äldre selar *bilder ge komentarer

F

fjordinghanna

Min pappa har länge köpt på sig o samlat lite smått på äldre lokselar. Tycker det är så tråkigt när de bara ligger o hänger o skräpar så nu har jag tänkt att under lovet ska jag putsa upp dem o kolla vilka som kan va något att använda själv eller ev sälja eller om det bara är o lägga undan igen. Tänkte lägga upp fler bilder på fler selar sen men nu har jag gjort iordning en stor äldre loksele.

Vad tycker ni om den? Vad borde bytas om jag ska använda den själv eller sälja den? Har skrivit komentarer till bilderna på fotogalleriets hemsida.
pic_show_id1577534.html
 
Sv: äldre selar *bilder ge komentarer

Det finns ingen bild att titta på

Ser att länken kom i nästa inlägg
 
Sv: äldre selar *bilder ge komentarer

Mitra skrev:
Det finns ingen bild att titta på

Ser att länken kom i nästa inlägg
lyckas inte med att lägga upp bilden direkt,osams med datorer
 
Sv: äldre selar *bilder ge komentarer

Du bör byta det som är sprucket/torrt!
Det saknas bilder på bossan, övre o undre lokrem, svanskappan, ringläder finns det??
Man får ju tänka på att selen har 50-70 år på nacken och man kan ju inte begära att läder håller hur länge som helst.
Men bra läder o god omvårdnad håller mkt länge och så länge lädret är ok (böj o vrid prov) kan man använda det.

/Lisa
 
Sv: äldre selar *bilder ge komentarer

jag kan fota lokorna + de remmarna i morgon. Loktygen behövs iaf sys, stoppningen(tagel) sticker ut. Undre o övre lokremarna va stela har jag för ,mig o något sprickiga, men jag har ju som sagt fler selar så jag kan ta delar därifrån om jag skulle vilja göra iordning denna sele. Svanskappan var borta, men det har jag andra legandes några nånstans. Ska kolla lite närmare på en gammal parsele i morgon också, det har jag tänkt göra så länge. Kanske plockar ner lite fler selar från logen det är ju så skoj
 
Sv: äldre selar *bilder ge komentarer

kollade en snabbis i morse o det är minst 7 selar till jag ska kolla på. Det är bland annat fin parsele med mässings detaljer o den har jag för mig jag provade för några år sedan o har för mig den passade våra fjord. Dock kört vi ju ej i par. Hittade även en armesele, men usch avd tunga de är.

Finns det några fler än min pappa som köper gamla selar på auktioner?skulle va kul o se andras bilder på gamla
 
Sv: äldre selar *bilder ge komentarer

Jag kan fota "skräpet" jag fått av farsan :o :smrik:

/Lisa
 
Sv: äldre selar *bilder ge komentarer

Snygga till och häng upp på väggen i gillestugan som dekoration.

Ska man använda en gammal sele, måste man vara oerhört noga med att kolla lädrets status. I de flesta fall jag sett så har lädret varit murket inuti men sett bra ut på ytan, oftast genom att ägaren oljat in det.
Vrid-och-bryt kraftigt och iaktta hur lädret reagerar.

LIA
 
Sv: äldre selar *bilder ge komentarer

ja min pappa har med massvis liggande i garaget.. tycker med det är s ynd men han tar delar lite här och där å sätter ihop med andra...=)
 
Sv: äldre selar *bilder ge komentarer

fluffagget skrev:
ja min pappa har med massvis liggande i garaget.. tycker med det är s ynd men han tar delar lite här och där å sätter ihop med andra...=)

Tänkte göra nåt sånt kanske jag med, vi har två arbetselar hängandes(inte den jag lagt ut bilder på), tänkte göra så det blir en bra istället. Måste åka till sadelmakaren snart den fin sele vi använder har däckelgjorden gått av på+ En armesele vi inte använt på några år måste få ny bukgjord+att jag har en sadel där sömmarna släppt på + att jag ska ta ev med mig några av de "äldre"selarna dit så han kan ta en titt. (vi är lite bekant med han så det kan han nog göra)
 
Sv: äldre selar *bilder ge komentarer

fjordinghanna skrev:
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1577534.html
bara o bläddra vidare där på bilderna o kolla. säg vad ni tycker. ex Borde jag byta däckelgjorden?

Hehe, kan berätta att min däckelgjord på lokselen till islänningen såg ut nåt sådant, å den gick av häromadan när jag körde. Märkte det dock inte förrän jag skulle spänna från. När jag sedan böjde den fram å tillbaka mitt på så gick den tvärt av som ja...tunnaste masonit. Det skulle jag ju kollat tidigare, men jag har mest brytt mig om de delar som jag vet MÅSTE hålla. Men nu har jag hela selen hemma för noggrann inspektion och reparation. :o :crazy:

Just däckelgjorden GÅR det ju att köra utan, men den har ju ett syfte - å den duger ju inte mkt till om den inte klarar att hålla däckeln kvar bakom manken vid extra påfrestningar... :eek:
 
Sv: äldre selar *bilder ge komentarer

Jag har ju oxå några gamla selar, men jag använder dom som prydnad :smirk:
Ett gammalt huvudlag med ett smalt rostigt bett hängde jag upp på väggen och farsan tycke att jag skulle smörja upp det o använda :eek:
Nej inte när lädret är lika hållbart som toapapper :crazy:

Har varit med om att även en sele spruckit vid körturer, selen var så dålig o jag okunnig så den sprack var o varannan gång, o vi lappade. Tur att man körde snäll liten ponny!

Efter de unga åren med gamla dåliga selar vill jag helst bara ha nytt eller mkt bra läder :smirk:

/L
 
Sv: äldre selar *bilder ge komentarer

_L_ skrev:
Nej inte när lädret är lika hållbart som toapapper :crazy:
/L

*skrattar* Kanske skulle göra träns av toapapper å sälja? Får vara sånt papper som inte är perforerade till ark.... Ja, de duger ju i a f till prydnad...tänk va SNYGGT det skulle vara...!! :rofl:
 
Sv: äldre selar *bilder ge komentarer

:rofl:
Ja varför inte ta julgrans glitter när man ändå håller på? :idea:
En hel sele i julgransglitter, gärna lila :love: :rofl:
Det ska jag köra med i jul :smirk:

Men först midsommar - då blir det blommor+björkris sele! :D
 
Sv: äldre selar *bilder ge komentarer

:rofl:

Du är inte dålig du, både jul- å midsommar-selar! :bow:

Till påsk kan man ju använda fjädrar å ståltråd och sno ihopa en hel utstyrsel med! Hähähä! Å så kan man ju trä äggskal över öronen som öronskydd också, så det matchar hela högtiden! :idea:

En annan sak jag tänkte på var å göra av massor av gummisnoddar. Då måste man ju kunna skippa svängel, för selen följer med så bra i rörelserna av sig själv..... :p *skrattar*
 

Liknande trådar

Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 178
Senast: tanten
·
Relationer Känner att jag borde hjälpa min kompis på något sätt. Hon hamnar i dåliga relationsmönster utan att se det själv pga att hon lätt blir...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: Sporthorse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 501
Senast: Magiana
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 480
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp