Alger/örter till dräktigt sto?

E

ekonomisk

Jag behöver få lite klarhet i detta med alger. Min häst har ätit olika slags alger och örter för sin hosta under vårarna. Nu är hon dräktig och om jag inte minns fel har jag läst att alger el. örter inte var bra att ge under dräktighet. :confused:
Är det någon som har erfarenhet och kunskap?

TACK:bump:

Sv: Alger/örter till dräktigt sto?

i hästägarens örtabok står det att visa örter kan vara aborterande, men kmr inte ihåg vilka det var. Alger är väl egentligen inte bra över huvudtaget min vet berättade att det hades gjort någon undersökning på avd algerna innehöll och hade då innehållit massa tungmetaller l:crazy:

Jag håller med dig. Det är nog mkt möjligt att det kan vara bra att ge vissa örter (och kanske alger?) till ett dräktigt sto. Men då ska man veta vilka. Jag har inte en aning och skulle därför aldrig komma på tanken att göra det. (Nu har jag visserligen inte ngn dräktig häst men ändå).

Ger man alger till hästen så kan det leda till struma, vid dräktighet så kan ju fölet drabbas ganska illa om man ger modern alger.

Även en del örter kan vara mindre nyttiga under dräktighet, bara för att det är naturligt så är det inte ofarligt... några av de kraftfullaste gifter man känner till är "bara naturliga råvaror".

Dessutom är det ju inte klarlagt att vare sig alger, vitlök eller örter skulle ha någon egentlig effekt mot hosta - så för fölisens skull så låt bli att stoppa i mamman något annat än foder av riktigt hög kvalitet.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 252
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 364
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka