Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du verkligen letat runt och ändå inte hittat några meriter så beror det nog troligtvis på att det inte finns så mycket meriter.
Allmänt tillägg till databasdiskussionen: Ni som skriver att man måste börja nånstans. Ja, det är ju precis det ASVH har gjort med blup.se... Man kan söka efter hästarna på namn, födelseår, föräldrar, kön, mor- o farföräldrar. Det går att klicka sig bakåt i stammen och det är direktlänkar till avkommor. Fortfarande finns massor av fel och det fattas jättemycket info på vissa hästar, men förhoppningsvis blir det bättre allteftersom. Ambitionen är ju att tävlingsresultaten ska komma in direkt. Men det kräver att SvRF tävlingsdatabas synkas med blup.se, vilket kostar pengar. Drömmen vore ju om alla utländska resultat kom med också, men dit är det nog långt... Det finns inte alls samma pengaresurser på ridhästsidan som inom galopp o trav.
I min omgivning kan jag konstatera att det finns många olika sätt att motivera när man betäcker ston som kanske inte borde betäckas. Ston med återkommande skador och bevisat dålig hållbarhet, som på goda grunder kan misstänkas ha sin grund rent genetiskt, ston som man själv anser har den absolut bästa härstamningen för att ta föl på (trots att andra kanske ser det mera nyktert) ston med psyken som inte är vad man ärligt vill ha, för att ta några exempel.
Ni som skriver här och sysslar med avel, handen på hjärtat, hur tänker ni? Är det hållbara, bra ston ni pratar om när ni ska betäcka? Eller ston med skador och osäker prognos och kanske vad andra skulle anse som mindre lämpliga psyken?
Jag har själv tagit föl på ett par ston tidigare och jag vet hur lätt det är att vilja ha en avkomma på sina som man själv tycker fina ston. Men ingen av dessa var skadad eller hade haft skador och det jag ser omkring mej nu är nästan som att dräktighet är en del av en konvalecens, eller som ett alternativ till att ta bort ett sto som i princip bevisat att det aldrig kommer att hålla och det gör mej upprörd.
Om det som uppfödaren sa då hon sålde hästen till mig stämmer så är det inte konstigt att den infon inte finns med i Blup eftersom hästens mamma har gjort sina resultat i Tyskland.
Angående klassernas namn och svårighetsgrad så litar jag mer på vad som står på KWPNs hemsida än på en "alla får skriva vad man vill-webbplats"...
I den här databasen är det en person som lägger in all info, där ska resultaten vara mer verifierade (även om det säkert finns fel, precis som i alla andra register och databaser): http://www.equestrian-database.com