hemskt.

Återkommer.

Jag tycker som TS skrev i första inlägget att i det läget skulle jag hoppat av.

Håller med dig om att har man ett sunt förhållande till hästen och en mindre "sak" kommer upp, kan man gott sitta kvar.
Då finns det en god chans att förstärka ett förtroende!

Håller hästen på att sätta sig och vill fly tycker jag absolut att man bör sitta av eller spänna på säkerhetsbältet ;)

Li

kl
såg på när polishästarna hade miljöträning idag och dom red på yngre hästar som inte hade någon erfarenhet av fladdrande presseningar och sånt..dom hästarna blev ju så rädda att dom nästan satte sej och ville fly, ja va helt säker på att hästen skulle ställa sej eller så..såg ut så..men ryttarna satt kvar och va lugna och bestämda och övertyga väldigt bra att de faktikst inte va nån fara, dom hindrade hästen från att gå åt sidorna eller backa.

skulle dom sitta av och lugna ner hästen och bete sej som om de faktiskt va en farlig grej så skulle dom hästarna aldri stannat kvar där.
nu tog de inte lång tid alls innan dom yngre hästarna faktikst kunde gå över presseningarna utan problem.

ja anser endå att sitter man av och lugnar ner hästen är de ju som att säga att de är en farlig grej..bättre att bara sitta lugnt och låssas som ingenting.

sen om hästen faktikst skenar..riktig sken..okontaktbar sken..de är en helt annan sak.
hade en kompis som fick slänga sej av i farten för att hästen skena helt okontrollerbar rätt igenom både buskar o allt möjligt..i sånna lägen kan man sitta av.

Jag har den åsikten att har du inte förtroendet från marken, finns det ingen chans att du har det på ryggen.
Har du ett bra förtroende från marken så kommer det att märkas när ni hamnar i trängda situationer.

Men snälla du... Vi pratar om HÄSTAR.
Djur som väger ca 500 kg och som blir ca 2.5 meter höga när de reser sig på bakbenen.
HUR ska du lyckas hålla den från backen om den blir aprädd och beslutar sig för att sjappa från platsen. :confused:

Sitter du på så kan du antagligen låta den fly några meter och sen lugnt och sansat få ner den i varv igen.

OCH hur tror du hästen skulle reagera om ryttaren satt av så fort den stöter på nåt läskigt?

Jag instämmer helt i det du skriver.

Jag menar precis som du skriver att om man inte kan hantera hästen från marken har man dåligt ledarskap. Jag tror att man kan klara av att rida hästen ändå om man är en duktig ryttare, vill inte påstå att jag är det men i alla fall. Jag vet duktiga dressyrryttare som ej är lika bra på att hantera sina hästar från marken som de är på att rida dem.

Jag rider ofta ut ensam och i början när min häst inte var så gammal hoppade jag ofta av n'är hon blev osäker. Jag tycker att det blir en signal ungefär som att : Nu tar jag hand om detta och går först det är inte farligt.

Nu tycker jag att du är ute och seglar lite..
Jag vill bara ge MIN åsikt här nu. Jag respekterar alla för vad de väljer att göra. :bow:

Om en ryttare börjar hoppa av varje gång så blir hästen "sjåpig". (Får man säga så?)
Hästar är inte dumma djur och de vill väl inget hellre än att slippa allt som är jobbigt/ tråkigt/ "farligt"..
Har sett skräckexempel på just detta.
T.ex ett stort halvblod på 170+ , maffig sak, E: Kaliber som ägaren ledde förbi allt "farligt".
Nån mer istadig häst har jag aldrig skådat. Stannade för ALLT, och gick inte förrän du hoppade av och ledde.

Och det där du skrivit om "ledarskaps-grejen" är helt åt skogen .

Man ska inte som ryttare förglömma att det är stora djur vi håller på med, flyktdjur dessutom.
Deras instinkt är att fly.
Chansen att du lyckas hålla en flyende häst är ungefär...lika med noll om den väl bestämt ig för att fly iväg.
Släpper du inte tygeln så blir du släpad, alternativt översprungen vare sig du vill eller inte.

MEN det är inte detta som är själva grejen, för givetvis ska man ha en häst som man har ett bra ledarskap på som man självklart ska kunna gå ut o gå med.
Det är just själva AVHOPPANDET som blir knasigt.
Ger hästen helt fel budskap.

Nä, sjung eller vissla en trudelutt och låt hästen vara spänd som en fjäder, men inte hoppa av. Det funka inte i längden.

PS: Det är alltid en risk att hålla på med hästar.
En risk man har accepterat och jag hoppas att alla som håller på med hästar har förstått detta.
Olyckan kan alltid vara framme och det ska man räkna med.
Även den "snällaste" häst kan bli livrädd.. och detta för att det är ju en häst.
Då spelar ingen ledarskap eller väluppfostran in.
För ledarskap menas med att du som mäönniska har ingått ett tvåväga avtal med din häst att ni ska respektera och förstå varandra.
Precis som en vanlig hästflock.
Blir hela flocken rädd så flyr hela flocken.
Jag ( som bör vara hästens ledare och vägvisare) bör fly med hästen tycker den troligtvis.
Då man stöttar sin flock och värnar om varandra. Och varnar varandra.
Ledaren (som är jag) menar nu att hästen ska gå emot det som är farligt.
Nåt som iunte hästen hade gjort naturligt.
Detta är nåt helt nytt för våra hästar.
Älgen skulle lika gärna kunna vara en varg eller annat rovdjur i hästens ögon.
Den stannar inte helst kvar och tittar efter.
Den FLYR först och funderar sen.
DÄRFÖR anser jag att man bör sitta PÅ sin häst.

En säkerhets grej helt enkelt + att det självklart ger hästen en bättre och tryggare inlärning ur ren hanteringssynpunkt.

Ledarskap handlar inte så värst mycket om att vara just på marken brevid / framför din häst.
Det handlar om ALLT du gör tillsammans med din häst.

I hagen, på ryggen, utanför boxen, i boxen, under magen på hästen och bakom hästen i vagn. :bow:

Att man inte bryr sig et jota om vad hästen nu tycker är farligt och således skiter slappnar hästen av. Den ska lyssna på mig där jag är, inte kräva mig till dens sida.

Den åsikten delar jag eg inte. Visst är det bra att ha förtroende från marken men jag gör inte så stor grej av ridningen. Hästen lär sig lita på mig BÅDE när jag hanterar den på marken och när jag sitter uppe på, eller vad jag nu vill göra med den. Jag gör precis det jag vill med hästen o reder ut det vi hamnar i, DET ger förtroende, att lösa problem. Man måste inte tillbringa x antal timmar med träning från marken för att bygga förtroende, man kan snarare får en rejäl kick igång med den processen av att dirket utsätta hästen för lite obehagliga saker som man vet att man reder ut utan problem. Ju mer svårigheter den tar sig i genom för att den ser dig som en bra ledare desto mer förtroende får den, oavsett om du sitter på eller inte.

Jag sitter upp på nya hästar o hamnar ofta i för hästen obehagliga situationer (oftast är hästarna enl mig inte lydiga o välridna och blir direkt förnärmade av att jag parerar div olydigheter de fått göra med tidigare ryttare). Men jag reder ut dem eftersom jag parerar hästen på ett sådnat vis att jag mer eller mindre förutspår vad den kommer göra o kan jag reda ut det är det ingen fara. Har vi kommit igenom ngra sådana "test av gränser"-situationer så åvgar jag faktiskt påstå att den hästen är rätt trygg med mig redan om det skulle hända ngt. Den har fattat att den inte kommer undan från mig o att jag alltid är rättvis o lyssnar den på mig blir det enkelt. Man har liskom fått upp viljan att lyssna ist för att köra sitt eget lopp. Det har man mycket nytta av om hästen skulle bli skrämd vill jag påstå.

Hur hästen reagerar när man sitter kvar är vad det är för en typ av häst.
Är det utåtagerande? Inåt? "Fryser" den, kanske hoppar ett skutt? Vänder hemåt osv.

Visst känner ni igen att en del hästar hoppar till och studerar - sen agerar medan en del vänder och flyr och om du har tur - kollar in sedan? (fast då är man redan long gone s.a.s)
[/QUOTE]

Nja, typ av häst. I början kanske ja, men det styr jag HÅRT, för våras säkerhet. ALLA hästar jag sätter mig på får snabbt vänja sig av med att snurra runt/vända eller dra järnet. Det är grunden i allt (tom innan jag börjar tjata om min eviga framåtbjudning om ngn läst en unghästtråd jag svarat i :o ) just pga det du säger "flyr och om du har tur - kollar in sedan". Och ja det går faktiskt att påverka riktigt mycket. Min treåring är inte riden alls mkt men han är redan på det klara med att flyr gör man inte, man stannar på stället o inväntar mattes restriktioner. Är det väldigt läskigt så sitter han nästan på bakhovarna men han kastar sig inte på bettet o drar hem.

Alltså, hästen lär sig inte fly o man har då en häst på platsen med dunkade hjärta, beredd att på minsta vink från ryttaren kasta sig i väg för att rädda sig själv o matte. Är det så så smart att börja klänga sig av? I de läget skulle en felaktigt sitsförändring av mig resultera i att flertalet hästar (som lärt sig stanna upp o konsultera matte innan de flyr) släppa de kanaler som är riktade mot mig o ta saken i egna händer - fly. Är jag däremot lugn o avslappnad som vanligt så behåller de kontakten med mig o är först på helspänn men kommer så smånigom mer och mer tillbaka till nuet o lugnar sig.

Om vi ska tala budskap: Vad är mer naturligt: stå vid sidan - ELLER sitta PÅ hästen?
Vart tror NI att bästa stödet finns för hästen?

Det tycker jag inte har med saken att göra. Av anlednignen jag skrev innan. Det ska inte ha ngn som helst betydelse vart jag är eller vad jag gör, hästen ska lite på mig ändå. Jag tror helt o fullt på att det bästa stödet för hästen är att just bara bete sig som vanligt, att bara sitta kvar o låta den komma till sans o rida vidare sedan. Även om jag suttit på hästar som kanske bara suttits på ngn gång i en paddock så sitter jag kvar. Jag utsätter inte mig o hästen för grejer vi inte löser. Ex så rider jag inte själv rätt ut på ett fält med en unghäst som ännu inte lärt sig vänta o ta det lugnt med ryttare, jag håller mig på en väg. Men jag hoppar inte av om den blir skraj. Unghästar blir ju ofta "helt från vettet" iaf en gång när de glömmer att man som stöd sitter ovanpå, men sitter man kvar den (oftast enda) gången i säger "hoho, här är matte, vi kan ta det lugnt o gå vidare, det är bara en liten söt älg" så kopplar hästen "aha, du är där o det är inget farligt som du brukar säga, a men då går vi då, skönt att jag vet du finns däruppe nu :)" och sedan tar den kontakt med dig på ryggen ist för att undra var du är när du inte är vid sidan som du var innan inridingen. Man får liksom lära dem det, de fattar ju inte att du är däruppe först. Hadem an hoppat av där känns det som att hästen blir mer "ta hit ngn vid min sida nu jag är rädd!!!" och det är ju inte det man vill uppnå, man vill ju skapa förtroende även från ryggen.

Jag vågar påstå att sticker hästen hem i sken när ni håller i den, så skiter den fullständigt i dig och ditt "ledarskap".
Redan där är mycket fel. Då finns inget ledarskap och därmed förtroende.
Förtroende får man när man spenderar mycket tid med sin häst och utsätter den för saker som är farliga - med lycklig utgång.
Förtroende är nåt man förtjänar och får jobba för.

Haha, det skrev ju jag innan jag kom hit o läste vad du skrev :D Om att utsätta den för farliga saker med lycklig utgång alltså. Och ang nya hästar man inte känner så är det ofta säkrast att sitta kvar på, man har mycket större inverkan på hästen då även om den väljer att inte lyssna (ny häst = den kanske fortf skiter löst i dig när det väl gäller). Jag känner iaf att jag kan påverka mkt mkt mer uppepå än på en häst som kanske med tidigare ägare lekte bulldozer på backen och återgår till det med mig eftersom ledarskapet o förtroendet inte är befäst.

Att sitta kvar är i sådant fall för er egen skull, för kan du inte påverka från marken, lär det inte ske från ryggen.

Och nja, jag håller ju fort inte med där. Jag anser man visst kan kunna påverka minst lika bra eller rent utav bättre när man sitter på även om man inte är klar på marken. Iaf om man är en vettigt ryttare med lite känsla o taiming såklart, men det gäller ju på marken med. Har tom ett eget ex :idea: Red en hingst som var rätt jobbig att hantera tyckte jag, vad jag är gjorde så blev det alltid tjafs o till slut så ville jag inte ens ta honom i de situationerna. Jag var så lite ledare man kan vara på marken för honom, totalt värdelös :eek:. Men så fort jag satt på ryggen var det aldrig ngt snack om vem som bestämde vad. Han kunde köra endel med andra duktiga, vana ryttare men när jag satt på (som red in honom) så gjorde han aldrig ngt av detta. Jag redde helt enkelt ut hans egenheter under ryttare bra men kunde inte rå på honom på marken vilket andra gjorde.

Vad det ger hästen för signaler att hoppa av?
Ja du...kanske "jag står vid din sida och tittar - jag är inte rädd...vi ser och lär"!

Och den signalen "jag står vid din sida" vill jag inte ge på ngra som helst villkor. Hästen ska klara sig själv o inte springa upp i mitt knä så fort den blir rädd, den ska ta kontakt med mig där jag är, i det jobb vi gör just då. Säger jag allt är lugnt ska den lita på det.

Puh, nu fick jag iaf med ett svar på det mesta!

kl
såg på när polishästarna hade miljöträning idag och dom red på yngre hästar som inte hade någon erfarenhet av fladdrande presseningar och sånt..dom hästarna blev ju så rädda att dom nästan satte sej och ville fly, ja va helt säker på att hästen skulle ställa sej eller så..såg ut så..men ryttarna satt kvar och va lugna och bestämda och övertyga väldigt bra att de faktikst inte va nån fara, dom hindrade hästen från att gå åt sidorna eller backa.

skulle dom sitta av och lugna ner hästen och bete sej som om de faktiskt va en farlig grej så skulle dom hästarna aldri stannat kvar där.
nu tog de inte lång tid alls innan dom yngre hästarna faktikst kunde gå över presseningarna utan problem.

ja anser endå att sitter man av och lugnar ner hästen är de ju som att säga att de är en farlig grej..bättre att bara sitta lugnt och låssas som ingenting.

sen om hästen faktikst skenar..riktig sken..okontaktbar sken..de är en helt annan sak.
hade en kompis som fick slänga sej av i farten för att hästen skena helt okontrollerbar rätt igenom både buskar o allt möjligt..i sånna lägen kan man sitta av.

Jag har delatgit i en sådan polishästträning (var det för LA? Är han okej igen?) och precis som du säger, man hindrar dem från att fly o de accepterar situationen. Vi var med i våras, jag o nyligen fyllda treåringen o han var mkt liten riden o knappt styrbar, men med metodisk träning o underbar support av killlen om ledde det fixade han allt med glans. Det var många gånger han satt på bakhaserna eller var beredd att slänga sig åt sidan men precis som tidigare under utbildningen (eftersom jag som jag skrev i inlägget ovan snabbt vänjer dem av med att fly undan faror) så satt jag bara passiv o lät honom inte komma undan men pressade honom heller inte mer förrän han själv var redo, precis enl tränaren instruktioner.

de är väldigt inspirerande att se på när dom tränar..visar hur lätt de är igentligen att hantera situationer där dom blir rädda.
brukar se på när polishästarna tränar..ja blir på nåt sätt tryggare av att bara se att de faktikst funkar.
ja hade gärna varit med i en sån träning..min häst skulle tycka de va jättekul, men sen kommer LA aldri hit och ja vill inte åka så långt..

vart har du fått för dig att man ska hoppa av så fort det prasslar i en buske????

LÄS vad TS skrev i sitt första inlägg. Baserat på hur hennes häst reagerade så anser jag att det är absolut klokast att hoppa av.

Om du LÄSER vad jag skrivit senare så ser du åxå att jag INTE anser att man ska kasta sig av för minsta lilla.

DÄREMOT (snälla du) :smirk: så fungerar hästar så att NÄR dom får panik, så är dom inte kontaktbara. Dom kopplar på instinkter och bryr sig föga lite om en vilt drivande ryttare - tvärtom så blir det ytterligare ett moment som "håller fast" en häst som i sin instinkt vill vara fri att fly när den vill.

Man kan alltså träna hästen att lyssna och slappna av INNAN den blir ett panikpaket. Det är den träningen och därmed ledarskapet som fattas i en sådan situation. Alltså tilliten till sin människa.

Och igen. Kan du inte hantera hästen från marken, har du inget på ryggen att göra. En trafikfara redan där :crazy:

Li

Oj vad du skrev mycket, ha ha.
Mycket sanna saker. Men, vi är långt ifrån överrens.
Jag misstänker att du tränar många olika hästar och har lite tid att träna förtroende från marken. Det är förståeligt. De ska ridas och utbildas, säkert finns det en deadline någonstans.
Jag tror det är här våra åsikter skiljer.

Personligen så sitter jag inte upp på en häst jag inte har tagit till en viss nivå på marken. Vissa saker ska sitta som smort, andra fixar jag till senare. Vissa hästar tar 1 dag innan jag är ute i skogen och vissa 3 månader.

Vill förtydliga en sak: Skulle hästen börja snurra och panika hoppar inte jag heller av. Då är det redan försent.
Utan jag pratar om allt som händer INNAN det.

Det är typiskt människor att när man ramlar av: SLÄPP INTE TYGELN och när hästen blir rädd: SITT INTE AV eller all sådan "klänga fast tanke".
"jag kommer tappa min häst om jag hoppar av, så då är det bättre att sitta kvar" Hallå! Vem fan vill sitta på en hjärndöd häst lika stark som ett lokomotiv? Varför?
Det förstärker vårt rovdjurstänkande och bekräftar bara det hästen inte vill: sitta fast och bli trängd.

Tänk FÖRE allt det här. Vilken träning kan jag lägga in för att min häst INTE ska sätta sig, snurra och dra?
Med enkel träning kan man få hästar som har nära till flykt att tänka till INNAN den sticker.

Sedan finns det inget naturligt i att hästar ska klara sig själv. Varför skulle dom? Det är flockdjur vi pratar om och ute i skogen vill man kunna rida själv med sin häst - javisst.
Men det är inget självklart och det är stor skillnad på att rida en häst som hela tiden är på sin vakt och en häst som litar på att du som ryttare säger till om det är något.

Alla sätt är bra utom de dåliga.

Li

*kl*

Jag sitter kvar vid möte av älg. Vill nog vara med när hästen "skenar" hemåt. Antalet ggr då jag och häst blivit jagade av älg är alldeles för många för att jag skulle våga chansa med att hoppa av. Vad ska jag göra liksom när älgen kommer, bjuda på lunch? Och hänger jag med hästen har jag möjlighet att reglera farten när kontakt kan etableras.

Att vänja vid älg kräver nog nötning. Min hade ko-fobi, ogillade djur öht. Var mer en mekarkille. Men nu ute på landet, hage brevid kor, rådjur/älg som genar över betesmarkerna, så märker man inte fobin längre. Små djur ska visserligen dödas, men de får väl flytta på sig.

Är inte med på vad du skriver.
Jag anser ändå det både mer farligt och fel att hoppa av sin häst vid "farliga" situationer.

Och detta med ledarskap och hästpsykologi får du nog ta och läsa på lite.:angel::D

Men alla är vi olika och hanterar situationer olika.
Det som kallas "den enskildes krishantering".
Och det som funkar för dig kanske inte funkar för en annan medan en tredje har sina egna knep.

:bow:

Oj vad du skrev mycket, ha ha.
Mycket sanna saker. Men, vi är långt ifrån överrens.
Jag misstänker att du tränar många olika hästar och har lite tid att träna förtroende från marken. Det är förståeligt. De ska ridas och utbildas, säkert finns det en deadline någonstans.
Jag tror det är här våra åsikter skiljer.

Personligen så sitter jag inte upp på en häst jag inte har tagit till en viss nivå på marken. Vissa saker ska sitta som smort, andra fixar jag till senare. Vissa hästar tar 1 dag innan jag är ute i skogen och vissa 3 månader.

Vill förtydliga en sak: Skulle hästen börja snurra och panika hoppar inte jag heller av. Då är det redan försent.
Utan jag pratar om allt som händer INNAN det.

Det är typiskt människor att när man ramlar av: SLÄPP INTE TYGELN och när hästen blir rädd: SITT INTE AV eller all sådan "klänga fast tanke".
"jag kommer tappa min häst om jag hoppar av, så då är det bättre att sitta kvar" Hallå! Vem fan vill sitta på en hjärndöd häst lika stark som ett lokomotiv? Varför?
Det förstärker vårt rovdjurstänkande och bekräftar bara det hästen inte vill: sitta fast och bli trängd.

Tänk FÖRE allt det här. Vilken träning kan jag lägga in för att min häst INTE ska sätta sig, snurra och dra?
Med enkel träning kan man få hästar som har nära till flykt att tänka till INNAN den sticker.

Sedan finns det inget naturligt i att hästar ska klara sig själv. Varför skulle dom? Det är flockdjur vi pratar om och ute i skogen vill man kunna rida själv med sin häst - javisst.
Men det är inget självklart och det är stor skillnad på att rida en häst som hela tiden är på sin vakt och en häst som litar på att du som ryttare säger till om det är något.

Alla sätt är bra utom de dåliga.

Li

Nu tar jag det styckvis, orkar inte dela in i citat ;)

Jag rider, eller nu blir det mer red sedan jag köpt egen häst, endel olika pållar men de allra flesta var på unghäsnivå/unghästar. Har lärt mig otroligt mycket av dem, bla just det att de KAN få förtroende från ryggen. Man MÅSTE inte först skapa ett förtroende på marken för att behålla det upp på ryggen. Är man såpass säker på sig själv o sin ridning så känner hästen det o acceptera att nu klarar min ryttare av det här, oavsett om jag känner hästen sedan innan eller inte. Det är nog främst det som skiljer våra åsikter. Det finns oftast ingen dealine utan det är mer så att ex ett tävlingssto som är på betäckning ska ridas lite under tiden, eller att jag hjälper kompisen hålla igång hennes andra häst när hon är borta o tävlar osv. Eller för den del en hyfsat stabil unghäst, vi sadlar o rider ut, inte mer med det. Helt avdramatiserat finner jag o hästen varandra, även vid ridning.

Och snurrar eller panikar har ingen av alla de hästar jag ridit gjort, jag hejdar dem innan dess jag med. Men från ryggen. Det behöver ALDRIG gå så långt.

Och det med att sitta fast o bli trängd. Det är tydligt just det jag tränar när jag hindrar dem från att fly från första början. Hästar MÅSTE lära sig det tycker jag. De ska gå att binda, de ska gå att sätta framför vagn, de ska gå att ha dem på plats, vad gör man annars om man är ute i trafiken o hästen blir rädd o är van att få lite frihet? Och om ens häst fastnar under ridning eller i hagen eller liknande, man kan lära dem att inte få panik o börja ryka sig loss, iaf mer eller mindre. Jag vill liksom få in i huvdet att "nu säger jag stå här, och då står du här, oavset vad du är rädd för" för så kan jag lösa situationen. Ex ta loss hästen eller låta den titta på en älg som hästen senare kommer på inte var å himla hemskt.

Det med att slita sig på marken/nöär man hoppar av. Jag menar ju att om jag nu lyckas hålla hästen såpass lugn så jag kan hoppa av riskfritt (slänger man sig av en häst som är på gränsen till panik så tror jag helt säkert att det blir den utlösande faktorn som gör att den tapapr isn sans o sticker) då är det lika riskfritt att sitta av. Har man väl fått kontakt o "hejd" på den innan den sticker så sticker den inte, om man inte bär sig klantigt åt. Normalt funtade häst blir ju jätterädda o drar direkt. Har man såpass koll på sin häst så den bli jätterädd o väntar, då drar den inte efter en stund om man inte gör ngt som säger åt den att "jo visst, det här var fan farligt, nu sticker vi!". Därför tycker jag det är onödigt att hoppa av.

Det är en helt annan sak om man typ vet att "där borta blir min häst skiträdd" o hoppar av innan den blivit rädd för man inte tror sig klara ut hästens rädsla från ryggen. Då är det ok tycker jag. Även om jag är på tok för lat för att hoppa av o reda ut sådant, jag tar det rakt av o får koll på hästen från ryggen.

Och precis som du säger så är det relativt enkelt att få hästen uppmärksam innan den sticker genom enkelt träning. Men då förstår jag inte varför man har behov av att hoppa av? Stannar den upp o konsulterar ryttaren när den blir rädd så säger man väl bara "allt ok, titta lite så går vi vidare". Iaf gör jag så.

Nej det finns inget naturligt i att de ska klara sig själva, men det finns heller inget naturligt att sätta sig i knäet så fort ngt händer. Jag vill ha en självständighäst med egna instivativ. Dock påverkar jag den så att den väljer vettiga intiativ redan från början och att den när den känner ngt den inte klarar kollar med mig vad jag vill.

Hoppas jag gav svar på allt, lite rörigt blev det nog :o

Jag svarar för er båda.
Kort och gott: funkar det för er att hoppa av - så fortsätt med det.
Jag tror knappast att jag påverkar en människa via buke, och det är inte heller mina ambitioner.

Hästpsykologi? Hur menar du nu? :confused:
Jag tycker ditt påstående visar tvärtom. :smirk:
Du kan fråga vilken NH tränare du vill.
Häst eller människopsykologi? Det är frågan :rofl::rofl::rofl:

Det brukar vara väldigt känsligt när man tar upp saker som ledarskap. Plötsligt är det lättare att vända taggarna utåt då man inser att det är en stor bit som fattas, när man trodde man stod på toppen. Känner man frustration eller irritation kommer inget gott ut av det.
Därför vill jag säga: alla kan få ett gott och sunt förhållande till sin häst. Det tar bara olika lång tid!

Ledarskap vara eller icke vara visar sig alltid i extrema situaioner!

Om jag inte tränat min poa på ett par dagar så visar det sig direkt i träningen. Då måste jag backa och ta om det. Ofta räcker det med 5-10 minuter för att lägga bitarna på plats. Sen kan vi ut å jaga älg :rofl:

Mvh Li

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka