Äldre tävlingshäst

skjona

Trådstartare
Har bara en liten undring till er alla insatta.Tror ni att en äldre tävlingsponny
(18 år)som bara gått lättare klasser de senaste fem, sex åren kan komma till baka till svårare klasser igen med en annan ryttare?
Jag menar om hästen är hel och frisk och vältränad borde det väl inte finnas några hinder?Har den kapacitet att hoppa högre hinder borde den väl kunna klara det igen?

Sv: Äldre tävlingshäst

Om hästen är i toppkondition och tränas ordentligt och ändå är frisk och fräsch så bör det ju inte vara några problem.
Det KAN ju bli problem, men det kan lika gärna gå bra.
Det finns ju hästar som tävlar msv som är över 20..

Däremot kan det säkert bli problem om hästen bara motionsridits eller tränats "lagom" för uppgiften.
När det blir lite högre och svårare krävs ju lite mer styrka och kondition, och om hästen inte tränats (hårt) på det sättet så är det kanske ingen bra idé att börja med det när den är så pass gammal..

Beror ju på va du menar med svårare klasser, om det är MSV?
Är hästen tränad på de höjderna bör det inte vara några problem men har den inte musklerna och konditionen för det blir det nog svårare, även ryttaren ska ju rida in sig på höjderna innan man klättrar i höjderna och det känns som om det kanske blir lite pressat med den tidsramen.
Rent allmänt tycker jag att när de kommit upp i den åldern så bör de gå ned i klasserna och få lattja runt lite istället för att prestera på max hela tiden.

Personligen tycker jag det är dumt att ta upp en så pass gammal ponny till höga klasser. Det är väl bättre att låta den vara "ponny" och ha lite roligt i de lägre klasserna? Men det kan säkerligen gå, men frågan är om den håller för det så länge.

Personligen tycker jag det är dumt att ta upp en så pass gammal ponny till höga klasser. Det är väl bättre att låta den vara "ponny" och ha lite roligt i de lägre klasserna? Men det kan säkerligen gå, men frågan är om den håller för det så länge.

Jag håller med dig!

När man en gång har pensionerat dom från större sammanhang så bör man låta det vara så, däremt lägre klass, det funkar ju så länge som hästen tycker det är kul och är fräsch för uppgiften.

Jag tror att det är just av en sådan anledning som FÅ svårklass hästar blir till salu, de lånas helst ut till någon bekant för att de inte ska upp i höjderna igen då dom trappat ner.

Har en sådan själv hemma..

Mmm.Tack för era svar och kanske har ni rätt.....;)
Den går nu bara högst Lätt B och är lite otränad och tjock,kanske tär för hårt på den att träna upp den i kondition och få ner den i vikt när den är så pss gammal.Vi får kanske satsa på en yngre förmåga.

Jag håller med dig!

När man en gång har pensionerat dom från större sammanhang så bör man låta det vara så, däremt lägre klass, det funkar ju så länge som hästen tycker det är kul och är fräsch för uppgiften.

Jag tror att det är just av en sådan anledning som FÅ svårklass hästar blir till salu, de lånas helst ut till någon bekant för att de inte ska upp i höjderna igen då dom trappat ner.

Har en sådan själv hemma..

Men det beror ju lite på vad hästen själv tycker. Jag har en 18-åring hemma som när han var 17 år mest gick i skogen på promenadnivå. Tidigare har han varit svårklass-hoppare. När jag tog över honom var han omusklad, stel på gränsen till halt och inte särskilt pigg. Nu har han fått kondition igen och blivit mjuk av att bli arbetad korrekt. Det är en mycket fräschare och gladare häst än den promenadridna häst som jag tog över för ett år sedan.
Det som denna häst gillar är hoppning och skogsridning och han gillar mer att hoppa 120 och uppåt. Detta märks på att han då blir pigg och får sug i hela sig. Nu har jag tävlat honom 125 felfritt och jag får starta högre om jag vill för ägaren. Hästen tycker det är rätt trist att tävla 1 meter, men 120 och över - då blir det livat. Så om han tycker det är fortsatt kul så kommer han att få gå 130, men det är förstås ändå motionsnivå för en häst som gått 150.

Jag tror det är helt individuellt vad som är lämpligt för äldre hästar. Vissa vill fortsätta med det som de är bra på och gillar och andra vill ta det lungt.

Det som denna häst gillar är hoppning och skogsridning och han gillar mer att hoppa 120 och uppåt. Detta märks på att han då blir pigg och får sug i hela sig. Nu har jag tävlat honom 125 felfritt och jag får starta högre om jag vill för ägaren. Hästen tycker det är rätt trist att tävla 1 meter, men 120 och över - då blir det livat. Så om han tycker det är fortsatt kul så kommer han att få gå 130, men det är förstås ändå motionsnivå för en häst som gått 150.

Jag tror det är helt individuellt vad som är lämpligt för äldre hästar. Vissa vill fortsätta med det som de är bra på och gillar och andra vill ta det lungt.

Det är ju klart att det är helt olika och individuellt. Självfallet.

Dock så är ju 120 och 130 inte speciellt högt för en som gått svår klass precis som du skriver.

Jag tror inte att det är fördelaktigt för en äldre häst som redan gjort mycket och trappat ner, gå motionsridning flera år och lägga på sig "trivselvikt" för att som gamling tävlas full sprut igen, det håller nog inte benen för.

Däremot lätt klass, det tror jag absolut.

För övrigt så är väl inte 17 år så gammalt.. Min äldsta är snart 27 och fortfarande pigg och frisk.. *peppar peppar* ;)

Ja som du skriver, det beror såklart på vad hästen vill. 120 klasser är väl ändå "lekklasser" för någon som är så rutinerad, tycker jag. Man får helt enkelt märka själv vad hästen håller för.

Jo det är nog det mest ultimata, men tycker det är viktigt att se till varje enskild individ.

Vi köpte min gamla ponny när han var 17. Hade då inte tävlat de senaste åren, men hade hela tiden mer eller mindre hållits fit for fight. Hade i sina unga år gått hoppning i höga klasser, men sedan omskolad till dressyrhäst (där han tävlades framgångsrikt med SM medaljer bla).

Denna hästen hade jag otroligt mycket glädje av, han ville träna och ville framförallt fortsätta tävla.Han lärde mig allt jag kan och var världens gentleman:) Vi red upp till MSV hoppning, FEI dressyr och lätt fälttävlan. Så sent som vid 23 års ålder var han fortfarande lika fin, med sina bländande gångarter..då startade vi vår sista tävling, en div 2 dressyr... behöver jag säga hur det gick eller;)

Kruxet med en gammal häst eller ponny är att de "aldrig" får ställas av helt och hållet....eller tappa sin grundmuskulatur.

Jag har faktiskt två 18-åringar i stallet. Tidigare nämnda gamla svårklasshoppare och en annan 18-åring som gått upp till 140-hoppning, men inte alls lika framgångsrikt som "svårklassaren".
De är två helt olika individer, den ena är som en 5-åring i kroppen och otroligt spänstig, påverkas inte alls om han inte rids på några veckor. Han stod 3-4 veckor pga hovböld i somras och han var lika fin när jag satte igång honom.
Denna häst tränas och tävlas på 120-130-nivå och rids ganska försiktigt hemma. 4-5 dagar per vecka är lagom och han håller kondition och muskler mycket fint. Här går ridningen mycket ut på att inte slita på honom.

Med svårklasshopparen är det tvärtom, det är en ganska stel häst som verkligen måste hållas igång. Att han nu gör det han tycker är kul, hoppar och går i skogen, har gjort att han blivit mjukare och finare. Denna häst skulle jag inte vilja ställa av. Han rids 6 dagar i veckan och längre pass än den andra hästen. Här går ridningen ut på att hålla honom mjuk, rörlig och på gott humör. Tilläggas kan att denna häst alltid varit en stel häst, ända sedan han var unghäst. Det har väl inte direkt blivit bättre med åren.
Jag tycker det är helt underbart att få ha så fina hästar med så mycket rutin. Samtidigt får de verkligen vara hästar och går ute mycket och går på bete 4 månader (samtidigt som de tränas). Ett aktivt pensionärliv kan man säga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 142
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 213
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar