Sv: Äldre tävlingshäst
Jag har faktiskt två 18-åringar i stallet. Tidigare nämnda gamla svårklasshoppare och en annan 18-åring som gått upp till 140-hoppning, men inte alls lika framgångsrikt som "svårklassaren".
De är två helt olika individer, den ena är som en 5-åring i kroppen och otroligt spänstig, påverkas inte alls om han inte rids på några veckor. Han stod 3-4 veckor pga hovböld i somras och han var lika fin när jag satte igång honom.
Denna häst tränas och tävlas på 120-130-nivå och rids ganska försiktigt hemma. 4-5 dagar per vecka är lagom och han håller kondition och muskler mycket fint. Här går ridningen mycket ut på att inte slita på honom.
Med svårklasshopparen är det tvärtom, det är en ganska stel häst som verkligen måste hållas igång. Att han nu gör det han tycker är kul, hoppar och går i skogen, har gjort att han blivit mjukare och finare. Denna häst skulle jag inte vilja ställa av. Han rids 6 dagar i veckan och längre pass än den andra hästen. Här går ridningen ut på att hålla honom mjuk, rörlig och på gott humör. Tilläggas kan att denna häst alltid varit en stel häst, ända sedan han var unghäst. Det har väl inte direkt blivit bättre med åren.
Jag tycker det är helt underbart att få ha så fina hästar med så mycket rutin. Samtidigt får de verkligen vara hästar och går ute mycket och går på bete 4 månader (samtidigt som de tränas). Ett aktivt pensionärliv kan man säga.