äldre ston med föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Froken_Svar_
  • Startdatum Startdatum
F

Froken_Svar_

tänkte baar höra vad ni har för synpunkter på detta? alltså..hur gammal får ett sto vara när den får föl?? finns det nått som heter "för gammal" eller ska man inte bry sej om åren å hellre titta på fysik mm?

undrar för att jag har ett så fint sto hemma. hon har haft föl tidigare, är mycket bra fysiskt (har tävlat med henne, har bra styrka och kondition, kör och hoppar mm ) har nyss haft hem en tändläkare :p och raspat tänderna och de såg fina ut. fina ben mm....så allt låter ju kanon...bara det att hon är 25....alla tycker det låter bra men när man yttrar hennes ålder ryggar folk. vill så gärna för de e en så otroligt fin häst men vill ju inte riskera något :(

synpunkter?

Sv: äldre ston med föl?

Vad jag vet så är det inga problem att betäcka äldre ston. Är de för gamla så blir de inte dräktiga men blir de dräktiga så brukar det gå bra. Ston är ju i princip fertila hela livet, till skillnad från människor.
Jag har hört rekommendationer om att man ska betäcka första gången senast när de är runt femton men det tror jag har mer att göra med att det sedan blir svårare och svårare att få dem dräktiga.
Mitt stos mamma fick sitt sista föl som 26/27-åring utan problem och sedan blev hon inte dräktig mer.

Alltså: om stoet verkar vara i bra kondition skulle jag prova men räkna med att hon kan vara svår att få dräktig, framförallt om hon inte fått föl tidigare.

okej! de låter ju bra det där! Mitzy har ju haft föl tidigare,hon är en travare å vart betäckt med en nordis så de va en stor pojk hon fick! tänkte fortsätta träna henne undervintern och ta hem en veterinär till våren för å höra denns åsikter. Vore så roligt! hon är så underbar min häst och eftersom hon är några år vore det kul å ha en liten avkomma :love:

Jag betäckte mitt sto förra året när hon var 25. Arabkorsning, pigg och frisk. Håller med om att man ska titta mer på fysik än ålder. Låt en veterinär titta på henne och få en medicinsk åsikt. Självklart kan man aldrig vara garanterad att allt ska gå bra men om hon blir dräktig klarar hon nog av det. Mitt sto blev dräktigt på andra försöket och klarade dräktigheten och fölningen bra.
Vi var lite extra noga med att få i henne MYCKET mat men annars kan man nog bete sig som vanligt.
Det som kan bli problem är att livmodern inte har lika bra tillförsel av näring till fostret på ett gammalt sto och fölet kan födas mindre/svagare. Så var det med min lilla plutt (19 kg) men efter ett par dagar på Strömsholm har hon växt i en rasande fart och är varken mindre eller klenare än andra!
Lycka till!!!

Tycket absolut att man måste se till individen. Mitt sto är 23 år och ska föla nästa år. Gjorde en ordentlig undersökning med ultraljud osv i våras innan betäckningen, och då sa veterinären att ston som inte "vill" bli dräktiga, eller är för gamla, sällan kommer i brunst eller sätter ägg. Min gjorde dock båda, så det var bara att köra på. Dock har hon fölat tidigare, tror inte jag hade betäckt henne om hon inte haft föl innan.

//Tuttiboo

men jag har hittat en häst som är 16 år nu (vid nyår blir hon ju 17) och har fått 5 föl och det senaste -01. kan man få henne dräktig tror ni? har ju ingen kondition, har ju vara gått som avelssto. Har bara haft lätta fölningar och har mycket mjölk.

???

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 485
Senast: em-pirre
·
Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem...
2
Svar
30
· Visningar
6 029
Senast: Habina
·
E
Avel I min omgivning kan jag konstatera att det finns många olika sätt att motivera när man betäcker ston som kanske inte borde betäckas...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 183
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka